Versneld terug naar Zuudloarn, door Zweden, Noorwegen, Denemarken en Duitsland

4 november 2016 - Zuidlaren, Nederland

Dinsdag 25 oktober, Svenstavik

Zo, vanochtend vertrokken uit Vilhelmina en kunnen nu wel verklappen dat we op de terugreis zijn naar Nederland. Dit was eigenlijk nog niet de bedoeling, maar ja ik heb maar één zus, Tineke,  en die gaat trouwen. Op haar 68e stapt ze op 3 november het huwelijksbootje in met Ton van 70. Op die datum hebben ze precies 25 jaar verkering.  Wij wisten dit voordat we op reis gingen en zeiden, vooral ik, heel manmoedig: nou ja wat maakt het uit, het is maar een formaliteit en dus kunnen we wel wegblijven. Maar ja, een paar dagen geleden begon het toch te kriebelen en hebben we in overleg besloten om als verrassing toch maar op tijd terug te zijn voor de plechtigheid! Uiteindelijk hebben we ons einddoel bereikt, de Lofoten, en hebben we een prachtige reis gehad , veel gezien en beleeft met een heerlijk weertje. We stippelen dus een terugreis uit van een dikke 2000 km. We willen door  Noorwegen waar we bij Harma “ons derde kind”, Camiel, Isis en Eva langs willen gaan.  We zijn  nu met de vierde dag bezig en zijn van Vilhelmina naar Ostersund gereden waar een camperplaats zou zijn. Deze plek vinden we beiden niets, midden tussen de personenauto’s die af en aan rijden. Op de Ipad gekeken en vinden een plekje in Svenstavik, prima! Alle faciliteiten aanwezig voor 10 euro inclusief stroom. Er is een bak met enveloppen en formulieren, de formulieren kun je invullen en samen met het tientje in de envelop doen. Er is een brievenbus waar je de boel in kunt deponeren en dat doen wij dus! Nog een paar boodschapje bij de ICA, een tegenovergelegen supermarkt en dan lekker met het kacheltje aan naar binnen. De reis was heel goed, prima wegen en gelukkig sneeuwvrij. Onderweg valt het ons op dat het hier nog veel meer herfstkleuren zijn dan in het noorden, erg mooi!

Woensdag 26 oktober, Mora

Vandaag een ritje van 250 km van Svenstavik naar Mora, we zijn intussen afgedaald van Noord Zweden naar Midden Zweden. De reis verloopt goed, wel is het erg bewolkt, maar droog. Soms zien we een witte wereld en soms is alles weer helemaal groen. Verder is in midden Zweden een stuk meer bebouwing dan in het noorden. Daar kon je kilometers rijden zonder dat je een huis zag, hier zie je om de haverklap een huis en of dorpjes. We volgen eigenlijk al vanaf Gallivare in het noorden de Inlandsbanan treinroute naar het zuiden. Dit is een 1290 km lange route die alleen in de zomermaanden spoort. Er kan dan een 14 daagse treinpas worden gekocht waarmee je de hele route heen en terug kunt afleggen. Onderweg kun je uitstappen en met de bus of wandelend verder gaan om vervolgens ergens anders de treinreis weer te vervolgen, leuk! Komen rond 2 uur aan in Mora op een plek speciaal voor husbils, zoals campers in het Zweeds worden genoemd. Officieel zouden we een euro moeten betalen, maar we niets waar we dat kunnen doen en laten het dus maar. Het is koud en we doen het kacheltje even aan, doen wel zuinig met het gas want we moeten wel thuis komen met dit laatste gasflesje. We deden andere reizen ongeveer drie maanden met een flesje van 5 kilo, maar nu was deze na anderhalve week leeg! Vullen is lastig, we moeten dus gewoon rustig aan doen met het gasfliessie! Wandelen het plaatsje in en zien daar leuke dingen. Een standbeeld van Gustaf Vasa die ooit een route heeft afgelegd waar de langlaufloop Vasaloppet op gebaseerd is. dit is een 90 km lange langlauftocht die jaarlijks op de eerste zondag van maart wordt gehouden. Het is te vergelijken met onze Elfstedentocht, momenteel doen er jaarlijks meer dan 15000 deelnemers aan mee! Verder is er een standbeeld van een beroemde Zweedse schilder Zorn, deze heeft architectonisch ook veel betekent voor Mora. En als klap op de vuurpijl zien we een beeld van een Dalapaardje, dit zijn met de hand gemaakte en beschilderde  houten beeldjes van paardjes. De oorsprong hiervan ligt eeuwen terug toen timmerlieden in de avonduren houten speelgoed sneden en beschilderden voor hun kinderen. Verder zien we tot onze verrassing een Lidl in Mora, war we nog even een paar boodschapjes doen. Om half 5 zijn we terug bij het kotje en dan is de dag ook zo maar weer om. We wilden gebakken aardappelen met doperwtjes en een karbo eten, maar hebben van gisteren nog macaroni over. Dit eten we als voorafje, met als resultaat dat alleen de karbo voldoende is om onze buikjes verder te vullen, makkelijk maaltje dus!

Donderdag 27 oktober, Kongsvinger Noorwegen

Bij opstaan een prachtige onbewolkte lucht, heerlijk weertje dus. Frank loopt nog een rondje en komt er achter dat we op een verkeerd plekje staan. Tussen de hekken mag er 24 uur worden geparkeerd en wij staan daar buiten, we hebben dus een beetje illegaal gestaan! Na ons ontbijtje rijden we weg voor een trip van 230 km naar Kongsvinger in Noorwegen. We hebben een voorspoedige rit en komen mooi op tijd aan op de door ons uitgezochte camperplaats. Prima plekje, alleen geen  faciliteiten voor campers. We zijn dit anders gewend in Zweden, daar was altijd alles voorradig, alles verwarmd, een toilet met WC papier, warm water om de handen te wassen met zeep en papieren handdoekjes. We zijn wat dat betreft dus aardig verwend. Maar goed, we hebben een overnachtingsplekje. Wandelen een paar km omhoog naar een vesting uit de 18e eeuw, mooi! Komen onderweg nog langs een kerkje met een ui erop net zoals in Dwingeloo. In Noorwegen is dit een bijzonderheid, wel grappig. Het weer is de hele tijd goed gebleven met een temperatuurtje rond de 9 graden. In de avond begint het echter harder te waaien, we wachten af wat het weertje verder gaat brengen!

Vrijdag 28 oktober, Henneseid

Opruimen en wegwezen! We hebben een aardige rit voor de boeg naar Harma en haar gezin in Henneseid. Ze runnen daar een B&B in een oude school die daar helemaal voor opgeknapt is. Prima reis met weer veel zon en een lekker temperatuurtje. rijden door Oslo, door vooral veel tunnels, waardoor er van Oslo weinig wordt gezien. Komen rond half 3 bij Harma aan, die verrast de deur open doet! Bakje koffie, bijkletsen en dam komen Eva en Isis al weer uit school. Ook zij zijn verrast en vinden het leuk ons te zien en wij vinden het  uiteraard ook leuk hen weer te zien. Het zijn al echt grote meiden aan het worden! In de loop van de avond doen we gezellig wat spelletjes en kaarttrucjes met ze. In die tussentijd komen er nog een paar gasten aanwaaien die ook mee gaan eten, Camiel kookt een overheerlijke maaltijd voor ons, al met al een leuke avond.

Zaterdag 29 oktober, Varberg

Ontbijtje boven bij de Hulstjes met een lekker zachtgekookt eitje. Even na 11 uur vertrekken we, uitgezwaaid door de familie en rijden richting boot in Langesund. We hadden gisteravond al uitgezocht wanneer er boten zouden vertrekken naar Hirtshals. Er waren niet veel mogelijkheden. Vanuit Kristiansand vertrok er eentje 's ochtends om 8 uur. Dat hield in dat we heel vroeg moesten vertrekken. Andere mogelijkheid was in de middag om half 3 vanuit Langesund, vaartijd vierenhalf uur. We hadden voor het laatste gekozen, maar onderweg naar de boot zijn we van gedachten verandert en hebben ons plan aangepast en rijden via Zweden en Denemarken naar Duitsland. Hierin zat een veertje van een half uurtje van Horten naar Moss. Daarna is het even bikkelen richting Goteburg en nu zijn we dan in Zweden op een rastplats aanbeland. Ook hier een verwarmd toiletblok. Op de NKC site staat een waarschuwing , er zou een zwerver in de het invalidentoilet huizen die ’s nachts de camperaars lastig zou vallen. Wij inspecteren de boel, maar er is niemand. Wel hangt er in de toiletten een door de politie opgehangen waarschuwing dat het veiliger is om op een camping te staan. Nou, dat is ook niet altijd waar, we hebben wel meegemaakt dat er totaal geen bewaking was en dat er ook werd ingebroken. We blijven dan ook lekker staan en in de loop van de avond komt er nog een camper bij.  We nuttigen een heerlijke maaltijd, ravioli, gevuld en gevouwen door de kok (een keer raden welke) met een heerlijk saus er over. Zitten nu nog even uit te buiken en gaan morgen verder richting Denemarken.

Zondag 30 oktober, Lubeck (Duitsland)

Rustig nachtje gehad, de wintertijd is ingegaan, en tijdens ons ontbijtje gaan we bekijken welke route we vandaag gaan rijden en zoeken we alvast een camperplek uit. We hebben verschillende route opties. Eentje over Malmo en dan over de lange tolbrug, de Deense eilanden over en dan bij Kolding naar beneden richting Duitsland. De andere optie is met een ferry van Helsingborg Zweden naar Denemarken, scheelt een dikke 20 km en de tol, Daarna doorrijden langs Kopenhagen en door naar  Rødby en dan met een ferry over naar Puttgarden in Duitsland,  dit scheelt 150 km. Wij kiezen de laatste snelle route en de camperplek die we uit hadden gezocht ruilen we in voor eentje in Lubeck. Leuke route die 2 keer wordt onderbroken door een stukje over water met een ferry, een keertje 25 minuten en eentje van 3 kwartier. Dan is het nog 60 km naar Lubeck waar we op een voor ons bekende camperplek gaan staan. We zijn hier 2 keer eerder geweest en de plek ligt heel dicht bij het historische centrum. Installeren ons en hoeven niets te betalen omdat het zondag is. Dan een surprise, Frank nodigt me uit voor een etentje en ik mag kiezen waar. Het wordt een Griek waar we heerlijk eten met een wijntje erbij, dat kan hier weer!

Maandag 31 oktober, Zuidlaren

Als we aan ons broodje zitten, kijken we elkaar aan en bedenken unaniem dat we vandaag in een keer doorrijden naar huis. Het is maar 356 km en over de Duitse wegen is dat peanuts. Tegen tienen rijden we weg, gaan langs in Bunde, even over de grens, om wat boodschapjes te doen en zijn rond  drie uur tuus in Zuudloar’n. Tegen de avond bellen we de kinderen om te zeggen dat we thuis zijn en tot onze verrassing komen JP, Mees en Caro nog even langs. Morgen zien we Esther en de mannen en dan is het wachten op donderdag, de trouwdag van TiTo.

Vrijdag 4 november, Zuidlaren

De trouwdag is achter de rug en de verrassing was geslaagd. Het bruidspaar zag er prachtig uit en had de plechtigheid een heel eigen invulling gegeven. Al met al was een gezellige mooie dag, afgesloten met een etentje bij de Griek.  Blij dat we er bij zijn geweest!

Vanuit Zuidlaren de groetjes en hopelijk tot een volgende reis,

Liefs RiFra

1. Geesje:
    4 november 2016
    Ik had het al gehoord ,dat jullie terug waren ,veel plezier in Zuidlaren. Gr.Geesje
  2. De buurman (ex.):
    4 november 2016
    'n Betere reden dan gescheiden terug komen. :-)
  3. Frank en Ria:
    Als je dat maar weet!
  4. Frits Rijnsewijn:
    welkom thuis !
  5. A.moerman:
    4 november 2016
    WELKOM!!Bedankt voor de mooie foto's en spannende verhalen.
  6. Sjoerd en Hanneke:
    4 november 2016
    Welkom thuis Frank en Ria!
    En gefeliciteerd met je zus en zwager. Wat leuk zeg!
    Groetjes, Sjoerd en Hanneke
    Zien jullie in Zuidlaren :-)!
  7. Jellie en Gaatse:
    4 november 2016
    Fijn dat jullie weer heel huis thus zijn. Wat zal je zus het geweldig hebben gevonden. We verheugen on nu al weer op de volgende verhalen wanneer jullie weer op vakantie gaan. Groetjes Gaatse en Jellie
  8. Ilse en Kees:
    4 november 2016
    Nou dat is ook wat, wel lief dat jullie naar huis zijn gekomen voor de trouwerij van je zus, het laatste weekverhaal met veel plezier gelezen. had het gevoel dat jullie de laatste week veel km hebben gemaakt. Al de verhalen zal ik zeker missen, op naar de volgende reis.
    Heb een kennis die met de motor naar Zuid-Afrika is, hij is nu onder de Evenaar, heeft ook al net als jullie veel meegemaakt. Gr Ilse en Kees P,
  9. Roelie en Ton Dagelet:
    5 november 2016
    Welkom thuis! We hebben weer enorm van jullie verhalen genoten. Wat hebben jullie een mooie reis gehad. Gefeliciteerd met het huwelijk van jullie zusje en zwager.
    Groetjes, Roelie en Ton
  10. Nelly:
    5 november 2016
    leuk voor tito dat jullie op tijd waren wat een verrassing en weer een geweldig verhaal dank je
  11. Janny Moerman Huizing:
    Welkom thuis!
    Volgens mij hebben we een abonnement op het eerder weer thuiskomen.
    Maar gelukkig kan dat met de camper zonder problemen!
    Geniet van het weer thuis zijn en maak maar gauw nieuwe plannen voor een volgende reis.
    Liefs, janny en andre
  12. Koos en Tina:
    6 november 2016
    Welkom thuis, en bedankt voor de mooie verhalen en foto's
    We hopen dat het een mooie en feestelijke bruiloft was !!

Koos en Tina
  13. Jolanda:
    6 november 2016
    lieve Rifra, dank jullie wel voor de mooie verhalen en foto's.
    welkom thuis en tot snel.
    dikke kus xxx
  14. Julia:
    28 december 2016
    Ha ria en frank!
    Misschien kijk ik eroverheen maar ik kan jullie emailadres niet ontdekken. Mijne is: [email protected]
    Wellicht is er binnenkort een mogelijkheid om eens af te spreken! Hartelijke groet en fijne dagen Julia en Soren