16 februari tot en met 1 maart, Corinthe, Delfi en de Meteora

2 maart 2015 - Kastraki, Griekenland

Goedemorgen,
Bedankt voor de felicitaties voor onze trouwdag, ti's ook niet niks he, 46 jaar!  Vandaag gaan we na een paar dagen op een stee te zijn geweest weer wat verder. Maar eerst even weer het blog versturen, dat wordt een beetje een gewoonte op de maandagochtend! We hebben hier goed contact met het internet, dus hier gaat ie weer!
Groet RiFra

Maandag 23 februari,
Vandaag is het schone maandag in Griekenland (zie toelichting). Ondanks dat we hebben gehoord dat alle winkels vandaag gesloten zijn, haalt Frank toch een brood bij de bakkeren halen we wat boodschappen bij de plaatselijke supermarkt. We rijden naar een parkeerplaatsje in het dorp en komen tot de ontdekking dat de rugzak met portemonnee nog in het kotje ligt, zucht, zucht, alles maar weer open maken dus! Na de boodschapjes rijden we naar de Camper Stop in Korinthe. Hier zijn we eerder geweest en dat was een prima plekje. Onderweg veel regen en ook bij aankomst "gait et er oardig om heer"! Installeren ons en maken een soepje klaar, tenminste dat dachten we. Het blijkt een sausje te zijn voor spaghetti, dus maar wat spaghetti er bij gekookt. Het viel er wel lekker in als lunch hoor, maar wij zijn gewend om 's avonds warm te eten. Terwijl Frank met het eten bezig is, blader ik wat op de e-reader en kom daar een boekje tegen over een reis door de Peloponessos. Dat lijkt niet bijzonder, maar het is een soort reisverslag uit 1909. De plaatsen waar wij zijn geweest, worden beschreven in die tijd en dat is erg interessant om te lezen. Frank is daar nu druk mee bezig. Tussen de buien en onweer door wandelen we naar het dorp. Daar is een feest  aan de gang, hoogstwaarschijnlijk ter ere van schone maandag. Voor ons komt het een beetje over als carnaval, heel veel mensen zijn verkleed. Het is een lokaal gebeuren, er worden Griekse dans/toneel stukjes  opgevoerd en daar genieten we van. We maken foto's en filmpjes en drinken op een terras een lekker Grieks wijntje. We wandelen terug en zijn net voor de volgende onweersbui losbarst in ons kotje terug. Het regent echt pijpenstelen. JP bericht ons dat ze vandaag contact hebben gehad met TiTo en dat Ton heeft gezegd dat Mees en Caro beter kunnen skiën dan opa! Daar baalt opa natuurlijk van he! Maar ja ze zijn ook veeeeeeel jonger dan opa. Maar opa zegt wel dat hij terug komt!

Dinsdag 24 februari,
Lekker rustig ochtendje, aan het  eind van de ochtend wandelen we naar het dorp en gaan daar de opgraving Ancient Corinthe bekijken. Als we het museum hebben bekeken en de archeologische site op willen lopen, begint het voor de verandering pijpenstelen te regenen. We schuilen onder een boom en komen aan de praat met een Italiaan van Sardinië, die een project doet in Tirana (Albanie). Hij heeft een weekje vrij en maakt van die gelegenheid gebruik om Griekenland te bezoeken. Na een half uurtje is de regen praktisch over en gaan we de opgraving bekijken. Twee jaar geleden waren we ook in Corinthe, maar toen hebben we de opgraving links laten liggen. Nu bekijken we hem dus wel en dat valt zeker niet tegen! We doen daarna nog wat boodschapjes en als we terug zijn bij het kotje, schijnt het zonnetje volop en kunnen we buiten lunchen, heerlijk! We zitten tot een uur of vijf buiten in ons 't shirtje. Dan wordt het toch wel wat frisser en gaan we naar binnen. Het duurt niet lang of de kleinzoon van de eigenaar van Camperstop komt bij ons met een soort warme oliebolachtige broodjes en een sausje van ingedikte wijn. Hier moeten we het brood in dopen, verrukkelijk! Tegen 7 uur wandelen we weer naar het dorp en gaan daar eten, samen een Griekse salade, Frank souvlaki en ik gyros, na verse schijven sinaasappel en dan zijn we wel weer gevuld voor vandaag. Er is wifi in het restaurant en dat is maar goed ook, want onze internetbundel is bijna op. Morgen gaan we in Corinthe op zoek naar een opwaardeerwinkel.

Het Kanaal van Korinthe is een kunstmatige waterweg in Griekenland. Het werd in het laatste decennium van de 19e eeuw aangelegd op de plaats waar de landengte van Corinthe op zijn smalst is, namelijk 6343 m. Sindsdien is de Peloponissos geen schiereiland meer, maar een echt eiland. Het lijnrechte kanaal is 6,3 km lang, 23 m breed en zo’n 8 m diep. De grote gaten in de wand zijn veroorzaakt door springstof toen in de Tweede Wereldoorlog de doorvaart werd geblokkeerd. De zes bruggen die de Peloponnesos met het Europese vasteland verbinden, liggen ongeveer 70 m boven de waterspiegel. Het kanaal heeft de vaarweg tussen Piraeus en de Ionische zee met ongeveer 350 km verkort. Toch is het enkel geschikt voor middelgrote schepen, want sterke stromingen maken het gevaarlijk voor kleine bootjes, terwijl de geringe diepgang een bezwaar is voor grote schepen van meer dan 10.000 ton. Een sleepboot loodst de vaarschepen er doorheen in een halfuur. Dit gebeurt omzichtig, want de bijna loodrechte wanden van grind en leem brokkelen regelmatig af. Lange wachttijden, hoge tolkosten en gevaarlijk manoeuvreren dragen ook al niet bij aan een intensief gebruik.

Woensdag 25 februari,
We rijden naar Corinthe en halen daar 5 GB internet voor de Ipad. Als we terug bij de auto komen worden we begroet met goedemorgen Nederlanders! De jongen herkende ons soort aan de fietsen achter op het kotje. Hij woonde 3 jaar in Nederland, Hilversum en is sinds kort terug in Griekenland. Hij heeft hier een boerenbedrijf en wil graag een agri toeristisch bedrijf beginnen, mooi initiatief! Gaan dan nog kijkje nemen bij het Kanaal van Corinthe, een verbindingskanaal van 6 km lang, 22 meter breed en 50 meter hoog, maf om te zien.  Als we terug bij de auto zijn, krijgen we een sms'je van TiTo of we kunnen skypen. We hebben weer internet, dus dat kan. Zien ma even en hebben een kort gesprekje met haar en dan met Tineke. Zij heeft samen met Ton een heerlijke skivakantie gehad in Unterjoch. Na dit intermezzo rijden we door naar Psatha en vinden daar al snel de door het NKC aangegeven camperplaats. Dat zouden toegestane camperplaatsen zijn. Als we er aankomen zien we echter spiksplinternieuwe borden met het opschrift Verboden te Kamperen! We zetten ons kotje er neer, maar staan niet echt op ons gemak en besluiten na de lunch dan ook om verder te rijden naar Delfi. Daar komen we tegen 5 uur aan en wie schetst onze verbazing als we daar een Engels stel ontmoeten die ook al in Iria en Corinthe bij ons hadden gestaan. We hadden toen geen contact, maar nu komt Ian (Wales) spontaan op ons af en babbelen we heel wat af. Hij is samen met Sandra hun eerste grote trip aan het maken door Europa, ze blijven bijna een jaar weg. Verder lekker rustig avondje.

Het Orakel van Delfi bevond zich in het centrum van de Oud Griekse cultusplaats Delfi. Het was een zeer belangrijk orakel, gewijd aan de god Apollon. Van heinde en ver begaven zich jaarlijks duizenden mensen, vaak pelgrims, op weg naar Delphi om het orakel te raadplegen en de goden goede raad te vragen bij het nemen van belangrijke en moeilijke beslissingen. Als god van het licht werd  Apollon immers verondersteld overal door te dringen en te zien wat aan het oog van de mensen ontgaat. De tempel herbergde een bijzondere priesteres, Pythia genaamd, die fungeerde als "doorgeefluik" van deze raadgevingen. De Pythia was een vrouw van eenvoudige afkomst, speciaal voor deze functie gekozen. Gezeten op een driepotige kruk raakte zij op geregelde tijdstippen in religieuze vervoering. Het verhaal dat zij bedwelmd zou zijn door dampen uit een rotsspleet, of door andere hallucinogenen,  is lange tijd met scepsis behandeld. Recent onderzoek heeft echter aangetoond dat er inderdaad het licht hallucinogene ethyleengas beschikbaar kan zijn geweest. Eenmaal in trance begon de Pythia onsamenhangende klanken uit te stoten, waar niemand iets van begreep, maar waarvan men aannam dat het de boodschap van de goden was. Enkele priesters (de voornaamste onder hen heette de prophètès), die altijd vlakbij meeluisterden, schudden dan begrijpend hun hoofd en gaven "een vertaling", vaak in hexametrische verzen van wat de boodschap van de god heette te zijn. Vaak was deze boodschap cryptisch omschreven en vergde het de nodige inspanning om er daadwerkelijk een praktische raad uit te destilleren. Zowel op politiek als op religieus vlak waren de antwoorden vaak voor meerdere interpretaties vatbaar.

Donderdag 26 februari
Zoals altijd heerlijk geslapen! We hebben geen vers broodje, maar eten een soort soepstengels met zonnepitten, ook lekker. Tegen 10 uur wandelen we naar het oude Delfi, lekker weertje. We hebben dus een T-shirtje en een vest aan. Als eerste gaan we naar de Tholos van Athena, een wandeling naar beneden, erg interessant om te bekijken. Het nadeel van naar beneden lopen is dat je ook weer omhoog moet, maar gelukkig zijn we daar intussen wel wat aan gewend. Gaan dan aan de overkant van de weg de rest van de site bekijken. We zijn een bezienswaardig voor een bus schoolkinderen, die allemaal een beetje Engels willen praten en ons van alles vragen. Natuurlijk gaan we met ze op de foto, leuk hoor. De leerkrachten stonden er maar bij te kijken en wilden wel doorlopen, wij sturen de kinderen dan ook door naar het bevoegd gezag. JP stuurt ons een appje met een sneeuw en zon foto, fijn dat ze de zon nog even hebben. Wij sturen een app foto van de opgraving terug, heel wat anders. Met Esther skypen we en laten haar de site zien, de jongetjes zijn met Danny aan het zwemmen en kunnen dus niet meekijken, ander keertje misschien! Op de terugweg doen we boodschapjes en dan begint het te regenen! We moeten nog anderhalve kilometer lopen en dat is ver als het regent, we komen dan ook nat aan bij het kotje. Vesten uit en truien aan en dan gaat het wel weer. Van Ton krijgen we een foto van het nieuwe parkietje van mam, een mooie groen gele! Ook de sta op stoel is gerepareerd, mam is weer helemaal blij dus!

Vrijdag 27 februari,
In de vroege ochtend begint het te regenen en te onweren en dat blijft het de hele dag doen. We rijden 225 km naar Kalampaka Kastraki en staan nu onder de Meteora, een fantastisch gebergte. De bulten steen lijken op menhirs en er staan een aantal kloosters op. Helaas staan ze nu in de mist, maar hopelijk kunnen we morgen een paar bezoeken. Onderweg doen we wat boodschappen en zitten nu hoog en droog met een biertje en een wijntje en met de verwarming aan in het kotje, heerlijk!!! De reis hiernaar toe was nogal wisselend, eerst prachtig door de bergen, maar de laatste 75 km waren erg saai. Heel vlak, veel industrie en leegstaande en verwaarloosde panden. Ook komen we langs een compleet Roma dorp, veel Roma mensen, smerig en echte krotten met veel was buiten.

Zaterdag 28 februari,
Vandaag gaan we de Meteora bewandelen naar de kloosters. Een wandeling van zo'n 5 km. bergopwaarts, erg mooi. We zijn zo'n dikke vier uur onderweg en houden het de hele tijd droog. Het is wel bewolkt en dat is jammer voor de foto's. Terug bij de bakker langs voor een lekker vers broodje. Na de lunch wandelen we nog een stukje naar het oude Kastraki, weer omhoog! Daarna doen we het vandaag rustig aan. Op de camping zit een Duitse jongen, Felix, bij de WiFi. We komen aan de praat en hij vertelt dat hij vier maanden op de fiets door Griekenland trekt, hij is nu twee en halve maand onderweg.
We nodigen hem uit om een karbootje, aardappelen en bloemkool mee te eten, dat lijkt hem wel wat. Hij gaat nog op zijn fietsie naar het dorp en haalt daar nog wat happerij en een ouzo. We eten buiten onder een afdak en hebben een gemutliche abend. Jan Paul, Crista, Mees en Caro zijn ook weer terug op hun stekkie, de wintersport zit er voor hun weer op!

De Meteora, vanaf de 9e eeuw werden de natuurlijke zandstenen torens beklommen door kluizenaars die daar hun eigen leefomgeving creëerden en slechts af en toe naar beneden kwamen. Een voorbeeld was de kluizenaar Barnabas die hier een religieus schuiloord zocht in een grot. Andere volgden zijn voorbeeld. Vanaf de 11e eeuw trokken elders verdreven monniken naar het gebied. Halverwege de 14e eeuw verrezen de eerste kloosters. In 1336 stichtte de monnik Athanasios, afkomstig van de berg Athos zijn Groot Meteoron, het hoogst gelegen (623 meter) en belangrijkste klooster dat hier zou gesticht worden. Nog 23 andere kloosters zouden volgen. Met netten aan touwen en houten ladders van soms wel veertig meter lang transporteerden de monniken de benodigde goederen én personen naar boven. In de hoogtijdagen bestond er een autonome gemeenschap van monniken en 24 kloosters in vrijwel volledige afzondering van de rest van de wereld. Sinds 1490 werd de abt van het Groot Meteoron ook het hoofd van de gehele monnikengemeenschap van Meteora. In de 17e eeuw begon echter het verval van het kloosterleven in Meteora. Er werd gesjoemeld, sommige monniken hielden er als monnik verklede vrouwen op na en van het idealistische gedachtegoed was niets meer overgebleven. In de 18e eeuw werden de kloosters gebruikt als toevluchtsoord voor Grieken die door de Turkse overheersers opgelegde belastingen wilden ontduiken. Tijdens de 19e eeuw werden de Meteora-kloosters gebruikt om te ontkomen aan oprukkende rebellen en tijdens de Tweede wereldoorlog en de daaropvolgende Burgeroorlog (1945-1949) hebben de toen nog overgebleven kloosters veel schade opgelopen. Momenteel zijn er van de 24 kloosters nog 6 intact en te bezoeken.

Zondag 1 maart,
Slapen uit en hebben dan ons zondagse ontbijtje met een, deze keer, gebakken eitje! De afwas van gisteravond moet nog worden gedaan en dat is nog een aardige klus. Teunemans is woensdag jarig en viert vandaag zijn verjaardag. We proberen vandaag even Skype contact te hebben. Als ik op een gegeven moment de Ipad kijk zie ik dat TiTo bij mam heeft geprobeerd te skypen. Het is dan al na 12en en het heeft dan geen zin meer om het zelf nog te proberen. Op de een of andere manier gaat het Skype signaal bij ons niet meer over en missen we dus gesprekken. Jammer, want er is goede wifi hier! Vanavond bellen we met moedertje. We lopen naar Kalampaka, een plaatsje 2 km verderop. Weinig te doen en we wandelen dan ook maar weer terug. Onderweg begint het te regenen en dat blijft het doen. Na vandaag wordt het beter met het weer en zal de temperatuur omhoog gaan naar 20 graden en meer zon, heerlijk!Frank voelt zich vandaag niet echt fit, hij heeft hoogstwaarschijnlijk een kou gevat gisteravond. Hij ligt nu lekker in bed, hopen dat het snel weer wat beter met het mannetje gaat. Morgen verder naar Kato Gatzea.

1. A.moerman:
    2 maart 2015
    Prachtige verhalen en genieten van jullie span
    nende belevenissen.We volgen jullie graag.Goede reis verder! Oja Ria alvast gefeliciteerd.
    Groetjes Kees en Attie
  2. Kira:
    2 maart 2015
    Even via google maps gekeken naar het gebied rond Meteora, ziet er prachtig uit. Hopelijk Frank weer fit en jullie onderweg. Het weer zit niet altijd mee maar jullie blijven optimistisch en zo te lezen genieten jullie volop van de wandelingen, het hapje en het drankje. Echt winters weertje hebben we hier niet, regen, zon van alles wat maar geen schaatsijs. Kijken uit naar het voorjaar als alles weer groen wordt.
    Tot het volgend verslag, geniet ze, groetjes herman en kira
  3. Ingrid:
    2 maart 2015
    Fijn dat jullie het nog steeds zo naar de zin hebben en Ria, alvast van harte gefeliciteerd met je verjaardag morgen!
    Groetjes,
    Hendrik en Ingrid
  4. Janny Moerman Huizing:
    Hallo,
    weer wat leesvoer op de maandagmorgen. Leuk wakker worden met de verhalen over Griekenland.
    jullie hebben weer een leuke week gehad zo te lezen.
    nog veel plezier verder en Ria al alvast gefeliciteerd met je verjaardag morgen.
    liefs andre en janny
  5. Jolanda:
    Hoi Ria en Frank!
    Het is altijd weer leuk om jullie reisverhalen te lezen.
    Ria alvast gefeliciteerd met je verjaardag.
    Frank ,beterschap en snel weer opknappen.
    Groetjes en een dikke knuffel,Jolanda en Hans
  6. Henk en Sina:
    2 maart 2015
    Weer genoten van jullie mooie verhalen en prachtige foto.s. Ria ik las dat je morgen jarig bent. Van harte gefeliciteerd en hopelijk is Frank morgen weer opgeknapt. Hier momenteel natte sneeuw. Nog heel veel reisplezier en we wachten op jullie volgende reisverhalen. Groetjes
  7. Martin en cobi:
    3 maart 2015
    Prachtige verhalen hebben jullie weer. Gefeliciteerd met je verjaardag.Frank beterschap en geniet verder van jullie,s reis.
    Hoopdat het weer nu beter word
    Groeten Cobi en Martin
  8. Chris en Tine:
    3 maart 2015
    Hoi Frank en Ria.
    Ria Gefeliciteerd met je verjaardag.Frank beterschap en maak er een gezelligedag van.Jullie genieten ondanks het wat mindere weer geweldig van de natuur.Wij ook van de verhalen en de foto's.Het weer zal nu wel eens wat beter worden,verder een plezierige reis!Groeten Chris en Tine
  9. Riemer:
    4 maart 2015
    Wederom dank. Wij genieten mee. Nog van harte met de 46 en de verjaardag en sorry voor de late reactie. Blijf vooral genieten. De laatste tijd wordt het steeds duidelijker dat dat het allerbelangrijkste is. Kusjes uit Groningen.
  10. Ilse en Kees:
    7 maart 2015
    Sorry maar reageer nu pas, druk,druk,druk,
    ook namens Ilse en mij gefeliciteerd met de heugelijke dagen, hopelijk genoten. Las dat jullie nog mensen zijn tegengekomen die jullie al eerder waren tegengekomen, hoe klein kan de wereld zijn. Wederom leuke verhalen om te lezen en de fotos waren ook mooi.
    Hopelijk is Frank opgeknapt kunnen jullie de reis voortzetten. Op naar de nieuwe reisverhalen. Gr Ilse en kees P