Week 1 september 2023

2 oktober 2023 - Briançon, Frankrijk

Moi allemaal,

Vandaag zijn we weer op reis gegaan, hoogstwaarschijnlijk voor twee maandjes. Het eerste doel is bekend, daarna zien we wel verder! Een van onze kleinzoons heeft zich gekwalificeerd voor de WK gravel rijden op 8 oktober in Italië. Natuurlijk is er niets leuker dan , wanneer je een camper hebt, die kant dan op te gaan. Daarna kijken we wel waar we naar toe gaan, dat kan nog alle kanten op. Het wordt dus elke dag weer pennen, tikken in mijn geval, om alle lief en leed wat ons overkomt met jullie te delen!

Laifs RiFra

Maandag 25 september, Thorn

Zaterdag en zondag stonden in het teken van knuffels van de kinderen en kleinkinderen, is toch altijd weer  een soort van afscheid. Na vanochtend alles gecontroleerd te hebben, is alles mee  en is thuis alles opgeruimd en uit, vertrekken we richting zuiden. Zoals altijd ook even afscheid genomen van onze lieve buurtjes Martin en Coby. Onze eerste stop is weer in Thorn, het witte stadje in Limburg. Dat is zo’n 300 km rijden en en genoeg voor de eerste dag. Halverwege stoppen we om een broodje te eten en rond 3 uur komen we aan in Thorn op de Camperplaats. Na wat te hebben gedronken wandelen we Thorn in, blijft mooi, en doen nog snel een paar boodschapjes. Terug zitten we wat te kletsen en dan is het ook zomaar tijd voor een spelletje. We nemen daar wat toostjes bij en bedenken dan dat we de overheerlijke spaghetti van Frank morgen gaan eten ipv vandaag. Zijn wel vol van de crackertjes en bedenken dat een noedelsoepje voor vandaag ook prima is. Frank heeft nog even een brievenbus gezocht, we hadden nog een kaart die gepost moest worden en dat is gelukt. Nu gaan we zo naar de Maas lopen om van de zonsondergang te

Dinsdag 26 september, Bouillon

Prima geslapen de eerste nacht weer in ons  campertje! Om half negen staat Frank op en ik volg rond negen uur. Normaliter haalt Frank dan een broodje, maar dat hoeft vandaag nog niet. We hebben nog mueslibolletjes en bolletjes over die we voor onderweg mee hadden genomen. In plaats daarvan haalt hij oploskoffie. Die hadden we al, maar was niet te zuipen, de nieuwe oploskoffie is prima. Hebben na het ontbijt met heerlijke koffie een prima rit door de Ardennen, doen onderweg nog een paar boodschapjes en rond een uur of één arriveren we op de camperplaats in Bouillon. Hier zijn we vaker geweest en vonden het altijd erg plezierig om er te staan. Als we arriveren zien we dat er het nodige is veranderd. Eerder mochten we overal staan, maar nu is een heel groot gedeelte afgebakend en veranderd is gewone parkeerplaatsen. Er kunnen nog tien campers staan, pal tegen elkaar aan, waardeloos!!  Voor ons is er nog een plekje maar dan is het ook vol. We hebben geen zin om nog verder te rijden en accepteren maar dat we hutje mutje staan. Hebben onderweg een stokbroodje gekocht en die smikkelen we lekker op. Daarna wandelen we naar het dorp, is een fascinerend plaatsje en rond half vijf zijn we weer bij ons huisje terug. Doen ons dagelijkse spelletje en gaan dan koken, gebakken aardappeltjes, hamburger en een Italiaanse salade, valt er heerlijk is. Na de afwas gaat Frank buiten voetbal kijken en schrijf ik bij, is even weer wennen. Maar nu is er koffie!!!!

Woensdag 27 september, Sezanne

Ik heb vannacht niet echt super geslapen, maar ben wel uitgerust! Ontbijten met een nog van thuis bolletje, tussen de middag zullen de laatste opgaan en stappen we over naar ‘s lands brood! Rond tien uur zitten we in de auto richting Sezanne. Rijden eerst verkeerd, maar komen al vrij vlot op de goede weg en hebben daarna een prachtige tocht door het Franse land. Rijden over landweggetjes die we nog nooit hebben gehad en genieten van dit alles. Komen op een gegeven moment bij een oorlogsmonument die we al eerder hebben bezocht. Het blijft indrukwekkend om te zien dat daar de loopgravenoorlog van 1914-1918 heeft plaatsgevonden.  Daarna rijden we, nog onder de indruk, door naar Sezanne. Dit is een klein plaatsje met nog geen 6000 inwoners. De camperplaats is op een groot plein, waar zaterdags markt wordt gehouden. Dan kun je er niet staan, maar superdepuper is dat er stroom is voor de marktkramen evenals toiletten. We settelen ons, sluiten de stroom aan en verorberen onze laatste bolletjes. Daarna een wandeltje door Sezanne. We eten vanavond de spaghetti van Frankie, maar de rucola is niet goed meer en gaat de asbak in. We gaan dus op zoek naar verse rucola of platte peterselie, helaas nergens te krijgen, we moeten het doen met gedroogde peterselie uit de toko. Het is vandaag goed warm, zo’n 27 graden, terug bij de camper gaat dan ook alles open. Alle plekken zijn ondertussen bezet, drukke boel dus. Nu hebben we net de spaghetti van Frank gegeten en ook met de gedroogde peterselie smaakt het prima. Frank loopt nog even een rondje en ik schrijf bij. Als hij terug is, is het tijd voor een bakje koffie!!!!

Donderdag 28 september, Saint-Seine-l Abbey

Frank haalt vanochtend voor het eerst deze trip een stokbroodje bij de Franse warme bakker, heerlijk! Ik maak nog een paar foto’s van het plein en daarna rijden we over Troyes richting Dijon. Weer een mooie rit, met één keer een foutje die ons een lekker stukje om laat rijden en natuurlijk extra tijd, gelukkig hebben we die wel en genieten gewoon van het extra ritje. We rijden de hele tijd in de buurt van de Seine en gaan er ook regelmatig over heen. We doen onderweg boodschappen en besluiten in de winkel dat we vanavond nasi gaan eten. Daarna rijden we door naar een municipal camping in Saint-Seine-lAbbey. Een kleine camping zonder receptie, maar iemand die om 19.00 uur het geld komt halen, 13 euries. Frank is wat gaan wandelen in het kleine dorpje, 460 inwoners! Hij bekijkt de abdij en maakt daar wat foto’s. Ik blijf deze keer lekker bij de camper, buiten zitten, boekje lezen, puzzelen en van het vakantie gevoel genieten. Er staat één grote kastanjeboom en een jongen is bezig om met een stok kastanjes uit de boom te halen, leuk om te zien. Samen maken we de nasi, heerlijk! En nu, ja nu schrijf ik bij en loopt Frank nog een rondje. Komt nu net binnen en zorgt voor een bakje leut!

Vrijdag 29 september, Bourg en Bresse

Heerlijk rustig nachtje gehad, maar wel warm! Als Frank een broodje haalt, spring ik ook het bedje uit, maak me fris, kleed me aan en als mijn broodheer terugkomt, ben ik ook klaar voor het ontbijt. Na het stokbroodje ruimen we op en maken ons klaar voor vertrek. We hebben in overleg besloten dat we naar Bourg en Bresse gaan. Zijn daar vaker geweest en vinden het daar wel leuk. De rit is vrij lang, we rijden niet over tol en snelwegen en dan gaat het niet zo snel he! Als we bij Bourg en Bresse zijn, doen we boodschapjes bij de Lidl en rijden dan naar de  camperplaats. Dit is een gewone parkeerplaats, een mixparking. Dat houdt in dat er gewone auto’s en campers mogen staan. Het ligt bij een klooster die druk bezocht wordt. Na de lunch wandelen we naar de kloostertuin en dan bezoek ik het klooster en gaat Frank op een terrasje zitten.  Daarna wandelen we nog een klein stukje en doen dan onze dagelijkse spelletjes. Eten daarbij wat lekker toostjes en hoeven dan geen warme hap meer, dat bewaren we tot morgen. Deze dag heeft overigens een naar tintje, van mijn nicht kregen we het trieste bericht dat haar vader, mijn oom dus, heel binnenkort gaat overlijden. Hij is 95 jaar en woonde tot nu toe, samen met mijn tante van 93, nog helemaal zelfstandig. Moeilijke tijd voor hen allen!

Zaterdag 30 september, Grenoble

Gisteravond aardig wat herrie van een stel drinkebroers, maar rond 11 uur werd het rustig en konden we heerlijk slapen. O, 👍 , gisteravond hadden we ineens geen internet meer, we wilden op de IPad tv gaan kijken, maar dat lukte niet, onze beide telefoontjes waren offline. Hoogstwaarschijnlijk was het net overbelast, want vanochtend deed alles het weer prima! dan merk je ook hoe je gewend bent geraakt aan het internet!!! Gelukkig konden we wel bellen, in geval van nood konden we in elk geval alarm slaan! We hadden dus een rustig avondje met spelletjes en niet te laat te bedde. Vanochtend scoorde Frank weer een lekker stokbrood, groot genoeg voor ontbijt en lunch. Daarna vertrekken we naar Grenoble, onze laatste stop in Frankrijk, een mooie rit met de Alpen in zicht. Onderweg weekend boodschappen en dan op zoek naar een camping of camperplaats. Het wordt een camping en die zet ik op Franks telefoontje op Google maps. Helaas weet hij de weg daar niet naar te. Als we de halve stad zijn doorgereden zet ik de camping op mijn telefoontje en die brengt ons er zonder problemen naar toe. Het foontje van Frank is een beetje verouderd en dat merk je soms! We schrijven ons in, lunchen en gaan op de fiets Grenoble verkennen. Een mooie stad en heel fietsvriendelijk. Frank heeft een klein ongelukje, hij moest met de fiets om een busje die op het fietspad geparkeerd stond en valt. Gelukkig geen vreselijke wonden of breuken, maar wel even goed geschrokken. Rond half 7 zijn we terug bij ons campertje en dan moet er nog gegeten worden.. effe zitten en dan wordt er nasi geproduceerd, heerlijk! Nu wordt het frisser, we zitten in de bergen hè! ik heb mijn schrijfseltje weer aan kant en Frank de afwas, dus weer tijd voor koffie!!!

Zondag 1 oktober, Briancon

Vanochtend weer een zondags ontbijtje met een eitje, maar eerst douchen! We hebben een soort van armbandje gekregen, daar moet je iets mee doen en en dan kun je 7 minuten douchen. Frank gaat eerst en komt heerlijk schoon gedoucht weer terug. Ik vraag nog of het makkelijk gaat, ja hoor zegt Frank, je houdt het bandje er voor, drukt op een paar knoppen en dan heerlijk!!! Nou, mij mij niets ervan, bandje ervoor en dan welke knoppen!!!!! Ik sta er wel een kwartier te klootviolen en bedenk dan dat ik me gewoon helemaal ga wassen in een daarvoor bestemd hokje. Dat gaat prima en ook mijn haar krijgt een beurt. Ben er wel chagrijnig van, ik moet gewoon een douche hebben zonder fratsen, punt uit! Als ik terug ben staat het ontbijt al klaar voor deze chagrijne  tuttebel, maar het ontbijtje smaakt prima. Dan maken we ons op om Italia binnen te gaan. We vertrekken uit Grenoble en rijden al snel de bergen in, in één woord prachtig, wat een uitzichten! Een super ritje tot…….er water voor uit de auto komt, we stoppen en doen de motorkap omhoog, niet echt iets te zien.  Besluiten om rustig naar een volgend dorp te rijden en daar nog maar eens goed te kijken. Zo gezegd zo gedaan, belanden op een mooi camperplekje. We stoppen en zien dat er stoom uit de motor komt met een sissend geluid. Vinden het beide niet verantwoord om hier nog verder mee te rijden en bellen de ANWB, de grote redder in nood. Binnen anderhalf uur is er een auto waar de camper op vervoerd wordt naar een garage. Daar staan we nu en wachten af wat er morgen gaat gebeuren. Zitten nu, ondertussen kwart over acht, aan een noedelsoepje en dat valt er lekker in. Het zal verder een rustig avondje worden!

Laifs RiFra

1. Janny Moerman Huizing:
    2 oktober 2023
    Weer een leuk verhaal! Wij zijn nu in Griekenland, en je raadt het al, wij zijn ook bij een garage. We kunnen niet starten . Ik bel je van de week wel even. Succes!!
  2. Jannie Kiemel:
    2 oktober 2023
    Hoi, hoi, heerlijk weer aan de rit.
    Geniet er lekker van. Ik ga jullie weer gezellig volgen.
    Liefs Jannie Kiemel xxx
  3. Jolanda:
    2 oktober 2023
    Weer heerlijk op pad. Met een mooi doel in Italië!!
    Getverderre, pech. Hoop dat het makkelijk is te repareren en jullie weer verder kunnen reizen!
    😘
  4. Henk en tineke:
    2 oktober 2023
    Dankjewel voor je mooie reis verhalen. Veel plezier en voorzichtig met jullie zelf.. liefs van ons 2.
  5. Tineke en Willem:
    2 oktober 2023
    We gaan jullie volgen, balen dat jullie pech hebben, hopelijk gaat het met Frank goed ma zijn val, een goede reis verder jullie hebben een mooi doel om heen te gaan, Liefs Tineke en Willem
  6. Grietje Bos ( ik het hier Grace):
    2 oktober 2023
    Geniet maar terwijl het nog kan.Heb plezier.
  7. Gerrit Ekkel:
    Hoi Frank & Ria,
    Lekker weer onderweg! Met liefde en gepaste nieuwsgierigheid zal ik jullie 'lief en leed' en andere belevenissen volgen. Ik hoop dat het eerste akkefietje met het water een goede wending neemt. Boven in Frankrijk is het mooi rijden. Hele stukken van jullie route heb ik op de fiets afgelegd. Vanuit Aix en Provence terug via het Rhônedal. Goede reis en groetjes.
  8. Sina en Henk:
    2 oktober 2023
    Weer genoten van je verslag en prachtige foto’s. Nog een fijne verdere reis en hopelijk valt de reparatie mee en is alles snel verholpen zodat jullie je reis kunnen vervolgen.
    Groetjes uit Zuidlaren
  9. A.moerman:
    Goede reis!
  10. Riemer:
    2 oktober 2023
    Klinkt weer allemaal goed. Veel reis- en verblijfplezier verder. Succes met de lekkage.
  11. Ingrid:
    Veel plezier!
  12. Marjolein.:
    2 oktober 2023
    Ik ga weer heerlijk met jullie mee op reis. Lief dat ik mag meegenieten.
  13. Gaatse Douma:
    2 oktober 2023
    Leuk verhaal, hoop voor jullie dat de camper snel weer klaar is.
  14. Marijke van Veen:
    5 oktober 2023
    Fijn dat jullie weer op reis zijn! Leuk om de verhalen weer te volgen en hopelijk is de lekkage gauw over. Hier nadert de winter, dus een verslag uit Italie is welkom. Veel plezier!!
  15. Ilse en Kees:
    5 oktober 2023
    Nou een beetje verlate reactie, maar dat heeft zo zijn redenen, niets ernstig hoor.
    De reis ie weer begonnen en de plaatsen in Frankrijk klonken heel bekend, maar jammer dat wij niet zo frans gevoelig zijn. Het is zeker al meer dan 40 jaar geleden dat wij er zijn geweest.
    Ria wat ik wel even mee wil geven de foto presentaties zien er altijd mooi uit, ook wat lay-out betreft topi.
    Hopelijk valt de reparatie mee, kost anders alleen maar tijd, hopelijk geen belemmering om op tijd in Italië te zijn.
    Goede voortzetting van de reis en tot het volgende verhaal.
    Groet Ilse en Kees ,
  16. Petra Eleftheriadis:
    5 oktober 2023
    Gezellig om jullie weer te volgen! Veel plezier en ik hoop dat het mankement aan de camper snel verholpen is…..Lieve Groeten uit Griekenland…..😘🙋‍♀️
  17. Jan Medema:
    7 oktober 2023
    Weer een mooi reisverslag met mooie foto's. Wij hopen voor jullie dat het met de camper meevalt. Groetjes van ons.
  18. Wim Bongertman:
    9 oktober 2023
    Weer een mooi verhaal. Waardeloos dat jullie pech hebben. Hopen dat het snel kan worden opgelost.
  19. Sjoerd en Hanneke:
    11 oktober 2023
    Ik volg ook weer 😀 Het eerste verslag was weer heel onderhoudend. Jammer van de pech. Groetjes, Hanneke