Week 8 juni 2022

22 juni 2022 - Brionne, Frankrijk

Moi lezers,

Week 8 ligt al weer achter ons enn we komen al aardig noordelijk. Zitten in de terugreisfase en zien elke dag wel waar we terecht komen. We hebben ons navigatiesysteem op thuis staan en volgen de route die het aangeeft, maar kunnen er natuurlijk ook van afwijken! Wanneer we weer in Zuudloar’n zijn blijft voor ons ook nog een verrassing, maar in ieder geval binnen week 9!!!

Donderdag 16 juni, Bergerac

Om 9 uur vanochtend wordt ik wakker gemaakt door Frank, heb de hele nacht aan één ruk door geslapen, heerlijk! Maar ja, dan is het snel opstaan en mezelf klaar maken voor de rit van vandaag. Het wordt een aardig tripje voor ons doen, rond de 180 km. naar Bergerac. Hebben gisteren afbak broodjes gekocht en bakken die af in het oventje. Na al onze ochtend rituelen kunnen we vertrekken. Ik heb overigens moeite om bij te komen, hartstikke vast geslapen. Rijden weg en hebben een prachtige route door het Franse landschap. In Bergerac doen we eerst boodschappen en dan op naar de camping. Kunnen net voor één nacht een plekje krijgen, want het weekend is er een petanquetoernooi in Bergerac.  Hebben wel wederom een fijne schaduwrijke plaats, deze keer aan de Dordogne. Het is net als de Laatste tijd bloedheet en we zitten dan ook eerst bij te komen met wat drinken en een broodje. Bij de Lidl hebben we een grote bak aardbeien gekocht en die ga ik eerst eens lekker wassen. Het zijn er zoveel dat ik de helft een een Nederlands echtpaar geef die bij ons in de buurt staan, met dit weer kun le ze toch niet bewaren. Ze zijn heerlijk, lekker zoet en fris en we genieten ervan. Tegen de avond wandelen we langs de Dordogne over de brug naar het oude centrum van Bergerac waar we een foto maken van het standbeeld van Cyrano de Bergerac, die met de neus hè! Maken wat foto’s en wandelen rustig weer terug. Als het niet zo heet was geweest, dan hadden we er langer willen zijn en meer bekijken, maar ne snel terug naar de camper in de schaduw!!! Beide hebben we weinig honger en Frank neemt een noedelsoepje en ik brood, een yoghurtje na en we zijn klaar voor vandaag. Zitten nog lang buiten en heel langzaam wordt het buiten ietsje pietsje minder heet!

Vrijdag 17 juni, Rochefort

Redelijk geslapen,  best vaak wakker door de warmte! Vanochtend heerlijk gedoucht,  crackertje gegeten,  even wat spulletjes gewassen. In de tijd dat ik aan de was ben, ruimt Frankie de boel op een vertrekken we rond de klok van 10en. Eerst weer een poosje over kleine weggetjes, op zich prachtig,  maar schiet niet echt op! Gelukkig belanden we op een gegeven moment op iets grotere wegen en daar mag 80 en soms 90 km per uur worden gereden. Onderweg weer boodschapjes, hoort er gewoon bij hé,  en dan komen we rond twee uur aan in Rochefort.  Komen terecht op camping Municipal en settelen ons daar voor een dag. Nog steeds erg warm, 39 graden, morgen 40!! Ondanks de hitte pakken we toch de fietsen en gaan we naar het centrum. 6 jaar geleden waren we hier ook, maar het enige wat ik nog wist was de Corderie Royale, en Frank wist nog waar we met ons kotje hadden gestaan. De terugweg verloopt ietwat problematisch, maar uiteindelijk komen we met de hulp van Google maps weer back camper! Zitten nu uit te zweten en Frank besluit even te gaan liggen. Is nu net weer op en doet water in het vriezertje, wordt het toch een ietsje kouder. Ons koelkastje trekt deze hitte ook niet echt. Drinken wordt koud, maar ook niet meer. Gooien zo een pizza in het oventje!!!!

Rochefort

Ooit een vissersdorp, werd deze strategische plaats langs de Charente in de 17e eeuw onder Lodewijk IV in een razend tempo omgetoverd in een stad met een enorme scheepswerf waar schepen voor de marine en voor de overzeese handel worden gemaakt.In de Corderie Royale werd bovendien het touw geproduceerd voor de militaire en handelsvloten van Frankrijk. De stad, aangelegd volgens een dambordpatroon, heeft de statigheid van het militaire verleden, gemengd met een flinke scheut exotisme van de koloniale handel, goed weten te bewaren.Een bezoek aan de voormalige touwslagerij, de scheepswerf van het fregat de Hermione, een wandeling door de rechte straten met palmen en mediterrane huizen maken een bezoek aan Rochefort zeker de moeite waard.

Zaterdag 18 juni.  La Rochelle

Even douchen en rustig aan ontbijten. De temperatuur is nu nog draaglijk en we kunnen prima alles doen wat moet gebeuren. Rond 10 uur vertrekken we voor een ritje van 37 km naar La Rochelle. Ook weer een plaatsje waar we ooit zijn geweest. Zonder problemen rijden we erheen en vinden een camperplaats. Zoeken een plekkie onder de bomen, ondertussen wordt het al weer blodyhot. Halen de fietsen van de camper en gaan boodschappen halen. Heen gaat prima, terug ietsje meer moeite, maar we komen er wel. Eten een broodje en gaan dan naar het centrum. Het is echter zo heet, 42 graden, dat we er wel komen, maar er ook snel weer weg gaan. Frank wordt misselijk en duizelig van de hitte en we hadden water op tafel staan, maar vergeten in de fietstas te doen, we drinken dus wat op een terras. 11,50 eurie voor een biertje en een nulletje!!!!! Blijft dus bij eentje. Op de terugweg kopen we voor 20 eurocent  2 liter water en dat is zeker zo lekker en gezond! Ook deze terugweg gaat het even weer mis, we volgen de borden naar de camperplaats en dat is om! Bij de camper aangekomen ploffen we in de stoel met liters water, niet echt koud, want de koelkast trekt het niet! Maar het is wel dorstlessend en vocht aanvullend doen allebei een tukkie en daarna een spelletje met veel water. In La Rochelle was het vandaag 42 graden pufpuf. Eten beiden een halve pizza uit ons oventje met een yoghurtje na en zijn wel weer gevuld. In de loop van de avond begint het te waaien en nu onweert en regent het, morgen wordt het 24 graden , heerlijk!

Zondag 19 juni, Brem sur Mer

Hieperdepiep, vandaag is onze zoon Jan Paul jarig! Hij viert zijn 52e geboortedag en het voelt dan toch altijd weer een beetje als zelf ook jarig, grappig hè!

Het heeft vannacht weer geonweerd en geregend en vanochtend is het lekker koel. Eten ons zondags ontbijtje en dan pakken we ons boeltje weer bij elkaar en reizen af naar Les Sables de Olonne. Prima ritje, onderweg maken we een omweggetje om boodschapjes te doen bij een Super U. De winkels gaan namelijk om half één dicht en dat lukt allemaal mooi voor die tijd. Rijden door tot even na Les Sables de Olonne naar Brem sur Mer. Komen terecht op camping Le Chaponet, een grote camping, we krijgen plekje 276. Er is van alles te doen voor kinderen en volwassenen maar nu, in het voorseizoen, is het heel rustig. In de middag gaan we fietsen, in één woord een prachtig tochtje. Langs de zee, waar het net eb is en waar het er uit ziet als het wad! Dan rijden we terug en rijden de achteruitgang van de camping weer in. Dan wordt het zoeken, zoeken en nog eens zoeken naar ons plekje. Komen niets bekends tegen en besluiten dan om naar de receptie te fietsen. Daar aangekomen zien we dat de receptie er heel anders uitziet en komen we er achter dat we op de verkeerde camping zijn beland. Ik krijg gelijk de slappe lach, Frank lacht een beetje als een boer die kiespijn heeft. Met behulp van Google Maps komen we al snel op onze camping terug. Al met al natuurlijk stom dat we wel een kwartier rond fietsen op een verkeerde camping! Rond een uur of zeven gaan we ter ere van JP uit eten, heerlijk! Menu van de dag, een tajine van lamsvlees, abrikozen, tabule en brood. Worden er vol van, maar ik neem toch nog een lekker ijstoetje. Dan terug naar de camper waar we koffie drinken met een vanochtend gekocht vruchtengebakje! Doen nog een spelletje en dan ligt Frank er op tijd in, hij heeft de warmte van de laatste tijd nog in zijn lijf en is nog niet helemaal fit. Ik schrijf deze dag nog even bij en duik er ook zo in! Oja, in het restaurant komen aan de praat met mensen die uit Haren komen. Hij was cameraman van beroep en werkte veel voor de publieke omroepen en soms ook voor RTVNOORD. Toen wij vertelden dat wij een neef hadden die ook cameraman bij Noord was, zei hij hem wel te kennen en dat het geweldig goede cameraman was, steek die maar in je zak Arjan!

Maandag 20 juni, Pontchateau

Slecht geslapen, verstopte neus en droge mond! Sta dus niet helemaal fit op, maar effe lekker douchen doet wonderen. Het heeft vannacht geregend en bij opstaan is de temperatuur heerlijk. Na het ontbijt vertrekken we naar St. Nazaire, een mooie rit door een waterrijk gebied met rood kroos, prachtige kleur. In St Nazaire zoeken we een winkel, doen onze boodschapjes en op de parkeerplaats overleggen we wat we zullen gaan doen. We besluiten om een camping te nemen in Pontchateau, zo’n  40 km noordelijker. Als we er vlakbij zijn, rijden we langs een berg met kruisen en nog wat bouwsels, strakjes even opzoeken wat dat is. De camping is maar klein, dus zullen we er niet verdwalen hihi! We krijgen weer een prima plekje en we zoeken op wat de berg is die we tegen kwamen. Het blijkt een Kruisberg te zijn met een Kruisweg, een heel complex (zie beschrijving). Na ons broodje halen we fietsen van de camper en fietsen we naar le Calvaire. We zijn verbaasd hoe het er daar uitziet, een prachtige Kruisberg en veel beelden, een soort Pelgrimsoord. Zijn wel even bezig om alles te zien. Het is nu heel heel rustig, maar er zijn dagen dat je er over de koppen kunt lopen. Terug doen we ons spelletje en dan trekt Frank een blik kant en klare linzen open. Met een extra eitje en een yoghurtje na is het een goede maaltijd. Terwijl hij  de maaltijd bereidt maak ik het spelletje “can ‘t stop” schoon, was wel nodig!  In de avond nog een spelletje en dan niet te laat naar bed, het regent en onweert nu en het zal wel lekker koel zijn vannacht!

Le Calvarie van Pontchateu

Tussen mei 1709 en september 1710 vond op initiatief van Saint Louis-Marie Grignion de Montfort de bouw van deze monumentale Calvarie plaats. Een project dat destijds duizenden christenen uit de regio mobiliseerde, waarvan sommigen bijna 50 km hadden gereisd om deel te nemen. Maar aan de vooravond van de inhuldiging, gepland voor 14 september 1710, kwam er een verbod uit het bisdom Nantes van het hof van koning Lodewijk XIV van Frankrijk op grond van het feit dat de grotten onder de bute du Calvaire zouden kunnen dienen als een toevluchtsoord voor de Engelsen (nog steeds in conflict met Frankrijk). Het bevel van de koning werd uitgevoerd, de Calvarieberg werd grotendeels vernietigd. In 1821 nam pater François Gouray, pastoor van Pontchâteau, de taak op zich om het groot te brengen. In de registers worden tussen 1894 en 1938 meer dan 30.000 werkdagen geregistreerd. Een gigantisch werk werd geboren, bekend als het "Heilige Land in Bretagne" met in het bijzonder een opmerkelijke kruisweg.

Dinsdag 21 juni, Mont-st-Michel

Rond een uur of acht worden we wakker, beide goed geslapen. We hebben kant en klare croissantjes, zijn te eten maar ook niet meer! Frankie gaat zich douchen en ik zorg ervoor dat we kunnen ontbijten. Sinds de hitte uit de lucht is gaat alles wat makkelijker. We ruimen de boel op en ik maak de vloer even met natte doekjes schoon. Ziet er voorlopig weer netjes uit! Dan vertrekken we richting Avranches. Al rijdend komen we er achter dat deze plaats vlakbij de Mont- St-Michel ligt. We rijden dus een klein stukje om en nemen een camping ongeveer 12 fietskilometers af van de Mont. We zijn hier in het verleden 2 keer geweest en het lijkt ons leuk om er nog even een kijkje te nemen. De receptie van de camping is nog dicht  en hij gaat om twee uur weer open. We zoeken een plekje en gaan ons later wel inschrijven. Maken kennis met onze buurtjes uit Friesland, maar hij is een geboren Ter Oapelder.Bakken een paar broodjes af en en eten die warm op, lekker! Dan laten we ons inschrijven en gaan op het fietsje naar de Mont-St-Michel. Hebben bij de receptie een fietsroutekaartje gekregen, een leuke route met steeds de Mont in zicht. We fietsen tot vlakbij de ingang en genieten van het uitzicht en de wadlopers. Gaan de bult niet op, hebben dat al twee keer gedaan en het is er best wel druk. Rijden weer rustig terug, het is nog steeds wel warm, 26 graden. Zitten nog een poosje lekker buiten en gaan dan met het eten aan de gang, de heerlijke spaghetti van Frankie boy. Dat valt er zoals altijd  goed in, we houden nog een beetje over en bewaren dat voor morgen tussen de middag. Frank wast af en ik mest de koelkast uit, dat moet wel even na de hittegolf waarin het ouwetje overuren moest maken. Nu al weer half twaalf en  wordt het bedtijd!!!

De Mont Saint-Michel

De Mont Saint-Michel staat op de Unesco Werelderfgoedlijst en dankt zijn bestaan aan een verschijning. Die van aartsengel Sint-Michaël (vandaar zijn naam) aan Saint-Aubert, bisschop van Avranches. Na deze heilige interventie liet de bisschop in 709 een bedevaartsoord bouwen op de Mont Tombe, toen gewoon een eiland van graniet.In 966 (op vraag van de hertog van Normandië ditmaal) vestigden er zich benedictijnen op de rots waar een benedictijner abdij gebouwd werd. Door de eeuwen heen bleef het geheel groeien: de romaanse abdijkerk en de kloostergebouwen in de 11e en 12e eeuw en de gebouwen van La Merveille (klooster en refectorium) van de 13e tot de 16e eeuw. Zonder de beschermende, 14e-eeuwse militaire bouwwerken te vergeten (die de Mont vrijwaarden van de Honderdjarige Oorlog) en ook het dorp. Deze bouwijver had veel weg van een mirakel: de granieten blokken voerde men aan vanaf de Chousey eilanden, werden op maat gekapt en naar de top van de berg gehesen. Meer dan een toeristische blikvanger is de Mont Saint-Michel een gerenommeerd religieus toevluchtsoord. Samen met Rome en Santiago de Compostella was het eiland een van de belangrijkste bedevaartplaatsen in het middeleeuwse westen.

Woensdag 22 juni, Brionne

Ontbijtje, afscheid van de Fries Groninger buurtjes en dan gaan we weer een stukkie noordwaarts. Het is de bedoeling om ongeveer 180 km te rijden, maar het worden er 201. Het vinden van een plekje kostte even wat moeite en toen we een camping Municipal op campercontact hadden gevonden, stond in de reviews dat de camping gesloten was! Maar ja, hij ligt op de route en we rijden erheen. We komen aan en er gaat net een man grasmaaien op de plekjes. Er staat niemand en we kiezen een plekje uit. De vrolijke maaier maait dan als eerste dat plekje. Volgens ons is de camping vandaag pas open gegaan. We gaan lekker buiten zitten ons stokbroodje eten, onderweg hadden we al boodschapjes gedaan. Lekker even bijkomen met een boek en een dutje en dan wandelen we het plaatsje in, klein, maar leuk, valt niet tegen! Terug doen we ons spelletje en dan eten we rest van de spaghetti op en een lekkere schep kartoffelsalade. Nu is het zo tijd voor koffie, zin in! Vanavond week 8 versturen.

Laifs RiFra

1. Grietje Bos ( ik het hier Grace):
    23 juni 2022
    Hitte en veel fietsen. En daar blijven jullie slank van. Hi hi
  2. Geesje:
    23 juni 2022
    Heb weer genoten van jullie reis avonturen, nog veel plezier op weg naar het noorden .groetjes geesje
  3. Henk en tineke:
    23 juni 2022
    Op deze manier leuk meereizen is zeer prettig. Doe kalm aan en geniet van jullie terugweg.
  4. Jolanda:
    23 juni 2022
    Beetje bij beetje weer naar huis. Nog veel plezier!😘
  5. A.moerman:
    23 juni 2022
    Bedankt,en geniet er nog van.
  6. Nelly:
    23 juni 2022
    Het was weer fijn mee genieten ,doe rustig aan op de terug reis hoe dichter bij de stal hoe sneller je wilt gaan,dus nog even volop genieten😘
  7. Gerrit Ekkel:
    Hoi Frank en Ria,
    Iets geks: mijn reactie op het vorige verslag is niet geplaatst. Daarin dat jullie wel heel snel noordelijk gaan. Blijkt ook uit dit mooie verslag plus mooie foto's. Het was even zoeken in de atlas, maar ik weet waar jullie zitten. Dank dat ik mag 'meereizen'. Goede reis terug en niet er maar lekker van.
    Hartelijke groeten.
  8. Janine:
    23 juni 2022
    Leuk dat jullie een oud collega van Arjen getroffen hebben en complimenten zijn natuurlijk altijd fijn! Goeie reis terug en tot 9 juli!
  9. Ilse en Kees:
    23 juni 2022
    Hoi Frank en Ria, ook wij zijn richting huis, hebben Slovenië verlaten, hebben de afgelopen 5 dagen doorgebracht in de Dolomieten, zitten nu in het Zwarte Woud Duitsland.
    Er zaten nu verschillende Franse plaatsnamen bij waar Ilse en ik ook geweest zijn zo'n 40 jaar terug. Wat mij heel erg bij gebleven is dat het verschil in eb/en vloed heel groot was, kijkend naar de foto van de schapen. Ilse gaf aan dat ze nog weet dat Jan-Paul geboren is, alsnog gefeliciteerd. Hopelijk wordt de temperatuur wat aangenamer, te warm is ook niet goed voor je lichaam. Voorspoedige reis richting het Noorden. Gr Ilse en Kees,
  10. Gaatse Douma:
    23 juni 2022
    Weer genoten van je avonturen. Bergerac en omgeving is erg mooi. Wij hebben daar ook wel eens op een camping één nacht geslapen. Groetjes uit Groningen.
  11. Sina en Henk:
    24 juni 2022
    Weer erg genoten van je verslag. Erg gelachen dat jullie op verkeerde camping waren, ook echt iets voor mij om te overkomen.😂 Nog heel veel plezier op jullie terugreis.