Polen uit, Duitsland in!

8 juli 2017 - Saliste, Roemenië

Goedemorgen allemaal,

Hier dan weer een verslag van ons, het zal wal een van de laatste deze trip zijn. We komen steeds dichter bij Zuudloar'n. Zijn nu al een paar dagen in Duitsland, momenteel in Lebus, vlakbij Frankfurt aan de Oder. Dit is tegen de Poolse grens aan. We genieten van het Duitse grenslandschap en gaan nog wat oude Oost-Duitse plaatsjes bezoeken.

Liefs RiFra

Zondag 2 juli      Wroclaw (Breslau)

Mijn broodheer haalt sinds lange tijd weer eens een broodje, hij doet dit bij het pompstation. Daar liggen heerlijke belegde broodjes. Frank kiest er 2 uit en dan worden ze tot zijn verrassing warm gemaakt, was een lekker ontbijtje! Hebben er voor gekozen om naar Wroclaw te rijden, een flinke rit van 269 km. De Poolse wegen zijn goed te rijden en we wagen het er dus op! Het is wel een lange trip, we zijn meer dan 4 uur onderweg, inclusief boodschapjes doen bij de Lidl, jaja ook in Polen! We komen tot de ontdekking dat we  al eerder op deze camping zijn geweest, maar toen regende het nogal en zijn we niet naar het centrum geweest. Bij het aanmelden staat er nog een Nederlandse meneer, die lei(ij)der is van een groep, zij zijn met 11 campers en caravans. Ook komt er nog een Franse groep aan rijden, het wordt dus aardig vol. Maar er kan nog meer bij hoor, er is plek voor 150 campers/caravans/tenten! Bij de receptie is een erg aardig meisje die ons met van alles ten dienste is. ze geedt ons ook een kaart van Wroclaw en tekent er de fietsroute op naar de stad. Nadat we zijn bijgekomen van de rit, pakken we de fiets en rijden zo’n 4 km naar het centrum. Prima te doen, parkeren de fietsen en gaan dan het grote plein, (Rynek) bewonderen. We zijn beide onder de indruk van het plein en de mooie gevels. Wat erg leuk is dat Wroclaw de “Kabouterstad” wordt genoemd. Op veel plaatsen staan namelijk bronzen kabouters, erg leuk! Nadat we er een uurtje hebben rondgescharreld en foto’s hebben gemaakt fietsen we terug, tenminste dat is de bedoeling! Frank zegt dat hij de weg wel weet en ik volg hem. Na een poos passeren we een heel hoog gebouw en ik zeg tegen Frank dat ik die op de heenweg ook heb gezien maar dan helemaal uit de verte. Frank fietst echter stug door, hij weet wel beter, of toch niet!? Op een gegeven moment toch maar even op het kaartje kijken en dan komen we tot de ontdekking dat e helemaal aan de andere kant van de stad zijn beland. Na een hoop gepuzzel komen we weer terug in het centrum en dan vinden we gelukkig de weg terug naar ons kotje! Was daardoor toch nog een flinke fietstocht. We eten gemakkelijk, bij de Lidl een pak lasagne gekocht en dat kan zo in het oventje, met wat verse sla erbij is het een goede maaltijd.

Wroclaw

De eerste keer dat Wroclaw in historische documenten wordt genoemd is onder de naam Wratislawa. In de negende eeuw was er, vlakbij een doorwaadbare plaats, een marktstadje onder die naam gevestigd op een groot eiland in de rivier de Odra. Later, toen er een kathedraal werd gebouwd, zou dit eiland de naam Ostrów Tumski (kathedraaleiland) krijgen. In de dertiende eeuw werd de stad, zoals de meeste nederzettingen in zuidelijk Polen, verwoest door de Tataren, en vervolgens weer opgebouwd op de linkeroever van de Odra. Onder de naam Preslau werd het vervolgens de hoofdstad van een onafhankelijk hertogdom dat deel ging uitmaken van de Hanze. Vervolgens kwam de stad twee eeuwen lang onder Boheems bestuur te staan, en werd steeds welvarender. Aan de Boheemse periode kwam een eind toen Wroclaw (inmiddels Breslau geheten) deel ging uitmaken van het Habsburgse Rijk. In de 18de eeuw kregen de Pruisen het voor het zeggen in de stad, die steeds nadrukkelijker door Duitse invloeden werd gekenmerkt. Na de Duitse eenwording werd de stad een van de meest oostelijke buitenposten van het Duitse Keizerrijk. Ook na de Eerste Wereldoorlog bleef Wroclaw/Breslau deel uitmaken van Duitsland en aan het eind van de Tweede Wereldoorlog werd de stad door de Duitsers veranderd in één groot fort ter verdediging tegen de Sovjettroepen: Festung Breslau. Er werden gigantische verwoestingen aangericht. In de jaren na de oorlog werd de stad, nu deel van Polen en eindelijk onder de naam Wroclaw, met zorg gerestaureerd. Vandaag de dag wordt Wroclaw tot de meest sfeervolle steden van het land gerekend en dikwijls vergeleken met het beroemdere Krakau. Hoort u, terwijl u door Wroclaw wandelt, een licht getrippel of een geluid dat klinkt als een zuchtje wind? Kijk dan eens naar beneden en pas goed op waar u uw voeten zet. Sinds eeuwen wonen in Wroclaw namelijk twee volken samen: mensen en kabouters. In de communistische periode werden, in het holst van de nacht, op allerlei plaatsen in de stad stiekem beelden van kabouters geplaatst, bij wijze van ondergronds protest onder de naam ‘Pomaranczowa Alternatywa’ (het Oranje Alternatief). Tegenwoordig figureren ze, ook bij daglicht, als symbool van de tolerantie en de open geest van de inwoners van de stad. In Wroclaw rondwandelen op zoek naar deze kleine kameraden is een aardig spelletje, zeker met kinderen.

Maandag 3 juli                  Wroclaw,

Her t is de bedoeling om vandaag naar het drielandenpunt, Tsjechië, Polen en Duitsland te rijden, maar dan komen we tot de ontdekking dat we een lekke band hebben. Gisteren zagen we dat ie een beetje leeg was, maar het was zondag en dan is er geen garage open. Vanochtend staat hij dus helemaal plat en moeten er gebeld worden voor een bandenlapper. Dit laten we om half 10 bij de receptie doen en daar wordt na een telefoontje gezegd dat er over ongeveer 2 uur iemand zal komen. Poolse uurtjes, want om even over tweeën was er nog niemand, nog maar eens naar de receptie en daar wordt ons verzekerd dat er binnen een half uur iemand zal zijn. Dat klopt, na een kwartiertje komt er een auto met 2 man er in die de band meenemen. Dan is het wachten geblazen  en ja hoor, na een half uurtje komt de man terug om Frank op te halen. Die rijdt met de man mee en staat doodsangsten uit, de man rijdt als een gek!!! In de garage laten ze Frank zien dat de band nog heel is, maar dat er een scheur in de velg zit, daardoor loopt de lucht uit de band! Hij moet gelast worden en het is maar de vraag of er bij het bedrijf waar men  het gaat repareren er nu tijd  voor is, we wachten af. Even na vieren komen ze terug en is de band weer up to date. Wij besluiten om nog een nachtje te blijven , hebben geen boodschapjes gedaan en gaan vanavind meer weer eens uit eten. Frank goulassoep met een broodje en een hotdog. Ik heb een kipschnitzel met patat  en een salade, geen Jamie Oliver, maar we worden  wel vol! Dit was een gedwongen rustdag die vooral uit wachten bestond!

Dinsdag 4 juli                     Ostritz Duitsland,

Kregen van een aantal mensen te horen dat de omgeving (het Zittauer Gebirge) van het drielandenpunt Polen, Duitsland en Tsjechie erg mooi moet zijn met leuke stadjes. Deze driehoek ligt even over de grens. Wij rijden vandaag dus die kant op, maken onderweg onze laatste zloty’s op aan boodschappen en geven een jongen die om iets te eten vraagt een stuk pizza en een dubbeldrankje. Ook geven we hem onze laatste 10 zloty’s en kunnen vanaf nu weer met de euro betalen. Komen op een camperplaats te staan bij een klooster, gratis met donatie aan het klooster. Leuk plekkie met mooi uitzicht en we staan er alleen. In de loop van de middag wandelen we naar het klooster, best groot en mooi. We vragen daar of er ook een wandelroute is en die is er. Leuke route met aardig wat klimwerk, maar dat mag de pret niet drukken. Het weertje is goed en de natuur is erg mooi. We lopen eerst een stuk langs de Neisse, de grensrivier en bekend van de Oder-Neisse linie. Het is een stevige tippel en we zijn wel even bezig. Terug drinken we een biertje op het terras van het kloostercomplex  en dan nog weer omhoog naar ons kotje. Als we net terug zijn komt er toch nog een tweede camper aangereden en hebben we vannacht dus gezelschap. Frank kookt vanavond, worteltjes met doperwtjes, rijst en een worstje, tis zozo!

Woensdag 5 juli                               Obercunnersdorf,

Beide vroeg wakker en ontbijten met een pak toost in plaats van met brood. Daarna schrijf ik bij en zit Frank lekker op het bankje naast ons kotje van het uitzicht  en het zonnetje te genieten. Tegen tien uur vertrekken we naar Zittau, vinden met moeite een parkeerplaats en wandelen het oude centrum van het plaatsje in. We blijven er niet lang, we vinden het  beide niet echt mooi. Daarna rijden we naar het drielandenpunt, een Duitse meneer wijst ons de weg en zegt dat dit niet de moeite waard is. wij zijn eigenwijs en gaan toch. Er is een parkeerplaats ongeveer een kilometer voor het punt, een wandeltje langs de Neisse. Wij vinden het drielandenpunt wel leuk, de Duitse vlag aan deze kant van de Neisse  en de Poolse en Tsjechische aan de andere kant samen met de Europese vlag. Maken wat foto’s en wandelen weer terug, het is een heerlijk weertje. Dan zetten we de TomTom op Obercunnersdorf, een ritje van ongeveer 20 km. komen eerst bij een verkeerde camperplek en zoeken dan de goede. Hij is bij een Freibad en we staan als enige op de camperplekken, er is plaats voor 5. Na ons middagbroodje wandelen we het dorp in. Het staat bekend om zijn aparte huizen, de zogenaamde “umgebindehauser”, mooi en apart om te zien. Bekijken de kerk aan de buitenkant, is gesloten en maken een praatje met een meneer die de graven aan het onderhouden is. We vragen wat de brug is die we steeds zien en hij vertelt ons dat het een spoorweg was, maar sinds 2008 niet meer in gebruik is, er groeit nu gras en zelfs bomen op, aldus de man. We nemen afscheid en wandelen verder en maken een rondje rond naar het Freibad terug. Doen een spelletje en dan gaat Frank koken, knoedels, blik boontjes en runderrollade uit blik met een pikant sausje er over. Prima te eten. Ik vindt het lekkerder dan gisteren, maar Frank niet! Het is nu kwart voor negen en we staan nog steeds alleen, zal nu ook wel zo blijven, lekker rustig!!

Donderdag 6 juli              Beeskow,

Hebben vandaag een ritje van 156 km naar Beeskow. Leuke rit over binnen weggetjes en doen er daardoor ook wat langer over. Onderweg twee umleitungen waarvan er eentje een behoorlijke umleitung is, dit mag echter de pret niet drukken. Tegen tweeën komen we aan op de camping in Beeskow, bij de receptie is niemand aanwezig en we bellen het nummer dat opgeprikt staat. Binnen 5 minuten is er iemand en checken we in. We kunnen nu weer heerlijk buiten zitten. Op camperplaatsen is campinggedrag niet toegestaan, dit houdt in dat je niet buiten mag zitten en was buiten mag hangen. Ook wel logisch, vaak zijn camperplaatsen gratis en dan wordt het een hele goedkope camping! Als het regent of koud is, is het wel prettig om binnen te zitten, maar als het warm is niet!!!!! Lunchen en dan wandelen we naar het dorp, we zijn hier een keertje eerder geweest en waren toen nogal gecharmeerd van de altstad. Dat is niet veranderd, het dorp is maar klein en heeft negen torens en een nog redelijk intacte muur. Het ligt aan de rivier de Spree waar veel waterplezier in de vorm van zwemmen en bootje varen is. Terug zitten we nog even lekker buiten in de schaduw, tis weer een warme dag. ’s Avonds gaan we uit eten in het restaurant van een sportcomplex, heerlijk gegeten allebei! Nu is het kwart voor tien en zijn we net naar binnen gegaan!

Vrijdag 7 juli                      Lebus,

Vannacht pittige regenbuien en ook bij opstaan regen. Douchen ons, goed uitkijken want de douchevloer is nogal glibberig en dan kun je raar komen te vallen. Na her douchen ontbijtje en kijken we waar we naar toen gaan. Het wordt een camperplaats in Lebus, de plek ligt aan de Oder bij een restaurant en er loopt een fietsroute langs de Oder. Onderweg nog steeds wat regen en als we in Lebus aankomen is het ook nog niet droog.  We besluiten toch te blijven, in ieder geval ons broodje daar te nuttigen en dan verder kijken wat we doen. Gelukkig wordt het al snel droog en blijven we lekker staan waar we staan. Frank haalt de fietsen van het kotje en we gaan lekker fietsen langs de Oder. Er loopt een fietspad helemaal van boven langs de Oder naar beneden langs de Neisse, dit is de beroemde Oder Neisse linie/grens, hier langs is jaren gestreden om de grens Duitsland Polen en pas  in 1990 werd er een verdrag getekend over de officiële grens tussen beide landen en werd wat dat betreft de vrede getekend. De route langs de Oder is in een woord prachtig, we fietsen langs de Duitse kant en Polen ligt aan de overkant. We genieten volop, het zonnetje schijnt en de natuur is prachtig, we zien onderweg twee vossen. In een dorpje drinken we wat en de restauranteigenaar vertelt ons dat er over een paar uurtjes flink wat regen gaat vallen. Als we terug zijn kunnen we nog even lekker buiten zitten en dan gaat het inderdaad regenen en flink ook! Tussen de buien door lopen we naar restaurant Angelheim en gaan daar een hapje eten, prima verzorgd. Ik eet weer eens forel, zalig, Frank vissoep en een steak. Zitten nu lekker voldaan en wat rozig van het fietsen in ons kotje.

RiFra

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. A.moerman:
    8 juli 2017
    Mooi verslag ,en inderdaad jullie komen steeds dichterbij. Je had je ook in de stromende regen kunnen douchen, dan was het waarschijnlijk de vloer ook niet zo glad. Hihi. Geniet en VOORZICHTIG! !!
  2. Martin en cobi:
    8 juli 2017
    Hallo Rifra zo te lezen zijn jullie al aardig in de richting van Zuidlaren.Wat vervelend dat jullie weer een lekke band en een scheurtje in de velg hadden.Nu we hopen dat verdere pech voor uitblijft. Geniet nog lekker van de omgeving op de fiets. Het regent hier momenteel .Veel liefs en groetjes. En misschien tot gauw.
  3. Geesje:
    8 juli 2017
    Heb weer genoten van jullie reisverslag,wat een pech ja met het kotje ,en die kabouters leuk kon je er geen een meenemen voor de tuin in Zuidlaren ha ha ha ,prettige terugreis Groetjes uit het druilige Zuidlaren
  4. Ilse en Kees:
    9 juli 2017
    Hallo Frank en Ria, jullie zullen wel denken, Ilse en Kees laten niets meer horen, maar wij zijn afgelopen donderdag terug van vakantie, wij zijn naar Slovenië, Italië en Duitsland geweest. De verhalen die ik gelezen heb over Hongarije en de Rroma,s zie je ook wat van terug in Slovenië, al zie je hier dat er flink aan de economie getrokken wordt.
    De verhalen en de foto's zijn weer heel mooi, krijg je toch een indruk van de verhalen die er bij staan.
    Begrijp aan het laatste verhaal dat jullie weer terug zijn richting huis.
    Zodra we in Zuidlaren zijn proberen we wel te contacten.
    Goede en behouden reis. Hebben zelf 3000km achter de rug en dan maak je wel en een en ander mee op de weg. Zo ook een onweersbui die helemaal zwart groen was, zijn op een parkeerplaats gaan staan en zagen niets meer toen ze de (ritssluiting) opentrokken, zo maar een voorbeeld. Zal wel herkenbaar zijn voor jullie. Gr Ilse en kees potters.