Week 3 februari 2020 van Spanje naar Marokko!,!

13 februari 2020 - Mohammedia, Marokko

Hallo allemaal,

Hier ons derde blog alweer. Zijn in Marokko gearriveerd en hebben het goed naar onze zin, lekker weer en vriendelijke mensen. De naam van de camper is intusssen veranderd van Frietje (sorry Annette) naar krotje. Kotje lag nog steeds zo in de mond, dat krotje een logisch vervolg werd. De camper is oud en nog lang geen echt krotje, maar voor ons heeft het de herinnering aan het Krotje, een zestiger jaren jongeren toestand in Groningen, alternatief en gezellig. Dus is het vanaf nu is het KROTJE!

Uit het krotje Laifs van ons

Vrijdag 7 februari.            Malaga,

Worden wakker van veel herrie op de parkeerplaats, er worden bomen geknot en dat gebeurd met een zaag! We staan dus niet te laat op, Frank haalt een heerlijk warm broodje en die verorberen we met smaak! Vertrekken dan zuidwaarts, eerst een hele mooie route door langs de kust over behoorlijke bergjes. Onze Frietje doet het prima bergopwaarts, rustig aan doen we dat! We hebben tenslotte geen haast. Dan moeten we nadenken over de slaapplaats van de komende nacht. Omdat het weer niet super is besluiten om door te rijden naar Malaga. Komen op de camping waar Frank en ik een aantal jaren samen zijn geweest en toen ik naar Nederland ging heeft Frank hier alleen gebivakkeerd en een nieuwjaarsduik in zee genomen. Leuk om daar te zijn, er is niets veranderd. We besluiten om daar twee nachten te blijven, tot zondag dus, en dan zien we wel weer verder. Onderweg hebben we boodschappen gedaan, we kopen pizza’s die vanavond ons oventje in moeten. We zijn benieuwd of dit gaat lukken, we hebben in ieder geval elektriek op de camping. Leuk plekje, maar het waait wat en de wind is frisjes, we gaan dus naar binnen. Ondertussen is het ook al tegen 5 uur, Frank wandelt nog even naar de zee en ik blijf lekker binnen. We zijn wel verwend met het weer, voelt dus al snel wat frisjes. We hebben vooral 1 dag WiFi genomen, dan kunnen alle apps geüpdatet worden en daar houd ik me mee bezig! De pizza’s waren trouwens erg lekker, gaat prima in het oventje, een halve pizza gaat er mooi in en zo eten we in etappes!!!

Zaterdag 8 februari.        Malaga,

Slapen lekker uit en doen rustig aan, babbeltje met de buurtjes en daarna fatsoeneer ik de baard van Frank. Hij ziet er nu weer toonbaar uit! Tussen de middag ons broodje en dan op de fiets richting Malaga stad. We hebben tegenwind, bultjes en druk autoverkeer, vervelend rijden dus. Na zo’n kilometer of zeven geven we de strijd op en fietsen terug. Komen er trouwens ook achter dat het centrum van Malaga meer dan 25 km fietsen is en dat is toch wel erg ver, mieren ook weer terug hè! Rijden voorbij de camping en fietsen naar Torre de mar, een plaatsje 6 km verder waar een Mercadone is. We moeten wel boodschappen doen, want het is zaterdag en zondag zijn de winkels gesloten, fietsen dus! Weer een paar behoorlijke bulten en veel verkeer, maar wel de wind in de rug! Doen de boodschappen en vangen de terugtocht aan. Die valt tegen, weer de bultjes, maar ook tegenwind en volle fietstassen. Komen moe maar voldaan terug bij Frietje, toch maar weer volbracht! Doen ons dagelijks Wilmientje en proberen voor een paella te reserveren. Helaas kan dat pas morgen, maar dan zijn wij al weer weg. Gaan er savonds wel eten maar geen paella, wel lekker hoor! Komen in contact met een Engels stel en zitten daar nog gezellig mee na te borrelen. Ietsje teut te bedde!

Zondag 9 februari.          Algeciras,Staan niet te laat op, hebben geen zondags ontbijtje, maar een kopje koffie met voorverpakte croissantjes. Daarna maken we ons op voor het voorlopig laatste tripje door Spanje. We rijden naar Alceciras waar we op een camperplaats gaan staan, eerst maar met z’n zessen maar dat loop op tot meer dan dertig. Gaan dan gelijk bootkaartje kopen bij Gutieras, een bureautje bij de camperplaats. Moeten voor de open retourtickets 200 Euries betalen, is binnen de perken! Krijgen er ook nog twee cadeautjes bij, flesje wijn en een rol koekjes! In de loop van de middag wandelen we naar het strand en lopen langs een gezellige boulevard terug. De dag is ook zo weer om, Frankie ligt nu al in bed en ook ik lig er niet laat in, morgen Marokko! Oja, we moesten cash betalen, dus moesten we geld uit de muur halen, kosten voor geld halen, 2,95 euries, schandalig veel!!!!!

Maandag 10 februari.       Assilah,

Hebben een goede nachtrust gehad en maken ons op voor Marokko. Er zijn tig winkels die allemaal bezocht worden door mensen die naar Marokko gaan, zo ook door ons! We halen bij de Garrefour wat boodschapjes waaronder alcoholische versnaperingen, zoals een wijntje en bier, die in Marokko moeilijk te krijgen zijn. Daarna rijden we naar de haven, zo’n 10 km verder. Er is ons verteld op het boekingskantoor dat we een uur van te voren aanwezig moeten zijn, moar wie bint van de tied, dus staan we er al om 12.15 uur vertrek boot 14.00 uur. Ruim op tijd dus, maar wat wil het geval, de boot vertrekt pas om kwart over drie, veel te laat dus! Kijk, dan is zo’n campertje wel fijn! Eten binnen een broodje en een cup a soup en ik ga lekker wat puzzelen. Eenmaal op de boot zitten we een poosje lekker in het zonnetje en rond 5 uur komen we aan in Tanger Med. Daarna is het nog ongeveer 90 km rijden naar Assilah waar we onze eerste Marokkaanse stop zullen maken. We zijn vlot door de douane, wordt niet naar alcohol gevraagd, wel naar wapens, drugs en drones! Die hebben we niet bij ons, dus mogen we zo door rijden! In Assilah zoeken we naar de door ons uitgezochte camping, maar die kunnen we niet vinden en gaan dan maar op de camperplaats staan waar we eerder zijn geweest. We staan er nog maar net als het hulpje van de camperplaatsbeheerder (mooi woord voor galgje) naar ons toe komt en vertelt dat er drie feestdagen zijn en dat ook morgen alles gesloten is. Hij weet wel een adresje voor ons om vanavond nog een simkaartje voor de telefoon te krijgen. Wij gaan met hem mee en het klopt, we kopen tweeen half uur internationaal beltegoed en 20 gb internet. Wordt allemaal keurig geïnstalleerd, maar wel allemaal met wat gesjoemel met geld. Kosten 350 Dirham = ongeveer 33 Euris. Maar goed wij zijn klaar voor een hele maand en zijn er tevreden mee, alles doet het en dat is belangrijk! Ondertussen heeft onze vriend ook al een biertje bij ons gescoord! Terug bij de camper gaan we eten bij een naastgelegen restaurantje, lekkere tajine, Frank met kip en ik met gamba’s. Dat van mij is nogal pittig, maar we delen het en worden wel vol! In Frietje nog een glaasje en dan te bedde.

Dinsdag 11 februari,         Kenitra,

Onrustige nacht, veel lawaai en warm. Frank gaat een keertje uit bed, rond drie uur, om in de camper te zitten, ik ga er uit solidariteit ook maar uit. Na een kwartiertje weer in bed en daarna slapen we beiden weer tot na achten. Zo rond 9 uur komt onze vriend er weer aan met de mededeling dat hij nog iets moet activeren, was gisteren niet gebeurd omdat het druk was. Doet wat hij moet doen en verteld dat dit ook 50 dirham kost. We kunnen er niet onderuit en betalen hem dit. Hij verstaat goed Engels en ik vertel hem dat hij volgens mij een truc uithaalt om nog geld van ons te scoren. Hij doet echter net of hij het niet begrijpt en wuift ons vriendelijk lachend uit! Als we weg rijden zien we ook nog dat alle winkels gewoon open zijn!  Vooral ik heb de smoor in dat we ons, volgens mij, bij de poot hebben laten nemen, maar later moeten we er beiden toch wel lachen! En alles doet het telefoon en internet, wat willen we nog meer. Ons doel voor vandaag is een camping in Kenitra. Daar willen we twee nachtjes blijven, wassen, plaatsje bekijken en verder lekker even niets doen. Prachtige rit over de N1. De tolweg is er niet erg ver vandaan en wij denken dat alle toeristen deze nemen. Wij komen namelijk geen enkel camper tegen, alleen maar hele vriendelijke Marokkanen die ons groeten, duim opsteken en ons welkom heten. Onderweg leuke markt en allemaal paard/ezels met wagen die voornamelijk vrouwen terugbrengen van de markt. Aangekomen in Kenitra settelen we ons, eten lekker in het zonnetje ons broodje en dan gaat Frank water bijvullen, water lozen en het toiletje legen. Ik verschoon het bed en ga wassen, pfpfpfpfpfpf, altijd een hele klus! Maar het ligt er weer op en de was is gedaan. Zitten nog een poosje lekker buiten en dan maakt Frank zijn overheerlijke spaghetti, jammie dat valt er heerlijk in!

Woensdag 12 februari.       Kenitra,

Lekker geslapen, bij opstaan mist en de was die al voor een gedeelte droog was, is weer net zo nat als gisteren! Maar goed, het wordt vandaag wel weer zonnig en dan komt het hopelijk vandaag wel droog. Doen vanochtend tot half twaalf lekker rustig aan en gaan dan naar het oude gedeelte van Kenitra, erg leuk. Alles speelt zich buiten af, een kleurig en geurig geheel! Trekken Dirhams uit de muur en kunnen weer even vooruit! Tegen twee uur terug en houden ons verder bezig met het draaien van de was zodat alles goed droog wordt, en dat lukt! Alles ligt weer schoon in de kast en dat is wel weer prettig. Drinken wat op het terras vlakbij en bestellen voor vanavond om zeven uur tajine beauf! Terug bij ons krotje doen we een Wilmientje in het zonnetje en binnen een Can’t Stopje, dan is het tijd om te eten. Nu krijgen we een tajine die klaargemaakt is en smaakt zoals het hoort, heerlijk! Vers brood erbij om te dippen en eigenlijk om de 🥘 mee te eten. Kunnen er een wijntje bij drinken, eentje gebotteld in Marokko. Er mag geen alcohol gedronken worden, maar blijkbaar wel geproduceerd! Betalen voor het eten en het flesje wijn 175 Dirham, is ongeveer 17 euries, koopje! Aan de bar zitten een paar moderne Marokkaanse vrouwen die vooral mij, als Europese vrouw, erg leuk vinden en een babbeltje willen maken. Blijven mij maar kussen!!!! De rest van de avond rustig in het krotje nagenieten van het heerlijke eten!

Donderdag 13 februari.         Mohamedia,

Ontbijten en pakken ons spultje bij elkaar om verder naar het zuiden te vertrekken. Betalen en dan weer op pad, gaan naar Mohamedia. In eerste instantie denken we naar El Jadida te gaan, maar dat is 233 km en dat is in Marokko wel erg ver rijden. Hebben dus een tussenstop ingepland in Mohamedia, dat is 110 km. Daar doen we ook al drie en half uur over, wel een hele mooie route langs de kust en door Rabat. De zee is erg woest, maar om daar een goede foto van te maken valt nog niet mee! In Mohamedia doen we eerst wat boodschapjes bij de Carrefour en zoeken daarna een camping op. Er zijn drie, maar onze keus valt op Ocean Bleu.

Hij ligt aan zee en ziet er goed uit. Zetten ons krotje op een prima zonnige plek en eten een lekker Marokkaans broodje. Zit lekker in het zonnetje terwijl Frank de omgeving een beetje verkent. Later wandelen we samen naar de zee en genieten van de ruwe natuur. Terug doen we ons dagelijkse spelletje en dan gaat Frank koken. Het zijn vanavond tortilla’s met een lekkere saus, prima maaltje! In tussentijd zet ik foto’s op het blog en terwijl Frank de afwas doet, schrijf ik bij! Straks versturen we het blog, de derde alweer!

Laifs RiFra

1. Grietje Bos ( ik het hier Grace):
    14 februari 2020
    Valt me op dat jouw schrift veel verkleinwoorden heeft.(bureautje, buurtje enz). Is dat Nederlands of Gronings?. Ik vind het trouwens leuk te lezen
  2. Gerrit Ekkel:
    14 februari 2020
    Wow, wel heel mooi vervolg van de reis. Tja, 'krotje' als naam, ligt in de lijn van de geschiedenis. Belangrijk is, dat jullie er vele mooie en comfortabele kilometers mee maken. En daar lijkt het alleszins op, gezien jullie verslag. Mooie ervaringen die je beschrijft. Zeer herkenbaar! Terwijl we hier nog een beetje kou kleumen, hebben jullie mooi weer. Dank voor de 'verjaardags-serenade'. Het klonk erg mooi! Ik ben sowieso dol op de bi-literaaltjes waarin belangrijke info wordt gedeeld! Dankjewel. Deze week een offerte voor een zonnescherm á €5000,-. Ga ik dus niet doen. Blijf genieten! En ik doe mee.
    Groetelijke groet.
  3. Gaatse Douma:
    14 februari 2020
    Weer genoten van de leuke verhalen, de naam kootje vind ik wel goed passen. Verheug me op het volgende verslag. Groetjes en veel plezier.
  4. Diny Wijnand:
    14 februari 2020
    Weer prachtige foto's gemaakt.
    Nog heel veel mooi weer en lekker genieten.
    Lieve groetjes.
  5. Martin en cobi:
    14 februari 2020
    Hallo Luitjes we hebben weer met plezier jullie reisverhaal gelezen mooie foto,s.Maar de naam is even wennen. Kotje 2 kan natuurlijk ook of misschien korfje.Maar dat moeten
    Jullie zelf maar bekijken het is niet onze Camper.Zeg verder heel veel
    Plezier en prettige reis verder .Liefs uit Groningen🐫☀️🌏
  6. Jan:
    14 februari 2020
    Mooi dat alles goed verloopt met jullie KROTJE .Weer mooie verhalen en foto,s . Wij wensen jullie nog heel veel mooie dagen. Groetjes van ons.
  7. Kira:
    14 februari 2020
    Zo te zien wonen er geen twee krotjes in jullie krotje. Jullie beiden zien er nog erg pront uit. Prachtig de kleurrijke foto's op de markt en in de straat, het aantrekkelijk uitstallen van hun waren gaat ze erg goed af. Ik volg jullie nu via internet RiFra reisblog. Krijg geen mailtjes meer binnen. En een vegetarische recept voor een tahine is zeer welkom. Happy Valentijdsdag
  8. Geesje:
    14 februari 2020
    Wat leuk het krotje ,mocht ik vroeger niet heen , ging toch stiekem,weer
    genoten van je reisverhaal,nog veel reis plezier groetjes de boontjes
  9. Kina:
    14 februari 2020
    Wat weer een heerlijk verslag. Genoten.
    Lieve groetjes, Kina
  10. Ilse en Kees:
    14 februari 2020
    Toch ook een toepasselijke naam (Krotje), zo te lezen zijn jullie er al aan gewend de nieuwe woonmobiel. Zoals jullie al schrijven je moet altijd goed opletten wat er gebeurd, wij zijn Nederlanders en in de ogen van de Zuiderlingen rijke mensen.
    Het is lekker weer daar. Wij zijn de afgelopen drie dagen met het gezin naar de Beekse bergen geweest, was heel leuk. Weer was redelijk. Goede voortzetting van de reis. Ilse en kees P,
  11. Hille , Frieda:
    15 februari 2020
    Weer prachtige foto,s. Jullie genieten,is goed te zien. Nog veel reisplezier
    en een goede reis in jullie Krotje,mooi hoor. Liefs van ons.
  12. Jolanda:
    16 februari 2020
    Fijn dat jullie zo aan het genieten zijn van Krotje. Mooi foto's. Het weer bij jullie Is beter dan bij ons, vandaag één en al regen veel plezier.😘😘
  13. Riemer:
    19 februari 2020
    Blijf genieten en leuke verslagen schrijven.
    Groetjes uit een te nat Groningen.
  14. Sjoerd en Hanneke:
    21 februari 2020
    Leuk verslag en leuke foto's wederom :-).

Krotje vind ik ook een leukere naam dan Frietje, al zou ik als ik Krotje was wel een beetje beledigd zijn 🙄 Maar Frietje doet me te veel aan een patatkraam denken 😂