Spanje 3e week

25 april 2016 - Benicarló, Spanje

Moi,

Hier weer een verslagje van onze gebeurtenissen, veel spectaculairs is dat niet, gewoon mooie dorpjes bekijken in het binnenland en vakantie houden aan zee. Ondanks dat het hele gewone dingen zijn, genieten we wel, vooral als we horen dat het weer in Nederland niet al te best is!

Uut Espana de groetjes van RiFra

Maandag 18 april ,          Huercal Overa

Vannacht heeft het geregend en bij opstaan is het frisjes. Douchen en dan alles weer klaarmaken voor vertrek. Onderweg blijft het bewolkt en regent het zo nu en dan. We tanken en merken dan dat de diesel hier boven de euro zit, eerder zat het er net onder! Maar goed, er moet toch wat in de tank en het is altijd nog voordeliger dan in Nederland. Ons doel is een camperplaats in Huercal Overa en dankzij de coördinaten op de TomTom rijden we er zo naar toe. Er staan aardig wat campers en bij binnenkomst worden het kotje gelijk al  gefotografeerd. We settelen ons en er komt een man naar ons toe die vertelt dat hij Spanjool is die met een Duitse vrouw is getrouwd en de helft van het jaar in Spanje woont en de andere helft in Duitsland. Vraagt ons of wij weten waar in Nederland airco voor de camper kan worden gekocht, in deze buurt is het in de zomer bloedheet en hij wil dus graag airco. Heeft hier gestaan met 38 graden in de nacht! Laat ons op een foto zien wat hij bedoelt en ik ga op internet zoeken  bij de Vrijbuiter en die heeft precies wat hij wil! We staan nog maar net of Frank is al aan de praat met de buurman die hem een biertje aanbiedt, dat slaat mijn Frankie niet af en even later zit hij gezellig aan een picknicktafel te bieren met een paar Spanjolen. Ze begrijpen elkaar wonderwel goed met Spaans, Engels en handen en voeten! Frank gooit er ook nog een biertje tegen aan en ik ga er ook bij zitten, leuk om mijn Spaans wat op te halen.  Het is een gezellige boel  en we begrijpen dat er dit weekend een samenzijn van campers was. Er waren ongeveer 150 campers op deze plek en het was drie dagen tot diep in de nacht groot feest!, hebben wij dus gemist! Na het biertje een broodje en dan een wandelingetje door de stad, stelde niet bijzonder veel voor, maar het was wel  lekker om even de benen te strekken. Terug doen we een spelletje bij de picknicktafel  en dan gaat Frank aan het kokkerellen. Vanavond schaft de pot rijst, karbonade en een ratjetoe van groente, was prima te pruimen!

Dinsdag 19 april,              Bolnuevo, Mazarron

Nemen afscheid van de Spanjolen en gaan naar Mazarron. Hier zijn we een paar jaar geleden geweest en hebben daar Egbert en Anneke bezocht die daar overwinterden. We stonden toen op een camping aan het strand en hebben daar heerlijk gechineesd! Ik mag bedenken waar we heen gaan en dus wordt het dit plekkie! Hebben een mooie route door de bergen over smalle weggetjes waar we gelukkig geen tegenliggers krijgen, anders hadden we een probleem gehad. We herkennen beide de camping meteen en nestelen ons op een plekje. Het waait behoorlijk, maar de temperatuur is prima, hempiesweer! Eten een broodje en zoeken dan de Chinees waar we een paar jaar geleden hebben gegeten en waar we vanavond weer heen willen; na enig zoeken blijkt hij pal tegenover de camping te zitten! Dan wandelen we door en lopen door een paar dorpjes, drinken een biertje en wandelen langs de zee terug, heerlijk even uitgewaaid. Terug doen we ons spelleke en tegen half 8 is het Chinezen. We nemen een menu voor 2 personen voor 27 euro. Krijgen daarvoor: een soepje, mini- loempiaatjes met een salade, op z’n Spaans gegarneerd met een olijf! Daarna kip-kerrie, een soort babi –pangang en tjaptjoi, begeleid door een soort nasi, heerlijk allemaal! IJsje na en dan nog een bakje koffie met een likeurtje van het huis en o ja, een lekker flesje wijn om het geheel weg te spoelen. En dat alles voor de somma van 29 euries, de wijn zat bij het menu in, super lekker gegeten!

Woensdag 20 april,         Mula

Na het ontbijt zoeken we een plekje waar we vandaag heen willen rijden, dit is best wel wat lastig omdat we al een aantal keer in España zijn geweest en dus al veel plaatsen hebben bezocht. Vinden toch een plaatsje, Mula, en het lijkt ons beide wel leuk. Nemen een alternatieve route, erg mooi! Onderweg komen we door een plaatsje en ziet Frank een bedrijf waar vulca op staat, banden! Stoppen dus en laten de achterband controleren die steeds wat leegloopt. De automonteur heeft snel in de gaten waar het aan ligt; in Armenië is vorig jaar deze band lek geweest en daar is toen een prop in gedaan. Deze prop functioneert niet goed meer en de band wordt gelapt. We hebben nog geen garage gehad deze trip en hopen dat het ook de laatste keer is. De kosten zijn 8 euro, de moeite niet en wij zijn blij dat de band weer oké is. daarna een prachtige route door een landschap dat wel doet denken aan Cappadocië. Komen rond 2 uur aan in Mula en gaan in de loop van de middag het historische plaatsje verkennen, zijn beide gecharmeerd van de kleine, smalle authentieke straatjes. Op de terugweg naar de camper komen we een paar Fransen tegen die, als we op de camperplaats terugkomen , daar ook hun camper hebben geparkeerd. Ik krijg zo weer een maaltje van Frank voorgeschoteld, aardappelpuree, spinazie met een eitje, karbonade en yoghurt met aardbeien na, zal vast weer smaken!

Donderdag 21 april,        Chinchilla de Monte Aragon

Frank haalt zoals gewoonlijk een lekker broodje en ik zet de rest van het ontbijt klaar, een gekookt eitje, Yoghurt met aardbeitjes en honing. Dat is weer smullen met een warm stokbroodje. Daarna gaan we op pad richting Chinchilla de Monte Aragon. In eerste instantie gaat het niet flitsend en krijgen we ook wat gekibbel over de route, uiteindelijk komt het wel weer goed hoor! We hebben eerst een route door een prachtig landschap, later ook nog wel, maar dan rijden we over de snelweg en dat is toch anders dan over een bergweggetje. Arriveren op plaats van bestemming, een grote nieuwe camperplaats aan de rand van het stadje. Lunchen en gaan dan wandelen door het plaatsje. Erg mooi met een prachtig gelegen kasteel die jammer genoeg niet open is voor bezichtiging. Wandelen terug naar het centrum en gaan dan richting grotwoningen, erg apart om te zien. Staan naast dezelfde Spanjolen als in Huercal Overa. Ze vertellen dat ze lid zijn van een camperclub uit Murcia en dat deze dit weekend een bijeenkomst heeft op deze camperplaats. Er zullen zo’n 30 campers komen, gelukkig zijn wij dan al weer weg! Er komen nog wat mannen langs van de club die de plaatsen komen bekijken en  alvast een indeling maken.  Frank doet boodschapjes en kookt nu en  ik schrijf intussen bij, allebei zo onze taak he!

Chinchilla de Monte Aragon

Een klein tegen de heuvel opgebouwd stadje dat bekend staat om de in de berg gegraven grotwoningen. Op de top stond ooit een Romeinse vesting, die werd vervangen door het huidige kasteel, die later dienst ging doen als gevangenis. Verder staan er een paar prachtige kerkjes en zijn de steile straatjes erg mooi om te zien.

Vrijdag 22 april,                                Cullera

Bij opstaan is het behoorlijk frisjes en we besluiten dan ook om zonder tussenstop naar de kust te rijden. We hebben een ritje van 185 km. En doen dat via de snelweg. Doen in  Cullera eerst boodschapjes bij de Lidl en rijden dan naar de camping. Als we aankomen hebben we gelijk contact met Soren en Julia, zij zijn onderweg met een oude Mercedesbus en gaan naar Marokko. Beide zijn op hun eigen manier surffanaten en ze hebben hun baan en huis en haard opgezegd om hun ideaal, surfen na te streven. We drinken samen een biertje en snijden een stokbroodje aan, zitten gezellig te babbelen en we wisselen wat tips uit. Daarna lopen we wat langs de boulevard en ga ik naar de kapper!!! Jaja, dat moet ook even weer gebeuren, de kapster knipt het lekker kort en doet er een lila spoeling in. Dat gaat er na een wasbeurt wel weer uit. Bij de Lidl hebben we witte asperges gekocht en  Frank heeft  daar een heerlijke maaltijd met asperges op de klassieke manier van bereid.

Zaterdag 23 april,            Peñíscola

Gisteravond gekeken waar we naar toe zullen rijden vandaag, eerst wilden we de binnenlanden in, maar kunnen daar niet echt een geschikte plek vinden. In goed overleg besluiten we naar te rijden, een schiereiland. Hier zijn we vaker geweest en zijn nog steeds gecharmeerd van het  plaatsje Peñíscola. Na een goede trip komen we aan op camping Eden, waar we ons op een rustig plekje settelen. Frank scoort een broodje en daarna lopen we over de boulevard naar de rots waar Peniscola op ligt. Het blijft een fascinerend  uitzicht vanaf de boulevard. Ondertussen is de blauwe lucht veranderd in een dreigende donkere lucht, waar zo nu en dan wat druppen uit vallen. Dit mag de pret niet drukken en in de loop van de middag knapt het ook wel weer wat op. Onderweg zien we bilboards waarop staat dat er morgen een halve triatlon is in Peñíscola leuk! De halve triatlon bestaat uit 1900 meter zwemmen rond de rots waar op Peñíscola ligt, dan 90 km fietsen en dan nog eens 21 km hardlopen, het is een heel evenement die jaarlijks wordt gehouden. In de avond gaan we uit eten, een menuutje van 13 euro pp. Frank een soepje, ik vier langoustines, daarna samen een paella en als toetje ijs met slagroom. Daar een flesje wijn bij, nog een bakje koffie en dan zijn we gevuld en erg tevreden over de maaltijd!

Peñíscola

De stad Peñiscola heeft veel beschavingen voorbij zien komen met onder anderen de Carthagers, Romeinen, Arabieren, Byzantijnen, Grieken en Feniciërs. De oude stad was de thuisbasis van tegenpaus Benedictus XIII die hier in 1411 zetelde. Hij is een van de drie pausen geweest die hun zetel hadden buiten Vaticaanstad. Op de rots, met een top van 64 meter boven zeeniveau, staat een 14e-eeuwse burcht. Het kasteel, strategisch gelegen op een schiereiland en gebouwd tussen 1294 en 1307, staat op de ruïnes van een oude Arabische citadel. Bezienswaardigheden rondom het Castello de Papa Luna omvatten onder meer tuinen, een arsenaal en een basiliek. In het stadje zijn verschillende films opgenomen waaronder “El Cid”met Sofia Loren en Charlton Heston.

Zondag 24 april,               Peñíscola

We staan al om half 8 op, want de halve triatlon begint al vroeg! We gaan op de fiets naar het startpunt, want de boulevard is nogal lang en dan zijn we nogal even onderweg. Maar goed dat we vroeg zijn, want de eerste zwemmer komt al weer aan wal. Het is een drukte van belang , er doen zo’n 800 atleten mee. De hele ochtend zijn we aanwezig en volgen alles op de voet. We maken erg veel foto’s waar we straks keuzes uit moeten maken. Het was erg leuk om mee te maken, we zien mensen die ontzettend hard werken, maar het net niet halen en mensen die het zonder enige moeite volbrengen. Het is intussen heel hard gaan waaien en alle afzettingen waaien om, het kost de medewerkers veel moeite om alles goed te laten verlopen.  Om half 1 zijn we terug bij het kotje, allebei een beetje uitgevloerd. Ik zit nu bij te tikken en Frank doet een dutje. Na de lunch gaan we nog een stukje fietsen, lekker in de zon en de wind. Onderweg op een terras een pilske en wat wil je nog meer. Via het thuisfront vernemen we dat het in Hoogezand sneeuwt!!!! April doet wat ie wil, maar hier schijnt het zonnetje en daar genieten wij van. Lycurgus in landskampioen geworden, super en wij gaan strakjes barbecueën, ook super! Nou, zo super was dit niet, de barbecue ging slecht aan, harde wind, frisjes en het spul werd niet gaar. Ik ga op een gegeven moment naar binnen, het is dan al wel 9 uur. Frank bakt de laatste stokjes en die bewaren we voor morgen.

Maandag 25 april,           Benicarlo

We gaan nog geen 3 km verder noordwaarts naar Benicarlo, doen het erg rustig aan, douchen eerst even lekker , ontbijtje en ruimen op. Vertrekken rond half 11 en gaan eerst even boodschapjes doen bij de Mercadone. Komen voor 12en aan op camping Alegria del Mar. Een door Engelsen gerunde camping waar we ook al eerder zijn geweest. Een heerlijk rustige camping met alle faciliteiten en een stuk voordeliger dan de vorige camping. De eerdere camping is echter dichter bij het schiereiland en dat vonden we ook wel erg leuk. Krijgen ook nog een bon voor een welkomstdrankje, waar we later op de dag gebruik van gaan maken. In de loop van de middag gaan we fietsen richting de Zoo van Peñíscola . Ik heb altijd de borden gezien naar de zoo met papagaaien en wil nu wel eens zien waar en wat dat is. We fietsen daar dus naar toe en komen tot de ontdekking dat het een soort avonturen park voor kinderen is, kosten 19,50 euries. Nou, wij zijn geen kinderen meer en die 2 x 19,50 euries kunnen we ook wel beter gebruiken, dus keren we om en fietsen naar Peñíscola. Gaan de bult nog even op en zien dat er een aantal parkeerplaatsen geclaimd is omdat er een presentatie is van de film “juego de Tronos”, die daar in 2015 op is genomen. Wij nemen afscheid van het schiereiland en fietsen terug naar de camping, is ongeveer 8 km. Verzilveren daar onze bon voor een welkomstdrankje en luisteren daarna naar radio Noord, horen van thuis en van Noord dat het in het Noorden van het land koud nog steeds koud is met sneeuw, hagel, onweer en regen!

Laifs RiFra

1. Martin en cobi:
    26 april 2016
    Jammer dat het zo frisje is .Het is weer een leuk Reis verslag leuke fotos. Hoop dat het nu mooier word voor jullie . Groetjes martin en cobi
  2. Kira:
    26 april 2016
    Morgen 26 april, doe de gordijnen open en zie sneeuw liggen in het weiland voor ons huis en op de auto. Wat een verschil met vorige week. Zaten toen in Zeeland ons boterhammetje in de zon buiten te eten, de volgende dag heerlijk in het zonnetje gefietst op Schouwen-Duiveland. Kampeer weer is het hier zeker nog niet. Gelukkig zaten we bij vrienden. Bij jullie wat hogere temperaturen en rijden langzaam richting noorden Spanje, Barcelona? Zo te lezen genieten jullie van jullie hapje, drankje en de omgeving. Met de benenwagen of op de fiets. Blijf dat vooral doen. Geniet ze en tot het volgende verslag veel reisplezier
  3. Jellie en Gaatse:
    26 april 2016
    Weer erg leuk om te lezen. Wij zitten ook weer op ons geliefde plekje. Het is hier net een volière , zoveel mooie vogeltjes. En het zonnetje schijnt volop. Groetjes van ons.
  4. Nelly:
    26 april 2016
    Zit nog steeds niet in het zomerhuisje,lokt ook niet met het winterse weer,gelukkig bij jullie is het beter,dus neem het er van!als jullie terug zijn kan ik Frank een paar keer lenen om te koken?groetjes nelly
  5. A.moerman:
    26 april 2016
    Weer een mooi verslag en mooie foto's geniet lekker
    Groetjes Attie en Kees
  6. Henk en Sina:
    26 april 2016
    Bedankt dat we weer met jullie mee mogen reizen, ook al is het via de prachtige verhalen en mooie foto.s. Genieten er erg van. Groetjes uut grunn en wensen jullie nog een fijne reis verder richting Zuidlaren
  7. Julia:
    Ha Frank en Ria,
    Als ik jullie weekverslag zo lees vallen me vooral twee dingen op: bier en stokbrood. Haha goed bezig!;) zet 'm op stelletje gepensioneerden! Het was zeker leuk jullie ontmoet te hebben en we zien elkaar vast weer. Misschien in een koud land waar het vaak regent. Hartelijke groet, Julia
  8. Egbert en Anneke:
    27 april 2016
    Hoi onze reactie staat bij de fotos
  9. Janny Moerman Huizing:
    Hallo RiFra
    Weer een leuk verslag. Het hoeft ook niet altijd spectaculair te zijn om te genieten van de reis!
    Nog een fijne tijd!!
  10. Geesje:
    27 april 2016
    Wat weer een mooi verslag het is elke keer genieten,kan niet wachten op het vervolg gr uit het koude zuidlaren