Nog een mooie week Frankrijk!

2 juli 2018 - Laveissière, Frankrijk

Hallo allemaal, Vanochtend hebben we het blog verstuurd maar nu blijkt dat het niet bij iedereen is beland. Hierbij dus een nieuwe poging. Sorry voor de mensen die het nu een tweede keer in het digitale postvakje krijgen! laifs RiFra

Zondag 24 juni.     Jaca
Wisselend tochtje naar onze volgende stop, dat wordt Jaca. Een oud plaatsje met een hele lange trap omhoog. Zier er leuk uit , er is een citadel , een penta, vijfhoekig dus. In heel Europa zijn van dit soort maar twee over, waarvan dit er eentje is. Helaas is ie dicht. Er staan meerdere mensen teleurgesteld te kijken, maar er is niets aan te doen. We wandelen door een joodse wijk en het is overal een drukte van belang. Drinken wat op een terrasje en wandelen terug, nu de lange trap af naar beneden. Frank maakt zijn lekkere spaghetti, is ook al even geleden! Valt er zoals altijd goed in. In de avond gaan we nogmaals de trap op naar boven, een gezellige drukte! Er wordt muziek gemaakt en de terrasjes zitten vol. Wij vinden nog wel een plekje en drinken een heerlijk koud pilsje. Terug en dan is het ook weer bedtijd!

Maandag 25 juni.      Pamplona
Voor we gaan heeft Frank nog een heel gesprek met een stel Nederlanders die al fietsend heel wat van de wereld hebben gezien, petje af hoor! We vertrekken zonder een vers stokbroodje te hebben gehad, de winkels zijn nog dicht als Frank voor een broodje komt. De route naar Pamplona is mooi en de camperplaats is voor ons bekend. In januari waren wij er ook en stonden er toen alleen. Het was toen koud en op de camperplaats was en is nog steeds electriciteit. Toen heel fijn voor de kachel, nu om onze spulletjes op te laden. Onderweg hebben we boodschappen gedaan en we kunnen nu dus lunchen met een vers stokbroodje. Tegen drieën wandelen we Pamplona in. We zien vandaag andere dingen dan in januari, een prachtige citadella, was penta, nu nog driehoekig. Terwijl we er rondlopen worden er filmopnames gemaakt, een hele crew is er aanwezig in een aantal campers. Het gaat om een Japanse film, grappig hoor! We zien dat er een scène opgenomen wordt  in een hoek de helemaal Japans is gemaakt, lampionnetjes en mensen in Japanse kledij. Daarna wandelen we naar het Plaza de Castellana en drinken daar iets op een terras. Ik heb een gesprek met een Spaanse vrouw en zij complimenteert me met mijn Spaans, leuk om te horen! We wandelen langs de muur terug naar ons kotje. Het blijft lang warm en we zitten nog een poosje buiten op picknickbankjes die daar speciaal voor camperaars zijn neergezet. Eten de overgebleven spaghetti van gisteren op, koud is hij namelijk ook heerlijk. Rustig, maar warm avondje verder.

Dinsdag.  26 juni.        Zarautz
Het is al even geleden dat de was is gedaan, dus op zoek naar een camping. Deze vinden we in Zarautz, een plaatsje aan zee. Onze TomTom heeft het in het begin even mis, maar pikt na nog een keer de route in te stellen, de goede weg op. Als we er bijna zijn halen we bij de Mercadona onze boodschapjes. Omdat we op een camping staan hebben we stroom en dus gaan we een stokje prikken. Bij aankomst op de camping schrikken we ons een hoedje, vol met kleine tentjes, allemaal jeugd en een groot bord complet! Toch maar de receptie in en daar blijkt dat het tentenkampje vol is maar dat er voor campers nog zat plaats is. We worden naar een plekkie geloodst door een scooterman en settelen ons vervolgens een plekkie verder omdat deze beter is! Broodje en dan de was in de machine. We hebben ook het bed verschoont, maar deze wassen we niet mee. Hier merken we aan dat we op de terugreis zijn, nog een weekje of drie en dan zijn we weer thuis en dan wassen we het thuis wel! Het is zonnig en de boel droogt goed. Als ik de verschoning op het bed wil doen, komen we er achter dat we maar een onderlaken bij ons hebben. Omdat we steeds de boel direct droog hadden en dus weer gebruikten, hebben we dat nooit gemerkt. Het onderlaken dus met de hand gewassen, maar die droogt niet helemaal, slapen dus een nachtje op het matras! Morgen maar even verder drogen! Barbecuetje valt er lekker in, natuurlijk weer wat te veel, maar dat bewaren we voor morgen!

Woensdag 27 juni.      Urrugna
Spannend ritje vandaag, we weten niet waar we terecht komen. We hebben een camperplaats opgezocht op onze NKC app in Urrugna op de Col d Ibardin op de grens Spanje Frankrijk. Het moet een mooie plek zijn met een prachtig uitzicht. We rijden Spanje even uit en dan klimmen we de col op via de Franse kant. Een hele smalle weg met Rikkies,waar ook bussen rijden. Het blijkt dan dat de camperplek net in Frankrijk ligt en grenswinkeltjes aan de andere kant van de weg in Spanje. Daar gaan hordes Fransozen naar toe om daar goedkope brandstof en alcoholische versnaperingen te halen. Het is net Bunde, maar dan een graadje erger en in de bergen! Wij halen ook onze boodschapjes daar en hebben verder een rustig dagje. De camperplek wordt overigens goed bezocht, ook meestFransozen! Gaan morgen verder Frankrijk in.

Donderdag 28 juni.  St. Jean Pied de Port
Frank haalt om even over 8 een broodje boven bij een supermarkt, die is al vroeg open dus! Ik schrijf bij en na de koffie vertrekken we richting de pelgrimsplaats St. Jean Pied de Port. Het is een pleisterplaats op weg naar Santiago de Compostella. De wandelaars en vroeger de pelgrims kunnen  daar uitrusten voordat ze de Pyreneeën oversteken op weg naar hun einddoel. Onze TomTom heeft een andere route dan die wij voor ogen hebben, net zo lang , maar over kleinere weggetjes. Een mooie rit van 67 km waar we bijna twee uur over doen. In St. Jean doen we boodschappen en zoeken dan de camperplaats op. Het is frappant, maar als we de parkeerplaats oprijden zeg ik meteen dat we hier in januari ook  zijn geweest. Kijken het na en ja hoor, in januari hebben we hier op weg naar Pamplona ook boodschappen gedaan! Het is een plek die eerder een camping was, alle faciliteiten zijn er, kosten 9 euries. Meestal hebben we gratis camperplaatsen, maar zoals ik al eerder zei, mag je daar niet buiten zitten. Hier mag dat wel, maar helaas is het weer er vandaag niet echt naar! Eten ons broodje en wandelen dan het plaatsje in. Het is een smal ommuurd plaatsje met een lange steile straat omhoog. Aan dat straatje allemaal winkeltjes en refugiés, overnachtingsplaatsen voor de wandelaars. Voor 10 euro kunnen ze overnachten, hebben dan gratis wifi en koffie. Het is een gezellige drukte met echte wandelaars en natuurlijk, zoals wij, toeristen. Als we boven aan het straatje zijn lopen we nog hoger naar de citadel van het dorp. Al met al een flinke klim, maar wel de moeite waard. Wandelen weer terug en kunnen nog een poosje buiten zitten, het is droog geworden en de temperatuur is lekker, zo'n 24 graden! We hebben verse pizza gekocht en die doen we in gedeeltes in onze geweldige oven! Laten hem goed smaken en hebben genoeg aan saampjes eentje. De andere bewaren we nog maar een dagje. Kunnen niet best dingen bewaren, want onze koelkast heeft opnieuw de geest gegeven! We weten niet waar dit door komt en laten het effe op z'n beloop. Nu zit Frank op mijn telefoontje België Engeland te kijken, beetje klein beeld, maar België wint, super!!!

Vrijdag 29 juni.         Lourdes
Onze trip voert ons vandaag naar Lourdes, de bekende bedevaartplaats in de Pyreneeën. De rit is 140 km, maar daar doen we meer dan 3 uur over. We komen door kleine dorpjes en rijden over smalle bergweggetjes, mooi! Rond half twee arriveren we op de camperplek van Lourdes, een strook parkeerplaatsen aan de kant van een drukke straat. Er zijn niet veel plaatsen over en we schuiven er rustig tussen. Lunchen, dan doet Frank een middagdutje en duik ik in een spannend  boek! Daarna wandelen we naar "het gebeuren " in Lourdes. We lopen door de Boulevard de la Grotte, de weg die naar de plek voert waar Bernadette Maria zag. Wat een kermis en wat een drukte, allemaal winkeltjes met Bernadette souvenirs! Op de plek zelf een grote kathedraal van drie verdiepingen, wat een pracht en praal! Daarachter de grot waar Bernadette de ontmoetingen had met Maria. Wij lopen er natuurlijk ook even in en ik moet iets over mijn schouders omdat ik een hemdje aanheb. Er lopen heel veel verzorgers rond die mensen in rolstoelen helpen om op de plek te komen waar een mis wordt opgedragen. Wij als niet gelovigen vinden het allemaal maar een grote poppenkast, maar voor deze mensen zal het een troost zijn en hoop op herstel. Wij bekijken alles met verbazing en als we uitgekeken zijn wandelen we de Boulevard de Grotte weer over en gaan bijkomen in ons kotje. Hebben een simpel maaltje van een noedelsoepje met Griekse yoghurt na. In de loop van de avond regen, maar wij zitten hoog en droog!

Zaterdag 30 juni.        Auch
Prima ritje naar Auch, hier is een camperplaats wat vroeger een camping is geweest. Niet duur en de meest basale dingen zijn aanwezig. We betalen hiervoor 8 euro en krijgen een doe waar we plaats mee op en af kunnen. We zoeken een plekje en gaan lekker buiten zitten. In de loop van de middag lopen we Auch in, een aardige wandeling, leuk stadje met een trap van 274 treden en een prachtige kathedraal die wordt gerenoveerd. We zien nog een bruidspaar met een hele stoet volgelingen. Dam drinken we wat op een terrasje waar wordt gekeken naar de WK wedstrijd Frankrijk Portugal. We krijgen het eerste doelpunt mee en ook de vreugde die dit oplevert, leuk. Wandelen een toeristische route terug en daarna wandelt Frank naar een winkeltje om boodschappen te doen. Tot zijn verrassing is niet ver bij ons vandaan een soort dorpsfeest aan de gang met allerlei activiteiten en muziek. Na het eten lopen we er samen ook nog even naar toe, er speelt een live reggae bandje en daar staan we naar te luisteren. Daarna kunnen we bij het kotje nog tot middernacht buiten zitten, heerlijk!

Zondag 1 juli.        Najac
We hebben bedacht dat we vandaag naar Najac gaan, een nostalgisch tripje. We zijn hier namelijk 40 jaar geleden ook geweest. Het is de plek waar we samen met onze kinderen, toen 8 en 6 jaar jong en met mijn zus en haar 2 dochtertjes onze eerste Frankrijk vakantie hebben gehad. We gingen met de FTE en hadden een slaapcoupé. De camping was gereserveerd en we hadden onze eigen tentjes bij ons. Om in het dorp te komen moest er een flinke klim gemaakt worden, maar dat deerde ons toen niet. Wij staan nu op dezelfde camping aan de Aveyron als 40 jaar geleden en er natuurlijk wel het een en ander veranderd. De klim naar boven echter is nog dezelfde gebleven en, ondanks de hitte (33 graden) wagen we ons er toch aan. De klim is langer dan we in eerste instantie dachten en boven aangekomen lopen we eerst de verkeerde kant uit naar het kasteel, nog een klimmetje. Dan terug naar het dorp en de hoofdstraat richting dorpsplein heeft ook nog eens een behoorlijk hoogteverschil. Als we op het dorpsplein aankomen nemen we eerst op een terras een pilsje om bij te komen. Een meneer op het terras zit mij meewarig aan te kijken, ik heb namelijk een boei van heb ik jou daar! Als we zijn bijgekomen wandelen we rustig weer terug naar de camping. Mocht je denken, eitje, dan vergis je je toch wel hoor. Het is vrij steil en er liggen veel losse stenen, het is dus uitkijken! We sturen de kinderen een foto met de vraag of ze iets herkennen en beide weten het direct, leuk! Dan stuur ik ook een foto naar mijn zus en haar beide dochters en ook zij herkennen meteen de locatie! Het was ook een mooie vakantie en de eerste kennismaking met Frankrijk is blijkbaar iedereen bijgebleven. Eten lekkere macaroni, zonder vlees maar met veel groenten en zitten ook vanavond weer lang buiten. Versturen morgen het blog, al weer week 13!

Laifs RiFra

1. Grietje Bos ( ik het hier Grace):
    Weer jealous here. Ha ha
  2. Gerrit Ekkel:
    2 juli 2018
    Weer een prachtige beschrijving van jullie belevenissen. Wel vraag ik me af wat het betekent als je schrijft: “Frankie kookt en het valt er goed in”. Waar, hoe, wat valt dan waar in en hoe waardeer je dat dat “goed”is? Ja, inmiddels is het hier ook zomer. Maar de omgeving waarin jullie die beleven is wel bijzonder. Dank voor je ‘bilaterale contact’: geeft moed!
  3. Koos en Tina:
    2 juli 2018
    We hebben weer met plezier jullie reisverhaal gelezen, we kijken er ook telkens naar uit.
  4. Jolanda:
    2 juli 2018
    Heerlijk om jullie verhalen te lezen! Jammer dat de koelkast kapot is. Het moet nu maar eens afgelopen zijn met het kapot gaan van dingen!
    😘
  5. Geesje:
    2 juli 2018
    Wat weer er mooi verhaal ,heb weer genoten ,nog heel veel.plezier met jullie reis ,maar dat zal wel lukken gr gresje
  6. Harm en Grietje:
    3 juli 2018
    Hallo Globetrotters.
    Nu zijn jullie zo te lezen weer opweg naar het noorden if te wel uiteindelijk naar huis. Nog even een paar weken heerlijk genieten van de authentieke plaatsjes en van Frank zijn kookkunsten met pasta.
    maar hier mogen we ook niet klagen over het weer, het is volop zomer. Nog heel veel plezier en een goede reis
  7. Martin en cobi:
    4 juli 2018
    Het was weer een leuk reis verhaal van jullie jammer van de koelkast je moet eens kijken of de bedrading niet aangetast is door het accu zuur van de oude accu die was toch lek? Of heb ik dat mis .maar wij wensen jullie verder een goede en leuke reis verder groetjes Martin en Cobi
  8. Ilse en Kees:
    4 juli 2018
    Hoi Frank en Ria, wij zijn weer sinds 28 juni thuis vanuit Noorwegen, het is een mooi, rustig land, mensen zijn heel gemoedelijk en op de weg is het zou bijna zeggen stil, afstanden gereden 65km zonder iemand te zien.
    Als ik jullie verhalen lees dan denk ik terug aan Noorwegen, alleen zitten jullie in het Kotje en wij in een Stuga woning.
    Wat Lourdes betreft het is en blijft een bedevaartplaats waar veel mensen kracht uit putten, het is zoals je zegt Ria, je kunt er troost en hoop uitputten, maar dat is ieder voor zich.
    Wat de klimpartij aangaat, ja, ja, we worden een dagje ouder en dan moet je soms keuzes maken.

Gr Ilse en kees P,