Noord Spanje aan de kust

26 september 2012 - Cadaqués, Spanje

Cadaqués is een vissersdorp in de Spaanse regio Catalonië. Het in een baai nabij Cap de Creus (de meest oostelijk gelegen punt van Spanje) dorp was tot het eind van de 19e eeuw praktisch afgesloten van de rest van de historische regio Empordà (het huidige Alt Empordà en Baix Empordà). In het verleden was Cadaqués afhankelijk van de visserij en de wijnbouw. De afgelegen locatie maakte het echter sinds het begin van de 20e eeuw in toenemende mate aantrekkelijk voor toeristen. Hiernaast vestigden een aantal bekende Spaanse kunstenaars zich in het pittoreske dorpje. Federico García Lorca, Pablo Picasso en Joan Miró droegen bij aan de bekendheid van Cadaqués. Ook vele anderen bezochten het plaatsje. De surrealistische kunstenaar Salvador Dalí had een villa in het even buiten Cadaqués gelegen Port Lligat. Sinds 1997 is deze villa een museum. Het Casa-Museu Salvador Dalí is open gesteld voor het publiek.

Hier kregen we te horen dat in Haren een Facebookfeest helemaal uit de hand was gelopen, dit was wereldnieuws.

De volgende dag reden we naar L'Escala, ook een vissersdorp. In 1992 werd hier de Olympische vlam aan land gebracht. Deze eer had L'Escala te danken aan haar geschiedenis. De eerste nederzetting van de Grieken in Spanje was hier. Wij wilden even gaan kijken waar JP, Christa en kinderen deze zomer hun vakantie had doorgebracht. De camping waar zij waren geweest was al dicht, maar wij vonden nog een andere.

Toen naar Calella de Palafrugell, een van de drie kustplaatsen die horen bij de gemeente Palafrugell, een provincie van Girona, de andere twee zijn Llafranc en Tamariu. Calella de Palafrugell is een klein vakantieoord en vissersdorp. Het moet niet worden verward met de grotere, meer commerciële badplaats  Calella, die verder naar het zuiden is, in het kleine Calella zijn we vaker geweest en we vinden het er nog steeds leuk. Een wandeling naar de  prachtige botanische tuinen is nog altijd de moeite waard, evenals een wandeling langs de kust naar Lla Franca. s’Avonds met JP geskyped.

Naast ons stond een raar bouwwerk achter een trekker (zie foto), we kwamen al snel in gesprek met 1 van de 4 jongens die erbij hoorden en hij vertelde ons dat ze door heel Catalunya trokken om aandacht te vragen voor de mogelijkheden die Catalunya biedt. Op de foto zie je Messi, deze is op 12 jarige leeftijd vanuit Argentinië naar Catalunya verhuisd en heeft het hier helemaal gemaakt. Hij heeft laten zien dat iedereen iets kan bereiken in Catelunya. Dat is de strekking van de boodschap die ze op deze manier uit willen dragen.

Vervolgens gingen we naar Vic(h). We stonden daar in ons uppie op een mooie camperplaats aan de rand van de stad. In de loop van de middag liepen we nar het historische centrum en  bij de VVV kregen we een kaartje met een stadswandeling. Al met al een loopje van ongeveer 2 uur. Vic is een oude Romeinse stad, leuk maar we hebben ze mooier gezien. Toen we op een terras zaten kregen we van JP een berichtje dat een oude voetbalvriend van Frank, Roelof Bolt, was overleden. Dat was even schrikken. JP gevraagd of hij uit onze naam even een kaart wilde sturen. In de loop van de avond contact gehad met Esther en de mannen. Daar was ook alles goed. Dinsdag zijn we naar Calella gereden, terug naar de kust dus! Daar even lekker aan zee gelegen in een baaitje met veel aalscholvers op een rots, een mooi gezicht. Frank was er op een gegeven moment zat van en ging terug naar de camping, Ik lig nog even, maar niet lang! Er komt een reuzengolf en die spoelt over mij heen, ik drijf, badlaken drijf, mijn puzzelboekje drijf en ook mijn mobieltje kreeg de volle lading. Ik lag in mijn eentje in een deuk en ben kletsnat teruggegaan naar Frank die het jammer vond dat hij het niet had gezien! Tegen de avond boodschapjes in Calella gedaan en een een simkaart in de IPad gekocht. Zoals beloofd aan Noorwegen Spaanse schoentjes gekocht. ’s Avonds gezellig geborreld met een pasgetrouwd stelletje, Nanja en Ronald, die op huwelijksreis waren. Laat te bedde! Vandaag weer verder en we zien wel waar we terecht komen.

1. Wim:
    jullie schieten mooi op!
    groetjes wim en ien.
  2. Harma Vos:
    Hei venner,
    Dat ziet er weer gezellig uit.
    Leuke fotos ook, en wat een creatief sleurhutje.
    Dikke smok Camiel Harma Isis en Eva
  3. Geesje:
    26 september 2012
    zozo wat een eind al en wat zien jullie nu al veel en jullie zijn nog maar in het begin.
    groetjes geesje
  4. De buurman (ex.):
    Waneer Afrika?
    Alles goed hier.Ook de groeten van Jacqueline.
  5. Theo:
    30 september 2012
    Senegal is waiting. Fijn dat het zo goed gaat en dat jullie zoveel contact houden met iedereen. Zag net dat mijn mailadres niet goed was, is veranderd. Ik zal jullie volgen en ooit op de koffie krijgen, hoop ik.
  6. Thea:
    1 oktober 2012
    hoi ria en frank
    wij volgen jullie op reis
    zijn blij dat het goed gaat
    en dat jullie er van genieten
    groet thea en ger