Week 4 februari 2020 Tweede week Marokko 🇲🇦

21 februari 2020 - Settat Province, Marokko

Leuk weer de reacties op ons blog, ja Grace, ik lette even op en inderdaad veel verkleinwoordjes. Is niet Gronings hoor, maar op z’n Riaas! De naam krotje bevalt ons nog goed, zijn gelukkig zelf inderdaad nog geen krotjes en ook het krotje zelf doet het nog prima! We genieten ervan!!!

Vrijdag 14 februari.      El Jadida,

Vertrekken uit Mohamedia naar El Jadida! Eerst haalt Frank een lekker broodje bij de receptie, 15 eurocent!  Dan vertrekken we, rijden eerst naar Casablanca en hebben veel tijd nodig om door de hoofdstad van Marokko te rijden. Onze navigatie leid ons langs de zee en langs de Hassan  2 moskee, waar 110.000 mensen in kunnen. Als we eindelijk door Casablanca zijn, wordt het rustiger op de weg en kunnen we beter doorrijden. Wel zijn er heeeeeeeel veel rotondes, waardoor we vaak even moeten afremmen. Rond twee uur komen we aan op camping International in El Jadida. Zoeken een lekkere zonnige plek en verorberen onze lunch. Even bijkomen en dan een wandelingetje naar de zee, lekker weer en  we genieten! Eten macaroni met een gehaktsausje, prima. We hebben nog even contact met de kinderen, allen hebben vakantie en JP gaat met zijn gezin wintersporten, we wensen hen een goede reis!

Zaterdag 15 februari.       El Jadida,

Lekker uitgerust wakker en ook hier is er in de ochtend brood te verkrijgen. Na het ontbijt wandelen we rond half elf naar de Portugese wijk van El Jadida. Een wandeling van zo’n 3 kilometer door het centrum. De Portugese wijk is erg leuk om te bekijken en door te wandelen. Er is een prachtige cisterne, een ondergrondse wateropslag, die we bekijken en waar we foto’s maken. Wandelen over de vestingmuur en  over de pier, mooi allemaal! Het weer werkt ook mee, zonnetje en zo rond de 20 graden. De terugweg doen we over de boulevard langs de zee, waar veel mensen, jong en oud, bezig zijn met sport, vooral met voetbal. Bij het winkeltje van de camping kopen we brood en eitjes voor ons zondags ontbijtje. Daarna ga ik lekker in het zunneke zitten, het is ondertussen na tweeen, en Frank wandelt nog een stukkie! Mooie dag en we gaan nu zo eten in het restaurantje op de camping, was heerlijk!

Zondag 16 februari.        Safi,

Het is zondag, we hebben volgens ons genoeg internet en luisteren naar de Noordmannen op RTV Noord, altijd gezellig op de zondagmorgen. Ook de columns zijn weer leuk om naar te luisteren. Ondertussen verorberen we ons zondags ontbijtje met een eitje, lekker! Dan is het tijd om te vertrekken naar Safi. Daar zijn we 2 keer eerder geweest en hebben het plaatsje met zijn mooie medina en pottebakkerswijk ook al gezien. Misschien zouden we er nog wel een keertje gedwaald hebben maar de camping is zo’n drie km wandelen er naar toe en ook nogal hoog gelegen! We hebben een route langs de zee en komen langs veel zondagsmarktjes, heel druk bezocht! De weg is niet zo best en we kunnen op een gegeven moment ook een andere route nemen door het binnenland, dit doen we , maar veel verschil met de weg langs de kust is er niet! Na 130 km en drie en half uur verder belanden we op de camping. Deze staat niet meer op de NKC lijst, maar er is nog wel op te kamperen. Wij zijn in ieder geval blij dat we een plekkie hebben! Vanochtend was het eerst bewolkt en mistig en pas rond 12 uur breekt het zonnetje door, maar dan is het ook gelijk weer heerlijk warm. Zitten lekker te luieren en ik lees wat, maar Frank heeft geen zitvlees en gaat aan de wandel richting Safi. Als hij terug komt zegt ook hij dat het wel erg ver wandelen is!!! Het avondeten is een blik paella uit Frankrijk. Er is een hele beschrijving bij, die we overtypen en vertalen naar Nederlands op Google Translate en zo krijgen we toch een lekker bord paella  voorgeschoteld! Nu is de afwas gedaan en zitten we aan de koffie!

Maandag 17 februari.         Tamri, bij Agadir,

Vertrekken vol goede moed naar Essaouira, een 130 km rijden. Eerst zware industrie even na Safi, daarna een mooie route en een prima weg. Het weer is eerst wat somber maar dat klaart snel op. We zijn vrij vlot op plaats van bestemming en  gaan naar de door ons uitgezochte camping waar we al eerder zijn geweest. Helaas pindakaas, op die plaats worden nu huizen gebouwd! Door allerlei misverstanden en wat gehakketak tussen ons belanden we op de weg naar Agadir, 175 km verder. Praten het uit en zien de humor er dan wel van in! Rijden dan maar door en zien wel waar we belanden. Echt een hele mooie rit, alleen een beetje lang. Onderweg worden we aangehouden door de politie en die vertelt ons dat we te hard tijden en dus een boete verdienen. Alles wordt bekeken, rijbewijs, paspoort en de autopapieren. Dan moeten we een boete betalen van 150 Dirham is ongeveer 14,50 euro, daar is wel overheen te komen!!! Rond half vier vinden we een wilde camperplek aan het strand, er staan wel een stuk of 50 campers en we gaan er bij staan. De afstand naar Agadir is nu nog zo’n 38 km, dat doen we morgenochtend, zullen dan ook onze vriend Houisaine appen dat we in zijn woonplaats aan zijn gekomen. Hij is politieagent en heeft ons twee jaar geleden geholpen toen we pech met de Nissan hadden, zijn daarna appvrienden geworden! Hij vindt het erg leuk dat we weer in Marokko zijn en we zijn voor we vertrokken bal uitgenodigd bij hem, zijn vrouw Fatima en dochtertje Douae als we in Agadir komen. De temperatuur is intussen hoog geworden evenals de golven, waar mensen aan het surfen zijn. We eten vanavond tortilla’s met een sausje, ik vond het lekker, maar Frank voelt zich niet zo happy en eet dus niets. Ligt er vroeg in vanavond en slaapt als een Roosje!

Dinsdag 18 februari.          Agadir,

Hoera, 51 jaar getrouwd vandaag! 🎊🎊 Frank voelt zich vanochtend gelukkig ook weer een stuk beter! We krijgen van de kinderen en kleinkinderen en nog wat familieleden de felicitaties op de app en vanavond gaan we lekker met z’n beidjes uit eten. Rijden de 38 km naar de camping snel en arriveren rond 12 uur. Stuur een appje naar Houssiane met een foto van de camping om zo te laten zien dat we in Agadir zijn. Krijgen geen reactie terug. In de loop van de dag nog een paar appjes, maar steeds  geen reacties! Doen de rest van de dag weinig, wachten wat af en hebben besloten hier nog een dag te blijven! Tegen zevenen gaan we aan de wandel om een restaurantje te zoeken om onze 51e trouwdag saampjes te vieren en eten heerlijk! Frank een uiensoep en ik een vissoepje en daarna heerlijke tajine met pruimen. Duurde even voor alles op tafel kwam, maar dat was zeker de moeite waard. We hadden er een flesje wijn bij besteld, maar deze was net zo duur als de hele maaltijd!!!! Wel lekker trouwens en ook de moeite waard voor zo’n jubileum toch! De rest van de avond lekker rustig in ons krotje met een kopje koffie!

Woensdag 19 februari.         Agadir,

Nog steeds niets van Houssaine gehoord en stuur nog maar weer een appje. Horen wederom niets, appjes worden wel gelezen, maar niet beantwoord. De appjes komen op de telefoon van Fatima, de vrouw van Houssaine en wij beginnen te denken dat er iets niet oké is. Houssaine reageert normaliter altijd vrij vlot en hij weet dat we in Marokko zijn, vreemd dus allemaal. We besluiten om ons er niet meer druk om te maken en het op zijn beloop te laten. In de middag wandelen we heerlijk langs de boulevard en gaan op advies van een Nederlands stel, naar een soort van dierentuin in de buurt! Onderweg een appje van de schoonmoeder van JP en later appen we haar terug. Eten doen we simpel, een noedelsoepje en een gebakken eitje. Prima hap en we worden echt wel weer vol! in de loop van de avond krijgen we appjes van Fatima, de vrouw van Houssaine, haar echtgenoot zit in Fes voor zijn werk en als we ons telefoonnummer aan haar geven, zal hij ons bellen. Uiteindelijk komt het er op neer dat we hen niet gaan zien en de presentjes voor Douae, hun dochtertje van 2 jaar, af gaan geven aan de tuinman van de camping! Wij vinden alles oké en maken er verder geen punt van. Nait te laat noar berre!

Donderdag 20 februari.               Sidi Ifni,

Hebben, ondanks verkeerslawaai, heerlijk geslapen. Frank haalt een lekker broodje en na het ontbijt gaat hij de plee nog even legen, vuil weggooien enz. Ik ga op zoek naar Imoukthar, de tuinman. Moet een donkere man zijn en ik vind hem al snel. Hij is door Houssaine gebeld en dus op de hoogte dat hij iets aan moet nemen. Hij belt Houssaine en die krijg ik aan de lijn ter bevestiging. Nou, wij blij dat alles geregeld is, maar houden er wel een vreemd gevoel aan over!!!!! Voor we naar Sidi Ifni vertrekken, rijden we nog even langs de Carrefour voor wat boodschapjes en rijden dan naar onze bestemming van vandaag. Het is een tocht van 167 km, eerst over een grote weg, na Tiznit binnen doorweggetjes, mooi! We zijn een beetje bang dat de camping vol zal zijn met Franse overwinteraars, maar dat valt gelukkig mee. We kunnen een heerlijk plekje aan zee uitzoeken. Zijn hier eerder geweest en vinden het hier mooi, blijven in ieder geval 2 nachten. Ik doe de was en Frank wandelt de trap nog effen op naar het dorp. Flinke klim en dat doen we morgen met z’n beidjes. Nu nog een poosje lekker in het zonnetje en dan ...... de spaghetti van Frank, heerlijk!

Vanavond of morgenvroeg het blog weer versturen!