De laatste week alweer!

8 juli 2018 - Thermopylae, Griekenland

Moi allemaal,
De tijd gaat snel, ook voor ons! We zitten al weer in de laatste week van onze trip. Dinsdag of woensdag hopen we weer op ons stekkie in Zuidlaren te zijn. We genieten dus nog een paar dagen van het onderweg zijn en dan genieten we weer volop thuis!
RiFra

Maandag 2 juli.          Laveissiere
Frank slaapt uit en ik zet intussen de foto's van deze week op het blog en verstuur dan het blog zelf. Dit is het een na laatste blog van deze trip, dan nog eentje vanuit Zuidlaren en dan zit het er weer helemaal op, het is toch weer snel gegaan! We vonden het best wel leuk om naar Najac te gaan en hebben besloten om dit een vervolg te geven en ook nog naar Retournac en misschien nog naar Aix le Bains te gaan. We zijn namelijk drie opeenvolgende jaren met hetzelfde groepje naar deze plaatsen op vakantie geweest. Alle keren met de FTS, we boekten dan een treinreis met gereserveerde camping, was altijd leuk! We gaan nu dan ook richting Retournac, een plaatsje aan de Loire. We hebben een tussenstop want in een keer is wel wat ver. De tussenstop is in Laveissiere, een wintersportplaatsje hoog in de bergen. We staan bij een modern skistation met veel hotels en kabelbaantjes. De temperatuur is hier een stuk aangenamer dan de afgelopen dagen. We komen voor ons doen vrij laat aan en doen de rest van de dag niet veel, moet ook zeggen dat gisteren mij ook nog wel in de benen zit! Eten de overgebleven macaroni van gisteren en luisteren daarna op de radio naar de voetbalwedstrijd Belgie Japan. Een spannende wedstrijd waaruit België op het  nippertje als winnaar uit de bus komt. Zij gaan dus door naar de kwartfinale van de WK!

Dinsdag 3 juli.        Retournac
Prima reis naar Retournac, mooie weggetjes. Komen er rond half drie aan en vinden de camperplaats zonder problemen, een mooi stekkie! De plek ligt aan de rivier de Loire en is een picknickplaatsje. We zetten ons spulletje er neer en zitten even lekker buiten. Intussen komen er vissers die een hengeltje uitgooien in de Loire. In de loop van de middag wandelen we naar het dorp, maar eerst maken we foto's van bekende plekjes van vroeger. Er komen dan ook weer herinneringen naar boven, een berg die vlakbij de camping midden in de nacht in brand stond. De brandweer vloog met loeiende sirenes over de camping en wij moesten stand-by staan om te evacueren, dit was heel spannend voor allemaal! Verder weten we nog dat er erg veel eendagvlinders waren, zo waren ze er en zo waren ze weg! Ook weten we nog dat we vanaf de camping door de Loire gingen en aan de overkant op een betonnen dam gingen zonnebaden. Verder hadden we een soort van Ellie en Rikkert vlakbij ons staan die pogingen deden om ons te bekeren, niet gelukt!!! We wandelen door het dorp, maar daar hebben we geen herinneringen aan. Wel leuk om even te zijn. Op de terugweg krijgen we een flinke regen cq onweersbui over ons heen. Het koelt goed af en we zitten de rest van de avond binnen.

Woensdag 4 juli.         Entre - deux - Guiers
We hebben besloten om vandaag in een keer naar Aix le Bains te rijden, iets meer dan 200 km. Mooie route weer, maar als we de camperplekken bekijken is het niet wat we willen. We zijn zo 15 euro kwijt met stroom er bij, en je moet een kaart kopen, een pass de etap. Kijken even verder en vinden dan een camping in boven genoemd plaatsje aan een rivier en in een dorpje voor 15 euro. Besluiten om dat te doen en komen er om even voor half drie aan. We zijn helemaal verrast, leuke ontvangst en een prachtige plek! We staan aan een doorwaadbaar riviertje, hebben daar het zicht op en kijken naar de bergen. Heerlijk, wat een rust! Het is ook vandaag behoorlijk warm, 33 graden. Geen weer dus om wandelingen te maken. Frank wandelt het dorpje even in en ik ga wassen, moet ook gebeuren he! Ik loop de rivier in en geniet van het water om de benen. Maak foto's van de rivier, het kerkje, de bergen en van mezelf. De was droogt supergoed en en ligt nu weer in de kast. We hebben nog buiten gegeten, maar nu onweert het behoorlijk, morgen wordt het een stuk frisser!

Donderdag 5 juli.    Bourg en Bresse
Het is ondertussen echt terug naar huis rijden geworden, we zoeken nu dus tussenstops met evenredige afstanden. Weten nog niet wanneer we precies terug zijn, maar in ieder geval in de loop van de volgende week! Dat wil niet zeggen dat we nu niets meer doen hoor, de stop die we vandaag doen is Bourg en Bresse. Hier hebben we twee keer eerder gestaan, de plek is bij een klooster. Beide keren was het echter winter en kwamen we uit het noorden op weg naar het zuiden. Kwamen dan vrij laat aan en deden dan niets meer. Nu komen we op tijd en wandelen naar het centrum. Kunnen net als bijna altijd de tourist office met veel moeite vinden, maar maken dan een hele leuke stadswandeling aan de hand van een Nederlandse beschrijving. Een stad wordt leuker als je er wat meer van weet. Bij het klooster is het ondertussen een drukte van belang geworden, er is iets te doen. We vragen het na en het blijkt dat er iets politieke is??? In ieder geval veel mensen in het net met badges op. Wij gaan s'avonds uit eten en laten ons een prima pizza goed smaken. Als we terug komen zijn de meeste auto's verdwenen en is de rust weergekeerd!

Vrijdag 6 juli.      Besancon
Vandaag wordt het Besancon, voor ons een onbekende plaats. Zien op de NKC site dat er een mooie camperplek is voor 7 euro in de stad. Tripje van 145 km over een prima weg. Komen rond half een aan en pakken de laatste van de 12 plekken. We merken trouwens onderweg duidelijk dat de zomervakanties zijn begonnen. Zuid Nederland, België en Frankrijk gaan en masse op pad richting zuiden. Veel campers en vooral caravans op de weg. Wij hebben er geen last van, want we gaan de andere kant op. Als we aankomen op de camperplek  willen we een parkeerkaarten kopen, maar komen er niet uit hoe het werkt. Het staat er alleen in het Frans op, een Fransman die ons helpt komt er ook niet uit. We blijven dus maar gewoon staan en zien morgen wel weer. Het is nog steeds warm en we gaan buiten zitten, dat mag op deze camperplek.  Ti's wel krapjes tussen de auto's, maar het is koeler dan binnen! In de middag wandelen we Besancon door, een oude stad met een citadel die hoog boven de stad ligt. We hebben beide niet de behoefte om daar naar toe te gaan en dwalen wat door de stad. In de Rue Grande en omliggende straatjes zijn allemaal kraampjes, erg gezellig. De stad zelf ligt aan de de rivier de Doubt en heeft hele hoge statige herenhuizen. Wandelen door tot aan een grote kerk en drinken wat op een terras. Zien daar nog een verwijzing naar een Synagoge en wandelen die kant uit. Het is een leuke straat met veel kleine winkeltjes, maar geen Synagoge. Halen daar een paar kleine boodschapjes en gaan dan terug naar ons kotje. Oja, terwijl we in de stad lopen, speelt Frankrijk de achtste finale WK tegen Uruquay, ze winnen en bij elk spannend moment en doelpunt hoor je de hele stad! De hele avond blijft de stad in feeststemming. S'avonds speelt België tegen Brazilië en België wint!!! Een van de halve finales gaat nu tussen Frankrijk en Belgie. Onze maaltijd van vanavond is een ouderwetse linzenpot met kerrie, zure room en eieren, stevige pot en valt er goed in!

Zaterdag 7 juli.        Liverdun
We hebben vandaag een flinke rit voor de boeg, 223 km. Na zo'n 50 km doen we boodschappen en tanken we. Dan rijden we door tot 85 km voor ons einddoel, stoppen dan bij een picknickplaats en eten daar ons broodje. Lekker bijgetankt rijden we de laatste 85 km. Hebben een camperplaats uitgezocht in Liverdun, als we daar aankomen vinden we het niets en gaan op de camping er naast staan. Ik kom tot de ontdekking dat we hier al eerder hebben gestaan, als we dit natrekken blijkt dit 6 jaar geleden te zijn geweest. Het is er best wel druk met veel, vooral Nederlandse, gezinnen die zuidwaarts gaan. We zoeken een plekkie en gaan lekker buiten zitten. Als we net gesetteld zijn komt er een meneer langs, als hij begint te praten horen we meteen dat het een Fries is. Manoman, wat  een kletsmajoor en hij gaat maar niet meer weg! Frank weet zich er geen raad mee en ik lig inwendig in een deuk. Uiteindelijk stapt hij toch op en kan ik mijn lachen niet meer inhouden, Frank ziet de humor er niet zo van in en is gewoon blij dat de man weg is! Het is ondertussen al over vijven en we laten het dorp voor wat het is, we zijn er al een keer geweest uiteindelijk. Doen een spelletje en gaan daarna uit eten, lekker en gezellig. Bij het kotje buiten nog een bakje koffie en dan is het ook zo maar weer bedtijd. Morgenvroeg het blog voor het laats vanuit een lokatie versturen, de laatste uut Zuudloar'n!

Laifs RiFra

1. Gerrit Ekkel:
    Hoi Frank en Ria,
    Ja tussen de regels door lees ik dat jullie 'de stal' langzamerhand beginnen te ruiken. Niks mis mee. Het is altijd goed met plezier weer thuis (waar je hart ligt) aan te landen. Ondertussen zien jullie niettemin mooie dingen. Tja, was wel een echte 'kletsmajoor'.......
    Goede reis verder en zie uit naar het laatste schrijven.

Hartelijke groeten,
    Gerrit.
  2. Nelly:
    8 juli 2018
    Hoi leuk de foto's en het verhaal,zijn wij ook bij langs geweest dus kwam me dan ook bekent voor,fijn dat jullie straks even weer thuis zijn kom ik even weer langs tot dan Nelly
  3. Harm en Grietje:
    8 juli 2018
    Het is prachtig jullie zo te volgen op jullie route, maar ook fijn als we straks even gezellig weer kunnen bijpraten.
    Begint het zuidlaarder bloed al te kriebelen? Tot gauw en een goede reis verder. Geniet nog maar even.
  4. Jellie:
    8 juli 2018
    Weer leuk om te lezen. Geniet van de laatste dagen. Hier momenteel erg heet. Onze dochters zijn er nu ook.
  5. Grace:
    Tot de volgende
  6. Martin en cobi:
    8 juli 2018
    Hallo luitjes dus jullie zijn weer op de terug weg .Mooie foto’s vooral die met het haantje .Het was weer een leuk verslag veel plezier verder en mooi weer groetjes tot volgende week
  7. A.moerman:
    8 juli 2018
    bedankt voor het blog en de mooie foto reportage.wij hebben genoten en wat we lezen jullie ook.bedankt laiverds
  8. Erna Pebesma:
    8 juli 2018
    Weer leuk om te lezen. Veel plezier op de terugtocht.
    Groetjes
  9. Geesje:
    8 juli 2018
    Weer genoten van jullie reis en dan die foto's schitterend ,nog veel plezier op de terugreis.
    Groetjes Geesje
  10. Ilse en Kees:
    8 juli 2018
    Hallo deze blog is voor mij heel herkenbaar, ben in 1973 ook bij de genoemde plaatsen geweest behalve Liverdun niet, mijn ouders waren toen 25 jaar getrouwd. Kan mij er niet veel meer van herinneren, zou ik de foto's erbij moeten halen, het is voor mij 45 jaar geleden.
    Gelukkig dat de brand niet last heeft gebracht voor jullie.

Neem de tijd om richting het Noorden te rijden, als het goed is dan zijn wij het weekend van 13 juli in Zuidlaren, komen we elkaar misschien wel tegen. Hopelijk brengen jullie nog wat warmte mee.

Goede reis de laatste dagen. Ilse en kees P,
  11. Si-eds van strobos:
    8 juli 2018
    Goeie reis, behouden thuiskomst en tot gauw! (als Frank het tenminste aan kan om alweer een Fries te zien)
  12. Diny Wijnand:
    9 juli 2018
    Goede terugreis. Weer met plezier jullie verhaal gelezen. Geniet er nog lekker van.
  13. Henk en Sina:
    9 juli 2018
    Nog een goede reis de laatste dagen. We zien jullie wel verschijnen en oja Frank het is een goed idee om binnenkort Fries te leren want ze blijven maar in hun dialect praten! 😜
  14. Kira:
    9 juli 2018
    Woensdag is vroeg genoeg, dan komt de zon weer. Nog een paar mooie dagen
  15. Bert & Laurie:
    9 juli 2018
    Geniet van de laatste dag(en).
    Wij hebben met veel plezier jullie reisverslagen gelezen.

Tot gauw!
    Groetn uut Grunn