Espana, week 2 oktober 2019

13 oktober 2019 - Valencia, Spanje

Zondag 6 oktober          Vic

Hebben een route met heel veel rikki’s, voor degene die dat niet weet, haarspeldbochten in de bergen. Wel mooi, maar vermoeiend voor de chauffeur. Als we op er n gegeven moment dan ook een iets kortere weg kunnen nemen zonder Rikki’s doen we dat. Komen op de camperplaats aan, waar best al war campers staan en zoeken een plek. Broodje eten en dan wandelen naar Vic, zijn hier vaker geweest, maar blijft mooi. Als we terug zijn komen er een tweetal Spaanse campers naast ons staan die erg nieuwsgierig zijn naar ons kotje. Ze bekijken hem van binnen en van van buiten en ik kan in Spaans even wat ophalen, ook leuk! Verder een rustig dagje!

Maandag 7 oktober.      Tarrega,

Worden al op tijd gewekt door de grasmaaier, (is Sem hier???) maar nee, deze man ziet er heel anders uit! Frank haalt brood en bij de bestelling denkt hij dat het kleine broodjes zijn, maar het zijn grotere dan hij dacht. Hebben de buren even mazzel, ontbijten vandaag voor niets! Dan hebben we een ritje van 134 km naar Tarega. Dit is de plaats waar we in januari 2018 ons kotje achter moesten laten en 3 dagen in een hotel hebben gezeten. Er is daar een camperplaats en het lijkt ons leuk om er nog weer wat rond te kijken, nu met andere ogen dan toen. Halen eerst bij de Lidl een heerlijk bruin stokbroodje en zoeken dan de camperplaats op. Deze is vlakbij het politiebureau en ziet er prima uit. Eten een hapje en wandelen dan het plaatsje in. Vinden nu in tegenstelling tot vorig jaar januari een vvv waar we een kaart van Tarrega kunnen krijgen. Gaan eerst op zoek naar de Chinees waar we toen hebben gegeten en die zit er nog steeds! Uit nostalgische overweging gaan we daar vanavond weer eten. Komen natuurlijk ook een aantal herkenbare dingen tegen, maar ook een oude Joodse wijk die we toen niet hebben gezien. Erg leuk om de stad opnieuw te bekijken. We zijn nu in het kotje, ik schrijf bij en Frankie slaapt, Het is half 7 en de Chinees opent pas om 8 uur zijn deuren, we hebben dus wel effe de tijd! Doen een spelletje en gaan daarna lekker buien zitten in een parkje met kinderspeelplaats vlakbij. Rond 8 uur naar de Chinees, eten daar heerlijk, zie foto!!! Brengen de nacht allen door op de camperplaats.

Dinsdag 8 oktober.      Peniscola

Voor we de trip van 188 km beginnen gooien we de taak vol. De dieselprijzen in Spanje verschillen nogal, van 1,07 tot 1,30 per liter. Wij hebben weer een goedkope bij een supermarkt. Dan rijden we naar Peniscola, veel vaker geweest, maar altijd leuk! Fietsen langs de boulevard en het schiereiland omhooglopen tot Papa Luna! Mooie straatjes en panorama’s, maar wel toeristisch!!! Op aanraden van onze oude campervrienden Aad en Lenie gaan we deze keer niet naar camping Eeden, maar naar camperplaats Stop en Go

Volta. Prima plek en goed naar de boulevard en wandelen en te fietsen. Dat doen we dan ook in de middag. Een medecamperaar vertelt ons dat morgen de winkels dicht zijn, we doen dus boodschappen voor 2 dagen. Vanavond wordt het een barbecuetje op onze nieuwe elektrische BBQ. We fietsen toch wel weer zo’n 18 km en als we terug zijn drinken we een biertje op het terras van de camperplaats. Daar zitten meer Nederlanders waaronder Gerard en Marjan. Zij zijn nog niet zo lang samen, maar het klikt prima.  Tis heel gezellig! Terug bij het kotje willen we barbecuen, maar de BBQ doet het niet, K ding. Bakken het vlees in de koekenpan, smaakt wel, maar is toch anders! Rustig avondje verder. Oja, heeeeeeel veel brutale vliegen, vreselijk irritant!

Woensdag 9 oktober.     Peniscola,

Hebben heerlijk geslapen en worden uitgerust wakker. Lekker douchen en de was doen. Is niet zo veel, paar onderbroekjes en shirts, maar wel even weer lekker schoon! Ontbijtje en daarna fietsen we naar Peniscola en maken de klim naar boven naar het beeld van papa Luna. Vanochtend was het eerst bewolkt maar gaandeweg de ochtend breekt de zon door en wordt het warmer! Als we weer beneden zijn drinken we wat op een terrasje en fietsen dan terug, was weer leuk! onderweg kopen we twee vliegenmeppers en vier sinaasappels. Terug bij het kotje eten we er beide eentje op, goed voor de dorst en voor de vitamientjes! Na nog even te hebben gezeten, pakken we de fiets weer en fietsen naar Benicarlo, een dorpje even verderop. Een gedeelte langs de zee en een gedeelte door het dorp. Fietsen door naar een camping waar we een aantal jaar geleden gebivakkeerd hebben. Als we daar staan komt er Nederlands stel die vraagt of wij op de camping staan. Zij zoeken een jaarplaats, niet te duur want in de winter gaan ze altijd naar Oostenrijk. Ik vraag dan waarheen in Oostenrijk en zij antwoordt Westendorf. Blijkt dat ze mijn nicht Ettie goed kennen, hoe klein kan de wereld zijn!!!!! Ik beloof hen de groetjes aan Ettie te doen van Emmy en Jaap. Terug bij het kotje gaan we natuurlijk nog een poosje gezellig met een heeeeeeel stel Nederlanders op het terras van de camping borrelen. Gezellig hoor, maar het is maar goed dat we maar twee nachtjes blijven! Daarna wordt er nog door Frankie gekookt, was ondanks de biertjes nog goed te eten! Niet te laat te bedde, want morgen gaan we weer rijden.

Donderdag 10 oktober.          Teruel,

Doen het laatste wasje, ruimen op en gaan dan weer op pad. De rit van vandaag is 205 km, erg mooi door het Spaanse binnenland. Bergje op en bergje af. Om half drie arriveren we op de camperplaats. Tis tegenover een politiebureau en een mercadona. We pakken de fiets en willen het centrum bekijken, maar wat een schrik! We dalen behoorlijk met de fiets en zien het centrum nogal hoog voor ons liggen. We lopen een eindje en komen dan tot onze opluchting, bij een lift die ons omhoog naar het centrum brengt, dat is fijn! We wandelen er rond maar wel in ons achterhoofd de terugweg, lift naar beneden en dan weer de bult op die we met de fiets afgesjeesd waren. Uiteindelijk vinden we een andere weg terug die over het dal gaat, niks klimmen en dalen! Terug een spelletje en dan een hapje eten, lekkere nasi en een yoghurtje na. Tijdens het eten komt er een Italiaanse camper en de eigenaar vraagt of wij wel een meter op kunnen schuiven, kan hij er nog naast. Frank onderbreekt de maaltijd en zorgt dat de Italiaan ook kan parkeren. We staan met 23 campers, vooral Fransen en Spanjolen. Avonds wat rumoerig, maar we slapen er wel om.

Vrijdag 11 oktober.       Valencia,

Prima reis, deze keer over de snelweg, geen tol hoor! Zien toch wel veel onderweg. De camping in Valencia snel gevonden, zo’n 11 km ten zuiden van. Ligt tussen twee wegen in en daardoor wat rumoerig volgens de revieuws. Wij vinden het wel meevallen, het is een ACSI camping en we betalen maar 14 euries per nacht. Eenmaal op de plek, haal ik het bed af en gooie we het beddengoed de wasmachines in. Droogrekje uit, lijntje voor de grote stukken en het spul kan drogen, vanavond een heerlijk schoon bedje! Dan fietsen we nog een stukkie langs de zee richting Valencia, mooi fietspad. Terug kletsen met onze buurtjes en naamgenoot, ook een Ria, en dan bakken we een hamburger, maken een tortilla warm, een yoghurtje na en we zijn weer helemaal gevuld!rustig avondje, wasje is droog en morgen op de fiets naar Valencia

Zaterdag 12 oktober.       Valencia,

Vandaag is het een nationale feestdag in Espana

Op 12 oktober 1492 ging Cristoffel Columbus voor anker voor de kust van het Amerikaanse continent. Op dat moment was de ontdekkingsreiziger nog onwetend over het feit dat hij een nieuw continent had ontdekt, omdat hij in de veronderstelling verkeerde in Azië, het geplande doel van zijn reis, te zijn aanbeland. Het bleken de Bahama's te zijn, de eilandengroep die hij later San Salvador noemde. Columbus’ aanvankelijke plan was om een westelijke route over zee naar India te vinden.

Na Columbus' ontdekking ging de verdere exploratie en de kolonisatie van de 'Amerika's' door Europa van start. Vanaf dit moment wordt het Spaanse rijk steeds groter en machtiger tot het op een gegeven moment het meest invloedrijke imperium ter wereld is. Dit feit wordt jaarlijks op 12 oktober herdacht. In de wet die alles rond deze Spaanse feestdag regelt, staat dat op die dag Spanje 'een proces startte van linguïstische en culturele projectie ver buiten de Europese grenzen'.

Rond het feest bestaat echter al jaren in toenemende mate controversie. Amerika bestond al toen Columbus er zijn schip aanmeerde. Feitelijk werd het continent al circa 14.000 jaar geleden ontdekt toen de eerste mensen er voet aan wal zetten. Bovendien was de komst van de Europeanen voor de inheemse volkeren niet positief. Hun land werd gekoloniseerd waarbij de inheemse bevolking grotendeels werd uitgeroeid. Volgens geschiedkundigen gaat het om circa 90 procent van de oorspronkelijke bewoners die de komst van de Spanjaarden en later andere Europeanen niet heeft overleefd. Deels bezweken de inheemse mensen ook als gevolg van vreemde ziekten waartegen ze niet bestand waren. Wie al deze ellende uiteindelijk wel overleefde werd gedwongen het christelijk geloof aan te nemen.

Nationale feestdag houdt in dag iedereen vrij is, dus veel Spanjolen op pad en op de camperplaatsen en campings. Wij merken er niet zo veel van, behalve dat alle winkels gesloten zijn en het best wel druk is overal. Na het ontbijt maken we ons gereed voor ons fietstochtje naar het oude centrum van Valencia. Best een aardige trip hoor! We dwalen wat, maar vinden het uiteindelijk wel. Wandelen door het centrum, drinken wat, bekijken wat en maken wat foto’s. Mooie gebouwen, pleinen, station en een prachtig overdekte markt. De terugweg gaat wat makkelijker, maar het is best een lange dag. Voor 11 uur op de fiets en om 4 uur terug, leuk, maar vermoeiend!

Zondag 13 oktober.        Valencia,

Na een heerlijk zondags ontbijtje met een laatste BrinkPruis eitje, zitten we even lekker te luieren. Tegen 12 uur gaan we op ons fietsie niet de kant naar Valencia op, maar de andere kant. Ook een prachtig fietspad langs het strand en door een heel mooi natuurpark. Tis best wel druk, maar ja het is nog weekend en veel Spanjolen hebben een lang weekend in verband met de nationale feestdag van gisteren. Fietsen een heel stuk door het park en terug langs het strand, halverwege drinken we wat en daarna fietsen we door en gaan niet zo heel ver van de camping lekker aan zee liggen. Ik neem zelfs een duikje in zee, heerlijk! We hebben een rustig middagje en luisteren nu naar Wit Rusland - Nederland. Het is nu 1-0 voor Nederland en ik ga het blog versturen!

Veil laifs RiFra

1. Gaatse Douma:
    13 oktober 2019
    Prachtige foto’s en weer een beetje geschiedenis. Leuk hoor, lekker genieten.
  2. Eddy en Frouke:
    13 oktober 2019
    Weer een mooi verhaal en mooie foto's groetjes van Eddy en Frouke.
  3. Gerrit Ekkel:
    Hoi lieve vrienden,
    Wat een erg mooi verhaal weer. De reis zou ik ook wel willen maken. Maar ik heb de afgelopen weken ook wel "vorderingen gemaakt" m.b.t. 'vroegere relaties', jullie welbekend. En ik geniet intussen enorm van jullie beeldende verhalen. En het mooie weer dat jullie vergezeld op jullie mooie tocht. IK wens jullie een erg mooi vervolg!
    Liefs van de Veluwe.
  4. Grietje Bos ( ik het hier Grace):
    Morgen is het hier z.g
    COLUMBUS DAY, maar nu word het indigenous day
    Political correct
  5. Martin en cobi:
    14 oktober 2019
    Het is weer een leuk reisverhaal goed weer zo te horen en zien op de foto’s jammer dat de barbecue het niet deed eerst ff uit proberen hè foto’s zien ook mooi eten zag er lekker uit verder prettige reis groetjes martin en cobi
  6. A.moerman:
    Top !!👍
  7. Ilse en Kees:
    14 oktober 2019
    Hoi Frank en Ria, wij zijn net terug uit Zuidlaren, hebben alles afgesloten. Zijn van het weekend naar de entertainment van Zuidlaren geweest, ieder jaar weer leuk dat ze iedere keer wat anders verzinnen.
    Wat jullie verhaal betreft weer fijn om te lezen, zeker dat jullie er al eerder zijn geweest, hopelijk nu geen problemen met het (Kotje). De foto's zijn ook weer bewonderingswaardig. Het eten ziet er lekker uit. Gr Ilse en Kees P,
  8. Nelly:
    15 oktober 2019
    Heb net het verhaal gelezen het ziet er weer prachtig uit leuke foto's.
  9. Jolanda:
    16 oktober 2019
    Lieve Rifra,
    Fijn dat jullie zo genieten. Leuk om weer even bij te lezen en de foto's te bekijken! Xxx
  10. Harm en Grietje:
    17 oktober 2019
    Hallo lieve vrienden.
    Heerlijk om jullie verhalen en foto,s te lezen, dat is genieten.
    Zoals gewoonlijk hebben we hier hollands weer met regelmatig een regenbui. Met de zuidlaardermarkt hadden we mooi weer, niet te warm en een gezellige sfeer.
    Geniet ervan en blijf gezond.
  11. Hille , Frieda:
    18 oktober 2019
    Lieve Rifra,
    Genoten van jullie reisverhalen,en de mooie foto,s. De laptop was even in de
    ziektewet,maar hoop dat dit nog op tijd aankomt.
    Alvast een hele fijne reis,en lieve groet van, Hille en Frieda
  12. Kina:
    28 december 2019
    Tijdens de laatste regenachtige dagen, jullie verslagen gelezen. Zo leuk!!!!
    Op heel veel plaatsen zijn we ook geweest, wat kun je dan lekker meereizen. Genieten is het en zo af en toe komen onze albums er ook aan te pas. Kriebel, kriebel...ik wil weg.
    Friese groeten.
    Kina