verder langs de kust en de binnenlanden in

2 oktober 2012 - Calella, Spanje

Even voor ons vertrek kwamen Nanja en Ronald afscheid nemen en gaven ons een flesje lekkere Rioja wijn. Daarna reden we langs de kustweg richting Barcelona en met hulp van onze TomTruus kwamen we snel door deze wereldstad heen. Barcelona lieten we links liggen omdat we er al een aantal keer waren geweest. Onderweg bedachten we dat we langs Tarragona zouden rijden waar TiTo op een camping stond. De keus was dus snel gemaakt om bij hun op de camping nog een nachtje door te brengen. We verrasten hen en hebben nog een gezellige dag samen gehad, hoewel het weer niet meezat. Regen, maar later ook wat zon! De volgende ochtend hebben we ze uitgezwaaid en zijn daarna verder zuidwaarts gegaan.

Onderweg deden we de Ebro delta aan en daar hebben we een stuk gewandeld door een prachtig natuurgebied.

De Ebro is de langste rivier die volledig in Spanje ligt. De Ebro is circa 925 km lang en ontspringt in het Cantabrisch gebergte van Noord-Spanje. Vervolgens stroomt de rivier naar het zuidoosten en baant zich een weg tussen de Pyreneeen en het Iberisch Randgebergte. De Ebro stroomt onder andere langs Zaragoza en mondt uit in de Middelandse zee bij Tortosa. Het mondingsgebied kenmerkt zich hoofdzakelijk door de rijstcultuur. Veel van de oppervlaktes welke niet worden ingenomen door de landbouw zijn momenteel beschermde natuurstroken waarvan vele watervogels gebruikmaken om te rusten tijdens de vogeltrek zoals de roze flamingo

De rivier wordt weinig gebruikt voor de binnenvaart, omdat het waterpeil erg variabel is. Op sommige plaatsen is het water gekanaliseerd ten behoeve van de irrigatie  Grote waterkrachtcentrales in de Ebro leveren circa de helft van de Hydro-electriciteit van Spanje..

Daarna reden we door naar Peniscola en kwamen terecht op camping Eden.’s Middags naar het mooie schiereiland gewandeld en onderweg kwamen we een man tegen die zijn jeugd had doorgebracht in Groningen en uitkeek op de Floresvijver. Hij had dezelfde herinneringen als Frank. Nog even gezocht naar het hotel waar Chris en Tine, de ouders van Christa hadden gelogeerd. Wij waren toen ook in de buurt en we hebben toen een gezellige avond samen doorgebracht. Bij terugkomst op de camping geskyped met Esther en de kinderen. Dat was voor hen de eerste en ze vonden het erg leuk. keer Wilden dit ook nog met JP en gezin doen, maar het was al snel donker en het regende. Besloten dus om dat de volgende dag te gaan doen. De hele nacht regende het behoorlijk, wel gezellig als je in bed ligt! De volgende dag regende het echter nog en dan wordt het minder leuk.

Het stadje Peñiscola heeft veel beschavingen voorbij zien komen met onder andere de Carthagers, Romeinen, Arabieren, Byzantijnen, Grieken en Phoeniciërs. De oude stad was de thuisbasis van Tegenpaus Benedictus X111 die hier in 1411 zetelde. Hij is een van de drie pausen geweest die hun zetel hadden buiten Vaticaanstad. Op de rots, met een top van 64 meter boven zeeniveau, staat een 14e-eeuwse burcht. Het kasteel, strategisch gelegen op een schiereiland en gebouwd tussen 1294 en 1307, staat op de ruïnes van een oude Arabische citadel. Bezienswaardigheden rondom het Castello de Papa Luna omvatten onder meer tuinen, een arsenaal en een basiliek.

Vertrokken vol goede moed richting Cuenca, een rit van ongeveer 350 km. het binnenland in. Onderweg regen, regen en nog eens regen en een temperatuur van 9 gr. We reden langs de oude stad en dat zag er op het oog prachtig uit. Kwamen op en camping 6 km van de stad. Smsjes verstuurd naar de kids en met ma gebeld. Skypen kon niet, te zwak signaal. Alles is goed in Nederland, gelukkig maar! De hele nacht regen en ook in Cuenca een druilerige motregen waar je lekker nat van werd. In de reisgids werd gewaarschuwd om niet in het weekend te gaan omdat er dan veel mensen uit Madrid op Cuenca afkwamen. Dat hebben we geweten, busladingen vol en allemaal met een paraplu op! De stad was mooi, maar we hadden de verkeerde dag en het verkeerde weer uitgekozen.

Cuenca is een stadje in het midden van Spanje. De muren rond de binnenstad werden aangelegd door de Moren die er in de 8e eeuw een burcht bouwden (kunka, een van de verklaringen voor de naam Cuenca). Het oude stadsdeel is schilderachtig en is bekend door zijn 'hangende huizen', casas colgadas in het Spaans, die gebouwd zijn op een uitstekende rotspunt boven een ravijn..

De oude, uit de middeleeuwen daterende binnenstad ligt op een heuvelrug tussen de rivieren Jucar en Huecar en is daardoor langgerekt van vorm. Centrale plek is het Plaza Mayor, waaraan de kathedraal en het stadhuis gelegen zijn.

Rond half een gingen we op weg naar Toledo, een rit van 200 km. dit verliep voorspoedig en om 4 uur arriveerden we op de camperplaats die aangegeven was in de campergids. We hebben vanaf hier een mooi uitzicht op Toledo. Geskyped met JP en Es. Nog wandelingetje gemaakt door een mooi, maar verwaarloosd parkje en veder een rustig avondje gehad. De volgende ochtend wandelen we naar het oude Toledo. Sommige dingen herkennen we van de vorige keer dat we hier waren (ongeveer 10 jaar geleden), maar andere dingen niet. Ook hier gold 1 ding: de verkeerde dag uitgekozen.  Zondag, de dag dat de Spanjolen ook naar Toledo komen. Wat een drukte, het was maar goed dat we vroeg waren gegaan, we hadden toch nog een beetje rust. Tegen de tijd dat wij weer uit Toledo vertrokken kon je over de koppen lopen!

Toledo is de hoofdstad van Castilla-La Mancha, in het centrale gedeelte van Spanje. De stad is gelegen op 70 kilometer ten zuidwesten van Madrid en ligt aan de rivier de Taag.
Hoewel Toledo niet groot is, is het een politiek, economisch en sociaal middelpunt van de eerste orde. De stad is zeer rijk aan geschiedenis en cultuur, en staat dan ook op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO.
Toledo wordt ook wel 'klein Rome' genoemd en dat is niet voor niets het geval. Het is eigenlijk een groot museum. Toledo is algemeen bekend als "De stad van de drie culturen", een benaming die verwijst naar de christelijke, mohammedaanse en hebreeuwse culturen die eeuwenlang binnen de stadsmuren leefden en de stad van hun geheel eigen bijzondere kentekenen doordrongen. Deze verbroedering van tradities is nog het duidelijkst te zien in de architectuur waar de gebruikelijke artistieke stijlen van de drie culturen zich vermengen.Toledo is een stad die heel goed wandelend bezichtigd kan worden. Alle monumenten, musea en interessante plekjes liggen vlak bij elkaar. Het is wel aan te raden comfortabele schoenen te dragen. Toledo ligt op een heuvel en de smalle straatjes zijn veelal met onregelmatige klinkertjes bestraat.De kathedraal van Toledo werd gebouwd in de Middeleeuwen en was de zetel van de aartsbisschop van Spanje. Je zal ogen tekort komen want deze kathedraal is enorm en er is 250 jaar 'non stop' aan gebouwd.
Ook nadat de kathedraal afgebouwd was werd er in de loop der eeuwen verder aan gesleuteld en verfraaid met als gevolg dat de buitenkant in Gotische stijl is opgetrokken maar dat men bijvoorbeeld binnen in de kerk voorbeelden vinden kan van Barokke architectuur.
Het maakt dit bouwwerk er alleen maar mooier en imposanter op.
Zeer de moeite waard om deze enorme kathedraal te gaan bewonderen en bovendien, je kan er bijna niet omheen.Het is bekend dat de beroemde schilder El Greco in Toledo woonde. Geboren op Kreta kwam hij er in 1577 aan en is er tot aan zijn dood gebleven. Één van de huizen, die hij enige tijd bewoond heeft, werd in 1910 ingericht als museum, met meubels uit de tijd van El Greco en diens schilderijen. Het ligt in het hart van de oude Joodse wijk.
Het museum geeft een idee van hoe huizen in de zestiende eeuw werden ingericht. Behalve de schilderijen van El Greco, staan er beelden van andere belangrijke kunstenaars uit de zestiende en zeventiende eeuw. Ook er is een patio met een tuin.Wie het immense fort Alcázar ziet, moet het gevoel krijgen dat het iets té groot is. Het fort ligt op een centraal punt in de stad en werd in de derde eeuw door de Romeinen gebouwd en ook hier kan je onmogelijk overheen kijken.

Vervolgens doorgereden richting kust, waar we Anneke en Egbert nog even zullen zien. Onderweg willen we een camping aandoen, maar deze blijkt gesloten. Dan maar door naar de kust, (200 km  verder). We komen o p een ACSI camping terecht in Mazarron. We s taan lekker aan zee en het weer wordt steeds beter. Mam belde onderweg en vertelde dat de FC met 3-2 had gewonnen van Roda. Mooi zo!

Maandag 1 oktober,  de trouwdag van mijn ouders. Ze zouden, als mijn vader niet zo vroeg was overleden nu 65 jaar getrouwd zijn geweest. TiTo is met mam naar het crematorium geweest en hebben er bloemen neergelegd, mooi! Wij hebben een werk en rustdag. Dat houdt in dat we het bed hebben verschoond en het kotje wat schoon hebben gemaakt. Verder de was in een wasmachine gegooid en nu is de boel weer heerlijk schoon. We kunnen weer even vooruit.  Daarna is Frank wat gaan fietsen en ik heb heerlijk aan het strand gelegen en in zee gebadderd. Met ma geprobeerd te skypen, maar dat lukte niet. JP gaat er binnenkort even naar kijken.  Heerlijk bij de plaatselijke Chinees gegeten en Frank ligt op tijd te bedde en ik schrijf even bij.

Vandaag zijn we op bezoek geweest bij Anneke en Egbert, erg gezellig. Het was ook de bedoeling om bij Henk en Tineke Melkert langs te gaan, maar kregen geen contact met hen. Helaas pindakaas! Zijn nu in Aguilas, een plaatsje aan de kust. We hebben veel plezier van onze Ipad, maar weten niet goed hoe we het reisblog er mee kunnen vesturen. Staan dus nu op een camping met wifi en sturen weer een verslagje.

1. De buurman (ex.):
    3 oktober 2012
    Half Spanje al gezien en nog steeds geen Sinter Klaas?
  2. Sjoerd en Hanneke:
    6 oktober 2012
    Leuke reisverslagen Ria en Frank, we lezen ze met plezier! Geniet ze verder.
  3. Tonko en gea:
    7 oktober 2012
    he frank en ria alles goed bij jullie hier is alles goed behalve het weer frank we missen jou in de kantiene maar ooit kommen jullie wel weer in de kantiene veel succes en een goede reis tonko gea en adrie