26 september 2021, Stukkie Duitsland en Frankrijk!

26 september 2021 - Colombiers, Frankrijk

Moi allemaal,

Hier alweer het derde blog, de tijd gaat snel, morgen zitten we al in Spanje. Gezien de reacties begrijpen we dat het blog nog steeds gelezen wordt, dus ga ik er nog maar even mee door!

Laifs RiFra

Maandag 20 september, Munzenberg

Frank haalt zoals bijna elke morgen broodjes, nu bij de De Netto. Hij komt verheugd terug met lekkere zadenbroodjes en met rozijnenbroodjes die bij nader inzien chocoladebroodjes blijken te zijn. Hihi, wel een tegenvaller hoor! Na het eten nog even naar de plee van het freibad om te poepen, hoeft dat niet in de camper, en dan weer aan de rit! Nog even bij de Lidl langs en tanken en dan gaan we er tegenaan, 266 km staat er vandaag op het programma. Dat verloopt allemaal voorspoedig en we komen om half twee aan in Munzenberg op een camperplaats bij een sportcomplex. Prima plek en we staan er met z’n beidjes in ons eentje. Eten de chocoladebroodjes op met een cup a soupje erbij en wandelen dan via een mooi wandelpad naar het dorpje, eerst lopen we naar het slot, een ruïne, maar wel te bezichtigen maar niet op maandag. Dan het dorp in, een verborgen pareltje, allemaal vakwerkhuizen met gezegdes op de balken van de gevels. We genieten volop en maken foto’s. Terug bij de camper een bakje koffie en dan ons dagelijkse spelletje. Tegenwoordig doen we savonds ook nog een Mens Erger Je Niet. Daarbij moet ik me erg inhouden om me niet te ergeren, want ik verlies steeds van Frank. Dan weer een lekkere pasta, verveelt nog steeds niet, Italianen eten het tenslotte elke dag en het is  zo weer koffietijd!!!

Dinsdag 21 september, Rosheim

Hoewel de naam van het plaatsje het niet doet vermoeden, zijn we vandaag wel in Frankrijk aanbeland en wel in de Elzas. Een gedeelte van Frankrijk dat wisselend bij Frankrijk en dan weer bij Duitsland hoorde. We hadden een prima rit zonder files en hebben er voor gezorgd dat we Straatsburg ontweken. We gingen dus even onder Straatsburg de grens over en dan is het zoeken naar een tankstation en naar een overnachtingsplek. Een tankstation vinden we al snel bij een Auchan en zo’n 2 km verderop is een camperplek in Rosheim. We vinden het een leuk plekje en zijn enthousiast over de entourage er omheen. Aan de ene kant een fietspad en aan de andere kant de weg. Veel bloemen, we kunnen onze watertand gratis bijvullen en er is, hebben we niet nodig, een fietsenhulpplaats, met een pomp en allerlei gereedschappen. Goed verzorgd dus! Wij gaan natuurlijk het plaatsje nog even onveilig maken, het is een oud Romeins stadje met veel poorten en mooie straatjes en huizen. Ook een mooie kerk en een mevrouw die trots is op de bloemetjes voor haar huis, ze komt er dus even mee op de kiek. In Rosheim staan er, net als overal in Frankrijk, prachtige bloembakken. Als we terug zijn en even zitten, merken we wel dat er veel verkeerd lawaai van de weg komt, maar dat nemen we maar voor lief deze keer! Was een prima dag.

Woensdag 22 september, Besancon

Voor het eerst haalt Frank een stokbroodje voor het ontbijt, we zijn nu echt in Frankrijk! Valt er lekker in en we houden nog een stukje over voor de middag. De watertand zit helemaal vol, de tank ook, we kunnen dus rijden. We hebben bedacht dat we vandaag naar Besancon rijden, ongeveer 240 km. Mooie afstand, doen dat zonder tolwegen en daarom duurt het wel wat langer. Dat vinden we niet erg, genieten van het mooie Franse landschap en de chateaus. Na enig zoeken vinden we de camperplaats waar we overigens al eerder hebben gestaan. Was toen goed bevallen en Besancon is mooi om door te dwalen. De bestaande camperplaatsen, dat zijn er 12, zijn al bezet. Wij zetten de camper, net als meer campers, op een gewone parkeerplaats en betalen. Het reçuutje gaat voor het raam en wij staan goed! Bekijken voor de tweede keer de plaats en vinden het nog steeds mooi. Het is trouwens zo wie zo heerlijk om elke dag na het rijden een stuk te lopen, even de benen in beweging!

Nu zit Frank het eten voor te bereiden en ik schrijf bij, morgen weer een stukkie verder naar het zuiden.

Donderdag 23 september, Digoin

Rustig avondje gehad en goed geslapen. Frank weet waar de boulangerie zit dus….. Daarna vertrekken we  en hebben net als gisteren een mooie route. Geen bijzonderheden onderweg en we arriveren om half 2 in Digoin op de camperplek aan de Loire. Wie schetst onze verbazing als we tot de ontdekking komen dat we ook hier al eens zijn geweest!!! Wel vreemd, maar misschien ook niet echt raar. Want deze route naar het zuiden hebben we vaker gereden. We wandelen op aanraden van een nog ouder stel dan wij die een lat relatie hebben, hij 82 en zij 90, naar een aquaduct over de Loire, geweldig! Onderweg nog een kerkje bekeken en dan is de dag ook zo weer om, nu zo aan de koffie! Oja, mijn zus en haar man zijn ook in Frankrijk en onze wegen kruisen elkaar aardig. We hebben dus afgesproken dat we elkaar zaterdag zien, leuk!!!

Vrijdag 24 september, Saint Flour

Frank verdwaalt een beetje als hij naar de boulangier gaat, maar komt wel terug met een lekker stokbrood. Puzzelen nog even over de route, maar komen er wel uit. Gaan naar Saint Flour, een plekje met een trap naar het dorp van 400 treden en wij staan beneden!!!  Onderweg bedenk ik dat het wel heel warm is en dat ik ook wel naar een camping wil. Die vind ik onze NKC app. Daar willen we naar toe rijden, maar via allerlei kleine weggetjes, waar we amper door kunnen, komen we er niet. Wel even billen knijpen hoor. Helaas pindakaas, dan toch de 60 km naar Saint Flour en nog maar bij rijden. Daar vinden we een plek voor campers, staat aangegeven. Er komt echter direct een nogal geagiteerde man aan die ons verwijst naar een camperplek, 100 meter verder. Wij doen braaf wat hij wil en gaan weg. Er komt ook een jongen bij staan die eens met zijn hoofd schudt, zoveel te zeggen, wat een flauwekul hè. Settelen ons op de goede camperplaats en hebben gelijk contact met een parmantig Frans mannetje , die in het Frans een hele retirade afsteekt over zijn goede tv ontvangst! Zijn vrouw leest liever, maar moet wel aan staar geopereerd worden. Zo, en dat weten we maar weer!!! Gaan na ons middagbroodje naar de bovenstad. Nemen echter niet de trap, maar de weg. Steil, maar te doen. Wandelen door het stadje, leuk, bekijken de kerk en drinken wat op een terrasje. Wandelen weer terug, nu dalen, morgen spierpijn! Eten makkelijk, spaghetti van gisteren, prima!

Zaterdag 25 september,

Vandaag is het de bedoeling om naar Millau te rijden. Mijn zus Tineke en haar man zijn daar dan ook. Zij zijn op de terugreis en wij gaan verder zuidelijk. Wij doen eerst wat boodschappen bij Leclerc en rijden dan door naar Millau. TiTo appt op een gegeven moment dat ze er zijn, wij moeten dan nog 12 km. Arriveren dus ook al snel, TiTo heeft voor  2 plaatsen bij elkaar gezorgd en zo hebben we een gezellige middag. TiTo heeft bedacht dat we samen gaan barbecuen en Frank en Ton gaan hier de boodschappen voor halen. Intussen doe ik de was, dat is aardig wat geworden. De laatste keer was bij Harma in Noorwegen, gelukkig genoeg onderbroeken bij ons!!!!! We hangen de was wel op, maar het droogt voor geen meter en in de avond halen we het weer nat van ons droogmolentje. We hebben heerlijk en gezellig gebarbecued en zitten nog buiten tot een uur of tien. Het is de hele avond bewolkt, maar het is wel droog gebleven. In de nacht barst er echter een onweer los met behoorlijke hagelbuien en dat blijft behoorlijk lang door gaan. Mijn nachtrust is deze keer niet echt flitsend, kwam door het onweer, maar ook door gordelroos die ik deze trip ontwikkeld heb. Kon een beetje moeilijk liggen en sliep daardoor wat slecht.

Zondag 26 september, Colombiers

Hebben met z’n viertjes een zondags ontbijtje met een eitje bij ons in de camper, erg leuk! Daarna ruimen we allemaal onze spulletjes weer op en scheiden onze wegen zich weer, zij noordwaarts en wij zuidwaarts. Onderweg bedenkt Frank dat we eigenlijk moeten tanken en ik zoek via maps een tankstation. Dat gaat mis en we maken een ommelander reisje, maar komen uiteindelijk wel op plaats van bestemming. Onze laatste stop voor de grensoversteek naar Espana. Het is bij het plaatsje Colombiers waar we ook al eerder hebben gestaan. Maken in de middag een wandelingetje naar en door het dorp. Maken het niet te lang, want ik voel me vandaag niet helemaal fit. Het is behoorlijk warm en we staan op een camperplaats waar je eigenlijk niet buiten mag zitten, maar ik doe dat toch, lekker in de schaduw! Frank gaat nog een stukkie in zijn uppie wandelen en als hij terugkomt is de dag ook al bijna weer om! Doen een spelletje en dan is het weer eens de beurt voor de heerlijke spaghetti van mijn echtgenoot en kok. Hij wast nu af en ik schrijf bij en verstuur zo voor de derde keer alweer het blog!

Laifs RiFra

1. Jolanda:
    26 september 2021
    Zo te lezen vermaken jullie je nog prima🤗😊. Ria, Hoop dat je niet teveel last hebt van je gordelroos. 😘
  2. Grietje Bos ( ik het hier Grace):
    26 september 2021
    Prächtig zo n leven Geniet,!
  3. Hille , Frieda:
    Laiverds.
    Soms moet ik even weer kijken wat de vorige plaatsnaam was.Want dat is niet mis.Tjonge tjonge,wat een plaatsen hebben jullie gezien.Geweldig om dit mee te maken.Ook die mooie foto,s ,te gek.Dat gaat nog eens een lang boek worden met heeeeel ,veeeel foto,s.Fijn dat je ons toch een stukje mee laten genieten. Wij wensen jullie nog een veilige ,EN gezonde reis toe,en Frank je mag ook een keer voor ons koken,oke? Laivs van Hille en Frieda.Dikke smok allebei
  4. A.moerman:
    27 september 2021
    Fijn om het weer te lezen. Wat een kilometers al weer erop. Geniet lekker! Ria ,sterkte..
  5. Janny Moerman Huizing:
    27 september 2021
    Weer leuk om met de camper op stap te zijn. Geniet er van!
  6. Gerrit Ekkel:
    27 september 2021
    Hoi travelers, ja ik ga er sowieso van uit verhalen en foto’s te krijgen (nieuwsgierig als ik ben naar jullie reisbelevenissen😉) totdat jullie 50 bunder oprijden🤷‍♀️. Ook nu weer goede beschrijving mooie omgevingen. Geniet ervan. Laifs.
  7. Diny Wijnand:
    27 september 2021
    Wat vervelend dat je gordelroos hebt. Hopelijk heb je er niet al teveel last van.
    Beterschap en blijf lekker genieten van jullie rondreis.
    Mooie foto's en weer leuke en mooie verhalen.
    Lieve groetjes van ons.
  8. Henk en tineke:
    27 september 2021
    Mooie foto's ! Sterkte met je gordelroos das niet zo prettig wat het reisverslag betreft wow is lekker om te lezen! Veel plezier!
  9. Sina en Henk:
    27 september 2021
    Heb weer genoten van jullie belevenissen. Verheug me op het volgende verslag. Ria gordelroos is behoorlijk pijnlijk en hopelijk herstel je snel. Groetjes 😘
  10. Gaatse Douma:
    27 september 2021
    Fijn om je blog weer te lezen. Hoop dat je niet al veel last hebt van gordelroos. Nog veel plezier, geniet ervan.
  11. Bep Gerlach:
    28 september 2021
    Fijn om iets van jullie te horen lees dat jullie het naar de zin hebben geniet er maar lekker van. Heel vervelend van je gordelroos kan heel ongemakkelijk zijn
  12. Martin en cobi:
    28 september 2021
    Hallo luitjes het is altijd leuk om jullie reisverhalen te lezen en te volgen hoe is het nu met jou Ria is het al wat minder met de Gordelroos hopelijk wel want dat is vervelend en pijnlijk. Bevalt het in Spanje en heb je nog steeds mooi weer. We hopen voor Ria niet te warm want dat is denken we voor Ria niet zo fijn. Ondanks alles genieten jullie maar lekker van jullie Vakantie en wij kijken uit naar het volgende verslag en mooie foto’s. Vuil Laifs uit Zuutlaren
  13. Eddy en Frouke:
    28 september 2021
    Heb weer genoten van jullie verhalen en mooie foto's groetjes van Eddy en Frouke
  14. Ilse en Kees:
    29 september 2021
    Hallo een beetje verlate reactie. De dag verslagen zijn leuk om te lezen, wordt het niet een groot verhaal, maar in stukjes gehakt, leest prettig.
    Vervelend dat je last hebt van gordelroos, hopelijk heb je er medicijnen voor, ga vooral niet in de zon zitten, dan wordt de jeuk veel erger.
    Hopelijk beter weer in Spanje, maar dan in de schaduw.