Laatste stukje Marokko, stukje Spanje en begin Portugal!

27 mei 2018 - Silves, Portugal

Hallo allemaal,
Ons eerste verslag weer vanuit Europa. Marokko was weer een heel avontuur en dat had alles te maken met de auto. Een groot deel van de trip werd toch wel overschaduwd door de herrie die de auto maakte en het idee dat ie het misschien wel  zou begeven. Dan waren we verder van huis geweest! Dit is gelukkig niet gebeurd, maar een groot deel van de tijd zijn we wel bezig geweest om garages te zoeken, te vinden en daar te zijn en te wachten! Gelukkig is het wel goed gekomen en doet de auto het weer als vanouds! De ramadan was ook een struikelblokje, alles dicht overdag, bijna geen mens op straat, geen heerlijke geuren van tajines! Al met al was het genoeg in Marokko en zijn we nu op tour door Portugal en genieten ook hier volop! Oja, bedankt voor de leuke reacties die we steeds krijgen.
Laifs RiFra

Zaterdag 19 mei.     Tarifa
We vertrekken niet te laat, want als we in Espana arriveren gaat de klok voor ons 2 uurtjes vooruit. De dag wordt dus een stukkie korter. Om half elf zijn we bij de haven, waar we al een km van tevoren staande worden gehouden, we krijgen formulieren die we alvast in kunnen vullen. Bij de haven zelf komt een jongeman van Inter Shipping naar ons toe en vertelt dat de boot om 12 uur vertrekt. We hebben nog Dirhams, onderweg waren alle winkels en ook wisselkantoren gesloten. De jongeman wil wel wisselen, maar dan wel in zijn voordeel. Hij wil voor 700 Dirham 50 euro geven, daar lachen we om! Dat is voor hem namelijk 12 euro winst. Na wat onderhandelen komen we uit op 58 euro, heeft hij 4 euro winst en wij zijn blij dat we de Dirhammetjes kwijt zijn. Dan is het wachten, in stukjes komen we dichter bij de boot. Paspoort controle, stukje verder ticketcontrole, stukje verder autopapieren, stukje verder nog een keer de paspoorten, stukje verder wij uit de auto en auto door een scan, als laatste  nog een keer de tickets en paspoorten en dan de boot op! Jaja, we zijn Marokko maar zo niet uit. Tijdens de hele procedure komen we aan de praat met een Marokkaanse Nederlander die al 20 jaar in den Haag woont. Hij is met zijn zus op bezoek geweest bij zijn moeder in Tanger, zet zijn zus af in Madrid en gaat dan terug naar Nederland. De boot doet er maar 45 minuten over, zijn maar zo aan de overkant! Ook daar nog weer wat controles, vooral in verband met mensensmokkel natuurlijk, halen boodschapjes bie de Lidl en zoeken dan een camping. De dag is dan wel twee uurtjes korter, maar beiden zijn we wel moe van deze enerverende dag, eten een pizza uit ons oventje iet te laat te bedde! Frank heeft een babbel met een Groningse oud schipper , dit schept een band, want de opa en oma van Frank waren ook schippers!

Zondag 20 mei.     El Puerto de Santa Maria, 1e pinksterdag
Hebben vandaag een niet te lange rit, rustig aan vandaag. Hebben een camping uitgezocht in de buurt van Cadiz. Een prima camping met als handicap dat er allemaal Nederlanders staan, een hele enclave! Dit heeft als bijkomstigheid dat iedereen elkaar wil helpen en ook alles ziet van elkaar. Zo gaan we wassen en zet Frank ons droogmolentje uit, er komt gelijk iemand aan met haringen en een hamer om het molentje vast te zetten. Was trouwens wel handig hoor, het molentje stond goed vast en had geen kans om om te waaien. In de loop van de middag maken we een lekker fietstochtje, gedeeltelijk langs zee en en gedeeltelijk door het plaatsje. Komen bij een van de mooiste arena's van Spanje, boe, boe, ik houd niet van stierengevechten, maar eerlijk is eerlijk, de arena is wel mooi! Het weer is lekker en we zitten best wel lang buiten. Morgen gaan we weer iets verder naar Portugal.

Maandag 21 mei.  Isla Christina    2e pinksterdag
Op het terrein is een supermercado en daar haalt Frank een lekker warm stokbroodje. Heerlijk met marmelade, met een bakje koffie zijn we weer klaar voor de nieuwe dag die komen gaat. Ruimen de boel op en nemen afscheid van de Hollandse enclave. Hebben bedacht dat we vandaag voorbij Sevilla willen komen. Het is niet mogelijk om via een brug of veer de Qualdavivir over te steken. We moeten zo'n 100 km omhoog rijden en dan linksaf richting Portugal. Dit doen we dus maar, wel een beetje een saaie rit! We komen op de door ons uitgezochte camperplaats, maar vinden het beiden niets. Zoeken dus verder op de app en  vinden een camping bij Isla Christina aan de kust. We besluiten om die te nemen, morgen nog ongeveer 40 km en dan zijn we in Portugal. Leuke camping en lekker rustig. We willen nog een stukje fietsen, maar dan komen we tot de ontdekking dat mijn band lek is. Die moet eerst geplakt worden voor we kunnen gaan. Gelukkig heb ik een superhandige man die daar zijn hand niet voor omdraait en een kwartiertje later zitten we toch op de fiets. 6 km heen en 6 terug. Was de moeite niet echt waard, doen wat boodschapjes en fietsen weer terug. Ik heb het gevoel dat mijn fietsie erg zwaar trapt vandaag, maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen. De band loopt langzaam weer leeg en we zullen moeten uitkijken naar een nieuwe band! We eten een pizza uit ons oventje, best handig! Kopje koffie, spelletje en dan wordt het weer bedtijd! Morgen een kort ritje!

Dinsdag 22 mei.    In de buurt van Tavira
We doen het vanochtend lekker rustig aan, hebben maar een klein stukje te rijden vandaag. Naar de Portugese grens is het maar 12 km en naar de uitgezochte camping 17. We hebben dus alle tijd van de wereld. Overigens gaat de tijd nu een uur terug en hebben we weer tijd over! We vertrekken met somber weer, maar gaandeweg wordt het steeds blauwer in de lucht. In Monte Gordo hebben we de camping zo te pakken. Er wordt ons verteld dat we een plekje moeten zoeken op een harde ondergrond, anders zakken we er in weg. Dithadden we ook al op de campingsite gelezen en ook dat wegslepen 85 euries kost. Wij dus op eerst op zoek naar een plekje, maar we kunnen geen geschikte vinden en gaan dus rechtsomkeert een andere camping zoeken. Die vinden we vlak bijTavira, een luxe camping met alles er op en er aan. Doen het ook daar rustig aan, zo tegen een uur of drie wandelen we naar het centrum van het plaatsje en de boulevard. Erg leuk en gezellig, dan willen we pinnen! Helaas pindakaas, geen portemonnee in de rugzak. Onverrichterzake maar weer terug naar de camping, waar we ontdekken dat er ook een pinautomaat is. Frank lapt mijn band nog een keertje en dan van we tegen zeven uur op  de fiets naar het plaatsje. Op,de fiets gaat het beduidend sneller. Wandelen langs de boulevard en maken een paar fotootje, leuk plaatsje, !!!!!Terug eten we croissantjes met salami, valt er lekker in. Ook vanavond weer op tijd te bedde

Woensdag 23 mei.   Olhos de Aqua
Vertrekken en hebben een ritje van nog geen 50 km. De Algarve is nog geen 200 km lang en dus ben je daar doorheen voor je het weet. Wij hebben een camperplekje uitgekozen waar we volgens mij al eerder hebben gestaan. Dat blijkt ook zo te zijn, het is een mooie camperplaats met alles er op en er aan. 2 jaar geleden hebben we hier twee nachten gestaan. We staan naast een Drents stel uit Ruinerwold Jan en ? Na ons gesetteld te hebben maken we een prachtige wandeling, deze hebben we al eerder gemaakt. Vanmiddag doen we de wandeling weer over, nog net zo mooi als eerder! Een lange trap gaat naar beneden naar het strand en dan zien we rode rotsen en een mooi strand. We wandelen een flink eind over het strand en vinden mooie grote schelpen, prachtig. Op een gegeven moment komt een trap en we klimmen weer naar boven. Lopen bovenlangs terug over mooie paadjes en klimmen en dalen her en der! Als we bijna terug zijn begeeft mijn sandaal het en wordt het laatste stukje voor mij een beetje moeilijk lopen. Frank weet van wanten en als we terug bij het kotje zijn repareert hij de boel ter plekke met een tyrib. Superhandig en nu maar hopen dat het blijft zitten. Doen een spelletje, Frank wint de laatste tijd  en ik vind dat ik nu wel eens mag winnen! Helaas pindakaas, hij wint alweer. Eten de overheerlijke spaghetti van Frank, de afwas is nu gedaan en we gaan aan de koffie! Frank vind dat ik  even moet vermelden dat hij lief is en dat doe ik nu dus!

Donderdag 24 mei.         Pera
Hebben vandaag een ritje van 33 km, doen onderweg wat boodschappen en kunnen even weer vooruit. Het ritje is leuk, door allemaal dorpjes en uiteindelijk komen we bij Micki's place, een mooie camperplaats. Hebben een prachtig plekje en doen de rest van de dag niet veel. Frank wandelt een stukje en ik puzzel wat. We hebben aangegeven dat we vanavond mee willen eten en rond 6 uur gaan we naar de bar. Zitten voor het eten nog effe gezellig te borrelen met Moos en Koos die met een prachtig beschilderde camper op pad zijn. Ze werken beide nog, zij als verpleegkundige met demente bejaarden en hij werkte altijd als vrachtwagenchauffeur, maar doet nu iets anders. Het eten is prima en we blijven daarna nog even zitten, hebben een "gemutliche abend"!

Vrijdag 25 mei.         Figuera
Nemen afscheid van Moos en Koos en rijden ook vandaag maar een klein stukje, ongeveer 55 km. We hebben de TomTom op tol en snelweg vermijden gezet en zo komen we door allerlei kleine plaatsjes. We rijden langs een Aldi en die hebben we nog niet gehad deze trip. We moeten er dus wel even naar toe. Valt niet tegen, Lidl's zijn hier genoeg, maar ook de Aldi heeft genoeg te koop. Komen mooi op tijd aan op de camperplaats, koken nog wat spaghetti en die doen we door een restant van de lekkere spaghetti saus van Frank, met een toetje van aardbeien met Griekse yoghurt hebben we een goede lunch. Daarna wandelen we naar de zee, een erg leuke wandeling, maken bij de zee foto's en klimmen een stuk over de rotsen. Dan wandelen we terug. Vanochtend bij het wakker worden regende het, maar in de loop van de dag knapte het weer helemaal op en genieten we weer van het zonnetje. De spaghetti is tijdens de wandeling lekker gezakt en we gaan nu zo uit eten in het dorpje. Mooie dag tot nu toe! Heerlijk gegeten in het restaurantje, in het kotje mog een bakje koffie en dan plat!

Zaterdag 26 mei.     Silves
Hebben een beetje dilemma gevoel waar we naar toe zullen gaan vandaag. Het is de bedoeling om naar de punt (Sagres) te gaan, maar daar zijn we ook al eens geweest en vonden toen het uitzicht geweldig mooi, maar alle poespas er omheen wat minder. Dan bedenken we dat we nog wel een dagje en een misschien nog wel een nachtje Lagos mee kunnen pikken, maar daar is de campingplaats ver van het centrum en staan we op een grote parkeerplaats zonder schaduw. We overleggen en komen er al snel uit, laten we maar naar Silves gaan, is maar 35 km, is een leuke camperplaats, op loopafstand van Silves, dat is een leuk plaatsje en  als klap op de vuurpijl is er een restaurantje waar je als camperplaatsgast kunt eten voor 7, 50 euro! We gaan die kant dus op, camperplek snel gevonden en om even over 12 zitten we lekker in het zonnetje naast het kotje. Tegen drieën wandelen we naar Silves, een gezellig toeristenplaatsje. We zoeken en vinden het restaurantje waar we vanavond willen eten, drinken daar wat, op verzoek van een jonge ober reserveren we voor vanavond een tafel en wandelen terug. Moeten wel lachen dat we hebben gereserveerd voor een maaltijd van 7,50 pp. Terug nog even lekker zitten en de foto's van het blog alvast verstuurd. Tegen zevenen lopen we weer naar restaurant Velha en gaan zitten aan het gereserveerde tafeltje. Nemen beide een biertje en als dezelfde ober van vanmiddag de bestelling komt opnemen laten we het kaartje van de camperplaats zien en dat dit het menu is dat we graag willen. De jongen vertrekt geen spier en we worden met alle egards behandelt. Wel vraagt hij of we het kaartje van de camperplaats op willen bergen omdat anders andere gasten dit ook zouden willen, hij heeft nog eens gelijk en ik stop het jaartje in de buuts. We hebben een heerlijke maaltijd en als we als we af willen rekenen bedraagt de schade 15 euro. Als Frank aangeeft dat we ook een biertje hebben gehad zegt de jongen dat dit bij het menu hoort, maar dat het als fooi welkom is. We geven dus 20 euries en wandelen terug langs een winkeltje waar we vanmiddag mijn telefoon ter reparatie heb aangeboden. Helaas wordt me verteld dat hij niet te repareren is. Kijken dan maar naar een ander toestel en kopen een niet al te dure vervanger. In Nederland zien we wel wat er eventueel toch nog mee kan!
Nog even bijschrijven en dan te bedde, morgenvroeg het blog versturen!

Laifs RiFra

1. Bert & Laurie:
    27 mei 2018
    Hoi vakantiegangers, leuk dat jullie ons weer op de hoogte brengen van jullie reis.
    De buik vol voor 15€, tja dan kan er wel 5€ fooi af, gul gebaar Frank.
    Fijne reis verder.

Groetn uut Grunn