Week 5 de Baltische Staten door!

17 juni 2019 - Rūdiškių seniūnija, Litouwen

Week 5 2019

Zondag 9 juni   Kuremae, 1e Pinksterdag
Het onweert bij opstaan! Lekker douchen en ons weer klaar maken voor vertrek. Hebben een route gepland, eerst naar Narva, dan naar Narva Joesuu en vervolgens naar Kuremae. Narva ligt 10 km verderop, dus daar zijn we zo! We zijn daar al eerder geweest, maar vinden het steeds weer leuk om de kamelen te kastelen te bekijken, de ene aan de Estse kant en de andere aan de Russische. Ze worden gescheiden door een rivier en er loopt een brug over waar je de grens over gaat. In 2013 zijn we de brug overgestoken van Rusland naar Estland, dus ook een beetje nostalgie. Daarna maken we een rondje Joessui, daar hebben veel rijke Esten villa's en buitenhuisjes. Het ligt aan een rivier die uit ons in de Finse Golf. Overkant ook weer Rusland met uitkijktorens. Aan de Estse kant veel oorlogsmonumenten, in WO 2 is daar behoorlijk gevochten. Rondje rond en dan op naar Kuremea, leuk tochtje en we komen bij een klooster. Er staan al Nederlanders die de nacht door gaan brengen op de Parkeerplaats. Wij gaan het klooster bekijken, prachtig complex lopen naar een geneeskrachtige bron, waar je geneeskrachtig water kunt halen en je kunt onderdompelen in de bron. Dit alles wordt druk bezocht. Terug bij ons kotje besluiten we om hier ook de nacht door te brengen. Er komt nog een Nederlands stelletje en in de loop van de avond nog twee campers. Frank maakt vanavond na lange tijd weer eens zijn overheerlijke spaghetti en in de loop van de avond luisteren we naar de finale  voetbalwedstrijd Portugal Nederland. Nederland verliest, jammer!

Maandag 10 juni.  Pangodi,  2e Pinksterdag
Vertrekken na tienen voor een ritje van ongeveer 100 km, niet ze heel ver dus. Rijden langs het Peipsimeer, dit meer is de scheiding tussen Rusland en Estland. Het is een vissersgebied en vis wordt dan ook heel veel verkocht. Rijden dan langs en door Mustvee, een dorp met 2400 inwoners en vier kerken. Even daarna komen we bij een prachtig kasteel in Alatskivi.

Kasteel Alatskivi
Dit kasteel is recentelijk opgeknapt, het ziet er sprookjesachtig uit met hoge gewelven, balkons, torentjes en dakkamertjes. Het is gebouwd tussen 1880 en 1885 in neogotische stijl.

Dan rijden we door naar Tartu, daar is een soortement van camperplaats. Kijken het nog even na op de NKC app en komen er achter dat de plaats 20 euro kost, zonder stroom en hele slechte wifi! Omdat we al een keer in Tartu zijn geweest, rijden we door naar een plekje in Pangodi. We staan nu aan een meer, gratis en heel mooi. Zitten nog een poosje lekker buiten en eten s'avonds tortilla's met een lekkere vulling. Rustig avondje verder!

Dinsdag 11 juni.   Parnu,
Even na het opstaan moet Frank poepen en loopt naar de toiletten, hij komt al snel terug, vieze  boel en hij doet het maar weer gewoon in een plastic puutje! Gaat ook prima en we zijn in ieder geval de meur kwijt! Vertrekken in de regen en dat blijft de hele route zo. Vinden de camperplaats in Parnu zonder problemen, redelijke plaats voor 2 euro's per nacht. Eten de overgebleven tortilla van gisteren en wandelen daarna naar het strand. Dit is nog een fikse wandeling, aan het einde van de boulevard wandelen we terug richting centrum.  We zien daar mooie houten panden, klein en groot  en ook oostblokflats. Het blijft regenen en het begint ook te onweren. We besluiten om even een biertje te gaan happen en gaan op een overdekt terras zitten. Daar zitten ook thomas uit Duitsland, Frankfurt am Oder, en Tommy uit Finland, Oulo! We hebben een gemutliche mittag mit ihnen, het blijft echter regenen en we gaan er op een gegeven moment ook maar door! Komen lekker nat aan bij het kotje en eten de spaghetti van Frank. Het viel deze keer wat tegen, lag hoogstwaarschijnlijk aan het blikje vis! Rustig, regenachtig avondje verder.

Woensdag 12 juni.  Sigulda
Frank versiert een broodje en daarna gaan we in de stromende regen op pad. Zijn Parnu net uit als het droog wordt. We hebben een hele mooie rit, vooral de eerste 50 km. Rijden vooral door dorpjes en langs de zee. Stoppen even om wat foto's te maken en komen aan de praat met een Duits stel en als die weg rijden komt er een Nederlands echtpaar aanrijden waar we ook nog even mee staan te kletsen. Het zijn Henk en Truus uit Leeuwarden. Ze gaan normaliter altijd met hun campertje op pad, een VWbusje van 40 jaar jong, maar om gezondheidsredenen hebben ze deze keer een ander soort vakantie. Vinden het leuk, maar het camperen blijft kriebelen en de volgende keer wordt het toch weer met het busje. Rijden dan door naar Sigulda en bekijken daar het kasteel. Er is daar ook een camperplaats, maar die vinden we niets.  Rijden dus door naar een volgende, vlakbij, deze is prima! Wel op een parkeerplaats, maar aan een mooie vijver. Krijgen dan bericht dat twee van onze kleinkinderen zijn geslaagd voor hun examen, toppie! Zijn erg blij en trots en appen even wat af. Staan de rest van de avond en nacht alleen, lekker rustig, we klinken op de de mooie uitslagen van de kids! Volgend jaar gaat het volgende kleinkind examen doen, heeft ook nu steeds mooie resultaten!

Donderdag 13 juni.  Aluksne,
Zijn beide vroeg wakker, geen winkel in de buurt, eten dus een paar crackers. Ruimen de boel op en zijn om 9 uur al aan de rit, lekker op tijd. De rit is 137 km, niet zo heel lang dus. Leuke rit met wel een paar opstoppingen. Er wordt aan de weg gewerkt en dat geeft zo nu en dan oponthoud. We komen bij een plaatsje Ape, daar willen we de dikste wilg van Europa bekijken. Nou , hij is zo dik dat we hem niet konden vinden, jammer! Dan rijden we door naar een camping in Aluksne. Doen in het plaatsje een paar boodschapjes bij de Maxima en vinden daarna de camping al snel. Het is een kleine camping met een zeer aardige behulpzame eigenaar. Hij leidt ons naar een mooi plekje aan het meer. We hebben vandaag een echt rustige dag, zitten lekker in het zonnetje en doen een spelletje. Terwijl we daar mee bezig zijn komt de eigenaar van de camping de sauna, staat naast ons, gereed maken. Er komen vrienden die er gebruik van gaan maken. Gezellige boel is het dan. Twee gezinnen, eentje met drie kindertjes en een stel. zijn tot een uur of tien aanwezig. Steeds hup in de sauna en dan hup in het meer! Wilden eigenlijk wassen, maar er is geen wasmachine oid. Wel een lekkere douche, daar gaan we heerlijk gebruik van maken!

Aluksne is het hoogst gelegen stadje in Letland, het ligt op 239 meter boven de zeespiegel.

Vrijdag 14 juni.        Gaigalava,
Lekker even douchen, haartjes wassen en de nodige was maar even onder de douche gewassen. Zo hebben we weer voor een paar dagen schone onderbroeken. Crackertje happen, afscheid nemen van onze Duitse buurtjes en dan weer de weg op. Het valt wel op dat de wegen in Letland niet al te best zijn, veel hobbels en bobbels. Komen met weer wat wegopbrekingen aan in Gaigalava en doen daar wat boodschapjes. Dan door naar  de door ons  uitgezochte camperplaats. Dit is bij een toeristeninfo in een prachtig meren en moerassengebied. Ziet er mooi uit en we melden ons dan ook aan. De mevrouw die er over gaat staat ons al op te wachten en vertelt ons dat er vanavond een groot feest in het complex is met hoogstwaarschijnlijk erg veel drukte en lawaai. Ze raadt ons dan ook aan om naar een strandje 2 km verderop te gaan en daar te overnachten. We nemen haar raad ter harte en gaan daar kijken. Prima plekje aan het water met een toilet! De hele middag hebben we vertier, steeds auto's met gezinnen die gaan baden. Zwemmen kan eigenlijk niemand, wordt niet geleerd op school en zwemdiploma's kennen ze niet. Vanmiddag even contact gehad met zus Tineke, vandaag zou onze moeder 97 zijn geworden, staan hier toch altijd weer bij stil.
Dachten dat we verder een rustig dagje zouden hebben, maar niets is minder waar. Tegen zeven uur zitten we op het picknickbankje bij de auto en dan komen er drie jongens in een auto, eentje vraagt of we daar blijven zitten of dat zij er gebruik van mogen maken. Wij geven aan dat wij in het kotje gaan en dat zij er dus wel kunnen gaan zitten. We denken dat zij er een poosje willen zitten, maar ze zetten een tentje op, zetten een hoop drank neer, zetten de muziek op niveau hard en daar zitten wij dan! Eigenlijk slap van het lachen, feestje ontlopen en nu zitten we hier ook met een feestje. Horen en zien het even aan en rijden dan 200 meter verder! Minder leuke plek, maar wel lekker rustig.

Zaterdag 15 juni.   Aglona,
Worden wakker en dan blijkt dat het tentje van de boys al weer weg is. Wij maken ons ook weer klaar voor de rit van vandaag en zetten de TomTom op binnendoorweggetjes naar Aglona, waar een grote Basiliek en klooster moet staan. Mooi tochtje, arriveren rond half drie bij de basiliek en gaan die bekijken. We weten eigenlijk niet het verschil tussen een Basiliek en een kathedraal en gaan dat opzoeken.

Basiliek:
Het blijkt dat een Basiliek een soort van eretitel is voor een kerk, bijvoorbeeld voor een bekend bedevaartsoord of voor een kerk met een bijzonder verleden of een bijzondere functie  of betekenis.
Kathedraal:
Is een kerk waar de zetel van de bisschop staat, is de hoofdkerk van een bisdom.

Aglona
De Basiliek en klooster van eind 17e eeuw waren erg verwaarloosd, maar kregen in 1993  een grondige opknapbeurt omdat de Paus op bezoek kwam. Aglona is een internationaal bedevaartsoord. Elk jaar op 15 augustus komen er wel 100.000 mensen om er Mariahemelvaart te vieren. Ti's mooi, groot complex en leuk om te bekijken en te bewandelen.

Dan zoeken en vinden we een heerlijk rustige camping waar we de rest van de dag luierend in het zonnetje doorbrengen.

Zondag 15 juni.   Rudiskes,
Willen ons zondags ontbijtje compleet maken met een eitje, maar helaas is een van de twee eitjes niet goed meer, blijft drijven. We delen dus het overgebleven eitje, beetje summier, maar smaakte lekker. Gaan dan weer aan de rit, al met al gaat het nu wel snel, vandaag rijden we Litouwen in. Als we nog niet zo lang op pad zijn, leidt onze TomTom ons een onverharde, soort gravelhobbelweg in. Na een paar honderd meter zegt Frank, dit ga ik niet rijden, keert om en rijdt terug. Dan blijkt dat die weg 5 km lang is en dan uitkomt op een grotere weg. Het is ook de enige mogelijkheid om op die hoofdweg te komen. Nemen hem dan toch maar en na 5 km is het inderdaad weer beter rijden. Onderweg komen we een Holocaust monumentje tegen, ook hier heeft WO 2 huisgehouden onder de Joden. Eenmaal op de hoofdweg en in Litouwen begint het te spoelen en besluiten we om door te rijden naar Rudiskes, camping de Harmonie van Wim Brauns. Deze Nederlander woont in jaren Litouwen en doet daar veel  voor de jongeren en de bejaarden, is ook een paar keer bij  Max Doet  van omroep Max geweest. We zijn hier al eerder geweest en het is er altijd erg leuk. Wie meer wil weten over Wim Brauns hoeft zijn naam maar in te tikken op Google en dan komt alle info naar voren. In de avond drinken we koffie met een heel stel medekampeerders, meest Nederlanders, heel gezellig voor een keertje! Er is ook een echtpaar die ons kotje herkent van twee jaar geleden op een camping in Wroclaw, Polen. Wij hadden toen een lekke band en zij boden ons toen de helpende hand, leuk om ze weer te zien. Dan is het ook zo maar 10 uur en maken we toch nog even een warme hap, lekker gevulde taco's!

Laifs RiFra

1. Jolanda:
    17 juni 2019
    Hoi Rita, leuk om jullie blog weer te lezen. Mooie korte ritjes .
    Gelukkig houdt het kotje zich deze reis goed🤗🤗. Fijne reis! 😘😘
  2. Gerrit Ekkel:
    Hoi Frank en Ria,
    De plaatsjes in het begin van deze week kon ik niet echt vinden in de wegenatlas. Maar uit de beschrijving blijkt weer mooie ritten en dito ervaringen. Dank voor het delen daarvan.
    Hartelijke groeten.
  3. Grietje Bos ( ik het hier Grace):
    17 juni 2019
    wat toch mooi dat Europa met zulke verschillende culturen. In Amerika is de natuur prachtig, maar de cultuur bijna overal hetzelfde. Wat zou ik genieten van zoiets als jullie doen. Mooi zo doorgaan
  4. Harm en Grietje:
    Hallo lieve vrienden,
    Wat weer een prachtige week, het weer kon beter, maar dat kun je overal treffen. Een mooie route due jullie maken en complimenten voor de mooie foto,s.
    Hier is alles ok.
    Lekker warm weer en morgen nog warmer, dat we hopen dat jullie ook snel beter weer krijgen.
    Fijne tocht verder en we kijken uit naar jullie volgend verhaal.
  5. Kira:
    18 juni 2019
    Alweer 5 weken op pad, wat gaat de tijd snel. Volgens mij hebben jullie nog steeds mooi weer (even gegoogeld). We willen wel jullie recept van Frank's overheerlijke spaghetti schotel, of is dat super geheim. Zijn benieuwd waar de volgende reisverslag van komt. Wit Rusland of Polen. Geniet ze
  6. De buurman (ex.):
    22 juni 2019
    Gefeliciteerd met het behaalde resultaat van jullie kleinkinderen, Mees en Caro, neem ik aan. Bon voyage. Jammer dat Frank plastic zakjes gebruikt......
  7. Henk en Truus uit Leeuwarden:
    16 juli 2019
    We zijn weer thuis,na een geweldige vakantie met mooi weer en een goed verblijf in St.Petersburg. De veerboten zijn een crime ,je moet gezond en goed ter been zijn.We hopen dat jullie ook weer veilig thuis zijn en nu: Op naar het volgende avontuur!