Jaja, we zijn weer op pad!

6 september 2016 - Poznan, Polen

Hallo volgers van RiFra,

We zijn weer op pad! Deze keer weer geen heeeeeele lange trip, maar tussen de twee en drie maanden. W gaan via Duitsland naar Polen en willen daar naar het natuurpark Bialowieza, dit is het oudste oerbos in Europa, er komen nog wisenten in het wild voor. Daarna gaan we naar Gorliz, daar is de “Wolfsschanze”. Hier was het hoofdkwartier van Hitler waar de helaas mislukte aanslag door van Staufenberg op hem werd gepleegd. Dan was het de bedoeling om naar Wit Rusland te gaan, maar dat had zo veel voeten in aarde dat we dat op het laatste nippertje maar hebben af geblazen. Gaan nu door naar de Baltisch Staten en vanuit Talinn nemen we de boot naar Helsinki, Finland. Het is dan de bedoeling om een rondje te maken naar Lapland, Zweden, Noorwegen, Denemarken en dan weer op huis aan. Dit alles is wel wat afhankelijk van het weer, maar we gaan er voor en zullen wel zien!

Liefs Rifra

Donderdag 1 september, Ganderkesee Duitsland

Hèhè, vandaag zijn we dan eindelijk vertrokken. Het had voor mijn gevoel heel wat voeten in aarde voor we konden gaan. Het eerste probleem was dat de Nissan APK gekeurd moest worden en dat, toen Frank belde voor een afspraak, bleek dat onze garage met vakantie was tot 30 augustus. Daar was dus in eerste instantie het wachten op. Daarna gebeurde het dat onze huisdeur niet meer open wilde gaan, met veel moeite open gekregen maar, ja, wat dan. Dan moet  hij dicht kunnen gaan, helaas was dat niet mogelijk. De auto is maandag weggebracht en na veel gesten en gepoest van Wim hadden we hem woensdag weer terug, wij blij! Ondertussen waren we ook al achter een vervangend slot aan geweest, dat bleek nog  niet zo eenvoudig, maar uiteindelijk is dit gelukt! We konden dus rustig op pad gaan. Helaas schoot het Frank woensdag in de rug en werd er die dag ook  iets al te veel gedaan. Na een paar keer lekker met Midalgan in te zijn gesmeerd en een hele goede nachtrust ging het beter en zijn we vandaag rond 1 uur vertrokken richting Duitsland! We wilden niet te ver  rijden en hadden een paar camperplekken opgezocht, helaas waren die al vol en moesten we iets verder rijden dan in eerste instantie de bedoeling was. Kwamen op een prachtige camping terecht in Ganderkesee, waar we een prima plekje kregen en ook lekker buiten konden zitten (op camperplekken mag dit meestal niet). Rond een uur of 7 zijn we naar een bistro gegaan waar we hebben gegeten, Frank matjes (haring)met uit en gebakken aardappelen en ik een schnitzel met patat en champignons. Was goed te eten, maar geen hoogstandje! In het kotje nog een spelletje en lagen beide niet te laat in bed. We kwamen onderweg tot de ontdekking dat de radio en cd speler in de auto het niet meer doen en later zagen we dat we al onze snijplankjes weg hadden gemieterd.  Moeten dus maar effe achter wat nieuw spul  aan!

Vrijdag 2 september, Helmstedt

Na wat gekletst te hebben met onze buurtjes uut  Grunn”n, vertrekken we verder oostwaarts. We willen  niet te veel kilometers rijden en ook niet over de snelweg, nemen alle tijd! Rijden naar Helmstedt dat is 239 km en daar doen we 4 uur over, mooie route! Staan nu op een camperplaats met nog  vier andere camperaars. Hebben besloten om vandaag nog maar niet zelf te koken, maar de pizzeria om de hoek te gaan testen! Ik zit  nu bij te typen en Frankie ligt binnen een dutje te doen. Gaan naar de pizzeria en bestellen beide een pizza en een flesje rode wijn. We proosten en Frank zegt “santjes”. Vertelt daarbij dat zijn vader dit altijd zei als hij proostte en dat hij dit verder door niemand hoorde doen. Volgens Frank heeft het dan ook geen betekenis.  Snel opgezocht via  google en het blijkt toch een heilwens te zijn, bedankt opa Jan, we zijn weer wat wijzer geworden!

Zaterdag 3 september, Bad Belzig

Vanochtend gaan we na het opstaan het stadje Helmstedt bekijken, leuk, maar wel erg warm! Tegen twaalven hebben we het wel gezien en vertrekken we, via een mooie route door prachtige dorpjes met veel oude vakwerkhuizen komen rond we rond half drie  aan op de camperplaats in Bad Belzig, een rustig plekje bij een thermaal bad en een mooi park. Installeren ons en Frank loopt nog even naar het centrum. Ik wandel een stukje door het park en blijf verder lekker bij het kotje, tis mij te warm om nog een stuk te lopen! Ik ga lekker buiten zitten met een bakje thee en tegen 5 uur is Frankie ook weer terug. We doen ons gebruikelijke Wilmientje en Frank kookt voor de eerste keer deze trip. Kipfilet met rijst en hete boontjes. Hij komt dan tot de ontdekking dat we geen opscheplepels bij ons hebben, waar die zijn gebleven mag Joost weten. Ook hebben we maar twee kopjes bij ons, al met al is de boel wat summier,  dus wordt het wat bijkopen de komende dagen! Zitten tot 9 uur lekker buiten, drinken binnen nog wat en gaan  niet te laat naar bed.

Zondag 4 september, Beeskow

Staan  niet te laat op, we hebben gisteren geen inkopen gedaan voor zondag en Frank haalt voor ons ontbijtje dan ook  een paar croissantjes bij het tankstation even verderop. Smaken prima en we hebben zo een lekker zondags ontbijtje. Doen rustig aan en rond 11 uur vertrekken we voor een tripje van 149 km naar Beeskow. In eerste instantie gaat het prima, leuke rit. Maar 27 km voor Beeskow komt er een bord met umleitung, dat snappen we, maar daarna geen enkele aanwijzing meer. Wel een afzetting waardoor we niet verder kunnen. We rijden dus maar weer een heel stuk terug en komen dan op de snelweg terecht die ons brengt naar waar we heen willen. Al met al een omweg van ongeveer 100 km. Om even over tweeën komen we in de stromende regen  aan op de camping in Beeskow. Drinken een bakje koffie en als het droog is lopen we richting het stadje. We hebben bij de receptie een kaartje gekregen met een wandelroute en aan de hand daarvan lopen we naar het dorp. Bekijken daar alle bezienswaardigheden en komen op leuke plekken! We doen het vandaag wat eten betreft met een stukje kaas en worst, kunnen we wel hebben hoor! Appen met de kinderen en komen tot de ontdekking dat we de 27 jarige verkeringsdag van JP en Christa glad zijn vergeten, shit! Laten via Esther toch  nog een blommeke bezorgen en trekken deze keer het boetekleed aan!

Maandag 4 september, Lebus

Ook vanochtend weer fikse regen, zouden daarin kunnen douchen, maar doen dat toch maar op de daarvoor bestemde plaats. Als we klaar zijn doen we boodschappen bij de Penny en rijden dan naar Lebus, dat is maar 49 km verder. Het is een camperplaats bij een hotel restaurant, we staan er gratis, maar er wordt wel van ons verwacht dat we in het restaurant gaan eten. Prima plek aan de rivier de Oder die de grens vormt tussen Duitsland en Polen. We staan aan de Duitse kant en kijken naar de overkant naar Polen. In de loop van de middag wordt het droog en gaan we een stukkie wandelen en lopen ook nog naar het dorp, leuk! Terug drinken we wat bij het restaurant en komen aan de babbel met een echtpaar uit Berlijn, zij zoeken de rust voor een dagje! Als we terug bij het kotje zijn zien we dat aan de Poolse kant gevist wordt net als aan de Duitse, grappig! We gaan rond 8 uur “verplicht”uit eten, zal ons nei doun! Was fantastisch, Frank had een grillteller en ik had een heerlijke forel! Moe en voldaan naar bed!

Dinsdag 6 september, Poznan Polen

Hebben een zeer afwisselende tocht van Duitsland naar Poznan in Polen, aan de grens die geen grens meer is, wisselen we onze euro’s in voor zloty’s, de koers is ongeveer 4 zloty = 1 euro. Makkelijk te onthouden als je de tafel van 4 maar kent, aldus Frank. Dan door naar Poznan, naar camping Malta, deze ligt aan een meer en heeft allerlei sportactiviteiten. We bedenken dan we toch Ponzan nog  wel even willen zien, zijn er eerder geweest, maar daar weten we beiden eigenlijk niets meer van, behalve dat we daar op een marktje 1 paprika wilden kopen en dat dit eigenlijk niet kon, ging per kilo! We fietsen dus naar de stad, een dikke 5 km. De grote markt verrast  ons, lekker rustig, veel prachtige gebouwen, het lijkt wel wat op Krakow. Terug bij het kotje doen we nog een spelletje en dan is het op naar de Thai! Eten daar lekker, maar het is wel  erg veel, na het eten nog een spelletje in het kotje en dan is het al weer snel  bedtijd!

Liefs RiFra

1. Marijke van Veen:
    7 september 2016
    Leuk dat jullie weer op pad zijn; ik zie al uit naar de verslagen van jullie avonturen. Hopelijk blijft het weer zo mooi als momenteel!
    Groetjes, Marijke.
  2. Jellie en Gaatse:
    7 september 2016
    Weer leuke verhalen, we genieten er van. Veel plezier en hopen dat jullie deze keer niet zoveel pech hebben met het kotje.
    Wij zijn inmiddels weer thuis, ook wel weer fijn.
    Groetjes Gaatse en Jellie
  3. Diny Wijnand:
    7 september 2016
    Lekker weer op pad en genieten van alle mooie dingen die jullie onderweg tegen komen. Geniet ervan.

Lieve groetjes,

Diny en Eltjo.
  4. Geesje:
    7 september 2016
    Wat weer een mooi verslag van jullie reis, heel veel plezier en ik kijk weer uit naar de verhalen gr geesje
  5. Roelie en Ton Dagelet:
    7 september 2016
    Had al zo'n vermoeden, was de donderdag van jullie vertrek nog bij jullie geweest, en het was zo stil, behalve dan die ene inbreker die een poging tot deed, maar die werd zo bang van mijn gestalte, dat, die zie je gewoon niet meer terug. Leuk verhaaltje he. We wensen jullie wederom veel plezier en geniet ervan. Gr. Roelie & Ton
  6. A.moerman:
    Hallo Frank en Ria
    Goede reis ,veel plezier en een goede gezondheid !
    Wij gaan het weer volgen.groetjes Attie enKees
  7. Jan:
    7 september 2016
    IK BEN NOG BIJ JULLIE THUIS GEWEEST MAAR NIEMAND THUIS.
    (de camper was ook weg) Ik dacht weer op reis.Maak er een paar mooie maanden van en goede reis en mooi weer.
  8. Martin en cobi:
    7 september 2016
    We hebben weer genoten van jullie,s reisverhaal . Het is hier nu mooi weer en zitten lekker buiten .ik heb voor het eerst weer een stukje gefietst. Martin is door een trap gezakt en heeft weer zijn ribben gekneusd Verder is hier alles in orde ook bij jullie, veel plezier en hopelijk nog veel mooi weer. Groetjes Martin en cobi.
  9. De buurman (ex.):
    7 september 2016
    Jammer dat we elkaar volgende week niet meer treffen, maar we wensen jullie een heel fijne tijd toe.
  10. Koos en Tina:
    7 september 2016
    Wat een verassing dat jullie weer onderweg zijn en dat wij weer leuke reisverhalen krijgen.
    Hele goede reis en voorzichtig aan
  11. Riemer:
    7 september 2016
    Leuk. Geniet er van. We blijven jullie volgen.
  12. Andre:
    8 september 2016
    Wij zijn dezelfde dag weggegaan en zitten nu met stralend weer in de Franse Alpen.
    we wensen jullie een heel goede reis met mooi weer en een goede gezondheid.

Janny en Andre
  13. Gerrit Ekkel:
    8 september 2016
    Dat het eindelijk gelukt is om te vertrekken . Het was toch wel een heel gedoe. Maar, het maakt het allemaal wel weer spannend. Wij hebben er van genoten.
    Wij zijn nu in Zeeland en genieten van mooi weer en heerlijke wandelingen langs het strand.
    We wensen jullie een goede reis en kijken uit naar het volgende verslag.
    Liefs en groeten,
    G&D
  14. Wim Bongertman:
    11 september 2016
    geen heeeeeeeele lange trip zegt ze. SLECHTS 2 / 3 maanden. Tja, een kinderhand is gauw gevuld. veel plezier. Ik lees wel wat jullie allemaal uitspoken
  15. Henk en Sina:
    11 september 2016
    Terug uit Luxemburg las ik dat jullie weer op reis zijn. We verheugen en genieten weer van jullie reisverhalen.