Nog een hele week Peloponnesos!

28 april 2017 - Koróni, Griekenland

Hallo allemaal,

Dit is alweer ons zesde reisweekje en we genieten nog steeds. We hebben eigenlijk steeds prima weer en dat is tijdens eerdere reizen wel eens anders geweest. De reacties die we krijgen vinden we ook nog steeds erg leuk, blijven zo op de hoogte van het wel en wee in Nederland. Wat we ook leuk vinden is dat we reacties krijgen van mensen die we onderweg tegen zijn gekomen en van hen horen waar ze zijn en wat ze doen. Verder bedankt voor het medeleven ivm de blaasontsteking, gelukkig na de kuur weer helemaal over. Dan over het vervolg van onze reis, Frank en ik hebben besloten om niet naar Turkije te gaan in verband met de politieke situatie daar. We vinden dit spijtig, maar we hebben altijd gezegd dat we het gevaar niet op zullen zoeken. Het vervolg is voor ons nog niet helemaal duidelijk, maar in Griekenland is het voorlopig nog wel even uit te houden!

RiFra

Zaterdag 22 april              Gialova Pylos,

Het heeft de hele nacht behoorlijk geregend, maar dankzij Frank, geen lekkage meer! Lekker douchen, ontbijtje en dan maar zien waar we heen gaan. Tot nu toe was het allemaal redelijk duidelijk waar we naar toe zouden gaan, maar vanaf hier is het zoeken. De campings en camperplaatsen zijn erg dun gezaaid. Als we van de camping vertrekken zegt de campingeigenaar kalimera = goedendag, maar zegt er gelijk achteraan, dat het geen kalimera is maar een bad day. Regen en koud, hij waarschuwt ons voor, door de regen,  gladheid op de Griekse wegen. We zullen er rekening mee houden! Rijden via Finikounda en Methoni naar Gialova, nog geen 40 km. Daar is een camping, maar die is een behoorlijk stukje van het plaatsje gelegen. We zien dan ineens een camping dichterbij en die pikken we. Staan pal aan het  strand en het plaatsje is maar een paar honderd meter lopen. Dit kan over de weg en over het strand, in de middag nog een paar fikse onweersbuien en dan klaart het op, we kunnen zelfs nog even buiten zitten! Wandelen naar het plaatsje en halen daar een paar boodschapjes, daarna zitten we lekker binnen met het geluid van de zee op de achtergrond. De rest van het vlees van gisteren gaat samen met boontjes, een ui, een zakje nasikruiden  en knoflook door de rijst en zo hebben we een lekkere nasi. Vanavond RTV noord sport luisteren, de FC moet spelen, Lycurgus en ook Donar moet in actie komen, spannend dus! Alle drie hebben ze gewonnen, mooi sportief weekend voor Groningen,

Zondag 23 april                 Katakolo,

Voor we weg gaan kletsen we nog een poosje met Hans en Els Modders, die voor de eerste keer Griekenland bezoeken. Omdat we nog al even staan te kletsen wordt het aardig laat dat we vertrekken, tegen 11 uur. Dan is het bijna 100 km naar Katakolo, maar dit gaat best snel en even over enen zijn we bij de Marine jachthaven op een camperplaats. Er staan meerdere campers en het lijkt ons een mooi gratis plekje voor een overnachting. Het eerste wat opvalt is een heeeeeel groot cruiseschip, de Aida Stella, die voor anker ligt. Het is een gezellige drukte van allemaal Duitsers die van het cruiseschip af gaan en het plaatsje onveilig maken. Vlak bij ons staan Drenten, Rodenaars, zo zie je maar reislustig volkje he! Na ons middagbroodje wandelen we Katakolo door, dit bestaat vooral uit de haven, een boulevard met veel terrassen en twee winkelstraten. Leuk om even door te wandelen en te zien wat er allemaal wordt verkocht. Het valt op dat er vooral veel kledingzaken zijn. Als we terug zijn nemen we wat worst en kaas en hebben daarna niet veel zin meer in warm eten. Doen het vandaag met een noedelsoepje en een plakje brood, ook goed voor een keer! De Stella vaart uit begeleid door muziek uit de Aida van Verdi!

Katakolon

Katakolon zelf is zeer klein en heeft nauwelijks bezienswaardigheden. Het is eigenlijk niet meer dan een dorp, maar omdat je van hieruit gemakkelijk de site van Olympia kan bezoeken, is het één van de belangrijkste cruisehavens van Griekenland geworden.Langs de kade en de jachthaven vind je verschillende bars en restaurants, waar het heerlijk relaxen is op één van de terrasjes. Verder is er één hoofdstraat in Katakolon met souvenirwinkels, lederwaren, juwelen en kleren. Er is ook nog een klein strand, vooral in trek bij de lokale bevolking.

De AIDAstella

Dit is het tiende schip van de casual cruise maatschappij AIDA cruises met als voertaal Duits. Ruim 2.000 mensen kunnen mee op dit kleurrijke schip (71.304 brutoton). Identieke zusterschepen zijn AIDAblu, AIDAsol en de AIDAmar. Net als de andere schepen van AIDA staat de sportiviteit en ontspannenheid centraal aan boord. Het bonzende hart van het schip is het Theatrium. Een prachtige drielaags atrium waar op een podium allerlei korte shows tentoon gespreid worden. De hutten zijn kleurrijk, zonder weinig poespas ingericht. Nieuw in de binnenhutten zijn gigantische 42 inch schermen die als het ware een raam vormen naar buiten toe wanneer de webcam op staat. AIDA heeft meer buffetrestaurants aan boord dan a la carte restaurants. Er zijn maar liefst vier buffetrestaurants (Markt Restaurant, Bella Donna Restaurant, East Restaurant en California Grill). De a la carte restaurants (toeslag) zijn Buffalo Steak House, de Sushi Bar en Gourmet-restaurant Rossini. Bijzonder is de eigen bier-brouwerij waar ook op dito Duitse wijze, aan lange tafels, heerlijke gerechten geserveerd worden.

Maandag 24 april             Glifia,

Verbeuzelen onze tijd, wel gezellig hoor, met kletsen met de familie Arends uit Roden. Rijden pas rond half 12 Katakolo uit. Onderweg naar Glifia komen we langs een Lidl waar we onze inkoopjes doen.  Rond 1 uur arriveren we op de camping en ik gooi gelijk de was, bedverschoning, in de machine. De mevrouw die dat beheert komt er aan en zegt dat er een nieuw systeem is en dat dit over een half uurtje werkt. Zij zal de machine dan aandoen, uiteindelijk is de was pas om 4 uur klaar, maar het droogt nog goed en we slapen vannacht op een heerlijk schoon bedje! Wandelen nog een stukje langs het strand, maar dat gaat moeizaam, veel kiezelsteentjes. ’s Avonds gaan we uit eten in de taverne op de camping, daar zit tot onze verrassing een Duits stel die we in Koroni op de Burcht hebben getroffen. Ze zitten daar met nog een Duist stel en nodigen ons uit om er bij te komen zitten en zo hebben we een zeer gemutliche abend . Frank eet konijn met groente en patatten en ik rundvlees met sinasappelrijst,  samen delen we een Griekse salade.  Alles was zeer smakelijk en goed verzorgd, liggen rond half 12 te bedde.

Dinsdag 25 april                Katakolo 2,

Mijn broodheer haalt bij de minimarket een lekker vers broodje en gaat zich daarna douchen. Koud water, ik bedenk me dan ook en fris me gewoon maar even op. Daarna vertrekken we op tijd naar Olympia, daar zijn we al eerder geweest, maar vinden het beide leuk om het nog eens te bekijken. In eerste instantie is het nog vrij rustig, maar tegen enen begint het me een partijtje druk te worden! Ook veel Nederlandse gezinnen, tis meivakantie he! Frank en ik hebben het dan al snel gehad, die mensenmassa’s hoeven we niet zo nodig. We halen geld in het dorp en bedenken dan dat we niet in Olympia op de camping gaan staan, maar 30 km terug rijden en ons stekkie bij de haven in Katakolo weer op gaan zoeken. Dat is gratis en de camping is in Olympia 24 Euro, een dure dus! Daar komt bij dat we het in Katakolo een leuk plekkie vonden. Daar aangekomen zien we dat er geen campers staan en we pikken dan ook een leuke plek. Er komen al snel een paar campers bij, Nederlanders! De cruiseboot van gisteren is vertrokken, maar er liggen nu al weer twee andere, weer een drukte van belang! Eten lekkere macaroni en zitten nu in het kotje, het bijschrijven is klaar en we gaan zo nog een spelletje doen. Een boot is al vertrokken en de tweede ligt nog een poosje mooi verlicht in het donker en vertrekt rond tienen ook, de haven is dus weer leeg!

Woensdag 26 april          Dimitsana,

Vertrekken richting het binnenland, naar Dimitsana. Een mooie rit over veel  kronkelige weggetjes. Tegen enen komen we aan op een prachtige camperplaats bij een restaurant, gratis!  We staan naast een Belgische camper, maar deze is verlaten. We drinken wat in het restaurantje , eten ons broodje bij het kotje en wandelen daarna naar het plaatsje. Het is geen lange wandeling, maar wel omhoog. leuk om zo door het plaatsje te wandelen, kleine straatjes en straatjes met trappetjes. Het niet groot, dus wandelen we en zijn rond vier uur terug. Lopen dan nog even door naar een openlucht water museum. Omdat we gratis staan, besluiten we om te gaan eten in het restaurant. Onze Belgische buurtjes zitten er ook. Het eten is prima en we kletsen nog wat na met de Belgen. Zij hebben de wandeling door de kloof gemaakt en vertellen dat het behoorlijk zwaar is. 14 kilometer en 800 meter stijgen en dalen. We zien wel wat we doen, de vooruitzichten voor morgen wat het weer betreft zijn warm.

Dimitsana

Ditis een schilderachtige plaats in een bergvallei aan de rivier Lousios. Volgens de ontdekkingsreiziger Pausanias gebouwd op de vroegere stad Teuthis. Deze Pausanias vermeldt ook deelname van de stad aan de Trojaanse oorlog. De godin Athena raakte verwond en zij wreekte zich door het land in de omgeving onvruchtbaar te maken. De vloek zou verdwijnen als er een beeld van de gewonde Athena werd opgericht. Dit beeld heeft de ontdekkingsreiziger gezien. Het moderne Dimitsana heeft mooie steegjes met hoge herenhuizen, sommige zijn wel wel vijf verdiepingen hoog.

Donderdag 27 april Koningsdag                                Labiri

Rijden wederom door een prachtige omgeving en we hebben in onze Trotter gelezen dat er in Kalavrita een imposant monument is. daar stoppen we en laten op ons inwerken wat daar is gebeurt. Op het monument staan heel veel namen van jongens die geëxecuteerd zijn door de Duitsers en erg veel zijn 13 en 14 jaar oud. Ik ben daar de hele dag wat door van slag, moet dan denken aan onze twee jongens van 13 en  14 jaar. Je kunt je toch niet voorstellen dat mensen zo maar dit soort kinderen in koele bloede vermoord! Eerst zijn we er alleen maar er komen al snel bussen met toeristen en wij rijden dus verder naar Diakopto. Als we er bijna zijn komt er een wegomlegging in verband met nieuwe stukken snelweg, we rijden dus fout! En we blijven fout rijden. Onze TomTom raakt volledig in de war en uiteindelijk vinden we via de kaart een uitweg en zouden dan 15 km terug moeten rijden naar Diakopto. We zijn echter ook al een stuk richting Patras en daar willen we morgen de brug over naar het vasteland. Besluiten dus om Diakopto links te laten liggen maar door te rijden richting Patras. Vinden een camping en het blijkt dat we die 4 jaar geleden ook hebben gehad na een verdwaalpartij, grappig! De eigenaar van de camping helpt ons aan een plekje en zegt dat het restaurant open is. We lopen er heen om iets te drinken, maar voor we het weten staat er een hele maaltijd voor ons! Smaakt heerlijk en inclusief drinken betalen we voor ons tweetjes 15 euro! We hoeven dus ’s avonds niet meer te koken. Frank doet wat noodzakelijke dingen, zoals olie peilen, lampen schoonmaken en de plee legen. Ik was wat kleding en dat droogt heerlijk. Verder maar een lui koningsdagje, tis warm.  We eten een stokbroodje met lekkers en dat is genoeg voor vandaag!

Kalavrita,

Dit plaatsje is een martelaarsstad, op 13 december 1943 executeerden Duitse soldaten alle mannen en jongens ouder dan 13 jaar. Er vielen 1436 slachtoffers. De vrouwen en kinderen hadden hun redding te danken aan een Oostenrijkse commandant, deze opende de deuren van de school waar de vrouwen en kinderen in opgesloten zaten om op hun beurt ook geëxecuteerd te worden. Buiten de stad staat een monument die herinnert aan de tragische gebeurtenis. Het staat op de plaats waar de executies  plaatsvonden.

Zeer indrukwekkend!

Laifs Rifra

1. Jan:
    28 april 2017
    Ik heb het verslag weer gelezen .Jullie blijven genieten van de omgeving. En steeds komen jullie mensen tegen uit het noorden. Verder nog een goede reis en de groetjes van ons.
  2. De buurman (ex.):
    Turkije
    Ik zou daar nu principieel niet naar toe gaan.
    goede reis,
    de ex buurman
  3. Gerrit Ekkel:
    Lieve mensen,

Erg verstandig besluit. Erdogan blijft onberekenbaar!
    Wij zijn sinds donderdag/gisteren in Marokko. Voor het eerst regen en onweer. Verder goede reis gehad. Goeie groep. Wij wensen jullie heel veel plezier in het mooie Griekenland.
    We laten. Of. Z'n ons horen.

Hartelijke groeten en liefs,
    Dicky en Gerrit.
  4. A.moerman:
    28 april 2017
    Nou genieten jullie toch lekker in Griekenland daar zijn ook mooie plekjes
  5. Martin en cobi:
    28 april 2017
    Heel verstandig hou maar lekker vakantie in Griekenland. wel mooi verlicht die boot wij hebben weer genoten van jullie reis verhaal en mooie foto's groetjes cobi en Martin
  6. Ilse en Kees:
    28 april 2017
    Hallo, even twee reacties. Wij zijn afgelopen week in Berlijn geweest, als ik lees dat de Duitsers die mensen hebben doodgeschoten, en je bent dan net in Berlijn geweest dan denk ik wat een wreedheden allemaal, als je wil kun je er uren over praten, het lastige is dat we tot op de dag van vandaag er nog steeds niets van geleerd hebben.
    Wat het cruise schip betreft de Aida is het grootste cruise schip van de wereld op een na, ze hebben een nog groter in omloop, het zijn drijvende dorpen.
    Zo te lezen gaat het deze keer beter als voorgaande keren, laten we hopen dat het zo blijft. Behouden vaart.
  7. Sjoerd en Hanneke:
    28 april 2017
    Wat een mooi land is het toch... Griekenland. Ben wel fan. Ben weer laat met aanhaken, Frank en Ria. Enigszins drukke periode achter de rug. Nu lekker enkele dagen vrij en dus tijd om alles in te halen wat ik de laatste tijd heb laten liggen. Zo ook reisverhalen lezen van ene RiFra ;-p. Verstandig om niet naar Turkije te gaan. Ben er meerdere malen geweest, maar zou er nu (en voorlopig) ook niet willen zitten. Groetjes en xx, ook van Sjoerd. Hanneke
  8. Geesje:
    29 april 2017
    Wat leuk dat jullie mensen tegenkomen van de vorige reizen, groot gelijk om niet naar Turkije te gaan ,lekker genieten in Griekenland,heb weer genoten van jullie reisverhaal.groetjes uit Zuidlaren zonnetje schijnt nu ,hoop dat het zo blijft hier.
  9. Nelly:
    29 april 2017
    Een heel wijs besluit zo is het toch ook genieten? doe het rustig aan jullie zullen nog wel een keertje gaan,wens jullie nog veel plezier, zit zelf op Ameland in de zon groetjes Nelly. En met Wivi
  10. Diny:
    29 april 2017
    Lekker in Griekenland blijven en niet de ellende in Turkije opzoeken. Die Erdogan spoort echt niet en we willen jullie graag gezond en wel terug zien . Lieve groetjes van ons. Enne , blijven genieten. Doei.
  11. Wim Bongertman:
    29 april 2017
    Heel verstandig niet naar Turkije. Bij de Jumbo verkoopt zelfs de Turkse yoghurt nauwelijks meer. Griekenland is voorlopig veiliger en vandaar zijn er ook nog voldoende andere landen te bereiken. Ik heb nu eindelijk de laptop in de kamer weer aan de loop waar jullie verhalen op binnenkomen, dus voorlopig heb ik wat te lezen en zal ik jullie weer volgen. Fijne vakantie verder.
  12. Harm en Grietje:
    3 mei 2017
    Heel verstandig om niet naar Turkye te gaan. Toevallig hadden we het er vanmiddag nog over tijdens de lunch. Toen hoorde ik dat de hotels zeer dun bezet waren in Turkye. T'ja dank zij meneer Erdogan kun je beter voor veilige oorden kiezen. Hier gaat het een beetje Harm heeft momenteel ischias, een pijnlijke geschiedenis. Moet dus even kalm aan doen. Verder alles ok.
    Voor jullie nog veel plezier in Griekenland.
    Gaan jullie ook nog naar de eilanden? Ze zijn de moeite waard.
  13. Marjolein.:
    7 mei 2017
    Hallo Frank en Ria.
    Wij zijn inmiddels weer thuis na onze prachtige vakantie in Griekenland. Hebben jullie daar ontmoet en wij zijn geinteresseerd geraakt in jullie prachtige reisverhalen. Verstandig dat jullie niet naar Turkije gaan. Wij reden elkaar nog tegemoet toen wij naar Glifa gingen. Hebben gezwaaid en hopelijk hebben jullie dat gezien. Mooie tijd nog. Hartelijke groet hans en marjolein.