Week 13 april 2023

30 april 2023 - Gieten, Nederland

Moi allemaal,

Hier voorlopig het laatste verslag van ons! Het weer en de camper zaten deze trip niet echt mee. Waardoor we besloten om de terugreis aan te vangen en zoals altijd, als je je huis ruikt, wil je er ook naar toe! Vandaar dat dit blog uut Zuudloar’n komt. Alle volgers en lezers, bedankt voor het meereizen, meeleven en de reacties! Hopelijk tot een volgende reis!
Laifs RiFra

Maandag 24 april, Carta

Ondanks dat we vlakbij de weg staan, heerlijk geslapen. Er kan geen broodje worden gehaald, maar gelukkig hebben we lekkere briochebroodjes van de Lidl en gaan we goed gevuld op weg! Eigenlijk was het de bedoeling om door het Fagarasului gebergte te rijden, maar dat is niet te doen in deze tijd van het jaar, zie stukje! In plaats daarvan rijden we er bij langs en omheen, maar we hebben een prachtige rit. Wel door de bergen en ook met een aantal rikkies (hihi Kina). Prachtige natuur onderweg langs een rivier de Olt, vervelen ons geen moment! Op een gegeven moment komen de besneeuwde bergtoppen in zicht, heel uitgebreid en imposant. Ik maak dan ook een hele rits foto’s. Als we bijna op plaats van bestemming zijn, komen we nog een Lidl tegen en daar doen we onze boodschapjes. Wel grappig, in Griekenland, Bulgarije en nu in Roemenië zijn er Lidl’s en een aantal dingen zijn gelijk, maar er zijn in al die landen ook grote verschillen in het assortiment. Erg leuk om te kijken wat er nu weer te koop is, blijkt dat er hier gewone crackertjes te koop zijn, die we eerder nergens konden krijgen!  Na de boodschappen op naar de camping, een Nederlandse camping, de Oude Wilg. Prima met alles er op en er aan, we settelen ons en gaan vanavond inschrijven en betalen. Mannette moet weg, een Poolse kampeerder is vorige week tijdens het fietsen door vier honden aangevallen, in de vangrail terechtgekomen en ligt nu in het ziekenhuis met 6 gebroken ribben en bijtwonden. De man is alleen en Mannette wil hem graag weer bij zijn camper hebben, dan kan zij hem wat verzorgen. Heel naar allemaal, ik ben zo wie zo schijterig voor buitenlandse honden, ben in Portugal ook een keer aangevallen door twee knapen van honden en dat komt nu wel even weer naar boven. Maar goed, dogdazzer en stok mee in het vervolg! Wij wandelen een stukje door het dorp, niet groot maar wel leuk! Als we terug bij de camping zijn, zijn de buurtjes van de camping hun stukje land aan het omploegen op een ouderwetse manier, de vrouw ziet er prachtig uit. Hun dochters poten vervolgens aardappels in de omgeploegde grond., mooi om te zien en ik mag wat foto’s van ze maken. Terug doen we in het zonnetje een spelletje en daarna gaan we binnen barbecuen op onze elektrische grill. Heerlijk, we hebben stokjes met varkensvlees en met schapenvlees, beide gemarineerd, alles goed van smaak, mals en snel gaar. Hierbij een Russische salade en onze buikje worden lekker rond. Nu is de afwas gedaan en zitten we aan de koffie en oja, ik heb weer bijgeschreven en de foto’s gedaan.

Transfagarasan Road

Het Făgărașgebergte is het hoogste gebergte van de Zevenburgse Alpen, in Roemenië. De hoogste toppen zijn de Moldoveanu, de Negoiu, de Viștea Mare en de Lespezi. Het gebergte wordt begrensd door het Făgărașdal in het noorden, waar de Olt doorheen stroomt, en het smalle Oltdal in het westen. De hoogste berg is 2544 meter. De weg die er doorheen loopt, de Transfagarasan Road is een van de beroemdste attracties van Roemenië dankzij Jeremy Clarkson van Top Gear, die het 'de mooiste weg ter wereld' noemde.De besneeuwde toppen zijn echt een prachtig gezicht De Transfagarasan kan met de auto worden bereden en bezocht vanuit Sibiu, Brasov en Boekarest, meestal van juni tot oktober wanneer er geen sneeuw meer is en de weg open. Ook met een kabelbaan kun je als het weer het toelaat omhoog de bergen opgaan.

Dinsdag 25 april, Mako

Het heeft savonds geregend , de hele nacht geregend en ook bij opstaan regent het. Kijken naar het weerbericht en er zit weinig verbetering in het weer de komende tijd. We kijken elkaar aan en denken beide hetzelfde: laten we maar richting huis gaan. Het weer zit niet mee, het Electra heeft het wederom begeven en nu doet niets het meer. Frank haalt een vers brood bij de plaatselijke kruidenier en voor we gaan nuttigen we daar een paar plakken van. Daarna pakken we ons boeltje bij elkaar en gaan richting grens van Hongarije. Alleen maar regen onderweg. Op een gegeven moment willen we wel stoppen, maar dan regent het nog steeds en vindt Frank dat hij beter door kan rijden dan in de regen in de camper te zitten. We komen dan ook tot even over de grens van Hongarije in Mako. We hebben onderweg online al een vignet geregeld en kunnen dus zo de weg op. In Mako moeten we even zoeken, maar vinden dan een prima plekje op een parkeerterrein bij een thermaal bad. We zitten gezellig met z’n beidjes bij het lampje van Jolanda en waxinelichtjes. Zijn er ook achter gekomen dat we wat tijd betreft, weer gelijk lopen met thuis. Zijn beiden wat moe en liggen niet te laat in bed!

Woensdag 25 april, Melk

Vannacht regelmatig gewekt door honden geblaf van, volgens ons, wel een hele roedel!  Ondanks dat zijn we wel uitgerust en na het ontbijt gaan we weer op pad. De bedoeling is dat we vandaag Hongarije doorrijden en dat is een aardig ritje, zo’n 400 km. Onderweg een waterig zonnetje met een koud windje. We beleven niet veel, rijden alleen maar en komen bij de grens van Oostenrijk. Ook daar moet weer een vignet worden gekocht en we rijden nog een stuk Oostenrijk in. We willen eigenlijk op een parkeerplaats bij vrachtwagens gaan staan, maar we lezen in een review dat personenauto’s en campers daar niet mogen overnachten en worden weggesleept. Dus rijden we rustig door, doen onderweg wat boodschapjes bij de Billa en rijden dan naar Melk, waar we nu staan. Een mooi plekje aan de voet van een burcht. Eten heel simpel, kant en klare macaroni en zitten nu een beetje uitgevloerd aan de koffie, zal wel een vroegertje worden vanavond!

Stift Melk

Majestueus troont Stift Melk op een rotsplateau langs de Donau in de Wachau (Neder-Oostenrijk). Al van verre zijn de twee naar de hemel rijzende torens en koepel van de abdijkerk zichtbaar. Benedictijner monniken wonen en werken hier sinds 1089. De herbouw tot het huidige meesterwerk – een van de belangrijkste en meest harmonische barokensembles wereldwijd – begon in 1702 onder leiding van de beroemde Oostenrijkse architect Jakob Pradtauer en eindigde tien jaar na diens overlijden in 1736. De monniken van Melk brengen de Regel van Sint-Benedictus – Ora et labora (Bid en werk) – in de praktijk door de zielzorg voor 23 parochies, het managen van hun gymnasium, culturele evenementen én ontvangst van toeristen. Een rondleiding in het UNESCO-werelderfgoed begint in het abdijmuseum (in de vleugel die vroeger voor de keizerlijke familie was bestemd) met een multimediale expositie over de ruim 900-jarige geschiedenis van de abdij. Daarna wandelt men door de pronkvolle Marmorsaal en de imposante bibliotheek, beide met plafondfresco’s van Paul Troger. De Altane (het balkon tussen marmeren zaal en bibliotheek) biedt een prachtig uitzicht op het Donaulandschap.

Donderdag 27 april, Neurenberg.    Koningsdag 🇳🇱 in Nederland

Vertrekken op tijd, weten nog niet hoe ver we komen vandaag. Rijden eerst naar de grens Oostenrijk Duitsland en dan naar Passau. Een plaatsje even over de grens. Daar is een camperplaats en daar gaan we staan. Eten daar ons middag broodje en gaan in overleg. Het is nu 13.00 uur, blijven we hier of rijden we door naar Neurenberg? We besluiten tot het laatste en na ons broodje reizen we af naar Neurenberg. Ook daar zijn genoeg camperplaatsen en even na vieren arriveren we op een bijna volle camperplaats, zijn we niet gewend! Settelen ons en gaan dan op zoek naar een winkel. Komen uit bij een Lidl waar we onze aankoopjes voor vandaag doen. Terug bij de camper doen we nog een spelletje en gaan we nasi maken, wordt wel een beetje eentonig! Verheugen ons op een asperge maaltijd thuis! Zo nog één keer bijschrijven en dan zit het er eerst weer op, maar nu is er koffie!!!

Vrijdag 28 april, Tuus Zuudloar’n

Hebben afgesproken dat we vandaag tot Paderborn zullen rijden en dan zaterdag het laatste stukje naar huis. Maar ja, Frank ruikt zijn eigen bedje en dus rijden we met een paar pauzes, in een dag door naar Zuudloar’n. Even bij Appie lang voor een paar diepvries pizza’s en dan naar ons plekje op de 50Bunder. Weer fijn thuiskomen met een prachtig welkomstboeket van kinderen en kleinkinderen, doet altijd goed! Ja, en dan is er zoals altijd, ook vandaag weer koffie!!!☕️☕️

RiFra

1. Janny Moerman Huizing:
    Welkom thuis!!
    Jammer van het weer elke keer. Het heeft ook veel geregend.
    Nu maar weer alles opruimen en eventueel wassen. We spreken elkaar binnenkort!!
  2. A.moerman:
    30 april 2023
    Welkom thuis en bedankt voor het mee liften! Het waren weer mooie verhalen en prachtige foto's!
  3. Ingrid:
    30 april 2023
    Weer thuus in Zuidloarn.... mooi man!
    Xxx
  4. Diny Wijnand:
    30 april 2023
    Weer thuis. Gauw even iets afspreken en bijpraten.
  5. Grietje Bos ( ik het hier Grace):
    30 april 2023
    Wat is een vignet?;in mijn Nederlandse heb ik NIET alle wooden onthouden. Is het een soort Visa?
    Welkom thuis
  6. Gaatse Douma:
    30 april 2023
    Welkom thuis. Hopen voor jullie dat het weer hier een beetje mee zit en dat de elektriciteit in de camper snel gerepareerd kan worden. Liefs van ons.
  7. Gre:
    Welkom terug in NL.
    Wat een mooie reis, mooie foto's en leuk verslag.
    Ik heb er van genoten.
  8. Roelie en Ton Dagelet:
    30 april 2023
    Welkom thuis. Het was, ondanks het slechte weer en de haperende techniek, voor jullie en voor ons een interessante reis.
    De abdij van Melk hebben wij ook een keer bekeken. Mooi maar wel erg veel pracht en praal voor een kerk.

Groetjes,
    Roelie en Ton.
  9. Kina:
    30 april 2023
    Welkom thuis. Waren weer hele gezellige verhalen. Ik denk dat ik bij iedere haarspeld nu ook aan rikkies denk. Dat woord blijft hangen.
    Maar gauw alles repareren en nieuwe plannen maken. En dan hopelijk wat beter weer en minder pech. Knuffel van mij.
  10. Hille , Frieda:
    30 april 2023
    Ben laat met reageren.Sorry,en kijk je een dag later en zijn jullie TUUS.Welkom en zijn we toch wel blij dat jullie gezond terug zijn,dat is het belangrijkste.Hopen jullie natuurlijk ook gauw weer te zien. Zo wie zo onze dank voor toch die prachtige verhalen en zeker de schitterende foto,s.Tot ziens, Hille en Frieda
  11. Sjoerd en Hanneke:
    1 mei 2023
    Welkom thuis, Ria en Frank.
    Na regen kwam in Nederland dan toch eindelijk de gewenste zonneschijn 😀 Voor die tijd hier echter ook vaak regen.
    Jullie hebben volgens mij weer een prachtige reis gemaakt en Ria, bedankt voor alle mooie (foto- en tekst)verslagen.
    Dat met die man en die honden, daar schrik ik van. Je hoort steeds vaker over agressieve, waakse honden.
    Liefs en groetjes, ook namens Sjoerd, van
    Hanneke
  12. Marjolein.:
    1 mei 2023
    Welkom thuis. Bedankt voor het meegenieten van jullie reis. Nu wachten op de lente hier in Nederland. Succes met de reparatie van jullie camper. Lieve groet en tot de volgende reis.
  13. Geesje:
    1 mei 2023
    Welkom thuis ,wederom weer genoten van jullie reisverslag ,nu maar genieten in net mooie Zuidlaren. Groetjes
  14. Jolanda:
    1 mei 2023
    Welkom thuis Ria en Frank!! Jammer dat jullie deze reis niet het mooiste weer hebben gehad. Wel leuk om zo met jullie mee op pad te gaan. Nu rustig uitpakken en genieten van het zonnetje.
    😘😘
  15. Sina en Henk:
    1 mei 2023
    Altijd fijn dat jullie weer heelhuids thuis zijn👍😘
  16. Wim:
    1 mei 2023
    Ik sluit mij aan: welkom thuis. Vakantie hebben in combinatie met pech en slecht weer, is niet echt leuk.
  17. Erna Pebesma:
    1 mei 2023
    Welkom thuis. Bedankt voor de prachtige verhalen; .Ik heb er van genoten. Groetjes en tot de volgende reis.
  18. Petra Eleftheriadis:
    1 mei 2023
    Het was weer een feestje om met jullie mee te reizen…..het weer Tjaaa daar hebben we helaas niets over te zeggen. Een hele fijne zomer voor jullie…..Ik vlieg komende zondag naar Thessaloniki, Chris is al in Griekenland met de camper die staat op Thassos. We zullen heel de zomer op Thassos blijven en daarna zien we wel wat we gaan doen……ons leven blijft een avontuur…..Lieve groet Petra.
  19. Harm en Grietje:
    5 mei 2023
    Welkom home!

BEDANK GLOBETROTTERS VOOR DE MOOIE VERHALEN.
    WE REIZEN GRAAG MET JULLIE MEE
  20. Ilse en Kees:
    5 mei 2023
    Hallo, goed te horen dat jullie weer thuis zijn.
    Zag het op het filmpje van de schapen.
    Jammer dat jullie niet wat langer in Passau zijn gebleven, hele mooie plaats aan de Donau.
    Wel flink aantal kilometers gereden de laatste dagen.
    Ook de afsluitende week was weer fijn om te lezen.
    Op naar de volgende Camper vakantie.
    Gr Ilse en Kees
  21. Frans en Mathilde:
    30 mei 2023
    Mooi jullie verhalen te lezen! Vooral deze 'bekende' route. In 2013 hebben we Frank ontmoet in Kas. Jij was toen in Nederland. We hebben toen een paar gezellige dagen met Frank doorgebracht. Nog heel veel reisplezier!!!! Groeten Frans en Mathilde