Week 4, de Baltische Staten door!

27 september 2016 - Kohtla, Estland

Hallo allemaal,

Bedankt voor de weer leuke reacties op ons blog. We zijn nu bijna een maand onderweg en zo goed als door de Baltische Staten heen. Vandaag is het de bedoeling om naar Talinn te rijden en daar op een camperplaats aan de haven te gaan staan. Info over de overtocht te halen en Talinn te bekijken. Zoals het nu lijkt wordt het dan morgen de overtocht naar Finland. Spannend, een nieuw land voor ons! Nog even over de taal; samen met het Fins, Hongaars, Laps en enkele andere talen hoort het Ests tot de Fins-Oegrische talen, dit vertoont geen enkele overeenkomst met het lets en Litouws, die elkaar redelijk kunnen verstaan. In alle drie de landen wordt naast de landstaal Russisch gesproken zodat ze toch goed met elkaar kunnen communiceren. Wij spreken beide talen niet, maar gelukkig wordt er ook steeds meer een woordje Engels gesproken, vooral door de jeugd.

Groetjes RiFra

Woensdag 21 september, Jurmala

Rijden vanochtend zo’n 90 km naar Ventspils, volgens het boekje een leuk plaatsje met een camperplaats. Komen daar rond 11 uur aan, maar op de aangegeven plek geen camperplaats, wel een gewone grote parkeerplaats vlakbij het centrum. Vinden dat beide maar niks en gaan alleen het stadje bekijken, leuk,  en rijden dan verder. We hebben opgezocht waar we dan kunnen overnachten maar niks in de buurt te vinden, wel zo’n 100 km verder in Kandava. Daar is een camping, kunnen hem eerst niet vinden, komen  in het centrum terecht. Bij navraag aan een paar mannen moeten we nog 15 km verder. Hehe, we hebben hem, maar helaas pindakaas, dicht!!! Volgens onze gegevens is hij tot 1 oktober open, is blijkbaar eerder dichtgegaan of onze gegevens , campercontact NKC, kloppen niet. Dan maar weer 80 km verder naar Jurmala, in de buurt van Riga. Daar hebben we eerder op camping Nemo gestaan, volgens NKC open, maar weer helaas pindakaas dicht, gelukkig is er 8 km verderop nog eentje die open hoort te zijn, maar grgrgrgrgr ook dicht!!! Dan zien we even verderop een bord met camping erop, proberen maar en ja hoor, OPEN! Er komt gelijk een vriendelijke, beetje opdringerige vrouw naar ons toe en voor 25 euro kunnen we er overnachten. Het is heel veel geld voor een plekje pal aan de weg op een stukje asfalt, maar we zijn al lang blij dat we een plekje hebben. Het is dan ondertussen al wel  5 uur. We instaleren ons en wandelen daarna naar zee en dan richting Jurmala. Zien daar in de dennenbossen mooie oude  houten buitenverblijven. Sowieso even lekker de benen in beweging na zo’n lange dag rijden!

Jurmala

Jurmala is de bekendste en populairste badplaats van Letland, het ligt heel dicht bij Riga. Dit 150 jaar oude stadje staat in de Baltische staten vooral bekend als kuuroord om de gezonde lucht, het aangename  klimaat en geneeskrachtige mineralen. Maar Jurmala heeft heel wat meer te bieden. Langs het 32 kilometer lange, witte zandstrand mag niets gebouwd worden, enkel een paar buitenverblijven uit de negentiende eeuw en het Baltic Beach Hotel - het enige hotel met vijf sterren in Jurmala - staan pal aan het strand. Verder vind je enkel duinen en pijnbomen langs de kust. Net als in Riga vind je in Jurmala overal houten huizen uit de negentiende eeuw. De mooi ontworpen gebouwen staan verspreid tussen hoge pijnbomen, wat het stadje erg bijzonder maakt.

Donderdag 22 september, Saulkrasti

Veel last van het verkeer dat voorbij raast, we vertrekken dan ook niet te laat. Door onze TomTom worden we door het centrum van Riga geleid, wat een beetje oponthoud met zich meebrengt. Op zich niet zo erg, want we hebben alle tijd! We gaan naar Saulkrasti, volgens onze gegevens is daar  een plekje bij een restaurant vlakbij zee en kun je er ook nog heerlijk eten. Na gisteren zijn we wel een beetje sceptisch, maar alles blijkt te kloppen. Een rustig plekje, vlakbij zee en een restaurantje waar we als lunch een heerlijk vissoepje hebben gehad en als diner allebei een heerlijk hoofdgerecht, Frank varkensmedaillons en ik vis, beide met van alles er bij. Worden goed vol en betalen samen met de overnachting 23,20 euro, dit ronden we af op 25 euro. Wat een verschil met gisteren! In de loop van de middag wandelen we naar Saulkrasti, leuk plaatsje en we bekijken de kerk van binnen. Daar zit een Engels sprekende man, waar we een babbeltje mee maken. Hij is heel belangstellend en vraagt ons van alles. Op een gegeven moment ook de vraag wat voor geloof wij aanhangen. Als wij antwoorden dat we geen geloof hebben, atheïst dus,  schudt hij zijn hoofd en kan zich dat niet voorstellen. Wandelen rustig terug en hebben vandaag in tegenstelling tot gisteren een goede dag gehad.

Vrijdag 23 september, Valmeira

We hadden  een tip gehad over een verborgen bunker uit de Russische tijd en na dit te hebben opgezocht op Google leek ons dit wel interessant om te bekijken. Een mooie rit die kant op en we arriveren er mooi op tijd, om 11 uur al. We denken dus mooi de tijd te hebben om de bunkers te bekijken, maar het blijkt dat we er alleen maar met een gids in kunnen en pas om 3 uur ’s middags! Dit vinden we wel wat lang duren en daarbij houden we ook niet zo van groepen met gidsen. We doen graag alles op eigen houtje. De beslissing is dan ook snel gevallen,  doorrijden en zoeken naar een volgende bestemming, wel jammer, want de bunkers leken ons wel  interessant. Onze overnachting wordt op een camping in Valmeira bij een skioord. Nog een stukkie rijden, maar makkelijk te vinden. Mooie camping met alle faciliteiten, we kunnen er zelfs gratis wassen. Hier maken we dan ook dankbaar gebruik van en verschonen ook het bed. Wandelen nog een stukje en hebben verder een rustige dag.

Zaterdag 24 september, Tartu

Vannacht wat regen, maar de was is toch zo goed als droog geworden . Vandaag rijden we de grens over van Letland naar Estland en rijden door naar Tartu waar we op een camperplaats aan een haventje gaan staan, prima plekje. Niet ver van het centrum, alle faciliteiten  en bewaakt. We staan er alleen, lekker rustig. Het weer is intussen wat minder geworden, zo nu en dan wat regen en frisjes. We eten een noedelsoepje en lopen dan naar het centrum, een leuk wandelingetje. Ook het centrum is de moeite waard, een mooie oude Hanzestad. Op de terugweg doen we boodschapjes en komen moe maar voldaan terug bij het kotje. Doen een spelletje een gaan dan eten in een restaurantje bij de haven, heerlijk. Frank heeft kip met couscous, een kokossaus en een salade en ik pasta met kip en een peper- room saus. Terug in het kotje luisteren we naar RTV Noord. De FC speelt tegen Heracles, de verwachting is nogal hoog gespannen, maar het blijft de beginstand 0-0. We doen we voor het eerst het kacheltje even aan, is niet echt nodig, maar nu weten we in ieder geval dat hij het doet!

Tartu

Het kleine stadscentrum van de Hanzestad Tartu ligt op de rechteroever van de rivier en aan de voet van de heuvel Toomemägi, de Domberg. Op deze heuvel staat de ruïne van de domkerk in baksteengotiek, die gedeeltelijk in gebruik is als museum. De heuvel is parkachtig ingericht; op veel plaatsen staan monumenten van prominente geleerden uit het verleden, waaronder Karl Ernst von Baer, de vader van de embryologie. Direct onder de heuvel staat het achttiende-eeuwse roze gepleisterde raadhuis, het belangrijkste gebouw aan het raadhuisplein, Raekoja plats. Dit is het hoofdplein van Tartu, met een opmerkelijke fontein: twee kussende studenten onder een paraplu waarlangs het water naar beneden stroomt. Het plein grenst aan één kant aan de rivier de Emajõgi, waar tegenwoordig nog maar een gewone voetgangersbrug de verbinding vormt met de overkant. Een ander opvallend gebouw aan het plein is het Scheve Huis. De belangrijkste gebouwen rechts van het raadhuisplein zijn het classicistische hoofdgebouw van de universiteit (1809) met zijn karakteristieke zuilen, en de Janskerk (Jaanikirik), die sinds de Tweede Wereldoorlog een ruïne was, maar recentelijk is gerestaureerd. Uniek zijn de meer dan 100 eeuwenoude, rode, verfijnde terracottabeeldjes van heiligen, gewone mensen en fantasiedieren waarmee de kerk aan binnen- en buitenkant is gedecoreerd.. Aan de 'achterkant' van het centrum bevinden zich wijken als Supilinn, Soepstad, zo genoemd vanwege de straatjes die naar erwten en bonen heten en waar karakteristieke houten huizen staan.

Zondag 25 september, Laagna  (vlakbij Narva)

Vanochtend een lekker zondags ontbijtje met een door Frank gehaald broodje en een door mij gekookt eitje. Op zondag zijn de winkels hier gewoon open, lekker makkelijk! Frank gaat na het ontbijt even lekker poepen op een wc op het parkeerterrein. Hij zei wel dat het er niet zo fris rook, maar dat het er wel schoon was! Ik moest even later ook en werd er gewoon vergast door de ammoniakgeur die uit de plee kwam. Frank lag in een deuk en ik bijna in coma!  Enfin, dat hebben we ook weer gehad. We rijden vandaag naar een klooster in Kuremae, het enige nog functionerende nonnenklooster in Estland. Er wonen en werken nog zo’n 90 nonnen.  Op een parkeerplaats er vlakbij is ruimte om te overnachten voor camperaars. Mooi ritje langs het Peipsimeer, aan onze kant Estland en aan de overkant Rusland!  We maken een ommetje door het dorpje Mustvee, daar wonen 2400 mensen en het dorp is in bezit van 4 kerken, wij vinden er 3 en zetten deze op de foto. Grappig 2400 mensen, 2400 mensen en 4 kerken = 600 mensen per kerk! Dan verder naar het klooster, komen mooi op tijd aan, maar het is best al druk op de parkeerplaats met bussen en gewone auto’s. Er is ook een bron vlakbij met heilzaam water en er  wordt druk heen en weer gelopen met lege en volle  jerrycans. We gaan het klooster bekijken en in de grote kerk zijn de nonnen druk bezig met van alles en nog wat, daar mag dan ook niet gefotografeerd worden. Het is best een groot complex, gelegen op een heuvel en we zijn dan ook wel even aan de wandel. Lopen daarna naar de bron en maken daar wat kiekjes en een aardige Est zet ons op de foto! Als we terug lopen komen we een Nederlander tegen, hij is alleen op pad en we staan wel een half uur te kletsen en ervaringen uit te wisselen. Wij hebben intussen besloten dat we niet de rest van de middag op een parkeerplaats willen blijven staan met komen en gaande bussen met toeristen en zoeken op de Ipad een ander overnachtingsplek. We komen terecht in Laagna, vlakbij Narva, op een camping bij een hotel. Prima plekje, we hangen onze gewassen en nog natte bedverschoning uit en deze droogt mooi, heerlijk! Rond half 7 komt er nog een Oostenrijks stel bij ons staan met een campertje. Zij hebben de route die wij doen omgekeerd gereden en vonden het in Finland erg mooi!

Maandag 26 september, Saka

Lekker gedoucht en gaan daarna op pad terug  naar Varna. Dit is een plaats die grenst aan Rusland met een grote grensovergang naar st. Petersburg.  We zijn hier eerder geweest en hebben toen de burcht bekeken aan de Estse kant. Aan de andere kant van de rivier, de Russische,  ligt ook een burcht. Twee jaar geleden zijn we de brug over gestoken van Rusland naar Estland. We wilden daar nu gewoon  nog even kijken. Vinden het snel en wandelen het fort, burcht in. Gelijk met ons lopen een stel vrouwen uit  zuid Korea naar binnen, even leuk gekletst. Een van hen spreekt Duits en gaat met Frank op de foto. We gaan daarna richting Varna Josuu, een plaatsje helemaal aan de punt van Estland. Onderweg komen we veel monumenten tegen die herinneren aan de slagen die hier zijn geweest in WO 2. Vervolgens gaan we naar Sillamae, een plaatsje waar we een tiental jaar ook waren op 1 mei. Er was toen feest en we spraken met een man die uit St Petersburg kwam en behangen was met medailles, t’was net Jan Roos. Sillamae is tot 1990 een soort Russische enclave geweest, er mochten zelfs geen Esten in. Het is leuk om daar nog wat rond te wandelen. Daarna gaan we de kust verder langs om nog wat meer herinneringen op te halen, de waterval in Valaste. Die maakte toen grote indruk op ons, helaas was het nu niets meer. Rijden dan door naar de een door ons uitgezochte camping, maar deze was al dicht. 15 km terug rijden en nu staan we op een prachtige camping in Saka, bij een spa resort. Het weer is heerlijk, we gaan dan ook lekker  buiten in het zonnetje zitten in ons hemmetje.  Willen nog wel iets doen en maken een uitgezette  wandeling vanaf de camping. Niet erg lang maar wel pittig, een hele mooie trap af, dan langs het strand om vervolgens weer naar boven te klimmen via een touw en een steile trap! Kunnen daarna nog een poos buiten zitten en hebben bedacht dat we vanavond maar eens weer uit eten gaan, in Finland zal dat wel erg duur zijn! Dat klopte, erg sjiek en we nemen dan ook alleen maar een hoofdgerecht.

RiFra

1. Kira:
    27 september 2016
    Jullie nog in het hemmetje in het zonnetje en zo te lezen goed weer met af en toe een spetter. Via google maps houden we de route bij. Hier genieten we ook volop van de prachtige september zonnedagen,veel wandelen en fietsen in Drenthe. Voor jullie nu Letland. We kijken uit naar het volgend reisverslag. Veel reisplezier doeg H en K
  2. De buurman (ex.):
    27 september 2016
    'KWas vorige week in Zuidlaren en heb jullie gemist.
    Fijne vakantie.
    de buurman.
  3. Henk en Sina:
    27 september 2016
    We hebben weer genoten van jullie prachtige verhalen en foto.s. Groetjes van ons
  4. A.moerman:
    27 september 2016
    Nu ook weer een leuk verhaal en mooie foto's, we genieten er van !
  5. Janny Moerman Huizing:
    27 september 2016
    Weer heel veel herkenbaars!
    Jammer dat het niet lukte bij de Russische bunkers. Was erg indrukwekkend!
    Nog heel veel reisplezier.
  6. Martin en cobi:
    28 september 2016
    we hebben weer genoten van jullie's verhaal wat leek hij maar een klein mannetje bij dat beeld prettige vakantie verder
  7. Riemer:
    28 september 2016
    Wederom leuke verhalen. Vooral de achtergrondinfo over de plaatsen etc. altijd meer dan leuk en onderhoudend.
    Je mag van onsnog wel een tijdje door met de reis.
    Veel plezier verder en behouden vaart.
  8. Jan:
    29 september 2016
    Nog veel plezier met jullie reis. Ook de groeten van de biljartvrienden. En dan maar weer wachten op de volgende reisverslag en de foto,s. Groetjes van ons.
  9. Ilse en Kees:
    2 oktober 2016
    Hallo misschien wel wat laat maar wij zijn afgelopen week in Zuidlaren geweest. Veel gedaan Frank ook hier is het een werkhuis.
    Leuke verhalen zeker die van het kleine genot, voor de een fijn en de ander wat minder. ben zelf nog nooit in Finland geweest, maar lijkt mij ook een mooi land, wel in Scandinavië geweest ook heel mooi. Merk wel dat het rustig is op de campings die jullie nu aan doen, ligt wrs. aan het einde van het seizoen. Goede reis verder.