Restje Duitsland en nu in Zuidlaren!

12 juli 2017 - Zuidlaren, Nederland

Hallo allemaal,

Hier ons laatste korte verslagje van onze trip die bijna vier maanden heeft geduurd. De laatste dagen werd het weer slechter en hebben we besloten om wat eerder dan gepland naar huis te gaan. We hebben het heerlijk gehad en ja, aan alle mooie dingen komt een end. De reis die we in gedachten hadden naar Kirchizie is niet doorgegaan door de perikelen in Turkije, was eerst even slikken, maar  achteraf hebben we daar geen spijt van. In Griekenland hebben we een mooie tijd gehad, Bulgarije was ook mooi en Roemenië vonden we helemaal geweldig. Het is zeker een aanrader, een prachtige verscheidenheid aan natuur en veel cultuur. De terugweg door Polen en het voormalige Oost- Duitsland was ook de moeite waard. We hebben weer regelmatig reacties op ons blog gehad en dat vinden we altijd erg leuk, bedankt daarvoor!  Hopelijk tot een volgende trip,

Liefs RiFra

Zaterdag 8 juli                                  Templin,

Frank kan het Dagblad nog even lekker downloaden, de zaterdageditie is toch altijd wel leuk. Daarna ga ik het blog versturen, het internet gebeuren in Duitsland is ronduit slecht. Neef Andre had dit al aangegeven en Andre, het klopt helemaal hoor! Hele slechte verbinding en op campings moet je er voor betalen. Bij restaurant Angelheimwaren we gisteren te gast en daar hadden we gratis internet. Nu kunnen we op het terras internetten, de boel is toch nog dicht. Dan stappen we het kotje in om onze weg te vervolgen. We sluiten alles af en dan zie ik dat er water uit het kotje loopt. We maken de boel weer open en dan blijkt dat er een 5 literwaterfles niet goed (door mij) dichtgedraaid is en dus behoorlijk lekt. De boel is zeiknat binnen in het kotje. We draaien de fles weer goed dicht, sluiten de boel weer af en rijden weg. Zien wel weer verder als we aankomen op de volgende plek! Rijden ongeveer 130 km over binnen weggetjes naar Templin, komen daar aan op een mooie camperplaats waar plaats is voormeerdere campers, we staan er met een camper of tien. Doen gelijk de zaterdagse boodschapjes bij een supermarkt aan de overkant, eten dan ons broodje en gaan daarna het stadje in. Het is een oud vestingstadje, helemaal ommuurd met een aantal torens. We halen bij de toerist info een plattegrondje en krijgen een wandelkaartje zodat je alle bijzonderheden kunt zien. Zo wandelen we de hele stadsmuur af en zien alle torens, leuke straatjes, de kerk, het raadhuis enz. Gewoon erg leuk om te doen. Terug zitten we nog even lekker buiten, officieel mag dat niet op een camperplaats, maar iedereen doet het hier, dus wij ook. 's Avonds eten we een pizza in het stadje, lekker en gezellig. Gaan vaak uit eten, maar ja, ti's verhoudingsgewijs met Nederlandgoedkoop. Op de terugweg zien we een prachtige regenboog, nu een bakje koffie en dan bekijken waar de reis morgen naar toe zal gaan.

Zondag 9 juli                     Greifswald,

Nemen ons zondag ontbijtje met een lekker gekookt eitje. Een 5 minuten eitje en ik kreeg daarvoor het cijfer 8.5! Dat is hoog, maar hij was dan ook bijna perfect TiTo!  Daarna is het opruimen geblazen en vertrekken we voor een rit van 129 km over binnen weggetjes. We kunnen ook over de snelweg, dat is volgens onze meneer van de TomTom 10 km langer maar een uur korter rijden. Wij kiezen voor de binnen weggetjes en rijden dus 10 km minder en een uur langer. Mooie rit door leuke dorpjes, kunnen geen boodschapjes doen want de winkels in Duitsland zij op zondag allemaal dicht. Komen in Greifswald opeen grote parkeerplaats bij het haventje waar ook campers mogen bivakkeren. Wij zetten ons kotje op een plekje in de hoek en gooien 5 euro in de automaat, kunnen weer een nachtje slapen. Eten ons broodje, zitten nog even bij te komen en gaan dan Greifswald in. We kunnen over een loopbruggetje naar het centrum en lopen eerst naar de grote markt waar een info punt is. Daar halen we een stadsplan en wandelen een rondje en bekijken de bezienswaardigheden. Op zich geen onaardig plaatsje en het marktplein springt er echt uit, mooie oude panden! Zo'n twee uur verder zijn we terug bij ons kotje, doen een spelletje en ondertussen wordt het steeds drukker op de parkeerplaats. Het blijkt dat er zo ongeveer naast ons in de openlucht een musical, Jezus Christ Superstar, wordt opgevoerd. Wij gaan op een schip een hapje eten, ik curry braadworst met patatten en salade, Frank iets met matjes en rode bietensalade. Nu zitten we weer in het kotje met de deur nog open te genieten van de muziek en zang van de musical!

Maandag 10 juli Wismar,

Vertrekken niet te laat, maar doen er wel erg lang over. Op een gegeven moment staan we al een half uur in een langzaam rijdende file en vragen ons de hele tijd af waarom!!!!! Geen weg opbreking, geen ongeluk (gelukkig), maar wel een pretpark waar iedereen naar toe wil, wij niet! Kunnen nu eindelijk doorrijden tot Wismar, maar ook daar op de rondweg naar de camperplaats weer in de file. Dat is het enige niet, want tot overmaat van ramp regent het ook nog dat het giet. Vinden een van de laatste plekjes op een grote camperplaats, na ons komen er nog vele, maar die moeten onverrichterzake terug en op zoek gaan naar iets anders. Wij settelen ons, eten een broodje en hopen dat het droog gaat worden, dan kunnen we Wismar nog even in. Het wordt niet droog, het blijft de rest van de middag en avond behoorlijk regenen. We blijven dus lekker droog in het kotje zitten, maar leuk is anders! Zien de hele tijd camperaars komen die een plekje zoeken maar ti's helemaal vol! Doen een extra spelletje, Frank wint alles grgrgrrrr, liggen niet te laat in bed.

Maandag 11 juli             Zuidlaren,

Hebben beide erg vast geslapen en worden uitgerust wakker. Frank haalt broodjes bij de Netto om de hoek en ik kleed me aan. Het is de bedoeling om vanmiddag naar Bremen te gaan en morgen naar huis. Onderweg is het weer echter nogal wisselend, regen, donkere luchten en zo nu en dan droog. Even voor Hamburg komen we in een file te staan. We staan naast een Duitse auto waaruit een Nederlandse man stapt, komen met hem aan de praat en hij vertelt dat hij in Duitsland werkt en woont, maar elk weekend in Groningen is. Dan woont hij bij zijn vriendin aan de Kerklaan, he toevallig daar woont mijn zus ook! Zijn bijna buren, grappig weer! Na anderhalf uur file mogen we verder, we rijden dan voorbij een vrachtwagen die aan de voorkant volledig in de prak ligt. Kunnen daarna een stuk doorrijden, als we bij Bremen komen regent het en besluiten we door te rijden noar hoes! Al met al doen we over de rit van Wismar naar Zuidlaren 7 uur, we komen om even over vijven aan bij ons huuske. Ook weer fijn, de kinderen en kleinkinderen komen langs en het is heerlijk ze weer te zien en te knuffelen! Zijn mooi in de bloemetjes gezet en voelen ons weer helemaal tuus!!!!!

RiFra

1. Janny Moerman Huizing:
    12 juli 2017
    Ook weer fijn om thuis te komen na zo'n lange reis!
    Jullie hebben ontzettend veel gezien en beleefd . Heel veel van de plaatsen waar jullie waren zijn wij ook geweest. We kunnen ons dus een beetje voorstellen hoe het was. Toch hebben jullie er een heel andere reis van gemaakt.
    We vonden het wel heel apart en leuk dat we een paar keer enkele dagen met jullie hebben doorgebracht in Griekenland en Bulgarije. Nog bedankt voor de gezelligheid.
    Nu maar weer thuis genieten!
    Liefs, Andre en Janny
  2. Diny Wijnand:
    12 juli 2017
    Welkom thuis. Is weer een prachtige rondreis geweest. Jullie hebben weer veel gezien en volop genoten.
  3. Conny en Bart:
    12 juli 2017
    We hebben elkaar kort ontmoet op camping Adam in Krakau. Eenmaal thuis heb ik jullie blog opgezocht en al enkele verhalen gezlezen. Leuk! Ik ga nog lezen over jullie mooie ruim van 13 maanden. Grappig om te lezen dat jij, Ria, in de psychiatrie hebt gewerkt. Wij beide werken al jaren als spv in de GGZ. Wat een toeval weer. Nu, veel plezier thuis in Laren en ik hoop dat jullie door het hoge gras komen zodat de feesttent weer neergezet kan worden.:-) Groeten, Bart en Conny
  4. Martin en cobi:
    12 juli 2017
    Rifra we hebben genoten van al jullie's reisverhalen en als je weer op reis gaat zullen we het zeker weer volgen. We vinden het ook fijn dat jullie . heelhuids in Zuidlaren zijn. Groetjes Martin en Cobi.
  5. A.moerman:
    RIFRA ......BEDANKT,welkom thuis!!!
  6. De buurman (ex.):
    12 juli 2017
    Op een weekje hebben we jullie net gemist. Jullie blijven nu nog wel een paar maanden in NL?
    In september kom ik weer.
    Bedankt voor alle mooie verhalen.
    groeten, je ex.
  7. Riemer:
    12 juli 2017
    Mooi dat jullie het weer hebben overleefd en hebben genoten.
    Krijg Ietje niet zo gek..... wel een beetje veel jaloers.

Topverslagen, niet allemaal direct gelezen....
    en niet overal op gereageerd. Druk, druk, druk . . .

Tot horens/ziens

Riemer en Ietje
  8. Henk en Sina:
    12 juli 2017
    Welkom thuis, hebben weer genoten van jullie geweldige belevenissen. Bedankt dat wij met jullie mochten mee reizen.
  9. Chris en Tine:
    12 juli 2017
    Welkom thuis,het zit er weer,jullie hebben genoten.
    De verhalen waren leuk geschreven,bedankt daar voor.
    Tot kijk en de groeten Chris en Tine.
  10. Geesje:
    13 juli 2017
    Welkom Thuis heb genoten van jullie reisverslag en de mooie foto's zal ze missen,het was net een mooi boek gr.geesje
  11. Gerrit Ekkel:
    13 juli 2017
    Welkom weer thuis! Dank voor jullie mooie verhalen en uitgebreide info.

Snel een keertje 'bieproaten'.

Hartelijke groeten,
    Dicky en Gerrit.
  12. Jolanda:
    13 juli 2017
    Welkom thuis!! Enorm genoten van jullie leuke verhalen!
    Wat zijn de maanden toch voorbij gevlogen.
    Nu weer lekker genieten in jullie eigen huis, en alles bij de hand.
    Liefs Jolanda
  13. Koos en Tina:
    14 juli 2017
    Welkom thuis! we hebben weer genoten van jullie belevenissen, de 4 maanden zijn weer voorbij gevlogen.
    Groetjes Koos en Tina
  14. Ilse en Kees:
    14 juli 2017
    Hallo, misschien wel een van de laatste die reageert.

Wij zijn nu een week thuis van 3 weken vakantie en ben nog druk doende met het lezen van de mails.

Wat de file aangaat wij hebben vanaf het begin van de Fussenpass tot aan het einde in de file gestaan, duur 5 uur, gezellig, dus niet.
    Wij rijden al jaren met de vakantie door Duitsland en ieder jaar zijn er weg opbrekingen met alle gevolgen van dien.

Maar goed, jullie zijn weer thuis en al lezende de blogs iedere keer weer leuke verhalen.
    Zullen jullie zeker zien als we in Zuidlaren zijn.

Gr Ilse en kees,
  15. Erna Pebesma:
    25 juli 2017
    Ik wil ook graag jullie reisverhalen lezen!