Weer op weg naar het onbekende!

26 januari 2018 - Aínsa-Sobrarbe, Spanje

Woensdag 17 januari.   Wijngaard
Vandaag zijn we weer vertrokken voor een reis en hopen weer veel te zien en te beleven. Het is de bedoeling om ongeveer 6 maanden weg te blijven en ons einddoel is Sierra Leone. We laten ons natuurlijk wel leiden door wat Buitenlandse Zaken adviseert en zullen zeker geen onnodige en gevaarlijke risico's nemen. Zondag hebben we een gezellig afscheidsetentje gehad met onze kinderen en kleinkinderen, zij verwenden ons met allerlei lekkers voor onderweg en een mooie wereldkaart waard Nederland met een hartje is afgebeeld.  In eerste instantie wS het de bedoeling om iets eerder te vertrekken, maar de laatste en ook jongste broer van Franks vader, oom Geert, overleed en wordt donderdag in Dordrecht gecremeerd. Wij hebben dan ook besloten om woensdag die kant op te gaan en donderdag de crematie bij te wonen. Na nog altijd eenmaal hectische laatste voorbereidingsdagen rijden we woensdag rond half twee weg. Onze buurtjes Martin en Cobi zijn ook nog even geweest om afscheid te nemen en verrassen ons ook nog met wat lekkere dingetjes, we kunnen wel even weer vooruit! Op de Tienelsweg maak ik een foto en stuur die naar de kinderen met de boodschap dat we nu onderweg zijn, toch altijd weer even slikken als je voor langere tijd weg gaat. De rit gaat voorspoedig, we maken nog een omweggetje om wat info over Roemenië te brengen naar onze campervrienden Gerrit  en Dicky in Ermelo. Na daar een bakje koffie te hebben gedronken rijden we door naar Wijngaard, 10 km vanaf het crematorium in Dordrecht. Het laatste stuk duurt lang, veel files, het westen he! Uiteindelijk komen we in het donker aan bij onze camperplaats bij een ijsboerderij. We worden hartelijk met koffie ontvangen door een ouder echtpaar. Daarna installeren we ons in ons kotje en doen lekker het elektrisch kacheltje aan, het voelt gelijk weer heerlijk vertrouwd! Ondertussen is het behoorlijk gaan waaien, er is voor morgen storm voorspeld en dat beginnen we behoorlijk te merken. Midden in de nacht gaat Frank er  nog uit om de poten onder het kotje te zetten om zo meer stabiliteit te krijgen. Slapen beide niet echt goed door de regen en de storm!

Donderdag 18 januari.  Brasschaat (België)
Tegen de ochtend vallen we beide nog even weer lekker in slaap, maar als we rond 8 uur wakker worden gaat het buiten behoorlijk te keer. We kleden ons aan en beraden wat te doen. Een taxi nemen naar het crematorium of toch in de storm met ons kotje de gok wagen. We besluiten voor het laatste, hoewel er is afgeraden om als het niet nodig is, de weg op te gaan. Als we net weg zijn komen we al bij een omleiding, er liggen een aantal omgewaaide bomen over de weg. Verder nog wat omgewaaide vrachtauto's en moeten we nogal eens manoeuvreren rond afgewaaide takken, maar wij komen zonder kleerscheuren aan bij het crematorium. Daar zetten we de poten van het kotje voor alle zekerheid toch nog maar uit. We zijn mooi op tijd en al snel druppelen er allerlei Pruisjes binnen die we al langere tijd niet hebben gezien. Dan de plechtigheid rond oom Geert, er wordt een Gronings liedje ten gehore gebracht en een mooie toespraak van een dochter van oom Geert, Francisca. Na de plechtigheid vertrekt de familie naar de Swinhove waar oom Geert jaren heeft gewoond. Er wordt een koffietafel geserveerd en de Pruisjes hebben elkaar heel wat te vertellen. Rond een uur of drie vertrekt iedereen en wij ook, met dien verstande dat we nu niet noordwaarts maar zuidwaarts gaan! Na een uurtje rijden komen we in Brasschaat op een camperplaats bij een sportcomplex. prima plekje met electriciteit, het kacheltje kan weer aan. Frank kookt voor het eerst deze trip, simpel maar lekker! Nog even zitten en dan wordt het niet te laat naar te bedde!

Vrijdag 19 januari       Bergues
Hebben beide heerlijk geslapen en zoeken tijdens het ontbijt de plek en route uit die we vandaag gaan aandoen. We besluiten om naar Bergues te gaan, daar is een camperplaats tegen de stadsmuur van het vestingstadje. We kijken welke route we gaan nemen, gaan de snelwegen vermijden. Het is een ritje van 189 km en volgens onze TomTom gaan we er, zonder snelwegen, 3 uur en 43 minuten over doen. Dat is wel lang, maar we hebben de tijd! Als we de eerste bocht om zijn zien we een tankstation en de diesel is bijna op, dus moet er getankt worden. Het is een Total tankstation, maar voor een liter diesel moeten we €1,40 betalen. Wel duur vinden we, maar ja, de tank moet toch vol. Als we verder rijden zien we na een tweetal kilometers een tankstation met diesel voor €1,26! Dat scheelt nogal he, maar het zit er in en we kunnen weer rijden! Verder een prima rit, doen wat boodschapjes onderweg en rond twee uur arriveren we in Bergues. Leuke plek bij de vestingmuur. We eten ons broodje en gaan dan het stadje in en langs de stadsmuur wandelen, lekker even in de benen. Als we terug komen komt er al vrij vlot een Engelse camper bij ons staan met twee vrouwen. Zij zijn drie maanden in Portugal geweest, hebben daar een hondje geadopteerd en gaan nu terug naar Engeland. Ik heb met de vier kleinkinderen een appcontact, altijd leuk en Frank gaat voor het eerst zijn kookkunst laten zien, altijd goed. We eten gebakken krieltjes met rode kool en knakworsten. Hebben verder een rustig avondje met als kacheltje drie grote waxinelichtjes die we op de grond hebben gezet. De warmte trekt naar boven en we hebben het zo, samen met de Berenburg van de kinderen, lekker warm in ons kotje!

Zaterdag 20 januari          Dieppe
Vertrekken niet al te laat en nemen de route zonder tolwegen. Dat is 217 km in ongeveer 4 uur. Rijden via Duinkerken en Calais, waar de grote parkeerplaatsen voor vrachtauto's zijn afgesloten, hoogstwaarschijnlijk in verband met migranten die illegaal mee willen liften naar Engeland. Onderweg nog een boodschapje en rijden verder door een lieflijk glooiend landschap door Frankrijk. Alleen jammer dat het weer niet meezit, het regent constant waardoor het ook mistig is. In Dieppe is de camperplek zo gevonden, we waren hier een paar jaar geleden ook al eens. Sturen een berichtje naar onze exbuurman Sieds met de mededeling dat we in Frankrijk zijn en bij hem langs komen om een bij ons afgeleverd ANWB pasje te brengen. Hij mailt terug dat hij morgen naar Nederland gaat, jammer! In plaats daarvan zullen we bij zijn vriendin Sybil langs gaan en dat is ook leuk! We wandelen Dieppe in, een leuk stadje met veel historie uit de tweede wereldoorlog en dat zie je terug aan monumenten aan de boulevard. We zijn net terug als het behoorlijk begint te regenen en te lekken!!!!! Frank maakt provisorisch een lekbakje en dat helpt prima. S'Avonds gaan we voor het eerst deze reis uit eten. We nemen beide een menu van 3 gangen en kunnen uit een aantal gerechten kiezen. Voorgerechten: Frank een kaassoep en ik een salade met gebakken camembert. Hoofdgerecht: beide mosselen met verse friet. Nagerechten: Frank chocolademousse en ik ill flotante, heerlijk allemaal. Tijdens de maaltijd worden we gebeld door Harma uit Noorwegen, daar ligt meer dan 2 meter sneeuw! In het kotje nog een spelletje en dan te bedde!

Zondag 21 januari        San Rémy du Val
Hebben beide een prima nachtrust gehad en zijn dus lekker uitgerust. Betalen de camperplek en vertrekken naar St. Victor de Reno waar Sybil woont. Iets meer dan 200 km. Prima te doen, wel veel regen onderweg! Het weer begint ons wel wat te vervelen en we beslissen dan ook unaniem om niet langer dan nodig in Frankrijk te blijven. Bij Sybil krijgen we een lekker bakje koffie en leveren het ANWB pasje af. Sybil heeft haar rechterarm gebroken met een val en is daardoor behoorlijk gehandicapt.
Wij rijden na de koffie verder naar een camperplaats in Mamers. Die ligt achter een camping en heeft alle faciliteiten die nodig zijn voor 7 euro. Maar er is niemand te bekennen en we kunnen het terrein niet op. Helaas pindakaas, zoeken naar een andere plek niet te ver weg.  Vinden die in een plaatsje 9 km verder bij een museum, gratis, maar dan heb je ook alleen maar een plekje om te staan. Hebben ook beide geen zin om nog verder te zoeken en te rijden en blijven er dus staan. Nog even voor de duidelijkheid, we hebben geen water bijgevuld in het kotje ( dit in verband met mogelijke vorst) en daardoor kan de kachel niet aan. We hebben wel een elektrisch kacheltje, maar dan moet je wel stroom hebben. Dat is hier niet, maar met wat extra waxinelichtjes en kokkerellen wordt het ook wel aangenaam in het kotje! We zitten nu lekker binnen en Frank  gaat zo zijn overheerlijke spaghetti maken, mmmmmm! Onderweg kregen we een appje van Esther dat Sem de griep heeft, dat is nummer twee van de kleinkinderen, want Mees heeft heeft het ook al gehad! Spaghetti was superlekker, was ook al een tijdje geleden dat Frank het had gemaakt en dat we het hebben gegeten.

Maandag 22 januari       Rochefort
Frank heeft heerlijk geslapen in tegenstelling tot deze dame, slechte nachtrust deze keer! Het regent nog steeds en het lijkt er niet op dat het oooooit droog wordt. We bekijken de mogelijkheden voor vandaag wat route betreft en gaan naar Rochefort. Een paar jaar geleden zijn we daar ook geweest, toen had Frank wondroos. We zijn daar toen naar de dokter geweest en die adviseerde ons om terug naar Nederland te gaan. Dit hebben we gedaan en Rochefort was toen dus het einde van onze reis die net anderhalve week aan de gang was. Vandaag is de rit er naar toe bij het instellen van de TomTom 348 km en 5 uur rijden. Na een uurtje gaan we tanken en dan gaat de TomTom uit, wie schetst onze verbazing toen hij daarna meer dan 350 km aangaf en een tijd van weer 5 uur. Vervolgens stopten we, met nog 240 km te gaan, om wat te eten, en daarna gaf de DomDom nog eens weer 275 km aan. Al met al zouden we dan pas om half 6 aankomen . Na wat te hebben gedwaald over kleine landweggetjes en steeds verder van ons doel wegreden, de TomTom maar weer opnieuw ingesteld! Daarna gaat het goed, nog een kleine 200 km over gewone wegen en we zijn om half 5 op plaats van bestemming. Onderweg heb Ik ook nog een poosje mijn oogjes dicht gehad en de slaap van vannacht wat ingehaald. We staan nu op een plekje bij een scheepswerfje, wandelen het stadje nog even in, halen nog wat boodschapjes en zitten dan lekker in het kotje. Het eten van vanavond is twee worstjes van Hoti gebakken, met uitjes en boontjes, rijst en een zakje nasikruiden, smaakte goed! Het weer in intussen opgeknapt, heldere lucht en de nachttemperatuur is 10 graden.

Dinsdag 23 januari         Gastes (le landes)
Slapen tot half negen en dan als de gesmeerde bliksem uit bed. Frank haalt een broodje en ik kleed me in die tijd aan. Eten en dan is het richting even onder Bordeaux. Prima rit, doen onderweg voor een paar dagen boodschappen en hebben een prachtige rit door het land van de cognac. Dan zit je natuurlijk te filosoferen over wat cognac is en wanneer een cognac zich cognac mag noemen, dat is als:
Het van een bepaalde soort witte druiven komt
Het twee keer is gedestilleerd
Het alcoholpercentage minstens 40% is
Het zeker twee en half jaar in een houten vat is gebotteld
Het uit de cognac streek komt
Nou, zo zie je maar dat er best nog wat bij komt kijken vooral cognac cognac is!
In ieder geval is het de moeite waard om door de streek te rijden met zijn glooiende landschap en de uitgestrekte wijnvelden. Rond drie uur komen we aan op onze eindbestemming van vandaag, een camperplaats in Gastes bij een haventje aan een meer. We hoeven niets te betalen in verband met het natte weer en hebben dus een voordelig nachtje. Als we net gesetteld zijn komt er nog een Nederlands echtpaar bij staan, zij komen uit Smilde!  Hebben een gezellige babbel met het stel Schaper en Dame! Wandelen naar het dorpje en weer terug, niet veel te doen, is ook geen hoogseizoen he! Ik maak onderweg wat zwart-wit foto's, ben genomineerd door Esther om 7 dagen lang elke dag een zwart-wit foto te plaatsen. Terug doen we een spelletje en daarna wordt ik verrast op een kip tandoori, lekker! Nu uitbuiken, nog een spelletje, niet te laat naar bed en morgen op naar Espana!

Woensdag 24 januari    Pamplona
Heerlijk geslapen en ontbijten met een Frans geroosterd broodje, vers brood is deze ochtend niet te krijgen. We zijn nog met ons tweede bakje koffie bezig als Jaap en Trudy afscheid komen nemen, zij gaan richting Salamaca. Helaas gaat , als ze weg willen rijden, het paaltje niet omhoog, zij en ook wij, kunnen zo niet weg! Ze nemen telefonisch contact op met de hulpdienst en die zal komen. In de wachttijd ontdekte Jaap een plekje waar hij er wel uit kan rijden, wij pakken ook snel ons spultje in en maken het kotje rijklaar. Net als wij weg willen rijden komt de hulpdienst aanrijden en houdt ons aan, we moeten alsnog 2 euro betalen en kunnen dan wegrijden. Verder was mijn telefoontje vanochtend leeg, beltegoed op terwijl ik hem op automatisch opwaarderen had staan. Ik snap er niets van en neem via het telefoontje van Vrank contact op met JP en sms hem met de vraag of hij mijn tegoed op wil waarderen. Dit doet hij en geeft gelijk de tip om het abonnement te wijzigen, erg voordelig naar 5 GB. Hij doet dit gelijk voor mij en helpt zo zijn moeder uit de brand, bedankt laiverd! Wij zijn ondertussen onderweg naar Pamplona in Espana, de plaats waar de stieren eens per jaar door de klein straatje worden opgejaagd, niet zo ons ding hoor! We komen nog langs een plaatsje die Mees heet, grappig! Rond half drie komen we aan op onze plek voor de nacht, een mooie ruimte met alle faciliteiten voor de camperaars. Het lukt ons alleen niet te betalen met onze maestro betaalkaart. Een Fransman komt te hulp maar ook hem lukt het niet. Dan maar betalen met munten en dat gaat goed, we staan legaal! Bakje koffie en dan Pamplona onveilig maken, mooie stad met veel historie. Nu zitten we lekker in ons kotje met de kachel aan. De temperatuur was vandaag  rond de 15 graden met een strak blauwe lucht, maar de avonden zijn nog wel frisjes.

Donderdag 25   Januari
We zijn nu in Ainsa op een camping, kunnen lekker even douchen en de was doen. Hier is ook wifi en de bedoeling was om het blog te versturen met de foto's. Echter de  laptop maakte geen verbinding met internet en nu ga ik proberen de tekst via de Ipad  te versturen. Beetje ingewikkeld en de foto's gaan ook niet lukken deze keer. Volgende keer maar weer verder zien!

Laifs RiFra

1. Ingrid:
    Goede reis!
    Liefs uit Veendam
  2. Jannie Kiemel:
    26 januari 2018
    Hoi Ria en Frank, heerlijk jullie verhalen weer te lezen.
    Een hele fijne vakantie en ik blijf jullie volgen.

Liefs Jannie xxx
  3. Janny Moerman Huizing:
    26 januari 2018
    Fijn dat jullie weer onderweg zijn. We zullen de verhalen weer met veel plezier volgen. Een goede reis verder.
    Groetjes
  4. Riemer:
    26 januari 2018
    Geweldig. Jaloers en respect. Zet hem op. Kop der veur en der bij.
    Op naar het volgende verslag.

Gr. Riemer en Ietje
  5. Ilse en Kees:
    26 januari 2018
    Hallo Ria en Frank, raar begin van de vakantie als je eerst nog afscheid moet nemen van een familie lid, zo is het leven en we proberen als het kan weer zo snel als het kan het gewone leven weer op te pakken.
    Ilse en ik zijn heel wat jaren terug ook nog in sommige plaatsen geweest waar jullie nu gereden hebben.

Als de Tom Tom het niet meer doet dat wordt het via de sterren rijden (grapje) er zijn gelukkig ook nog kaarten, daar deden we het vroeger mee en toen kwamen we er ook.

Hopelijk niet teveel oponthoud deze vakantie en verder beter weer als het nu is.

Een behouden vaart.

Gr Ilse en kees P,

Ps. Hier is alles rustig
  6. A.moerman:
    26 januari 2018
    een goede en een veilige reis, wij volgen weer!
  7. Nelly:
    26 januari 2018
    Heel leuk om weer samen met jullie op pad te zijn jammEr van de foto's maar komt vast wel goed verder.een hele goede en mooie reis gr Nelly
  8. Marjolein.:
    26 januari 2018
    Leuk om jullie reis mee te kunnen maken. Gaan er zeker van genieten. Wensen jullie een mooie en veilige reis toe. Heerlijk genieten.
  9. T.Leemburg:
    26 januari 2018
    Een hele goede reis, geniet ervan!! Groetjes, Henk en Tineke.
  10. Jellie:
    26 januari 2018
    Leuk om de verslagen weer te lezen.
    We rijden in gedachten met jullie mee.
  11. Martin en cobi:
    26 januari 2018
    Hallo Ria en Frank, Het is weer leuk om jullie te volgen via Rifra.We hopen dat je beter weer onderweg krijgt dat rijd wel zo prettig.Hier is het maar stil zonder jullie,we zijn nu even in het bos. En gaan maandag weer naar huis. We wensen jullie nog een fijne reis verder en kijken uit naar jullie 'volgende bericht veel liefs Martin en Cobi.
  12. Leanne:
    26 januari 2018
    Goede reis maar weer! Zo te lezen zitten jullie er al weer helemaal in!
  13. Si-eds van strobos:
    26 januari 2018
    Goeie reis en bedankt voor het pasje!
  14. Henk en Sina:
    26 januari 2018
    Geniet weer van jullie reisblog. Veel plezier saampjes en wij reizen weer met jullie mee via jullie prachtig reisverslag. Groetjes
  15. Erna Pebesma:
    26 januari 2018
    Hallo Frank en Ria. Leuk om jullie te volgen en de verslagen te lezen. Een goede reis en tot het volgende bericht.
  16. Thea:
    een hele goede reis
    en geniet er maar van groetjes ger en thea
  17. Marijke van Veen:
    Hallo Rifra,
    Leuk dat jullie weer op reis zijn; ik verheug me op de komende verslagen en avonturen. Goede reis met mooi weer!!!
  18. Johan:
    27 januari 2018
    Hé buurtjes...., een leuke, indrukwekkende, gezellige, en bedenke nog maar meer positiviteit reis gewenst, ik zal jullie verslagen weer verslinden...😃,en natuurlijk een veilige reis...!!!!
    Groetjes Johan, Anita, maud & Noor
  19. Harm en Grietje:
    27 januari 2018
    Hoi Frankie en Ria

Wat een raar begin van de vakantie. Eerst de storm en daarna de crematie en dan kan uiteindelijk toch de reis beginnen.
    We gaan jullie volgen. Hou het veilig en blijf gezond. Toi toi toi
    En een hele fijne reis.
  20. Sjoerd en Hanneke:
    28 januari 2018
    Hoi Frank en Ria, jullie zijn in korte tijd alweer een heel eind op pad. Ga jullie reisblog weer volgen. Gezellig meegenieten :-). Heel veel plezier op weg naar het onbekende! Ben benieuwd waar de reis naar toe leidt. Groetjes van Sjoerd en Hanneke
  21. Chris en Tine:
    Hoi Frank en Ria.
    Leuk om weer wat van jullie te horen,we wensen jullie een hele goede reis met veel plezier en mooi weer.
    Groetjes Chris en Tine.
  22. Gerrit Ekkel:
    Goedenavond Frank en Ria,
    Jullie hebben toch al snel weer de nodige kilometers afgelegd. Nu maar hopen dat het mooie weer ook snel komt, in elk geval aangenamere temperaturen!
    Wij zijn inmiddels gestart met de voorbereidingen voor een reis naar Roemenië: lijkt ons wel wat.
    Maar eerst nog jullie prachtige verhalen beleven.

Goede reis en de hartelijke groeten,
    Dicky en Gerrit.
  23. Geesje:
    29 januari 2018
    Wel een beetje laat , maar een fijne en mooie reis gewenst, en ik blijf jullie volgen en weer genieten van jullie avonturen. Gr Geesje
  24. Wim Bongertman:
    29 januari 2018
    Lekker weer op weg dus. Veel regen schrijf je, nou hier is het niet veel beter. Fijne reis en doe voorzichtig.
  25. Koos en Tina:
    29 januari 2018
    Fijn dat jullie weer op vakantie zijn, kunnen wij weer genieten van jullie reisverhalen.
    Heel veel plezier en mooi weer gewenst.
    Doe voorzichtig aan.
  26. Ad en Jannie:
    2 februari 2018
    Wel een erg late reactie. Wat leuk dat jullie weer op pad zijn. Jammer dat wij jullie gemist hebben bij vertrek van Vass Kert. Wie weet gaan jullie nog wel een keer terug naar Roemenië. Blijft een leuk land. Nog even een reactie op de armoede in Sovata. Ja, het straalt er niet vanaf en gelukkig hebben veel families het redelijk goed. Zo lang ze werk hebben en gezond zijn. Bij gebrek daaraan heb je een groot probleem. Maar de armoede zit nogal verstopt. Achter de hekken zit veel ellende. We hebben ook een paar gastkinderen uit de zigeunerwijk gehad. 5 personen in één kamer met daarin 2persoon bed, 1persoon bed, 1 stoel, tafel, en een kachel gemaakt van olievat en 1 pan. De hele wijk bestaat uit huisjes van houten boomstammen met leem opgevuld Het dak lekte en daar hebben we oranje zeilen voor gestuurd. Marius is nu 17 en we hebben af en toe contact via Facebook. Het is een schatje. Vrienden hebben onze kinderen van afgelopen jaar bezocht. Ze hadden een erg leuke rondreis door Roemenië gemaakt maar ze waren diep onder de indruk van deze bezoekjes. Gewoon gezinnetjes die achter zo,n hek wonen die overal langs de weg staan.
    Er zijn beslist nog armere streken. De contacten met Sovata en omstreken bestaan al 25 jaar. (Stichting Roemeense Kinderhulp.)Het is mooi te zien dat het families er bovenop helpt. We hebben in het verleden broer en zus door hun studie geholpen. Het zijn vrienden geworden.
    Frank en Ria geniet van jullie reis
  27. Ad en Jannie:
    3 februari 2018
    Dat genieten was van korte duur las ik. Wat een tegenvaller.