Hot, hot, hot, maar wel mooi!

24 juni 2018 - Sabiñánigo, Spanje

Zondag 17 juni       Pineda de Mar
Vertrekken uit de, vooral Spaanse camperplaats, en rijden noordwaarts. De rit is vooral vanaf Sitges richting Barcelona erg mooi. Het is over een erg hoge kronkelige kustweg die we vaker hebben gereden. We zouden sneller kunnen maar dan zou het de tolweg worden enige vermijden we zo veel mogelijk. Tot nu toe nog geen tolweg gehad, niet in Frankrijk, niet in Portugal en ook niet in Spanje! Dat bevalt ons prima, het bespaart money en de wegen die we rijden zijn veel mooier qua landschap. Tijdens de rit zieken we uit waar we de nacht gaan doorbrengen. We bedenken dat we naar Pineda de Mar gaan, een klein plaatsje achter Calella. vinden daar een eenvoudige niet te grote familiecamping. We worden erg vriendelijk te woord gestaan, eigenlijk is het al vol, maar een erg vriendelijke jongen zegt dat, als we genoegen willen nemen met een klein plekje tot 17.00 uur, we kunnen blijven. We krijgen daarna een grotere plaats. We accepteren dit en worden naar een heel klein plekkie gebracht. Halen de fietsen van de auto en rijden langs de kust naar Calella, een leuk ritje en zijn zo maar weer een poosje onder de pannen. Terug drinken we een biertje op het terras en vragen wanneer we naar ons definitie plekje kunnen. Het is warm en we hebben nog geen stoeltje buiten gehad. Het wordt na zessen als we verkassen en gaan dan heerlijk buten zitten. De temperatuur is heerlijk en de wind is gaan liggen. Er is vlees over van gisteren en we maken nog wat stokjes, met een toostje met camembert worden we wel weer vol vandaag!

Maandag 18 juni.      Calella de Palafrugell
Vertrekken naar Playa de Pals waar een camperplaats moet zijn. Het is een uurtje rijden en we zitten al vrij vlot op een snelweg wat niet echt een succes is. Ik probeer er nog van af te komen naar een kleiner weggetje, maar dat mislukt. Als we op de camperplaats komen is dat ook echt niet wat we er van verwachten, overleg dus over wat nu! Besluiten saampjes om naar een camping in Calella de Palafrugell te rijden, hier zijn we vaker geweest en beiden vinden we het daar erg leuk. Het is een klein dorpje aan zee, wel wat toeristisch, maar niet heel erg. In de 20 jaar dat we hier komen is er weinig veranderd. Geen hoge hotelketens enz. Settelen ons en helpen dan een zwanger Spaans stel om met hun caravan goed op een plekje te komen. Wandelen naar het plaatsje en genieten van de rust, de zee en gewoon van het wandelen. Onderweg lekker op een terras iets drinken en ik ga even met mijn voeten in het water. Ik heb namelijk een ontstoken teen en zout water wil nog wel eens helpen. Terug kijken we bij de receptie een stukje WK Belgie-Panama. Dan bij het kotje buiten een spelletje en dan koken, macaroni met veel groenten en geen vlees, lekker! Daarna ontloopt Frank de afwas door naar de receptie te lopen en daar de voetbalwedstrijd Engeland-Tunesië  te gaan kijken, slimmerik! Ti's maar een klein afwasje en als hij terugkomt is er een lekker bakkie koffie! Dat dacht ik tenminste, maar Frank komt mij halen om naar de wedstrijd te kijken, hij zit er alleen! We kijken dus samen de tweede helft en Belgie wint. Komen aan de praat met de ober, een Marokaanse jongen. Kunnen in het half Spaans Engels over Marokko praten, was even gezellig zo!

Dinsdag 19 juni.          Quart (Girona) 🎉🎉
Hieperdepiep, vandaag is onze zoon Jan Paul jarig. 48 jaar geleden aanschouwde hij het levenslicht. We sturen eerst een felicitatieappje en gaan vanavond bellen. Wij rijden deze dag naar Quart, een plaatsje in de buurt van Girona, een oude stad. Het is bloedheet zo'n 32 graden en we fietsen in de middag naar Girona over een fietspad die is aangelegd over een oude spoorlijn. Het is een mooi ritje van een km of 8 en we stallen de fietsen in Girona bij de tourist info. Wandelen door de oude stad, de Joodse wijk en bekijken de kathedraal aan de buitenkant. Dan een wandeltje naar de Romeinse muur, drinken wat op een terras, die zijn er zat en fietsen terug naar ons kotje. Daar gaan we video appen met de jarige job en hebben iedereen even in beeld, leuk! In de avond wandelen we het plaatsje in en vinden een restaurantje. Eigenlijk hebben ze niets voor het avondeten, alles is in Spanje geënt op de middaghap. Voor ons flanst de kok een happie en een snappie in elkaar. We krijgen genoeg binnen en proosten met een flesje wijn op JP. Komen aan de praat met mensen aan een buurtafeltje, Spanjolen/ Catalanen. Ik kan me aardig in het Spaans verwoorden en een van de vrouwen spreekt redelijk Engels. Het is erg gezellig zo en we nemen afscheid met van ieder twee zoenen! Wandelen terug en hebben een goede nachtrust.

Woensdag 20 juni.         San Juan de los Abedesses
Vandaag een ritje van zo'n 100 km naar San Juan de los Abedesses. Belanden toch weer voor het grootste deel op een grotere weg, maar het laatste stukje is toch weer mooier. Op de grotere wegen rijdt je toch altijd een beetje harder en kijk je tegen de vangrail aan. We komen aan op een prachtige camperplek bij een Romeinse brug en bankjes om buiten te zitten, heerlijk met deze warmte. Vandaag is het wederom voor in de 30 graden. Halen gelijk over de brug in het dorp een paar boodschapjes en zitten dan even lekker buiten. S'middags wandelen we langs de rivier de Ter, een mooie wandeling en we komen achter in het dorp weer uit op een plein bij het klooster. Daar drinken we wat met onze Belgische buurtjes en halen een kaartje van het dorp bij de toerist info. Dan bekijken we het klooster van binnen, in een woord schitterend! Wandelen terug door mooie straatjes van het historische dorpje. Terug doen we een spelletje en voor we het weten is het half 8. Eten gemakkelijk, een noedelsoepje, fijn dat die er zijn!!!

Donderdag 21 juni          Rialp
Hebben een prachtige rit door de Pyreneeën met heel veel Rikkies. Wie nog niet weet wat onze Rikkie's zijn (Sieds). Vroeger was er een kinderprogramma op tv, Rikkie en Slingertje. Wij hebben deze namen nu in gebruik; Slingertje voor een beetje kronkelige weg en Rikkie's zijn haarspeldbochten, die je vooral bij klimmen en dalen in de bergen tegenkomt. Slingertje was trouwens een aapje, wat Rikkie was weten we beide niet meer! Komen al op tijd aan in Seu de Urgell, zetten het kotje op een plekje naast Nederlanders die even later terugkomen. Ze vertellen ons dat we hier hoogstwaarschijnlijk niet kunnen overnachten. In verband met het feest van San Juan staat op het terrein al een podium en dit zal verder op en uitgebouwd worden. Overleg dus, we besluiten zo'n 60 km verder te rijden naar Rialp waar ook een camperplaats is. Nog een trip met wederom veel Rikkies! Arriveren tegen vieren, de plek is mooi bij een rivier en sportvelden. Doen de rest van de dag niet veel meer en lopen s'avonds het dorpje in en eten daar. Gezellig zitten we buiten op een terras met een lekkere pizza en een lokaal wijntje, wat wil je nog meer!

Vrijdag 22 juni.        Tremp
Een mooie verrassende, maar ook korte snelle rit. Voor half 12 komen we aan op camping Gaset bij Tremp, waar we op bezoek gaan bij Gaatse, oud voetbalvriend van Frank, en Jellie. Zij komen al zo'n 40 jaar in Tremp. De camping ligt aan een stuwmeer, deze is aardig in beweging en stuwt op volle toeren, een prachtig gezicht.
We schrijven ons in op de camping en tot onze verrassing zien ze ons kotje als auto en niet als camper! We zien als eerste op de camping Jopie Elzer, net als Gaatse een oude Groninger Boys voetbalvriend van Frank. Hij  brengt ons naar Gaatse en Jellie waar we de rest van de dag blijven. Gezellig met veel biertjes, veel herinneringen  en ook nog klaverjassen. Geesje, de vrouw van Joop komt ook even langs. Van Jellie krijgen we een bak eigengemaakte Nasi mee en als we terug bij het kotje zijn peuzelen we dat lekker op. Tijdens het eten barst er onweersbuien los en valt de regen met bakken uit de hemel. Als het weer droog is lopen we naar de caravan van Joop en Geesje, maar zij zijn er niet. Lopen door  naar het meer, waar een prachtige rode lucht boven hangt.Later op de avond klaverjas ik nog een potje met Gaatse, Jellie en een buurvrouw. Zij willen nog wel een keer, maar ik ben moe en pas er voor. Nog effe in het kotje zitten en dan lekker ons bedje in!

Zaterdag 23 juni.     Alquezar
Douchen, ontbijtje, opruimen en dan nog even naar Joop en Geesje. Zitten daar nog een half uurtje, nemen afscheid van hen en van Jellie en Gaatse en vertrekken. Aardig ritje van zo'n 125 km, maar erg mooi. Rijden langs meren, oude dorpjes en door canyons, prachtig! We hebben een camping uitgezocht, maar vinden ook een camperplaats vlakbij Alquezar. Deze ziet er goed uit en er komt gelijk een Spaanse señor naar ons toe die zegt dat hij zo vertrekt en dat hij een fijn plekje in de schaduw heeft. Wij kunnen daar mooi gaan staan als hij weg is! Dat nemen we ter harte en als hij vertrokken is verkassen we naar zijn plekje, inderdaad heerlijk in de schaduw. Het is vandaag ook weer zo'n 33 graden, dus wil je de zon wel mijden! In de loop van de middag wandelen we naar Alquezar, eerst naar beneden. In het dorp zijn allemaal kleine steile straatjes met veel poortjes en trappetjes, mooi! Op een terras drinken we een biertje, ik een nulletje! Als ik met dit weer aan de alcohol ga en nog een stuk moet klimmen, kom ik niet meer terug bij ons kotje! Daarna wandelen we terug en eigenlijk valt het omhoog lopen wel mee. Terug gaan we op een muurtje in de schaduw en in de wind zitten en puffen daar lekker uit. Gaan met Sem videoappen en zien elkaar zo nog effen weer, leuk hoor de moderne tijd! Eten makkelijk, als we aan de koffie zitten arriveert er een jong Spaans stelletje in hun auto en op een gegevens moment horen we glasgerinkel. Als we zo ongeveer op bed liggen komen ze vragen of we  motblik en veger hebben, het blijkt dat hun hele achterruit er uit is geknald. We helpen ze zo goed en kwaad als het kan, ti's zaterdag, ze moeten dus wachten tot maandag! Frank ligt er ondertussen in en ik volg ook snel. Morgenvroeg het blog versturen!

Laifs RiFra

1. Gerrit Ekkel:
    Hoi Frank en Ria,
    Mooie beschrijving van fraaie tocht die jullie maken in Spanje. Veel genoegen en inspiratie. Goede reis en zie uit naar jullie volgende verhaal. Hartelijke groeten.
  2. Si-eds van strobos:
    24 juni 2018
    Deed Jellie ook abricozen door de nassi? Bedankt voor de uitleg van een Rikkie. Sybillen en ik zijn ook een paar dagen weggeweest. Onderweg waren er veel Barend de Beren! Komen jullie nog in de buurt van Marseille? Wij gaan een weekje naar het zuiden; groeten, jullieex.
  3. Grietje Bos ( ik het hier Grace):
    24 juni 2018
    What are long miles for you is nothing to us. I just drove 124 miles for a visit with my son and wife. You are SO lucky
  4. Ilse en Kees:
    24 juni 2018
    Weet niet of het antwoordt aankomt, kan alleen maar ontvangen en niet versturen. De warmte die jullie daar hebben mogen jullie wel een paar graden naar het Noorden sturen. Op dit moment 16/17 gr op een hoogte van 1300 meter 6gr dus houdt niet over, maar de natuur is hier heel mooi. Even een keer geen reactie op jullie verhaal, maar het klonk weer heel fijn. Gr Ilse en kees p,
  5. Roelie en Ton Dagelet:
    Frank en Ria, gefeliciteerd met de verjaardag van Jan Paul
    Groetjes, Roelie en Ton
  6. Martin en cobi:
    24 juni 2018
    Hallo Ria en Frank, we hebben weer genoten van jullie’s Reisverslag mooie foto’s vooral de waterval en die mooie bruggen . Het was hier de laatste paar dagen beetje koud en af en toe regen 15 16 graden maar vanaf morgen gaat hier de temparatuur ook weer omhoog. Nog Gefeliciteeerd met Jan Paul. Hopelijk gaat het met je teen weer wat beter.We wensen jullie nog een fijne reis geniet ervan. Liefs van ons uit Zuidlaren.
  7. Marijke van Veen:
    24 juni 2018
    Momenteel is het hier koud, dus ik geniet van jullie beschrijvingen.
    Ik word er een beetje warm van! Heerlijk en bedankt, ook voor de foto's. Gr. Marijke.
  8. Nelly:
    26 juni 2018
    Hoi rifra hier alles goed prachtig verhaal,en een heerlijk temperatuurtje hier is het koud heb nu dan ook de kachel aan,mooie foto's,komt mij ook wel bekent voor verder naar het noorden in Frankrijk heb je een klif met een klein plaatsje heet cap de lomi moeite waard.liefs nel en tom