We zijn weer op pad!

24 maart 2017 - Krk, Kroatië

Vrijdag 17 maart              Thorn,

Hallo volgers van ons reisblog. Vandaag is het weer zo ver, we gaan weer reizen!De bedoeling is om de reis af te maken die we in 2015 hebben gestaakt omdat het niet zo goed meer ging met mijn moeder, dus nu weer op naar Kirgizië. Dit wel onder voorbehoud omdat we ook door Turkije moeten, afwachten dus hoe het daar gaat!

De auto heeft een goede beurt gehad en ook het kotje is goedgekeurd na een controlebeurt, wel werd er gezegd dat ie wel minder wordt, maar hij kan nog wel effe mee! Na even wat gedoe met mijn gezondheid kregen we het fiat om op reis te gaan, dus niets let ons om weer op avontuur te gaan.

Vandaag vooral bezig geweest om de spulletjes in te laden en het huis netjes achter te laten. Dan afscheid nemen van Martin en Coby, onze buurtjes die op ons huis passen. We worden door hun gewend met een tas met lekkere dingen, bedankt!

Dan rijden we in een keer door naar Thorn, het witte stadje in Limburg. Daar is een prima camperplaats waar we een keer eerder hebben gestaan. In de loop van de avond wandelen we het stadje in en daarna nog even naar de Maas. Liggen niet te laat in bed, het was een vermoeiende dag!

Zaterdag 18 maart          Sprimont,

Het heeft de hele nacht geregend en bij opstaan merken we dat het behoorlijk heeft gelekt, dat is even schrikken. Frank dacht dat hij alles dicht had gekit, maar ja! Hij is timmerman en geen dakspecialist, maar er is kit en plakband in het kotje. Frank zegt dat alles goed zal komen en daar komt bij dat we naar warmer en droger oorden onderweg zijn. Knappen ons wat op, ontbijten en rijden dan naar Sprimont in Belgie naar Chateau de Presseux waar Tymen en Debora ( nichtje van Frank) elkaar het jawoord gaan geven. Rond 1 uur komen we daar aan en zien dat Esther en Danny met Sem en Teun ook al zijn gearriveerd. Het regent vandaag en dat is wel jammer voor het bruidspaar. De lokatie is prachtig, de gasten, ongeveer 70 man, slapen in het kasteeltje en in het koetshuis. Wij slapen natuurlijk in ons kotje. Het duurt even maar dan komen ook JP, Christa, Mees en Caro aangereden. Om half drie wordt de huwelijksceremonie voltrokken in het bij het kasteel horende kerkje. Op 13 maart is het burgerlijke standhuwelijk al officieel voltrokken, dat was de verjaardag van Debora's op 15jarige leeftijd overleden broer Daniël. Nu wordt het op een prachtige manier overgedaan door een goede vriend en geven ze elkaar nogmaals het jawoord en doen elkaar de ringen om. Daarna houden de vader van Tymen en Gerrit, de huidige man van de moeder van Debora een leuke toespraak, dan zingt Leanne, de zus van Debora HET lied van Tymen en Debora. Als na afloop het bruidspaar naar buiten loopt blazen de gasten bellen over hen heen, erg leuk! In het koetshuis wordt champagne geschonken en zijn er allemaal lekkere zoete hapjes. Om half zes wordt het diner geserveerd:

- Verschillende voorafjes

- Een hoofdgerecht van diamanthaas met gegratineerde aardappel, groene    asperges en patatjes.

- Kaasplankje

- Grand dessert

Alles begeleid door goede wijnen

Als afsluiting een knalfeest met muziek van de Mississippi Kings, blues uut Drente (Zuudloarders) Al met al een zeer geslaagde dag waar het bruidspaar zeer tevreden over kan zijn.

Zondag 19 maart             Trier,

Frank en ik zijn op tijd wakker en ik ga een begin maken met de foto’s op de laptop zetten. In de tussentijd komen de kleinkinderen langs, gezellig! Om 10.00 uur is er lopend ontbijtbuffet, weer behoorlijk uitgebreid. We ontbijten samen met de kinderen en kleinkinderen in een kamertje apart en dan is het al snel tijd om afscheid van elkaar te nemen voor een paar maanden. Altijd weer even lastig, vooral voor mij, Frank heeft er wat minder last van. Eerst zwaaien we Esther en haar gezin uit en daarna JP en aanhang, dit alles na flink wat geknuffel. Daarna vertrekken wij richting Trier en staan daar nu op een camperplaats aan de Moezel. Wandelen in de loop van de middag langs de Moezel naar de stad en lopen daar wat rond en bekijken een prachtig klooster. We eten vandaag simpel, een uitsmijter van de meegekregen scharreleitjes van Gea en Tonko, genoeg voor vandaag. Wel willen we nog yoghurt met aardbeien na nemen, maar helaas is de yoghurt beschimmeld, het worden dus alleen aardbeien. Vanavond zal het wel niet te laat worden, beide zijn we wel moe van de afgelopen dagen.

Maandag 20 maart         München,

Staan mooi op tijd op en na ons ontbijtje zitten we om even over negenen al in de auto. We zetten de TomTom op Bratislava in Slovenië, dat is bijna 1000 km. Dat redden we natuurlijk niet, maar pakken zo wel de goede route. Onderweg even van de snelweg om boodschapjes te doen bij de Lidl en dan karren we door naar München. Daar belanden we op een camperplek bij het stadion van Bayern München, de Allianz Arena.  We gaan natuurlijk op onderzoek uit en kunnen zo het stadion inlopen, helaas kunnen we niet het veld op, maar ik kan er wel wat leuke foto’s maken.  We hebben wifi en we kunnen via Face Book nichtje Diri en vriend Eltjo feliciteren met hun verjaardag. Ook kunnen we met de kinderen appen, altijd even leuk! Het weer is gedurende de rit steeds beter geworden, het zonnetje schijnt volop en de temp is zo rond de 15 graden. Lekker dus! Morgen door Oostenrijk en dan Slovenie in, net 400 km en dat is goed te doe

Dinsdag  21 maart           Bohinska Bystrica Slovenië,

Eigenlijk een beetje hetzelfde als gisteren, ook vandaag weer een verjaardag! Knobbelmaatje Gea is jarig en we feliciteren haar ook via de app. Van Gea krijgen we de laatste tijd heerlijke eitjes van haar scharrelkipjes en kregen er ook 16 mee! Onze reis door Duitsland en Oostenrijk verloopt prima. We kopen onderweg vignetten voor de tolwegen, als je die niet hebt kun je een behoorlijke boete krijgen. We hebben de resten van een aantal jaren geleden nog op de voorruit zitten, die krengen zijn er bijna niet af te krijgen! Hebben bedacht dat we in Slovenie op een camperplaats in Bled zullen gaan staan, maar helaas wordt er op de camperplaats druk gewerkt. We rijden dan door naar een camperplaats in Bohinska Bystrika. Daar aangekomen is alles gesloten, maar de hekken zijn wel open. Vanuit een barretje ernaast komt een man die ons vertelt dat de plek pas in mei opengaat, maar dat we er wel mogen staan. Er zijn alleen geen faciliteiten, maar we mogen dan ook gratis staan. We zetten het kotje er  neer en gaan bij de man van de bar wat drinken. Hij komt met een kaart waarop een aantal bijzonderheden over de omgeving staan. Het is ondertussen al wel half vijf en eigenlijk te laat om nog echt iets e ondernemen. Daar komt nog bij dat we hier een paar jaar geleden ook al zijn geweest en de omgeving dus wel hebben gezien. Na ons dagelijkse spelletje kookt Frank voor de eerste keer zijn overheerlijke spaghetti, dat is weer smullen. Nu gaat Frank het vanmorgen gedownloade DvhN lezen en schrijf ik bij, dan nog een spannend stukje in mijn E-reader lezen “Inferno” van Dan Brown (bedankt JP) en dan heerlijk het bedje in. Het weertje is intussen beter geworden, een zonnetje en droog. De temperatuurt mag nog wel wat hoger!

Woensdag  22 maart      Krk Kroatië,

Ontbijten met een broodje van gisteren die nog goed te eten is. We staan bij een treinstation en we merken op dat wanneer een trein van links of van rechts komt er langs ons kotje een auto rijdt met een man erin. Hij hoort bij het spoor en gaat naar een huisje waar hij de wissels overzet. Het is namelijk een enkelspoor en de trein moet altijd wachten want voor het station is het een dubbelspoor. De man rijdt dan weer weg en na verloop van tijd komt hij weer aanrijden voor hetzelfde ritueel, hij heeft het er maar druk mee! Na onze ochtendbezigheden  vertrekken we richting Kroatië, een ritje van zo’n 200 km. Bij de grens moesten we bij het uitrijden van Slovenië en het inrijden van Kroatië onze passen laten zien, zijn we niet meer gewend! Eenmaal over de grens  pinnen we geld en halen we boodschappen bie de Lidl, die zit ook overal! Rijden dan in een keer door naar het schiereiland Krk, deze is sinds 1980 met een tolbrug met het vasteland verbonden. Komen op een camping waar we een paar jaar geleden ook hebben gestaan. We hebben weinig keuze wat campings en camperplaatsen betreft; campings zijn bijna allemaal nog dicht en camperplaatsen zijn nog duurder dan campings! Dit is echter een prima plek met ACSI voordeel, we hebben alleen geen wifi en kunnen dus het DvhN niet downloaden. Een medecamperaarster vertelt dat zij ook al een paar dagen proberen de beloofde wifi te krijgen maar dat dit niet lukt. Maar volgens haar kan dat beneden in Krk wel. We  blijven 2 nachten en gaan morgen het plaatsje Krk onveilig maken. Eten groene asperges met gebakken aardappeltjes, ToGe-eitjes, ham, peterselie en geklaarde boter, valt er heerlijk in!

Donderdag 23 maart      Krk

Slapen lekker uit en als we opstaan komt het zonnetje erdoor.  We doen lekker rustig aan, ontbijtje en wat lezen. Daarna de was van bijna een week gedaan en lekker te drogen gehangen. Rond 11 uur wandelen we naar het plaatsje Krk. We zijn hier al een paar keer geweest, maar vinden het altijd weer leuk om door te lopen. De straatjes zijn zo smal dat er geen auto’s kunnen rijden, lekker rustig dus! Onderweg kopen we broodjes, beleg en wat drinken en aan de haven eten we dat in het zonnetje op. Dan wandelen we naar een camping waar we een aantal jaren geleden hebben gestaan,  leuk om dat even weer te zien. Doen dan nog wat boodschapjes en wandelen omhoog terug naar de camping. Daar aangekomen kunnen we nog een uurtje van het zunneke genieten, lekker buiten in hempie en korte broek. Frank kan het krantje lezen, want die hebben we beneden in het stadje gedownload, daar was inderdaad wifi! Tegen half 6 wordt het wel frisser en we gaan dan ook maar naar binnen. Eten vanavond nasi, prima maaltje

Eiland Krk

Krk is het grootste eiland in de golf van Kvarner. Net voor de kust vond er ooit een grote zeeslag plaats tussen de vloot van Caesar en die van Pompejus. Ondanks de opeenvolgende overheersingen probeerde Krk toch altijd een zekere autonomie te behouden. Net zoals de rest van Kroatië  viel het eiland achtereenvolgens ten prooi aan Rome, Byzantium, Venetië en Oostenrijk. Onder de graven van Krk, de Frankopanen,  gaf Venetie Krk zelfbestuur.

Plaatsje Krk

Krk, Curicum zoals de stad door de Romeinen werd genoemd, was door zijn gunstige strategische ligging een vaak omstreden stad.  Veroverd, verwoest en dan weer heropgebouwd, dat is zowat haar geschiedenis in een notendop. Door de Frankopans en door de Venetianen werden in de 12e eeuw omvangrijke verdedigingswerken uitgevoerd, die ook vandaag nog overeind staan. De binnenstad is een kluwen van straatjes ,  waar je, waar je ook kijkt, prachtige gevels en magische gewelven ontdekt.

Groetjes RiFra

1. Egbert en Anneke:
    24 maart 2017
    Gelukkig maar maakte mij al zorgen dat we niets hoor den maar het
    Klinkt allemaal weer fantastisch veel plezier
    Groetjes Egbert en Anneke
  2. Ilse en Kees:
    24 maart 2017
    Hallo, fijn te horen dat jullie weer op pad zijn. Allereerst een behouden vaart met niet al te veel strubbels. Jullie zijn in een paar dagen al flink opgeschoten. De verhalen van Slovenië en Kroatië klinken als koek in onze oren, wij zijn vorig jaar geweest, mooie landen. Op naar de volgende blog, wel geinig, er is net een kennis terug uit Indonesië die ook een blog had, nu zijn we daar mee klaar en kunnen we jullie gaan volgen. Gr Ilse en kees P,
  3. Leanne:
    24 maart 2017
    Da's wel leuk om zo afscheid te nemen, ontbijten in een privé vertrek op t kasteel!! Fijne reis!
  4. De buurman (ex.):
    24 maart 2017
    Goed te horen dat jullie weer op pad zijn. Bon voyage!
    de ex-buurman
  5. Jan:
    24 maart 2017
    Ronald de zanger en Jaap met het wasbord van de Missisippie Kings zijn bijna de buren van ons. Mooie reis verder en ga weer genieten. Hoop maar dat alles mooi droog blijft. Groetjes van ons.
  6. Martin en cobi:
    24 maart 2017
    Was weer leuk om jullie reisverhaal te lezen hopelijk houden jullie droog weer kan het Kotje even drogen veel plezier verder we kijken al weer uit naar het Volgende verslag. Groetjes Martin en Cobi.
  7. Nelly:
    24 maart 2017
    Al een goed eind op weg,en alles is oké nou beter kan niet wens jullie heel veel reis plezier,kijk uit naar het volgende blog gr nelly
  8. Janny Moerman Huizing:
    Weer een leuk verslag!
    Geniet van de reis en het mooie weer
  9. Harm en Grietje:
    24 maart 2017
    Jullie zijn al een mooi end op pad en zo te lezen mooi weer.
    Hier is het weer ook aardig opgeknapt, maar zoals altijd is het afwachten hoelang we hiervan mogen genieten.
    Jullie willen graag door Turkije, maar wees voorzichtig en hou het veilig aub.
  10. Marijke van Veen:
    24 maart 2017
    Leuk om weer over jullie avonturen te lezen. Ben zelf net in Indonesie geweest en blijf voorlopig thuis. Dus tijd genoeg om het verslag over de reis naar Kigizie te lezen. Gr. Marijke.
  11. Johan:
    25 maart 2017
    Leuk verhaal weer, veel plezier samen en een goede reis verder, we zullen als buren jullie huis ookin de gaten houden...
  12. Geesje:
    25 maart 2017
    Leuk jullie weer te volgen , dat word weer genieten de komende tijd voor jullie maar ook voor mij , kan ik weer genieten van jullie reisverslag, heel veel plezier .groetjes Geesje en Nico
  13. Jellie en Gaatse:
    25 maart 2017
    Veel plezier. We zullen weer genieten van jullie belevenissen.
    Groetjes
  14. Ingrid:
    Geniet ervan!!
  15. Riemer:
    27 maart 2017
    Maak er weer wat leuks van. Zal zoals gebruikelijk wel weer lukken.
    Groetjes
  16. Jolanda:
    28 maart 2017
    Hoi Rifra,
    Beetje late reactie van mij, maar toch een hele goede reis en lekker genieten!! Fijn dat alles goed met je gaat Ria.
    Dikke smok XXX
  17. Gerrit Ekkel:
    28 maart 2017
    Ja ja, jullie zijn alweer goed opweg! Afgelopen week hebben wij onze 'kennismaking en infomiddag' gehad. Groep zit niet vol, gelukkig, en telt incl.leiding 30 personen. Kunnen we mee leven.

Jullie goed weer en mooie reis.

Liefs en groetjes.