Week 8, 16 maart 2020, corona!!!

16 maart 2020 - Soest, Nederland

Hallo allemaal,

Zaterdag 14 maart    Evora,

Na een paar heerlijke dagen in Spanje en Portugal hebben Frank en ik toch besloten om na alle berichten over het Coronavirus de terugtocht naar ons thuisfront te aanvaarden. Griekenland was al van de baan en de berichten over Corona werden steeds alarmerender. Ook merken we om ons heen dat het steeds meer impact krijgt, ook in Portugal. Zo wordt ons verteld dat de camperplaats hoogstwaarschijnlijk de volgende dag dicht zal gaan, de restaurantjes dicht zijn en er sprake van is dat de grenzen Portugal Spanje en Spanje Frankrijk dicht zullen gaan. Dat zal betekenen dat we niet naar huis, naar ons gezin, familie en vrienden kunnen gaan als er iets met hen gebeurt en andersom, zij niet naar ons als er iets met ons aan de hand zal zijn. Na overleg komen we al snel eensgezind tot het besluit terug te keren noar Zuudloar’n. We zouden nog een dag in Olhos de Aqua blijven, maar  besluiten om nog dezelfde dag te vertrekken. Zaterdag rijden we om 10.00 uur de camperplaats af en rijden door tot Evora. Maken daar nog een mooie wandeling naar het centrum en hebben een prima overnachting. Hebben dan nog steeds het idee om rustig aan naar huis te kachelen, helaas is dat een utopie. De geruchten dat de grenzen tussen Spanje en Portugal dicht zullen gaan nemen steeds grotere vormen aan

Zondag 15 maart.             Even over de grens in Frankrijk

Vanochtend  besluiten we om in een dag de grenzen Portugal  Spanje en Spanje  Frankrijk over te steken, een rit van zo’n dikke 900 km. Een Nederlands stel dat bij ons staat laat ons een route zien die al vrij snel de grens met Spanje bereikt. Eigenlijk willen we via het noorden, maar steken nu halverwege Portugal de grens met Spanje over. Heeeeeel rustig op de weg, spookachtig stil! Bij Badajoz gaan we de grens over. Dat gaat gemakkelijk, maar de grens van Spanje naar Portugal is dicht. Hebben onderweg steeds contact met de kinderen die ook wel blij zijn met ons besluit terug naar huis te gaan. De rit gaat prima tot ongeveer 200 km voor de grens, dan gaat het plenzen, plenzen, plenzen! Tolwegen vermijden we steeds, maar nu nemen we hem toch maar! Gelukkig maar, het laatste stuk focussen we op een vrachtwagen voor ons, hij wijst ons de weg! Bij de grens nemen we een sluipweggetje en op Google maps hebben we een parkeerplaats van de Lidl gezet en daar komen we rond 9 uur in de avond aan!!! Contacten met de kids, drinken een biertje, wijntje en een hapje en dan lekker naar bed!

Maandag 16 maart.         Bignac,

Niet te laat op, doen boodschapjes bij de Lidl en dan rond een uur of tien weer op pad! We doen over de eerste 150 km iets meer dan vier uur, veel dorpjes en rotondes. Dan komen we op snelwegen en uiteindelijk rijden we vandaag, met een lunchpauze, toch nog wel weer zo’n 400 km. Staan nu op een camping in Bignac, heerlijk en rustig! De camping is van een Engels stel, de vrouw vertelt dat vanavond de regering weer bijeenkomt en dat ze dan hoogstwaarschijnlijk de camping moet sluiten. Wij denken er nu over om toch nog wat sneller naar huis te rijden, hopen dat de grens van België open blijft en dat we Frankrijk uit mogen.

We laten jullie weten als we thuis gearriveerd zijn,

Laifs RiFra

1. A.moerman:
    16 maart 2020
    Goed besluit ,een gezonde veilige terug reis.
  2. Grietje Bos ( ik het hier Grace):
    16 maart 2020
    Hopen dat julie veilig thuis zijn gekomen. Eng he al dat virus gedoe.
  3. Sjoerd en Hanneke:
    16 maart 2020
    Goede reis terug. Een verstandig besluit en hopelijk lukt het nog allemaal. Bizarre tijden.
  4. Marjolein.:
    16 maart 2020
    Jammer maar een heel goed besluit. Goede reis terug.
  5. Jolanda:
    16 maart 2020
    Goed besluit. Hoop dat jullie weer snel in zuidlaren, dichtbij familie en vrienden zijn. Goede snelle reis terug naar huis. Liefs Jolanda 😘😘
  6. Bert & Laurie:
    16 maart 2020
    Jullie doen er heel verstandig aan om terug te gaan.
    Een goede terugreis. 😘

Groetn uut Grunn
  7. Eddy en Frouke:
    Kom maar snel deze kant weer op. Groetjes Eddy en Frouke
  8. Jan:
    16 maart 2020
    Een goede en gezonde reis terug.
  9. Hille , Frieda:
    16 maart 2020
    Het doet ons goed dat jullie naar huis gaan,en wensen wij jullie een goede reis toe en inderdaad is hetook voor jullie kinderen en kl,kinderen een fijne gedachte dat jullie hier in je eigen huis bent. Natuurlijk was het mooi om jullie verslag en mooie
    foto,s te zien,maar dit besluit is van jullie tof. Laifs, Hille en Frieda.Tot hoors.xx
  10. Gerrit Ekkel:
    Hoi Frank en Ria,
    Ja, wijs besluit. Nu duimen dat jullie redelijk ongestoord kunnen doorrijden. Goede reis.
    Hartelijke groet.
  11. Harm en Grietje:
    17 maart 2020
    Lieve vrienden. Dit us een heel goed bedluit in deze onzekere tijd. Niemand weet hoe lang het gaat duren en dan kun je maar beter op honk zijn. Goede reis naar huis en wees voorzichtig.
  12. Janny Moerman Huizing:
    Rij voorzichtig!
  13. Gaatse Douma:
    17 maart 2020
    Gelijk hebben jullie. Nog een fijne en rustige reis terug.
  14. Martin en cobi:
    17 maart 2020
    Jammer dat jullie terug moeten maar ik lees dat jullie al een aardig eind op weg zijn hopen dat je de grens van Frankrijk België al gepasseerd zijn zie jullie op de 50 bunder groetjes Cobi Martin
  15. Geesje:
    Verstandig besluit ,tot ziens op de 50 bunder
  16. Ilse en Kees:
    17 maart 2020
    Hallo, en nu maar hopen dat jullie geen Corona meebrengen vanuit het zuiden.
    Jammer dat je op deze manier de vakantie moeten stop zetten.
    Gaat alles goed met het KOTJE krijg je dit.
    Wacht rustig af tot bericht als jullie thuis zijn.
    Hopelijk wordt het virus niet erger dan het is in het noorden, hier in het zuiden is het al erg genoeg.
    Gr Ilse en kees P,
  17. Diny Wijnand:
    17 maart 2020
    Wij wensen jullie een hele goede thuisreis.
    Hopelijk gaat de reis verder voorspoedig zonder al te veel ongemakken.
    Eigenlijk helemaal geen ongemakken.
  18. Henk en Sina:
    17 maart 2020
    Goede reis terug en hopelijk komen jullie de grenzen goed over. Tot ziens in Zuidlaren.👍😘
  19. Fietsers ontmoet in Mongolie ;-):
    17 maart 2020
    Checkte vandaag even op jullie blog om te zien of jullie ok waren (na al het nieuws uit Marokko en de sluiting van diverse grenzen). Gelukkig onderweg naar huis. Hopen dat jullie snel thuiskomen!
  20. Tine:
    17 maart 2020
    Ik hoop dat jullie zonder problemen weer veilig thuis gekomen zijn.liefs van mij Tine.💕
  21. Riemer:
    17 maart 2020
    Duidelijk. Jammer, maar verstandig.
  22. Koos en Tina:
    18 maart 2020
    Wij hopen dat jullie weer veilig thuis gekomen bent en tot ziens in Zuidlaren
  23. Harm en Grietje:
    18 maart 2020
    Het is woensdagmorgen lieve vrienden en we hopen dat jullie al een heel stuk op weg zijn naar Nederland en hopen dat jullie niet tegen gehouden worden bij de grens.