Week 7 maart 2023

19 maart 2023 - Vólos, Griekenland

Hallo allemaal,

We zijn de Peloponnesos uitgegaan en hebben wat dingen bekeken op het vasteland. Mooi, maar en zijn hier weinig camperplaatsen en bijna alle campings gaan pas 1 april open. Dus hebben we bedacht dat we toch nog maar weer naar beneden afzakken, het is daar ook gewoon super leuk en we hebben de tijd!!!!

RiFra

Maandag 13 maart,  Oud Korinthe

Bij het opstaan zagen we in de haven een olietanker liggen en er kwamen allemaal grote tankwagens om zo te vullen. Zo kunnen zij de tankstations weer bevoorraden, leuk om te zien. Na rijp beraad hebben we besloten om vandaag naar Korinthe te gaan en Epydaurus te laten liggen, zijn er ook al eens geweest en dat was genoeg. We doen eerst nog boodschappen bij de Lidl in Nafplio en kunnen weer even vooruit. Dan tanken we, voordelig  €1,59 per liter. Als de tank weer gevuld is, rijden we over een rustige weg naar Korinthe. We worden via een omleiding naar de camper stop geleid en worden door een oude man verwelkomt. Hij is wel eens in Nederland geweest en dat moet hij natuurlijk even ventileren. Een prima plekje, als we gesetteld zijn eten we een heerlijk broodje van de Lidl, lekker vers en knapperig. Het is koud, harde wind, bewolkt en 13 graden. In de middag wandelen we omhoog naar het dorp en bekijken de opgraving en het museum, helemaal de moeite waard. Het is een kleine opgraving en mooi overzichtelijk. Wandelen nog wat rond en bekijken een kerkje. Als we terugkomen krijgen we al snel buurtjes, twee Franse campers. Ze zijn vrij groot en Frank helpt ze om de camper op de plek te zetten. We eten vanavond spaghetti, niet die van Frank, maar die van mij! Gewoon veel groente en een sausje. Lekker  en er blijft nog wel weer wat over voor morgen! Nu schrijf ik bij, het is intussen 10 uur en de koffie is al op!!!

Oud Korinthe, internationaal bekend als Ancient Corinth, ligt bij het centrum van het dorpje Archea Korinthos. Vanaf Loutraki is de afstand slechts 14 kilometer en ook de kustplaats Xylokastro ligt in de buurt. De auto kun je gratis parkeren in de buurt van de archeologische bezienswaardigheid en vervolgens loop je door een winkelstraatje vol met terrasjes naar Oud Korinthe. Op de weg hiernaartoe heb je al een goed zicht op de archeologische vindplaats. Oud Korinthe is een belangrijke bezienswaardigheid op de Peloponnesos. Het vrij vlakke terrein met daarop de Apollo tempel met zeven zuilen en de Octavia tempel met drie korte zuilen kun je vanaf één kant betreden. Hier stoppen ook de touringcars vol toeristen. De entree bedraagt zes euro als je het Oude Korinthe van dichtbij wilt gaan bekijken. Kinderen mogen het archeologische terrein op voor zes euro per persoon. Op 575 meter hoogte op de rots boven het Oude Korinthe siert de vesting van Akrokorinth. Het is het grootste en ook het oudste kasteel van de Peloponnesos en je hebt hier vanaf een fraai uitzicht op de kust en de omgeving.

Dinsdag 14 maart Temeni

Doen onze dingen en Frank leegt de plee, moet ook regelmatig gebeuren. Na het ontbijt betalen we en vertrekken richting Diakopto, een flink ritje voor het grootste deel langs de zee en door dorpjes, leuk. In Diakopta willen we met een treintje door een kloof naar Kalavrita gaan, onderweg is er nog een tussenstop bij een klooster, lijkt ons leuk om te doen. Om bij het station te komen was een hele klus, we worden door Maps alle kanten opgestuurd, behalve de goede. Uiteindelijk komen we er, maar dan komen we er achter dat de trein niet gaan. Er rijdt geen enkele trein in Griekenland, dit over frustratie na het ongeluk vorige week bij Larissa. We hebben wel pech, maar niets aan te doen. Zoeken op camper contact naar een andere overnachtingsplek en vinden een camperplaats bij Temeni. Rijden daar naar toe, heel rustig plekje aan zee. Het is een echte camperplaats met alles er op en er aan, wel prettig. Staan er met twee Duitse campers en met een stelletje van één van de twee hebben we een leuk contact. De vrouw komt uit Ost Friesland, spreekt dialect en wie ken’n mekander goud verstoan! Frank maakt nog een strand wandelingetje en ik ga lekker in het zonnetje zitten puzzelen. Frank komt er ook nog gezellig bij zitten en samen lossen we een puzzel op! Eten si makkelijk vandaag, rest spaghetti van gisteren en een bakje Budapest salade. De spaghetti valt er goed in, de salade iets minder, beetje vettig! Het is vanavond wel wat killer, dus het kacheltje gaat zo aan. Frank doet even een klein dutje en verzorgt me nu met een bakje koffie! Daarna zitten we wat te filosoferen hoe verder te gaan. We weten best waar we heen willen gaan, maar het probleem is dat er bijna geen plekken zijn waar we kunnen overnachten. Camperplaatsen zijn dun gezaaid en campings zijn bijna allemaal nog dicht tot in ieder geval 1 april! We komen er nog niet echt uit, morgen maar even verder kijken!

Woensdag 15 maart,  Delfi

Vanmorgen zijn we verder gaan overleggen hoe we verder gaan reizen. Terug richting Korinthe vinden we geen optie en bedenken dan dat we de brug weer overgaan naar het vasteland en dan doorrijden naar Delfi. We gaan dus na te hebben betaald en afscheid te hebben genomen van onze buurtjes, richting de brug. Deze ligt toch iets verder weg dan we dachten, maar we komen weer aan de andere kant na de tol te hebben voldaan! Rijden bij een Lidl langs en slaan daar maar eens weer wat voer in. Dan rijden we langs de kustlijn richting Delfi en een stukje het binnenland in naar camping Appolo. We rijden de camping op, er is niemand, en we zoeken een plekje. Als we goed en wel staan komt de eigenaar om ons te vertellen dat de camping nog gesloten is!!! En nu dan? vragen we hem! Weet hij ook niet, maar dan bedenkt hij dat we wel mogen blijven staan. Er is alleen geen stroom en de toiletten enz zijn nog niet te gebruiken. Zal ons een worst zijn, als we maar kunnen overnachten! We staan nu dus legaal op een gesloten camping. Het weer is vandaag niet flitsend, regelmatig regen en een koude wind. We zitten nu op een redelijke hoogte en de bergjes zitten regelmatig in de wolken. Morgen gaan we hier weer vandaan en zien wel. We willen in ieder geval proberen om morgen de site van Delfi te bekijken en nu is er koffie!!!

Delfi

Aan de voet van de berg Parnassos in Centraal Griekenland ligt de archeologische site van Delphi (Delfi). Het landschap is prachtig en tegen de helling van de berg staan tempels, theaters en schathuizen. Een mysterieuze omgeving en ideaal voor het orakel van Apollo; ook wel het orakel van Delphi genoemd. Het orakel van Delphi bepaalde voor lange tijd in de geschiedenis de lotsbestemmingen van de Griekse wereld. Het is tot op de dag vandaag één van de belangrijkste culturele bezienswaardigheden van Griekenland en ook wereldberoemd. Vraag het Orakel van Delphi advies om je lot te doorgronden De Tempel van Apollo, daterend uit de vierde eeuw voor Christus, was vroeger de zetel van Pyhtia. Beter bekend als het centrum van de waarzeggerij van Hellas (Griekenland) en waar zowel burgers als leiders naartoe gingen voor aanwijzingen om hun lot te kunnen doorgronden. De eerste opgravingen bij Delphi zijn gestart in 1892 en duurde tot 1935. Je kunt de archeologische bezoeken en rondlopen over het terrein met verschillende interessante archeologische hoogtepunten. Bijvoorbeeld de Tholos van Athena Pronaia, een ronde tempel, waarvan nog fraaie zuilen te zien zijn. Een veel gefotografeerd stukje geschiedenis met de hoge bergtoppen op de achtergrond. De Herdenkingskapel, de Tempel van Apollo en het archeologisch museum van Delphi zijn andere interessante bezienswaardigheden.

Donderdag 16 maart, Thermapolea

Hebben een rustige nacht gehad en rijden rond een uur of toen de camping af naar de oude stad van Delfi. We vinden gelukkig een parkeerplekje, er rijdt iemand weg en we kunnen er zo in parkeren. Dan Delfi bezoeken, we zijn er al eerder geweest maar vinden het de moeite waard om nog eens te bekijken. Het is behoorlijk druk, veel groepen met gidsen en groepen schoolkinderen. Omdat we het al een keer hebben gezien, laten we ook wat liggen, de renbaan boven bijvoorbeeld! Een hele klim, maar dat hebben we dus al een keertje gehad. Blijft fascinerend, zo’n oude stad! Als we uitgekeken zijn, zoeken we de weg op naar Thermapolea. In het begin mooi weer en een mooie route, maar op een gegeven moment regen rijden we in de wolken, mist dus, en dan is niet meer te zien of de route mooi is!!! We rijden wel weer uit de wolken, maar de regen blijft. We komen rond één uur aan op de camperplaats en ook dan regent het nog. Er staan een stuk of acht campers en we sluiten daarbij aan. Het is grappig, het is koud en het regent, maar er zijn warme zwavelbaden en daar wordt druk in gebaad. Wij eten een broodje en wandelen dan naar een monument van de slag om Thermapolea. Ook is er een soort museum, waar een driedimansionale film wordt vertoond, levensecht erg mooi. Dan wandelen we terug naar de zwavelbaden en dat levert mooie plaatjes op. Vlakbij staat een flatje met asielzoekers, ziet er verwaarloosd uit! We lezen op de site dat er regelmatig wordt gecontroleerd door de politie! Als we terug bij de camper zijn doen we een spelletje en zien dat er mannen zijn die takken aanslepen, wordt vast een kampvuurtje vanavond. Wij hebben makkelijk eten, rest nasi van gisteren en een noedelsoepje. Dan een paar sociale appjes, foto’s bewerken en nu bijschrijven. Frank doet een dutje, maar de koffie zal toch wel worden geregeld!

Thermapolea

Ten tijde van de veldslag lag de kustlijn ter hoogte van de snelweg. Door sedimentatie is de kust sindsdien breder geworden. (Zie eigen foto).De slag bij Thermopylae vond in 480 voor Christus plaats. De veldslag werd uitgevochten tussen de Grieken en de Perzen, tijdens de Perzische oorlogen. In deze slag vochten een paar duizend Grieken onder leiding van koning Leonidas van Sparta tegen tien- tot misschien wel honderdduizenden Perzen onder leiding van Xerxes. De slag vond plaats toen Xerxes met zijn leger van Perzen optrok richting Athene. Bij Thermopylae, waar maar weinig ruimte was tussen de bergen en de zee, blokkeerden de Grieken de doorgang, waardoor de Perzen er niet door konden. Bij deze smalle doorgang konden de Perzen niet goed gebruik maken van hun grote overmacht. Dagenlang werd er gevochten en nog kwamen ze er niet langs. De Perzen kwamen er pas langs, toen een Griekse verrader ze een andere weg aanwees, die veel minder goed bewaakt werd. De slag is vooral bekend gebleven door de dapperheid van de Spartanen. Toen bekend was geworden dat de Grieken waren verraden, stuurde koning Leonidas alle Griekse troepen weg behalve zijn eigen 300 Spartanen. Samen met 700 Thespische soldaten, die weigerden te vertrekken, hielden zij nog een tijdje stand tegenover de Perzen, tot ze uiteindelijk het onderspit dolven.

Vrijdag, 17 maart, Kato Gatzea

Er wordt al weer druk in het zwavelbad gebadderd, maar het is mij te koud en hoewel ik het wel van plan was doe ik het niet, slap hè!!! We rijden dan ook lekker weg naar Kato Gatzea, een camping waar we vaker zijn geweest. Onderweg zien we tot onze verbazing een sneeuwschuiver, met aardig wat sneeuw op de schuiver en even later ook auto’s met sneeuw op de daken. We zijn nieuwsgierig wat komen gaat en ja hoor, we rijden op een gegeven moment aardig in de sneeuw. Hier komt ook nog mist bij en op een thermometer onderweg zien we dat het 1 graadje boven nul is, brbrbrbrbr! Gelukkig gaan we ook weer bergie af en wordt het weer groen en helder. We komen op de camping en worden hartelijk ontvangen door Antonios. Hij kijkt even en herkent ons dan van eerdere keren dat we hier waren en nodigt ons uit om vanavond iets te komen drinken. We zoeken een plekje en staan op hetzelfde plekje als de laatste keer. Het weer is niet te best, het regent. We willen wassen, maar stellen dat uit tot morgen. Eten vanavond de heerlijke spaghetti van Frank, jammie! Dan nog even wat drinken bij Antonios, zijn zus Helena is er ook en beheert nu de camping. Wij hebben nog een paar foto’s van de keren dat we hier waren en zij vindt ze erg leuk. Op haar verzoek app ik ze haar later op de avond en dan is het ook zo weer bedtijd. Morgen de foto’s doen en bijschrijven, dan is er weer een dag uiteindelijk!

Zaterdag 18 maart, Kato Gatzea

Slapen beide lekker uit en Frank download de zaterdagse krant, veel te lezen dus! Dan ons ontbijtje, we hebben nog een stokbroodje van gisteren en maken die lekker warm en knapperig in ons oventje, mmmm! Halen dan het bed af en doen de de rest van de was in een sloop, de wasmachine kan aan. Frank wandelt terwijl de machine draait, naar het dorp en doet daar een paar boodschapjes waaronder een spannend broodje voor tussen de middag. In de tijd dat hij pleitos is maak ik het bed voor een groot gedeelte op, het dekbed moet alleen nog in de hoes. De was is rond half één klaar, maar voor we de was ophangen eten we het spannende broodje, het is een vruchtenbrood met vijgen en nog wat gedroogde vruchten, heerlijk met kaas! Daarna de was ophangen, Frank heeft een paar waslijnen opgehangen voor de lakens en het droog molentje uitgezet voor de rest van de was. We kunnen alles kwijt en nu is wachten op de zon! Terwijl de was droogt wandelen wij naar het dorp, het is behoorlijk frisjes, maar leuk om even te wandelen. Als we terug zijn doe ik de foto’s en schrijf ik bij. In het dorp liepen een paar honden met ons mee en terwijl ik bijschrijf roept Frank ineens: daar zijn onze honden! En inderdaad, daar zijn de honden uit het dorp. Gelukkig hebben we een zak hondekoekjes gekocht en daar tractoren we ze op. Ze eten rustig de koekjes uit de hand en gaan dan ook weer weg! De zon is intussen gaan schijnen en onze was komt lekker droog zo!

Zondag 19 maart, Kato Gatzea

Goed geslapen in ons schone bedje en Franks gaat zich als eerste douchen. In de tijd dat ik me douche loopt hij naar de bakker, die open is op zondag en haalt daar lekker brood voor vandaag. Als zondags ontbijt hebben we spinazie punten en vruchtenbrood en natuurlijk sinaasappelsap  en een eitje. Er is brood genoeg voor de lunch. Keutelen dan lekker wat aan en wandelen rond elf uur naar het verderop gelegen plaatsje Kala Nera. De weg erheen is druk, veel zondagse auto’s. Er zijn geen voet of fietspaden, dus is het langs de kant van de smalle weg lopen. dan wandelen we langs de boulevard, waar het best wel druk is, zondagse mooi weerdrukte. Alle terrassen zijn bezet, heel gezellig! Aan het eind is een riviertje die gewoon over de weg loopt, onhandig, maar leuk voor een foto. Wandelen terug langs de boulevard en gaan nog even langs de kerk. Een mooi kerkje met een losse toren waar een klein kapelletje inzit. Aan de boulevard zijn grappige stranddouches en de mooiste moet natuurlijk op de foto. Dan gaan we nog even de zee bekijken vanaf een bankje en wandelen dan weer terug naar de camping. Zitten daar een poosje lekker in de zon en eten de rest van het vruchtenbrood op. Tegen vier uur lopen we nog even naar Kato Gatzea. Dit is vlakbij, vanaf de camping loop je er zo naar toe. Gisteren waren we er ook en toen was het koud en uitgestorven op een paar honden en katten na. Nu is het zondag, met een zonnetje en de honden en katten zijn er nog steeds, maar het is ook super druk op de terrasjes. Leuk om er nog even te wandelen. Terug zitten we nog een poosje buiten, doen dan ons spelletje en dan moet er natuurlijk gekookt worden. Vandaag wordt het een Griekse salade met aardappelpuree, prima maaltje. Na de afwas zit Frank nu voetbal te kijken en ik doe de foto’s en schrijf bij. Het blog is weer zover dat het verstuurd kan worden. Mijn koffie is intussen koud!!!

RiFra

1. Marjolein.:
    19 maart 2023
    Weer genoeg meegemaakt en gezien. Leuk om te lezen. Goede reis verder en geniet van al het moois.
  2. Gaatse Douma:
    20 maart 2023
    Weer mooie verhalen en prachtige foto’s!
    Groetjes
  3. Henk en tineke:
    20 maart 2023
    Weer lekker lezen, zo kunnen we de Griekse geschiedenis bijbenen. Mooie foto's erbij. Ga zo door!! Goeie reis verder, groetjes!!
  4. Gerrit Ekkel:
    20 maart 2023
    Hoi luitjes, mooi onderweg. Nog een goed advies ontvangen via het orakel? Ondanks het wisselende weer wel weer leuke belevenissen.
    Ik zit nu met twee vrienden in Altea Spanje, waar één van hen een appartement heeft. Nou voorspoedige reis. Hartelijke groeten.🙋‍♂️
  5. Martin en cobi:
    20 maart 2023
    Hallo Ria en Frank Leuk weer wat van Jullie te horen Genieten in de zon kon een beetje warmer zijn. Maar genieten doen jullie genoeg en doet moet ook. Weer leuke foto's. Hopelijk gaat het niet zo veel regenen.Vergadering was kort maar dat zal je wel van Esther hebben gehoord. Sina kon niet komen want Henk heeft Carona en hij had boven de 40 koorts. Dus Alie is ook niet geweest. Met Nico Boon gaat het ook niet goed. En Piet Tepper zit nu in Maartenshof en begint weer op te knappen. Nu verder is hier alles goed hoor. Geniet nog maar lekker samen van de welverdiende vakantie. VEEL LIEFS en Hartelijke Groetjes Martin en Cobi .🥰🇳🇱👄🏺🏛🚌🌞🌞⛱
  6. Ilse en Kees:
    20 maart 2023
    Nou het was weer een enerverende week. Jammer dat sommige campings dicht zijn, is wel vervelend, moet je verder zoeken. Zag op een foto, dat ook in Griekenland de sneeuw op de bergkappen minder is. Wat de natuur aangaat, het weer kan ook heel veranderlijk zijn. Verder zijn jullie weer erg actief bezig geweest.

Groetjes Ilse en Kees,
  7. Janny Moerman Huizing:
    20 maart 2023
    Hallo, wel jammer dat het treintje niet ging. Ik had er ook zo gauw aan gedacht dat de treinen niet reden.
    Hadden jullie geen zin om met de ferry over te gaan in plaats van de brug? Is ook mooi, dan vaar je onder de brug door. Kun je mooie fotos maken.
    Prachtig al die bloemen die op dit moment in bloei staan. Dat is echt genieten..
  8. A.moerman:
    20 maart 2023
    Het was weer fijn om te lezen en genieten van de mooie foto's
  9. Riemer:
    20 maart 2023
    Geweldig. Wanneer je de schoonheid op de foto's niet ziet helpt zelfs Specsavers niet. Veel plezier verder.
  10. Eddy en Frouke:
    21 maart 2023
    We hebben weer genoten van jullie verhaal en mooie fotos geniet er lekker van groetjes van Eddy en Frouke en Wiebe.