Week 2 Noorwegen, maar vooral Zweden!

27 mei 2019 - Umeå, Zweden

Week 2 2019

Maandag 20 mei    Henneseid

We worden wakker met regen die bij bakken uit de hemel valt. Frank raapt al zijn moed bij elkaar en gaat douchen, ik niet! Ga dat wel bij Harma en Camiel doen, weet uit ervaring dat ze daar heerlijke douches hebben. We ruimen op en sluiten af in, nog steeds, stromende regen. Rijden dan naar Moss waar we de boot nemen naar Horten, een half uurtje varen. Daarna nog zo’n anderhalf uur rijden en dan komen we aan bij de Hulstjes. Hartelijke ontvangst met thee en koek, we hebben best wat bij te kletsen, want Camiel heeft net een zware operatie achter de rug en voor het hele gezin was dat wel een heavy periode! De kinderen komen uit school en het is ook erg leuk hen weer te zien. Er wordt voor ons gekookt en dat is fijn, een lekkere pasta. ‘s Avonds gezellig aan de borrel en dan is het zomaar half twee als we ons kotjebedje induiken. We krijgen ook het aanbod om binnen te slapen, maar we zijn teveel verknocht aan ons eigen bedje!

Dinsdag 21 mei     Henneseid,

Lekker uitgeslapen en daarna boven koffie drinken. Daarbij een ontbijtje  met een gebakken eitje en zo begint de dag goed. Het plan is om vandaag met z’n viertjes naar Kragaro te gaan, een mooi oud vissersplaatsje. Helaas komt er eerst een kink in de kabel, Camiel ligt wat overhoop met een soort UWV en dat moet eerst even voor elkaar. Als dat gebeurd is, vertrekken we alsnog naar Kragaro. We wandelen door het plaatsje, maken wat foto’s en eten een heerlijk softijsje met noten erop. Als we terug zijn gaan Camiel en Frank met de koelkast aan de slag en verdomd, een tip van Danny werkt. Een draad buiten om de koelkast ( niet buiten!) naar de accu en de koelkast doet het weer. Wel horen we dat er een zekering tussen moet voor de veiligheid. Morgenvroeg voor we vertrekken gaan Frank en Camiel dit nog voor elkaar maken. ‘S Avonds weer lekker gegeten, roerbak met kool en rijst. Dan koffie en een nog weer gezellig borrelen. Omdat alcoholische drankjes erg duur zijn in Noorwegen wordt er door heel veel Noren zelf gebotteld, zo ook bij de Hulstjes. Zij maken zelf wijn, die proeven we vanavond en hij smaakt ook nog redelijk goed! Tis weer gezellig maar we liggen vanavond voor twaalven in bed, dat is ook laat genoeg, morgen weer een aardig ritje!

Woensdag 22 mei   Noors Zweedse grens

Frank is er al op tijd uit en gaat met Camiel op pad om een zekering te halen. Voor dat soort dingen moet je al gauw 40 km rijden, maar gelukkig tikken ze er eentje op de kop. Ik ruim intussen wat op en drink een bakje koffie met Harma. Als de mannen terug zijn is het klusje gauw geklaard en hebben we een veilig werkende koelkast! Nog een bakje koffie en dan is het afscheid nemen geblazen. We hebben een paar leuke gezellige dagen gehad in Henneseid, maar nu is het ook weer lekker om te reizen! Rijden een gedeelte van de 287 km over binnen weggetjes en daarna over snelwegen, waarvan ook gedeeltes tolwegen zijn. Als we in Kongsvinger aankomen, blijkt de camperplaats niet meer te bestaan! We besluiten dan om 37 km verderop bij de Noors Zweedse grenst een camperplaats te zoeken. Dit blijkt een super plaatsje te zijn met alle faciliteiten en ook nog eens gratis! Hebben wat appcontact met dees en gene en eten voor het gemak een noedelsoepje met een broodje!

Donderdag 23 mei.    Nusnas

Vertrekken rond tien uur en gaan boodschappen doen bij de Lidl die 7 km verderop in Zweden ligt. Halen daar onze spulletjes en komen er achter dat de biertjes die Frank wil, bij de Lidl niet te krijgen zijn. Gaan dus naar een systembolaget, dit is een staatsbedrijf die het monopoly heeft op alcoholhoudende dranken. Het is de drukste winkel die we tot nu toe hebben gehad!!!!! Niet goedkoop, maar vergeleken met Noorwegen wel. Harma en Camiel maken ook eens per maand de oversteek naar Zweden om boodschapjes bij de Lidl en drank bij de systembolaget te halen, scheelt hun aanmerkelijk in de portemonnee. Daarna maken we een prachtige rit langs veel meren en houten huizen over kleine weggetjes naar Mora. Daar aangekomen komen we tot de ontdekking dat de camperplaats van twee jaar geleden niet meer bestaat. Helaas  pindakaas, maar niets aan te doen. Auto aan de kant en kijken wat anderen mogelijkheden zijn. 11 km verderop ligt aan het meer een gratis camperplaats, die programmeren we in de TomTom en rijden er naar toe. Prachtige plek aan het Siljanmeer met uitzicht op Mora. Er staan al drie campers, een Nederlandse, een Duitse en een Ierse en wij konden er nog mooi tussen staan. Lekker internationaal en we hebben met allen een babbeltje. Het weer is super en we zitten nog een tijd buiten aan het meer. Het eten is makkelijk, rode bietjes, aardappelsalade en kotballars, prima  maaltje. Zitten nu uit te buiken en koffie te drinken, ondertussen schrijf ik bij en doet Frank een klein dutje! Het Silganmeer is in de ijstijd ontstaan door een meteorietinslag en is bekend door het maken van de Dalapaardjes.

Vrijdag 24 mei   Edsbyn

Bij opstaan nog een lekker weertje, we vertrekken en gaan eerst naar de Dalapaardjes fabriek. Hier worden de beroemde Dalapaardjes gemaakt, prachtig om te zien en het wordt ook duidelijk waarom ze zo duur zijn! Er worden niet alleen paardjes gemaakt, maar ook andere dierenfiguren. Wat een werk om ze te maken en met de hand te beschilderen! Daarna rijden we 109 km naar Edsbyn, geen bijzonder plaatsje, maar we willen niet te ver rijden. Hebben een camperplek uitgezocht bij een sporthal, er is ook stroom en dat is prettig! Ondertussen is het gaan hozen en dat houdt niet meer op. We zitten dus de hele middag in het kotje en doen spelletjes. Avonds maakt Frank weer eens zijn overheerlijke spaghetti en dat valt er prima in. Morgen gaan we verder, naar de Botnische golf en dan omhoog richting grens Zweden Finland.  Hebben telefonisch contact met het thuisfront en daar is alles oké, altijd prettig om even de stemmen te horen!

Zaterdag 25 mei.   Hudiksvall

Bij opstaan droog. In de app van Campercontact staat dat er hier 100 kr betaald moet worden, maar we weten niet waar en aan wie en laten het dus zo. We rijden ook vandaag weer niet te ver, 114 km. Een mooie rit door het binnenland, veel huizen op een hoge fundering van stenen palen. Ook zien we regelmatig waarschuwbordjes voor overstekende elanden. We hopen er nog een keer eentje te zien, lijkt ons te gek! Rond 1 uur komen we aan in Hudiksvall op een camperplek in de haven. Er staan nog een paar campers en we poten ons kotje er ook neer. Als we uitstappen merken we dat het wel heeeeel koud is. Nemen een lekker bakje warme koffie en een broodje kaas. Daarna gaan we het plaatsje verkennen, erg leuk. In het midden ligt een meertje die met een soort kanaaltje is verbonden met de zee, bekijken oud kerk (1672) en dwalen nog wat rond. Als we net terug zijn, gaat er een camper pal naast ons staan terwijl er nog ruimte genoeg is. Aso vinden we het, maar al snel blijkt dat het een Nederlander is die met een Zweedse vrouw is getrouwd. Hij zag ons nummerbord en dacht daar ga ik naast staan. Van oorsprong uit Termunten, later Winschoten en nu al 20 jaar woonachtig in Zweden. Hij kletst wat met Frank en ze drinken samen een biertje. Dan doen we ons spelletje, ik heb al drie keer gewonnen en Frank moet er dus tegen aan, hij wint! Het eten van vandaag is simpel, de andere helft van eergisteren en dat houdt in, rode bieten met aardappelsalade en Kotballar. Smaakt weer prima!

Zondag 26 mei.    Hornon,

Worden wakker in de stromende regen, verorberen ons zondags ontbijtje met een eitje en vertrekken ook in de stromende regen. Niet echt een fantastische rit, maar we komen aan op een fantastische plek. Hoog boven de langste hangbrug van Zweden bij een hotel. We settelen ons en gaan vervolgens een klein stukje wandelen, dat wordt een wandeling van  tweeënhalf uur! We lopen behoorlijk omhoog en volgen een blauwe markering. Prachtige panorama’s en veel mossoorten op de grote hunebedstenen. Echter de blauwe markering houdt op een gegeven moment, na anderhalf uur, op en dan is er alleen maar een gele!!!!! Wat nu, we besluiten om de route maar terug te lopen en komen na tweeënhalf uur best wel afgepeigerd terug bij ons kotje, het was echt behoorlijk klimmen en dalen en dat zijn we niet gewend. Terug met een biertje bij de picknicktafel krijgen we gezelschap van Rosa en Ben en hebben daar een gezellige namiddagborrel mee. Het is dan al snel over zevenen en we laten de warme maaltijd deze keer maar voor wat het is. Een crackertje met wat lekkers en een soepje worden we ook vol van. De dagen worden aardig lang hier, ik zit nu te tikken, het is half twaalf en nog steeds schemerig.

Laifs RiFra

1. Gerrit Ekkel:
    Hoi Frank en Ria,
    Met de wegenatlas op schoot volg ik jullie reis en geniet tegelijkertijd van jullie boeiende verhalen. Goede reis en geniet ervan!
    Groeten.
  2. Grietje Bos ( ik het hier Grace):
    27 mei 2019
    Wat een energie hebben jullie. Toch zo mooi om zulke partners te zijn. Lucky you!
  3. Janny Moerman Huizing:
    27 mei 2019
    Hallo, fijn dat de koelkast weer klaar is. Wij zijn ook in Hudiksvall geweest. Was erg leuk. De volgende dag naar Harnosand , daarna naar Umea (Saver) . Vervolgens Lulea. In Haparanda kun je erg goed bij IKEA staan. Aparte parkeerplaats voor campers. Je loopt ook zo even Finland binnen. Bij IKEA kopje koffie halen met de Familycard ! Een goede reis nog verder. We horen van elkaar. We zijn nu in Sortland
  4. Leanne:
    Ha Frank & Ria,
    Bekend terrein voor ons... wij hebben al wel een eland voor onze auto gehad... dat is echt wel schrikken... wat zijn ze groot!
    Goede reis... Finland is voor ons onbekend...
  5. Ilse en Kees:
    27 mei 2019
    Hallo hier een bericht van Ilse en kees, kan een heel verhaal gaan afsteken maar het klinkt allemaal heel bekend. Wij zijn ook in Noorwegen geweest en heb zelf heel goed naar de alcoholische dranken gekeken, wat mij opviel was dat sterke dranken echt heel duur zijn, ontmoedigd om er aan te beginnen, maar het bier wat ik gezien heb schilde niet veel met Nederland. Noortje wist wel de goedkope winkels had ze al van te voeren opgezocht op internet. Gelukkig doet de koelkast het weer, toch handig. Wat het Dalarna paardje betreft, nou wij hebben er een. Als ik nu omhoog kijk zie ik het beeldje staan. Veel plezier verder en op naar het volgende verhaal.
  6. Roelie en Ton Dagelet:
    Ria en Frank,
    Ook Ton en Roelie volgen jullie reis.
    Het Syljanmeer is voor ons bekend terrein. Ton's broer Wim en zijn vrouw Leny woonden er dicht bij. Wim en Roelie hebben geschaatst op één van de meren in dit gebied. En tijdens een fietstocht stond Roelie ineens oog in oog met een eland. Dat was schrikken!
    Groetjes en goede reis verder,
    Roelie en Ton
  7. De buurman (ex.):
    28 mei 2019
    Zijn jullie nog in Avesta geweest? Hier staat het grootste Dalapaard ter wereld! Hierbij vergleken is het paard van Troje slechts een pony. Goei rijs!
  8. Jan:
    28 mei 2019
    Frank en Ria zoals ik lees gaat de reis naar wens. De biertjes en wijn staan weer koud. (Lekker) De reisverslagen en de foto, zin weer geweldig mooi. Wij wensen jullie nog een fijne vakantie .
  9. Gaatse Douma:
    28 mei 2019
    Fijn dat de koelkast het weer doet. Hoop voor jullie dat het niet teveel gaat regenen. Veel plezier verder.
  10. Rosa en Ben:
    28 mei 2019
    Hi Frank en Ria. Mensen ontmoeten tijdens de reizen is onderdeel van het avontuur. Wij vonden de borrel met uitzicht op de hangbrug ook gezellig. De andere dag hebben wij een mooie wandeling gemaakt in Skuleskogen. Nog een fijne reis, groetjes Rosa en Ben
  11. Martin en cobi:
    28 mei 2019
    Hallo luitjes fijn om jullie’ ervaringen weer te lezen ook heel fijn dat de koelkast het weer doet Sem heeft Zaterdag het gras nog even bij ons gemaait heel fijn .Trouwens het waren weer fantastiche foto hoor mooi die meren en houten huisjes met die kleuren. Nu nog een fijne reis en veel plezier hopelijk watminder regen . Veel liefs en groetjes Martin en Cobi.
  12. Johan:
    28 mei 2019
    Mooi gebied daar...Noorwegen gaan jullie niet meer in?
    Mijn tante heeft daar ergens tussen Spetalen en Lervik in Saltnes een huisje aan de zee, daar op de parkeerplaats van Saltholmen kan je ook staan met een camper....
    Heel veel plezier verder in het koude noorden 🥶
    Groetjes Johan.
  13. Henk en tineke:
    29 mei 2019
    Mooi daar, genietze, Henk en Tineke.
  14. Geesje:
    30 mei 2019
    Weer met veel plezier jullie mooie reisavonturen gelezen,en wat fijn dat de koelkast het weer doet ,blijven de biertje voor Frank lekker koud,en wat ook weer een mooie foto's, Groetjes uit een regenachtig Zuidlaren, en tot het volgende reisverslag
  15. Koos en Tina:
    31 mei 2019
    Weer een mooi verslag, weer met veel plezier gelezen, kijk al uit uit naar de volgende
  16. Riemer:
    26 juni 2019