Jaja, we zijn weer op pad!

9 april 2018 - Avignon, Frankrijk

Hallo allemaal,
We zijn weer op pad!  De problemen met het differentieel zijn opgelost dankzij garagebedrijf Wim Akkerman. Hij heeft voor een gereviseerd differentieel gezorgd en dat paste ons prima. We hadden iets eerder  weer op stap kunnen gaan, maar we hebben twee gezellige Noorse wichter te logeren gehad en Pasen met eieren zoeken met de kinderen en kleinkinderen was ook niet te versmaden. Daar hebben we dus voor gekozen en het was allemaal erg gezellig. Nu dus weer op weg naar verre oorden. Door de onderbreking was Siërra Leone niet meer im vrage, dus dachten, we dan alleen maar Marokko. Na te hebben gegoogeld kwamen we er echter achter dat we daar dan net met de Ramadan zouden zijn, voor ons reden om onze plannen te wijzigen in iets anders. Geen Afrika dus, gaan eerst Frankrijk middendoor en dan linksaf Italië in. Daarna zien we wel weer wat we gaan doen, verrassing dus voor ons en voor jullie! We hopen in ieder geval op een tripje zonder pech en hopen ongeveer half juli weer in Zuudloarn te arriveren.

Dinsdag 3 april 2018  Thorn
Midden in de nacht is Frankie even uit bed om te plassen en komt hij er achter dat er geen stroom is. Alles in huis nagekeken, maar nergens Eem probleem! Het bedje weer in, maar liggen niet echt lekker meer. Om half vijf horen we zagen, vreemd! Slechte nachtrust beiden. Om half acht op RTV noord kijken we of er ergens een stroomstoring is, maar nee! Dan op RTV Drente kijken en ja hoor, daar staat met videobeelden het bericht dat er een schuur is afgebrand en laat dat nu het schuurtje op ons terrein zijn! Frank gelijk in de kleren en er naar toe. Schuurtje met allerlei machines, gereedschap en ook een aantal zaken van de feestcommissie helemaal afgefikt. Een aardige schrik dus , maar ook geen stroom in huis! Willen nog even lekker douchen, laatste wasje doen en de boel nog even goed schoonmaken voor we vertrekken, maar dat loopt in de soep. Alles gaat met de Franse slag, de afwasmachine nog vol. De boel er dus weer uit en met warm gemaakt water met de hand afgewassen. Al met al komen we later weg dan de bedoeling is. Na Moi te hebben tegen wat medekampeerders, rijden we eerst naar Wijhe, naar Debora en Tymen die bevallen zijn van Pippa. Een prachtig klein meisje met alles er op en er aan. Drinken daar een kopje koffie met een traditioneel beschuitje met muisjes. Nemen dan afscheid van de kraamvrouw en rijden naar Thorn in Noord Limburg. Mooi ritje met op het eind eindeloze aspergevelden. Half zes arriveren we en zetten ons kotje op de camperplaats. Het regent lichtjes, we eten een hapje en doen gezellig onze spelletjes. Nu is het al weer bijna negen uur, de bedoeling is om nog effe naar het dorp te wandelen. Dit doen we ook en bij avond is het er mooi, een beetje sprookjesachtig.

Woensdag 4 april.   Bouillon
Hebben beide de eerste nacht in het kotje weer lekker geslapen, het is echt ons huisje! Staan niet te laat op, eten een broodje en vertrekken rond tien uur richting Bouillon. Dit is een plaatsje even boven Frankrijk. De rit is ongeveer 227 km, een mooie dagafstand! Prima rit, we maken halverwege België een ommetje naar Nadrin. Dit is een plaatsje waar we jaren geleden in hotel restaurant "Les Ondes" een paar keer met mijn zus en zwager, TiTo, zijn geweest en ook met de kinderen ons 30 jarig huwelijksfeest hebben gevierd. Met enige weemoed wel leuk om even weer te  zien, helaas zag het er nog al doods uit, volgens ons is het dicht! Daarna zoeken we de weg naar bouillon weer op en tegen twee uur zijn we op de camperplaats. Genoeg ruimte en we settelen ons, eten een broodje en wandelen daarna naar het plaatsje. Een erg leuke en authentieke plaats aan de rivier de Semois met een prachtig fort kasteel. Op de terugweg regen, maar dat mag de pret niet drukken. Bakje koffie bij terugkomst en het krantje downloaden. JP heeft ons nog even snel geleerd hoe we een mobiele hotspot kunnen instellen en dat werkt, super JP! Nu is Frank zijn heerlijke spaghetti aan het bereiden, het water loopt me nu al in de mond!

Donderdag 5 april.       Sezanne
Het heeft de hele nacht behoorlijk geregend, maar geen zichtbare lekkerij! Maar als Frank opstaat en het kotje wat begint te bewegen vallen er toch een paar druppels op de tafel, gelukkig maar een paar! Dan komen we er achter dat de koelkast het niet goed doet, tenminste het vriesvakje dooit! Even later springt hij toch weer aan. Ondertussen ben ik behoorlijk in de poeperij geraakt, maar gelukkig gaat dat ook weer over! Wat een ochtendje, maar dan vertrekken we met mooi weer, een droog kotje, een vriezertje die het doet en een Ria zonder darmkrampjes! Leuke tocht van 189 km door de binnenlanden, ook hier is Frankrijk erg mooi! Onderweg komen we veel oorlogsmonumenten en militaire begraafplaatsen tegen uit de eerste wereldoorlog, indrukwekkend om te zien. Rond half twee komen we aan op het marktplein van Sezanne, een leuke plek! Er is gratis stroom, de stroomvoorziening is er in principe voor de marktkramen, maar mag ook door de camperaars gebruikt worden. We staan in het centrum en na de lunch wandelen we door het stadje. Niet groot, maar wel leuk! Als we terugkomen zijn er nog een paar campers bij gekomen, ook twee Nederlandse. Het ene stel, Berry en Bert vertelt dat er een Chinees om de hoek zit met een lopend buffet. Daar gaan wij dus ook naar toe, zitten gezellig en lekker met B&B te buffetten en zijn tegen negenen weer terug bij het kotje. Doen nog een spelletje en dan is het eerst bedtijd voor dhr. Pruis en ook deze dame zal er niet laat in liggen!

Vrijdag 6 april      Nevers
Goede nachtrust gehad en staan om 8 uur op. We hebben stroom en bakken de overgebleven croissantjes van de Pasen af, vallen er met ham en kaas lekker in! Hebben dan een rit voor de boeg van 235 km naar Nevers over landweggetjes. Prachtige rit door half bloeiende koolzaadvelden en door de champagnestreek met aan weerskanten druivenranken. De natuur is hier duidelijk verder dan in het noorden en helemaal verder dan bij ons. Onderweg doen we een paar boodschapjes en alles gaat voorspoedig totdat ik 40 km voor Nevers naar camperplaatsen kijk en er eentje ontdek in een dorpje die me eigenlijk wel leuker lijkt dan die we uit hebben gezocht. In snel overleg besluiten we om daar naar toe te gaan en ik stel de Tom Tom er op in. Wel vreemd, we moeten weer 13 km terug en dan nog door een stadje! Wat blijkt, ik had de kaart op de kop en ipv naar voren gaan we dus weer terug! Wat een domme zet van mij en als we aankomen is de plaats ook nog niets!!!!! Hartstikke schaif, dus rechtsomkeert en alsnog naar de camperplaats in Nevers. Na even zoeken vinden we deze bij een casino en voor een camping. Onderweg hoorden we al steeds een rammelend geluid onder de auto, die erger te horen is als we stil staan, nu hoorden we het weer! Goede raad is duur, ti's vrijdag, dus voor het weekend. Voor we er in het weekend mee komen te zitten gaan we dus maar snel naar een garage in de buurt. Nog geen km verder zit er eentje en die helpt ons prima. Het blijkt al snel dat de uitlaat doormidden is, de man maakt er een foto van. Hij repareert hem provisorisch en zegt tegen ons dat we prima verder kunnen rijden, maar dat de uitlaat wel vervangen moet worden, dit voor de somma van 15 euro. Met 5 euro's extra zijn we eerst mooi uit de brand. Terug op de camperplaats zitten we voor het eerst even lekker buiten in het zonnetje, heerlijk! We eten nasi, goed geslaagd en gaan nu aan de koffie!

Zaterdag 7 april    Saint Dier d'Auvergne
Zoeken tijdens ons ontbijtje een nieuwe camperplek uit. Het wordt er eentje in bovenstaande plaats, een ritje van 205 km. Gaat weer prima, horen ook geen lawaai meer van de uitlaat. Onderweg halen we voor twee dagen voorraad, want morgen is het zondag. De camperplaats vinden we beiden erg leuk, heel rustig , zo'n 500 meter van een klein dorpje aan een klein riviertje, de Latte. Er is verder geen camper te bekennen, maar er komen al snel een paar mannen die gaan jeu de boulen, wel gezellig. Wandelen naar het dorpje, een oud plaatsje met een mooie kerk. Het is uitgestorven en er staan ook veel panden leeg. Wel lekker om even aan de loop te zijn. Onderweg maak ik wat foto's van bloeiende bloemen en bomen, mooi om de lente weer te zien komen. Eten kip piri piri, lekker maar veel te veel. We moeten er rekening mee houden dat we minder eten dan een paar jaar geleden!

Zondag 8 april   la Bastide Puylaurent
Lekker zondags ontbijtje met warme afbakbroodjes en lekkere scharreleitjes van Gea en Tonko. We hebben een camperplaats uitgezocht in La Bastide Puylaurent. Weer een leuke rit door een afwisselend gebied, van bergachtig met kronkelweggetjes tot stukken over rechte 100 km wegen. De rit is ongeveer 170 km en we doen hier drie uurtjes over. De camperplaats is achter een kerk, maar beneden bij een riviertje zijn ook parkeerplaatsen met picknickbankjes, in de reviews over de plek stond dat daar ook wel gestaan mocht worden. Dit doen wij dus ook, lekker rustig aan een watertje. We wandelen een stukkie, maar het dorp val wat tegen. Niets te beleven en erg klein. Het weer is ook niet echt om over naar huis te schrijven, dus is het picknickbankje ook geen optie. Zitten dus wat binnen en doen een puzzeltje en een spelletje. We weten al wat we gaan eten en doen de voorbereidingen alvast. Het wordt een Italiaanse risotto uit een pak. Er gaat kip in, champignons en courgette. We zien we dat dit weer te veel voor ons is en bedenken ter plekke dat we in ieder geval minder vlees in het eten gaan doen en meer verse groente. Dat neemt niet weg dat dit ook wel weer zal smaken. De FC heeft gelijk gespeeld tegen Heerenveen, hebben ze ook wel nodig.

Maandag 9 april.      Avignon
Het heeft de hele nacht geregend, hierdoor hebben we wel heeeeeerlijk geslapen. Niet te laat weg, want we willen in Avignon bij een Speedy, een soort kwitfit, de uitlaat laten vervangen. Leuke rit, maar wel heel veel bochies! Doen over 139 km dan ook 3 uur. We zijn wel een uur te vroeg bij de Speedy en gaan nog even winkelen bij de carrefourt. Daarna naar de Speedy, daar bekijken ze de auto van onderen en vertellen ons dat zij de auto niet kunnen maken. Verwijzen ons door naar een Nissan garage, daar kijken ze het spul na en vertellen ons dat ze wel een uitlaat kunnen bestellen, maar hem er niet onder kunnen zetten. Ze nemen contact op met een garage die dit wel zou kunnen en geven ons het adres door. Wij dus weer in de auto en op pad naar de volgende garage. Aardige man, het valt ons trouwens op dat geen Fransoos Engels spreekt ( maar eigenlijk wisten we dit al wel). Hier is gelukkig een jongeman die wel een beetje Engels spreekt en dus als tolk dient. Hij deelt ons mee dat het drie dagen kan duren voor de uitlaat er is, moet bestelt worden. Beveelt ons ook een camping aan waar we zolang kunnen staan. Het wordt dus donderdag eer we verder kunnen rijden. Ze zullen naar de receptie van de camping bellen als de uitlaat er is en gaan er dan gelijk mee aan de slag. De operatie zal ongeveer 2 uur gaan duren.
Nou, dit alles wetend rijden we vol goede moed naar de camping, met een beetje file staan we rond half vijf op een leuke plek in het zonnetje, lekker! Dit wordt, hopen we, dus onze stek voor 3 nachten. Zitten nog even lekker buiten in het zonnetje en zijn nu bezig met het eten, haricots verts, aardappelpuree en knakworstjes! Zal mie nei doun!

Groeten uit Avignon  van RiFra

1. Jolanda:
    Ho Rifra,
    Net op weg en begint de ongein alweer!
    Hebben jullie een knipkaart voor reparaties aan het kotje?
    Ik zou toch zeggen dat deze onderhand wel vol is!
    Hoe dan ook, ga weer met veel plezier jullie verhalen lezen.
    Dikke smok😘
  2. Janny Moerman Huizing:
    9 april 2018
    We zien het wel, je hoeft je in elk geval niet te vervelen!
  3. Marjolein.:
    9 april 2018
    Hele goede reis toegewenst en hopelijk zonder verdere problemen aan jullie kotje. Genieten maar. Wij gaan meegenieten door het lezen van jullie verslag.
  4. Marijke van Veen:
    10 april 2018
    Wat leuk dat jullie weer op pad zijn! Ik geniet nu al weer van de verhalen en hoop dat jullie geen pech meer hebben met het kotje.
  5. Tineke en Willem:
    10 april 2018
    Bon voyage, ik ga jullie volgen, ben benieuwd waar jullie heen gaan, hopelijk zonder verdere problemen 💋
  6. Jannie Kiemel:
    10 april 2018
    Heel veel plezier samen en geniet er maar lekker van.
    Liefs Jannie x
  7. Jellie:
    10 april 2018
    Wat jammer dat het kotje weer een mankement heeft. Leuk verhaal weer. Geniet er van. Het weer in Tremp is ook niet zo best nu.
  8. Martin en cobi:
    10 april 2018
    Leuk verhaal hoop dat het nu goed gaat verder. Geniet maar lekker van de vakantie groetjes Cobi en Martin
  9. Wim Bongertman:
    10 april 2018
    Hallo, fijn dat jullie weer onderweg zijn. Vreemd dat de uitlaat nu al stuk is. Dat had misschien met een inspectie hier wel voorkomen kunnen worden. Ja, inderdaad in Frankrijk spreekt iedereen alleen de moedertaal. Het bestellen van croissantjes en stokbrood moest ik vroeger ook al doen met aanwijzen en gebaren, want mijn Frans is net zo weinig als het Engels van de Fransen. Maak er een leuke reis van. Ik volg jullie
  10. Gerrit Ekkel:
    Hoi Frank en Ria,
    Met bijzondere belangstelling en attentie (jullie snappen waarom) jullie belevenissenverhaal gelezen. Toch ook al weer het nodige meegemaakt en, zoals altijd, komt er een oplossing. Voor mij/ons (nog) niet. Duim voor jullie dat dit vooralsnog de laatste pech is. Veel goede reis en de hartelijke groeten.
  11. Diny Wijnand:
    10 april 2018
    Lekker weer op pad. Jammer dat de uitlaat het begaf maar gelukkig is dat snel te verhelpen.
    Je sluit af met Zal mie nei doun. Geen idee. Hoor het wel.
    Wij wensen jullie nog heel veel reisplezier en zien uit naar de volgende verslagen.
    Lieve groetjes uit Groningen.

Diny en Eltjo
  12. Ilse en Kees:
    10 april 2018
    Hallo wij zijn afgelopen weekend in Zuidlaren geweest en zagen ook wat de brand teweeg heeft gebracht, kost altijd geld zonde.
    Na de week gelezen te hebben is er veel gebeurd.
    Het zit niet mee, maar volgens mij hebben jullie voor hetere vuren gestaan.
    Een leuke geldprijs winnen zou misschien een uitkomst zijn, maar het zou zo maar kunnen dat jullie tevreden zijn met het kotje.
    Kijk nu al uit naar de verhalen van Italië, Ilse en ik zijn Italiën gangers, dus wie weet komen we bekende streken tegen. Behouden vaart. Ilse en kees P,
  13. A.moerman:
    goede reis !!!!!!
  14. Geesje:
    12 april 2018
    Beetje late reactie,maar wat weer een verhaal schitterend ,hoop dat jullie verder geen pech weer krijgen met het Kotje veel reisplezier verder.groetjes de Boontjes
  15. Koos en Tina:
    12 april 2018
    Heel veel plezier en een goede reis zonder pech
  16. Thea:
    13 april 2018
    hoi frank en ria
    lekker weer op weg geniet er van
    maak maar weer mooie fotos
    liefst ger en thea
  17. Laurie & Bert:
    13 april 2018
    Vrouwen en kaart lezen... hahaha
    Een hele fijne, pechloze, vakantie!

Groetn uut Grunn. Bert en Laurie