Week 7, maart 2020 we zijn weer in Europa!

13 maart 2020 - Soest, Nederland

Lieve allemaal,

Weer in Europa en net op tijd, want vandaag kregen we via Esther te horen dat de grens Spanje Marokko ook gesloten is en het gaat maar door met de maatregelen tegen het Corona virus. Op zich merken we er hier niet zo veel van, maar normaliter is het hier wel wat drukker. Vanavond wilden we naar de Chinees, staat erg goed bekend, maar deze was ook gesloten vanwege het Corona. Zijn dus uitgeweken naar de buurman, lekker hoor, maar geen Chinees en ook niet druk!!! Krijgen natuurlijk van alle kanten alles mee over het coronavirus en alle maatregelen die in alle landen worden genomen. Ook hier in Portugal gaan maandag de scholen dicht!!! Pas goed op jezelf en op je naasten en houd je aan de regeltjes die er zijn om het virus niet te krijgen!

Zaterdag 7 maart.                Algeciras,

Het was frisjes vannacht en toen Frank halverwege de nacht moest piesen, heeft hij een fleece  over onze benen gelegd, lekker!! Staan niet te laat op, ontbijten en maken ons op voor een ritje van zo’n 100 km naar Tanger Med, waar de boot naar Spanje zal gaan. We willen de boot van 14.00 uur nemen, zijn dan rond 16.30 uur aan de overkant, kunnen dan nog mooi boodschapjes doen, want morgen, zondag, zijn de winkels dicht. Kletsen nog wat met onze buurtjes en vertrekken dan vol goede moed richting boot. Prachtige rit door het Rifgebergte, laatste gedeelte wel een slechte weg! Komen mooi op tijd aan, een uur voor vertrek. Willen eigenlijk nog voltanken, nog geen euro voor een liter diesel in Marokko, maar zijn de laatste pomp al voorbij voor we er erg in hebben, jammer dan! Wisselen onze laatste Dirhams om voor Euro’s en dan is het wachten op de boot. Als we hebben ingecheckt wordt ons verteld dat de boot van 14.00 uur niet gaat, moeten wachten tot 17.00 uur, balen! Daar sta je dan met je goede gedrag, best warm en helemaal niets te doen, alleen maar heel veel wachtende auto’s, campers en vrachtauto’s. We leven toe naar 17.00 uur, maar er is om die tijd nog geen boot te bekennen. Pas rond 18.30 uur komt ie in zicht. Dan moet hij nog leeg en dan moeten wij er nog op. Dat gaat redelijk vlot, maar de vrachtauto’s moeten achteruit de boot oprijden en dat duurt lang. Iedereen wordt overigens op corona gecontroleerd. Er staat een jongen met een mondkapje op, die bij iedere passagier de lichaamstemperatuur op het voorhoofd meet. Om 19.30 uur vertrekt de boot eindelijk uit Tanger Med!!!!! Dan is  het nog anderhalf uur varen naar Algeciras in Spanje. Daar aangekomen ben je ook nog maar zo de boot niet af, eerst de vrachtwagens en dan wij. Dan door de douane en dan  op naar de camperplaats. De winkels zijn tot 22.00 uur open en wij draaien 5 minuten voor sluitingstijd de parkeerplaats op en kunnen nog net onze boodschapjes doen. Eten een stokbroodje met camembert, drinken nog een biertje en een wijntje en liggen dan uitgevloerd in bed, wat een dag!!!!!

Zondag 8 maart.         Tarifa,

Beide heerlijk geslapen, Frank is er al even uit, als ik wakker wordt. Doen het rustig aan, nemen ons zondags ontbijtje en bedenken wat we nu gaan doen. Eerst hebben we contact met ons thuisfront, heel belangrijk! Dan besluiten we dat onze trip voorlopig 🇵🇹 Portugal wordt . Ons plan om door Noord Italië te rijden naar Griekenland is wat op losse schroeven komen te staan door het coronavirus en alle maatregelen die Italië neemt. We wachten dus gewoon maar af. Vandaag gaan we in ieder geval naar een camping de buurt waar we vaker zijn geweest en doen het rustig aan vandaag. Daar aangekomen kopen we een munt voor de wasmachine en gooien de machine vol, kan 10 kilo in. Na 40 minuten is het klaar en hebben we ons droogmolentje vol en het beddengoed aan een lijn hangen. Na anderhalf uur in de zon en in de wind is alles droog, heerlijk alles weer schoon in de kast! Nog een wandeling naar het strand waar her en der wat kitesurfers aan de gang zijn en daarna lekker op onze luie kont in de campingstoelen bij ons krotje, na gisteren ook wel verdiend!!!

Maandag 9 maart.       Jerez de la Frontera,

Lekker Spaans stokbroodje met Nederlandse kaas en daarna op pad. Het is naar El Rocio, waar we eigenlijk voor we Portugal ingaan naar toe willen, best een eind omrijden. Moeten helemaal omhoog naar Sevilla en dan weer naar beneden. Bij jerez, na zo’n 150 km rijden zeg ik tegen Frank dat er een camperplaats is die goed bekend staat. 5 km rijden en we zijn er, doen dit en krijgen er geen spijt van. Het is bij een caravan bedrijf, maar alles is aanwezig voor 15 euries. Bij inschrijven krijgen we een glaasje sherry aangeboden, leuk. Er wordt ons ook verteld dat we met de fiets naar Jerez kunnen rijden, ongeveer 5 km over een fietspad. Na ons tussendemiddagbroodje gaan we dit doen. Leuk tochtje en een mooie stad! Als we de boel wat bekeken hebben drinken we wat op een terras. In de tijd dat we iets nuttigen komen er drie mensen langs om geld te vragen. De eerste man danst de flamenco, de tweede zingt een flamingo-lied en de derde weet ik zo niet meer. Terug lekker in ons krotje en verder ook een rustig avondje.

Dinsdag 10 maart.          El Rocio,

Hebben weer een prima nachtrust en rond 8 uur staat Frank als gewoonlijk als eerste op. Dan volg ik en gaan we ontbijten. We weten wel waar we heen willen gaan vandaag, naar El Rocio, , dit gaat via een aardige omweg naar boven en dan weer naar beneden. Rijden een leuke route, wel heel anders dan in Marokko! Als ik een man of vrouw aan de kant van de weg zie, zoek ik gelijk de schapen en of geiten erbij. Maar ja, het is toch weer  een heel andere cultuur hè, de ontspannen cultuur van Marokko is verdwenen!

Onderweg zien we steeds borden met “oppassen voor overstekende lynxen”

De pardellynx wordt algemeen beschouwd als een van de zeldzaamste katachtigen. Hij komt enkel voor op het Iberisch Schiereiland, en wordt daarom ook wel Iberische lynx of Spaanse lynx genoemd.

Even na 12en arriveren we op camping Aldea in El Rocio. Prima camping en we krijgen, ondanks dat er nog veel plaatsen vrij zijn, een plekje aangewezen, het is warm, ongeveer 27 graden.  Verorberen ons broodje en gaan daarna op stap naar het dorpje. Alles over zandpaden en ook in het plaatsje zelf is niets geasfalteerd. Overal kunnen paarden worden aangelijnd aan meestal houten palen. We dwalen rond en komen bij de kerk waar de heilige maagd van El Rocio staat, en bij het meer van het natuurpark waar veel flamingo’s zijn, prachtig! Terug bij het krotje zien we dat er pal achter ons een Nederlandse groep is gearriveerd. De mevrouw direct aan ons grenzend vraagt met een Groningse tongval of het hier al langer zo warm is. Ik antwoord dat wij hier ook nog maar net zijn en vraag waar ze “weg” komt. Groningen is het antwoord en dat schept een band. Ze wonen nu in Roden, dus ook net Drente, net als wij. Ze hadden daar een Gall en Gall zaak, zijn net met pensioen en  voor de eerste keer met een camper op pad. Ze hebben  hem ook nog maar pas, 5 weken! Frank kookt voor mij een vier gangen menu, heeft weer goed zijn best gedaan, lekker! Het wordt nu wat frisser, gaan zo naar binnen!

El Rocio

Vertaald uit het Engels-De Romería de El Rocío is een processie / bedevaart op de tweede Pinksterdag naar de Hermitage van El Rocío op het platteland van Almonte, provincie Huelva, Andalusië, Spanje, ter ere van de Maagd van El Rocío. In de afgelopen jaren heeft de Romería jaarlijks ongeveer een miljoen pelgrims samengebracht

Woensdag 11 maart.           Monte Gordo (Portugal),

Vanochtend al op tijd op, even na achten. Frank haalt brood en ik ruim op.  Nemen afscheid van de grunningse buurtjes en vertrekken richting Portugal.we rijden eerst even een stukje verkeerd, maar komen al snel op de goede weg. De rit naar Portugal is zo ongeveer 150 km en daar doen we zo’n twee uur over. De grens naar Portugal is een brug over een rivier. Daar eenmaal over vinden we al snel een Lidl, heel druk, en doen daar onze boodschapjes. Dan op naar de camping, waar ons bij de receptie wordt aangeraden eerst maar eens te kijken of er wel een goed plekje is. Er zijn namelijk nog al wat plekken met een hele zachte ondergrond waar je in vast kunt blijven zitten. Er uittrekken kost 85 euro. Wij wagen gewoon de gok, gaan het terrein op en vinden zonder probleem een prima plekkie! Veel Nederlanders daar en ook best veel Noorderlingen, grappig, na een lekker stokbroodje gaan we aan wandeling langs het strand maken. Er is een houten vlonderpad van 2 km aangelegd en dat is superleuk om te lopen. Veel terrasjes aan de kant en op een gegeven moment allemaal vissersbootjes met vissers die hun netten zitten te boeten. Er omheen allemaal grote meeuwen. Terug lopen we langs de straatkant en drinken wat op een terras, allemaal Nederlanders!!! We kunnen bitterballen krijgen en die bestel ik, lekker voor een keertje. Terug op de camping doen we een spelletje en dan maakt Frank zijn heerlijke spaghetti, mmmmmmmm! Temperatuur vandaag frisser dan gisteren. De berichten geven wat minder weer aan voor de komende week, we shall see! Het ruikt overigens heel vaak heel lekker. De sinaasappelbomen staan in bloei, een heerlijke zoete geur!

Donderdag 12 maart.         Olhos de Aqua,

Mijn broodheer zorgt ook vanochtend weer voor lekkere verse broodjes, in Marokko waren het meestal platte ronde broden, in Spanje was het stokbrood, maar deze ochtend hebben we kleine broodjes, heerlijk! Tijdens het ontbijt krijgen we van Esther een Appje, ze is nogal verkouden en toen ze op haar werk kwam is ze naar huis gestuurd. Angst voor Corona, we hebben telefonisch contact met haar. Het is wel wat, wij merken weinig van Corona, maar krijgen wel alles mee wat er in de wereld speelt. Zo horen we dat je Amerika niet meer in mag, in Noorwegen de scholen dicht gaan en ook bedrijven sluiten. We hebben het nog steeds leuk, maar Corona overschaduwt wel onze reis. Griekenland is van de baan, blijven in Spanje en Portugal en vandaag horen we dat in Nederland niet meer dan 100 mensen bijeen mogen komen. Voetbalwedstrijden, concerten, alles wordt afgelast. Onze bedoeling is om vandaag naar Tariva te gaan en op een camperplaats te overnachten, dat is maar 25 km rijden. Als we daar aankomen vinden we het beide maar niks, een gewone parkeerplaats tussen gewone auto’s. Bedenken dat we ook naar Olhos de Aqua kunnen gaan, daar is ook een camperplaats en we weten dat die leuk is. Daar kunnen we langs de zee wandelen en fietsen. Keus is snel gemaakt en we rijden met plezier de 50 km verder. De camperplek is aardig vol, we boeken voor drie nachten, kunnen de eerste dag geen stroom krijgen, de andere twee dagen wel. Voor 20 euro staan we drie nachten op een goede plek! We eten een overgebleven broodje van vanochtend en gaan daarna aan de wandel langs de zee en de rode rotsen, een lange trap af en dan genieten, prachtig! Terug wandelen we boven langs, ook weer erg mooi. Ondertussen krijgen we de maatregelen te horen die ons kabinet neemt wat betreft het Coronavirus, tis wel een heksenketel!  Eten vandaag makkelijk, crackertje met camembert, chorizo worstje en Emmenthaler kaasje. Dan overgebleven Frank pasta van gisteren, banaantje en mandarijntje na en we zijn weer meer dan gevuld!

Vrijdag 13 maart.       Olhos de Aqua,

Vanochtend worden we wakker, volgens ons om even over achten. Het blijkt echter al snel dat het een uurtje vroeger is, hadden we nog niet gemerkt!! Frank haalt brood en dan komt hij er achter. De hele dag blijft dit uur ons parten spelen. We gaan fietsen naar een dorp verderop en als ik Frank vraag hoe laat hij denkt dat het is, is het antwoord 14.00 uur, het is dan nog geen 12 uur. De hele dag blijft het een vreemd tijdsverschil. Frank gaat wat wandelen om de dag verder wat door te komen en ik ga lekker in het zonnetje lezen en puzzelen. Ondertussen druppelen er steeds allemaal berichten binnen over het Coronavirus, toch wel overal paniek enz. Wij gaan vanavond uit eten bij de Chinees die goed bekend staat. We wandelen er naar toe, maar helaas is tie gesloten, CORONA!!!!! Eten bij de buren, ook rustig en ook lekker en wandelen daarna weer terug naar ons krotje en drinken nu een bakje leut!