Tweede week Rusland

18 juli 2013 - Nizhneudinskiy rayon, Rusland

Hoi,
Bedankt voor weer de leuke reacties en hier dan het 2e verslag uit Rusland. We rijden nu bijna 2 weken door dit onmetelijke land. Het is de hele tijd flink doorkachelen, want we hebben 30 dagen de tijd om er doorheen te gaan en een visum voor 30 dagen Mongolië te regelen. Dit doen we in Ulaan Ude, zo'n 200 km van de grens. De rit van zo'n 8000  km door Rusland was afwisselend, van hele stukken erg saai met dode berken tot prachtige landschappen met dorpjes met houten huisjes en schitterende bermen. Van vlak tot bergen, goede wegen tot vreselijke wegen. Geen toerist gezien of ontmoet. Overnachten was nooit een probleem. Russen spreken geen woord over de grens, je bent dus  helemaal op jezelf teruggeworpen. De Ipad is als tolk geweldig en een boekje met iconen waarin je aan kunt wijzen wat je wilt hebben, doet wonderen, zo komen we bijvoorbeeld aan keukenrollen. Water is wel een probleem, we kopen bij de supermarkt 10 liters flessen. dit deden we al voor drinkwater, maar nu gebruiken we het ook om te wassen en onszelf even lekker te poedelen. Tot nu toe hebben we het prima gered en verheugen we ons op Mongolië!
RiFra

Vrijdag 12 juli
Zo, vandaag zijn we door de Oeral gereden, een laaggebergte. ( ja Marijke, we konden Oero(a)l  toch niet helemaal missen). Prima rit gehad, zo'n 460 km gereden en we lopen mooi in op ons schema. Rusland is voor ons doorkachelen naar Mongolië en we merken dat het een ontiegelijk groot land is. Over het Oeral gebergte komen we in het Aziatisch gedeelte van Rusland. We zien daar ook gelijk veel Aziatische mensen. We staan bij een restaurant met een grote parkeerplaats en kunnen eten en overnachten. Via de vertalingsapp op onze Ipad kunnen we goed contact krijgen met de Russen, zo ook vanmiddag met de jongen van het restaurant.  Hij komt  uit Tachikistan, is Moslim en is 25 jaar.  Hij werkt in Rusland en het geld dat hij verdient stuurt hij naar zijn moeder ingaan er zo Pilav eten en wat daar verder bij komt zien we wel!  Niet zo veel, maar wel lekker. Rustige avond in het kotje, met regen en onweer. Het valt ons trouwens op dat het rond 3 uur in de ochtend al helemaal licht is!

Oeralgebergte
Dit is een gebergte dat in Rusland ruwweg van noord naar zuid loopt en het noordelijke deel van de scheiding vormt tussen Europa en Azië op het Eurazische vasteland. Met een lengte van ongeveer 2.500 kilometer is de Oeral het langste gebergte van Europa. De breedte varieert tussen de 40 en 150 kilometer. De hoogste top is met 1894 meter de berg Narodnaja ("Volksberg") in het noorden.

Zaterdag 13 juli
Ontbijten met blini's (pannekoekjes) met vanillesaus. Dit valt er beter in dan een droog broodje of crackers. Rijden dan richting Kurgan en vervolgens Omsk. Dat is nog zo'n 900 km, hoeveel  werst dat is weten we niet haha! Onderweg stoppen we voor een soepje, wat een zootje bij dit soort stopplaatsen. Rijden ongeveer 500 km en moeten morgen naar Omsk nog 422 km. Dit is een miljoenenstad, we kijken of het de moeite waard is om daar te blijven. Als dat zo is, nemen we een rustdag. O ja, we weten hoe het komt dat het zo vroeg licht is,  wij liepen 2 uur achter! Om 3 uur was het dus al 5 uur. In Omsk is het nog een uur later en in Ulaan Batar (Mongolië) nog eens een uur later. We verschillen dan 6 uur met Nederland.

SONGTEKST DE DODENRIT (DRS. P) Vrıj bewerkt door RiFra

We rijden met ons kotje door 't eindeloze woud
Het is een graad of dertig, het is zomer en niet koud
Ons geliefde kotje raast over een slecht onderhouden weg
We zien nog veel meer auto's, een heleboel met pech

We zijn op weg naar Omsk, maar de weg daarheen is lang
En daarom vullen wij de tijd met feestelijk gezang
Intussen gaat zich iets bewegen in de achtergrond:
Iets donkers en iets talrijks, en het lijkt ons ongezond

Ze zijn nog vrij ver achter ons, we zien ze echter wel
Het is een hele massa en ze lopen nogal snel
En door ons achterna te lopen zien wij ze nogal vlot
Wat onvoordelig uit kan pakken voor ons in het kot

De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been
Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen
Ze hebben grote tanden, dat is duidelijk te zien
Het zijn waarschijnlijk wolven, en kwaadaardig bovendien

Al is de toestand zorgelijk, in paniek roak'n wie nait
En hold'n de moud derin deur middel van t' Grunnings Laid
We kennen onze tekst goed en we zingen heel wat af
Terwijl de wolven nader komen in gestrekte draf

Het is van hier naar Omsk nog een kleine honderd werst
't Is prettig dat de olie net vanmiddag is ververst
Wel jammer dat de wolven ons toch hebben ingehaald
Men ziet de flinke eetlust die hun uit de ogen straalt

We doen heel onbekommerd en we zingen continu
Toch moet er iets gebeuren onder moeders paraplu
En zonder op te vallen denk ik hoe moet het verder gaan
Wie moet er aan geloven, wie gaat er strakjes aan

Moet Frank het dan maar wezen? Maar nee die jongen rijdt
Wat vind ik van mezelf dan? Nee, ik wil mezelf niet kwijt
De keuze is wel lastig en misschien wel ongehoord
Maar met een ijselijke kreet gaat Frankie overboord

Helaas, ik moet hem afstaan aan die hongerige troep
Nu nog maar twintig werst en Hoeperdepoep zat op de stoep
De wolven hebben alle aandacht voor die lekkernij
Nog vierentachtig werst en o, wat ben ik heden blij

Ik zing nu weer wat lustiger want Omsk komt nu in zicht
Ik maak een sprong van blijdschap en verlies bijna mijn evenwicht
Dan word ik wakker helemaal nat van het zweet
Voel Frank gelukkig nog naast me en pak hem lekkere beet!!!!

(Kotje hier, kotje daar)
Ja, je ziet er veel dit jaar
(Kotje  hier, kotje daar)
Diesel is steeds leverbaar
Zachtjes snort de samovaar
Met een Slavisch handgebaar
(Kotje hier, kotje daar)
Doe het zelf met naald en schaar
(Kotje hier, kotje daar)
Is dat nu niet wonderbaar
(Kotje hier, kotje daar)
Twee halfom en een tartaar
Een liefdadigheidsbazaar
(Kotje hier, kotje daar)
Hulde aan het gouden paar
(Kotje hier, kotje daar)
Foei hoe suffend staat gij daar
(Kotje hier, kotje daar)
Moetje, is de koffie klaar
(Kotje hier, kotje  daar)
Kijk daar loopt een adelaar
(Kotje hier, kotje daar)
Is hier ook een abattoir
(Kotje  hier, kotje daar)
Basgitaar en klapsigaar
(Kotje hier,  kotje daar)
Aan alle volgers de groeten van dit reizend paar!

Zondag 14 juli
Nou, jullie hebben kunnen lezen waar we ons in de avond uurtjes mee bezighouden!!!!!  Hahaha.
Slapen ging niet best vannacht, 2 uur minder en ladingen neefjes. Gisteravond heeft  het vreselijk geonweerd en geregend. De hele nacht is het bij bakken uit de hemel gevallen en vanochtend staan we middenin het water en de braggel. Pakken de spullen bij elkaar en vertrekken snel. Rijden dan zo'n 20 km over een vreselijk slechte weg, daarna wordt de weg weer goed. We kunnen regelmatig de Tour de France volgen, Mollema doet het prima en we zijn benieuwd wat onze Grunniger er verder van gaat bakken. Staan nu bij Omsk bij een hotel restaurant met camerabewaking. Eten daar prima en bellen en appen met de familie. Doen nog een spelletje en duiken dan het bed in. Het is nu 5 uurtjes later dan in Nederland en het is erg warm!

Maandag 15 juli
Om 10 uur zitten we weer in onze auto, het blijft elke dag toch weer een eind rijden, maar ook elke dag een aantal km dichter bij ons einddoel Mongolië! Hebben gekeken waar we het best de visa kunnen halen en dat is in Ulaan  Ude en niet in Irkutsk. De wachttijden schijnen er minder lang te zijn, het is voordeliger en dat past ons wel. Na een dikke 400 km rijden door een Nederlands landschap, alleen de molens ontbreken, stoppen we 200 km voor Novosibirsk. Halen een paar boodschapjes en eten een hapje in een soort wegrestaurant. We konden aanwijzen wat we wilden eten en dat was wel gemakkelijk. Onderweg zien we steeds mensen iets zoeken tussen het hoge gras, hoogstwaarschijnlijk verkopen ze dit aan de kant van de weg. Morgen maar even stoppen bij een verkoopplekje, zodat we er achter kunnen komen w het is. We rijden na het Oeralgebergte, al een paar dagen dus, door Siberië. Toen wij vroeger aan Siberië dachten, was ons eerste idee altijd brbrbrbrbrbrbr en dat daar veel strafkampen waren. Maar we lezen nu dat 75 % van Rusland Siberië is en dat het uit verschillende delen bestaat. Wij rijden door het zuidelijke deel van Siberië en hier is niets te merken van de kou en van strafkampen hebben we ook nog niets gezien, gelukkig maar!!!!!

Dinsdag 16 juli
Heel, heel, heel veel neefjes, daardoor heel vroeg op. Zijn beide geprikt en leeggezogen door die vampiertjes!  Rijden al om kwart voor 9 weg en voelen ons allebei wel fit. Na een uurtje is dat echter over. Zitten beiden te gapen om het leven. We denken dat dit komt door de  plotselinge omschakeling van 3 uur extra tijdsverschil. Ook komt daarbij de slechte nachtrust door de vampiertjes en de saaie weg die we deze ochtend  rijden.  We stoppen een paar keer om een hazenslaapje te doen, eten een soepje, volgens mij zat er een varkensoor in! Komen uiteindelijk aan in Kemerovo. Dit is een stad ongeveer 3 x zo groot als Groningen, met tram! !Halen daar geld, zoeken een supermarkt. Vinden deze snel, maar het blijkt dat de supermarkt nog in aanbouw is.  Voor ons is het moeilijk om te zien wat wat is, de reclames bestaan uit veel kleur en veel tekst waar we geen kloten van begrijpen. We vinden verder geen winkel en redden het wel met wat we hebben. Dan  zoeken we een overnachtingsplaats. Vinden die even na Kemerovo, een bewaakte plaats, prima. Maken een kleine babbel met 3 truckers uit Armenië, eten een hapje  en zitten nu lekker in het kotje! De internetverbinding is niet goed, dus maar even zonder contactjes, zien morgen wel weer verder. Onderweg zien we heel veel witte vlinders met grijze streepjes. Ze dwarrelen bij honderden over de weg ( het lijkt net sneeuw) en heel veel overleven het dan ook niet. We  proberen foto's te maken, maar dat lukt niet, ze zijn teveel in beweging. Frank ligt erg vroeg in bed en ik volg ook al snel, blijkbaar nemen de 3 uren tijdsverschil ons toch bij de neus!

Woensdag 17 juli
Slapen tot bijna 9 uur, heerlijk! Rond half 10 zitten we weer in de auto en rijden vandaag ook weer dik 500 km. Eten onderweg een soepje met een broodje en rijden vandaag over een prachtige route, goede wegen, weinig verkeer en verkeersopstoppingen en mooie panorama's. Onderweg komen we er tot onze verbazing achter dat de tijd weer een uur is teruggezet, maar even later komen we er achter dat de tijd weer 2 uur vooruit is gegaan. Het scheelt momenteel 6 uur met Nederland. Daardoor is het tegen zevenen als we eindelijk op een parkeerplaats staan. Nemen ons gebruikelijke aankomstbiertje en gaan dan ook gelijk maar eten. Nog een can't stopje en nu ligt Frank al weer plat en ik volg ook zo.

Donderdag 18 juli
Hieperdepiep, vandaag is Esther jarig. We feliciteren elkaar met onze dochter en als we aan de rit zijn, bellen we haar; onze tijd 14.45u, haar tijd 08.45u. Wij zingen en zij zit samen met de mannen te ontbijten in het zonnetje. Spreken af om vandaag nog even contact te hebben. We hebben weer een dag rijden er op zitten en zijn minder dan 1000 km van Ulaan Ude af. Zondag komen we aan en dan kunnen we maandag het visum regelen. Drinken een biertje in het restaurant en daar is een Rus die Engels met ons spreekt, erg leuk! De tijd is overigens weer een uur vooruit gegaan, nu 7 uur verschil met het thuisfront. We gaan het verslag nu versturen en dan gaan we weer, voor de verandering, uit eten!

Tot het volgende verslag
RiFra

1. Andre:
    18 juli 2013
    Wij rijden op het ogenblik minder dan 50 km per dag, maar jullie doel is Mongolie en wij zijn op weg naar huis.
    Ondanks de lange ritten, geniet er van en veel plezier, we hebben de beide liedjes even gezongen, veel succes met jullie volgende creaties.

Janny en Andre
  2. De buurman (ex.):
    19 juli 2013
    Hallo Frank & Ria,
    Syberië, best wel ver weg hè.
  3. Dries:
    20 juli 2013
    Hoi Frank en Ria,
    Dat jullie zo'n grote afstand zo snel afleggen is heel mooi. Ook ik heb natuurlijke even jullie tekst op de "dodenrit" gezongen. Heel creatief. Ik was natuurlijk benieuwd wie van jullie als eerste aan de wolven werd gevoerd. Trouwens ik ging er vanuit dat jullie Omsk wel zouden halen. Goede reis verder.

Dries
  4. Kira:
    22 juli 2013
    Vandaag op stap in Ulaan Ude voor een visum voor Mongolie? Zijn benieuwd hoe lang het gaat duren. Hier is het behoorlijk warm, jullie werden gemist afgelopen vrijdag op de vijftig bunder barbque en tombola, was trouwens gezellig en de organisatie prima. Kijken uit naar het volgend verslag, doeg kira
  5. Martin en cobi:
    27 juli 2013
    Hoi Fran en Ria
    Wij genoten weer van jullie's reis Het liedje is leuk gemaakt
    mooie foto's zijn jullie nu bang voor de Wolfen ze zijn ook in drente groeten Martin en Cobi
  6. Wim Bongertman:
    28 juli 2013
    Inderdaad heel veel kilometers. Ik heb even meegekeken via Google maps. Maar jullie schieten lekker op. Ik zou het overigens niet durven al dat vreemde eten. Nee geef mij maar gewoon vertrouwde kost en geen soep met varkensoren, die verkoop ik wel aan mijn klanten voor de honden. Nu maar hopen dat je geen pech weer krijgt op al die slechte wegen. Mochten jullie overigens een dode wolf tegen komen, gewoon meenemen en terug in Nederland langs de weg leggen. Daar kun je een hoop lol mee beleven.

Groeten van je niet prikkende neefje.