9 tot en met 15 februari, Karavostasi, Gythio en Sparta

16 februari 2015 - Spárti, Griekenland

Hallo allemaal,
We zijn nu twee weken in Griekenland en vinden het ook voor de tweede keer een fascinerend land. Vooral de Pelopenossus heeft een prachtige natuur en langs de kust zijn mooie dorpjes. De sinaasappelbomen dragen flink vrucht en daar maken we heerlijk gebruik van, vitamientjes he! Zo nu en dan staan we illegaal op een plekje bij een haven, maar ook maken we gebruik van campings, dat is wel prettig om even lekker te douchen, water bij te vullen en de plee te legen.
Groetjes RiFra

Maandag 9 februari,
Het heeft de hele nacht geonweerd en gespoeld, de campingbaas komt ons nog vertellen dat er voor morgen sneeuw wordt voorspeld en dat het gaat vriezen!
Voor we vertrekken willen we het blog versturen, want we hebben nog wifi. Dit lukt in eerste instantie niet omdat door het noodweer van vannacht de boel is uitgevallen. Later is de wifi weer oké, maar lukt het niet om het blog te versturen. Er komt alleen maar steeds de melding dat er backups worden gemaakt, erg vervelend!
Uiteindelijk vertrekken we naar Karavostasi, hier zijn we twee jaar geleden ook geweest. Het is een freeparking plek in een klein plaatsje. We hebben een mooie rit door de bergen en rond een uur of twee komen we aan. We worden hartelijk begroet door de baas van de taveerne, die er vlakbij ligt. Hij legt ons uit wat we allemaal voor niets kunnen krijgen en dat we bij hem kunnen koffie kunnen drinken en eventueel eten. Ook heeft hij vrije wifi en versturen we daar ons blog alsnog. Wij zoeken vervolgens het plekje op en installeren ons. Ti's goed frisjes, het regent en er staat een fikse bries. Rond half acht gaan we naar de taveerne om te eten, we worden al verwacht! Er is een tafeltje voor ons gedekt met een straalkacheltje ervoor, wat een luxe! We krijgen brood, olie, twee soorten olijven, tatziki, een auberginesalade en een bonensalade. Als hoofdgerecht krijgen we drie soorten vis, heerlijk en dat alles klaargemaakt door mamma van 81 jaar. Na krijgen we nog een frisse fruitsalade, dit alles begeleid door een lekker wijntje, perfect!
Ondertussen zie we op TV beelden van een sneeuwstorm in een ander deel van Griekenland, waaronder Athene!
Na morgen zal het beter worden in heel Griekenland.  We hebben intussen op de Ipad een foto van ons diner hier twee jaar geleden opgezocht, een leuke collage van Janos de eigenaar, de visser, mamma de kok en het eten. De eigenaar was hier erg verrukt over en de foto is dan ook naar hem toegemaild.  Op aanraden van Janos besluiten we hier twee nachten te blijven, dit in verband met het weer. Het is dan niet fijn om door de bergen te rijden. Door de regen wandelen we naar ons kotje, waar we de kachel en waxinelichtjes aandoen, gezellig!

Dinsdag 10 februari,
We hebben hier dus nog een dagje, het is inderdaad de hele dag regen en erg waterkoud. Tussen de buien door wandelen we een stukje, maar zijn blij als we weer binnen zijn. Komen de dag door met puzzelen, lezen en spelletjes doen. 's Avonds gaan we nog een keertje uit eten, nogmaals een heerlijk maaltijd. Weer vis, maar andere dan gisteren, gamba's, calamares, sardines en iets van rode nog wat! Het was in ieder geval weer smullen. Vandaag is zwagertje Tonop TV geweest, hij deed mee aan het mes op tafel. Jammer genoeg niet verder dan de eerste ronde, toch mooi dat je mee deed Ton!

Woensdag, 11 februari,
We hebben een fantastische tocht naar Gythio. Daar zien we op het schiereilandje een camper staan, wij besluiten om daar morgen naar toe te gaan. Eerst zoeken we camping Gythio Beach op om daar even lekker te douchen, te wassen en water bij te vullen. Er lopen heel wat honden rond op de camping, van de eigenaar, van overwinteraars en loslopend spul. Een Duitser vertelt dat hij de vorige week op het strand door een hond is aangevallen en gebeten. Dat wekt bij mij gelijk weer de angst op die ik had na de hondenbeet jaren geleden in Portugal, maar gelukkig hebben we dogdazzer! In de middag wandelen we naar een supermarktje in de buurt en halen daar onze boodschapjes. Vanavond eens niet uit eten, maar een lapje van de Lidl, aardappelpuree uit een pakje en rode bietjes uit een potje. Heel wat anders dan voorgaande dagen, maar je wordt er wel vol van!

Donderdag 12 februari,
We douchen ons, heerlijk, een lekkere stevige hete straal! De haartjes weer gewassen, tenminste die van mij, wat Frank doet weet ik niet!
Vandaag de kamerdebatten over de gaswinning in Groningen! We volgen het toch wel zo veel mogelijk. We rijden tegen 11 uur naar Gythio om daar op een plekje op het schiereilandje te gaan staan. Als we daar aankomen staat er nog een Nederlandse camper, deze gaan na een half uurtje weg. De camperaars zijn op de terugweg naar Nederland en hebben hier 4 nachten gestaan. Er is een hele leuke Flip, een beetje een Dalmatiër. Hij is erg schuw, maar wij hebben hondenbrokken en die wil hij wel. In de loop van de middag wandelen we Gythio in, we willen wat boodschapjes doen, maar de supermarktjes gaan net dicht! Op zich is Gythio een leuk plaatsje en de moeite van het bekijken waard. Lopen weer terug en bekijken het schiereilandje, leuk! Contact met TITo over de pas aangeschafte sta op stoel van ma, die doet het niet goed en daar is ma niet blij mee! Gelukkig staat de oude nog bij Mammami en wordt door TiTo teruggekocht. Ma is weer helemaal blij, de frustratie is weer even uit de lucht!
' s Avonds lekker gegeten bij de taveerne naast ons, souvlaki en een Griekse salade. Er komt live muziek n die is tijdens ons etentje aan het inspelen. Dit is ter ere van het begin van het carnaval. We hebben geen overlast van de muziek en het feest.
Wat betreft de kamerdebatten over de gaswinning, dit heeft niets opgeleverd. Ze laten de Grunnegers in de kou staan.  Wel apart, dat er tijdens de redevoering van minister Kamp een aardbeving plaatsvindt. Maar ook wij, de zuudloarders, krijgen er mee te maken, de Zandsculpturen die daar geëxposeerd worden zijn gedeeltelijk ingekort door de beving van vandaag

Gythio of Gythion is een gezellige, levendige havenplaats, de haven is omzoomd door prachtige oude gebouwen en het is een goede uitvalsbasis zowel over land als over zee naar diverse bestemmingen. In de oudheid was het de vlootdagen vanSparta, dat 43 km landinwaarts ligt. Eens per week vertrekt er een ferry naar Kreta en dat geeft veel levendigheid aan het stadje. Er komen ook veel imposante cruiseschepen naar het mooie Gythio en men is bezig om een nieuwe steiger aan te leggen (2013) zodat het cruiseschip kan aanmeren en bezoekers niet meer met een kleine sloep aan wal hoeven te gaan. Vanaf Gythio zijn de beroemde grotten van Pyrgos Dyrou in 45 minuten per auto te bereiken. Op de boulevard en in het er achterliggende centrum zijn veel winkeltjes, gezellige cafés en veel visrestaurants. Kenmerkend en sfeervol is de inktvis die hangt te drogen in de zon. Het eilandje Marathonisi is te bereiken via een strekdam vanaf de boulevard in Gythio. Op het eiland staat een mooie vuurtoren, gebouwd in 1873 en 25 meter hoog, een kerkje, een klein archeologisch museum, veel bomen en de Tzanetakis toren. Gythio is de grootste plaats in de streek de Mani.

Vrijdag 13 februari,
Oeioei, vrijdag de 13e! Rustig aan maar vandaag!
Hebben een rustig ritje van Gythio naar Sparta, ti's maar 43 km rijden en even voor Sparta is een Lidl. We doen daar onze boodschapjes en rijden dan door naar de camping, deze ligt halverwege Spart en Mistras. Als we aankomen herkent de eigenaar ons meteen en heet ons hartelijk welkom. Hij heeft een soort kroegje waar allemaal locals zitten, erg leuk. Wij drinken er iets en zoeken dan een plekje, er staat niemand dus alle ruimte! Terwijl we er even zitten, krijg ik een berichtje van Tineke dat RiTi, het parkietje van mijn moeder is overleden. Hij was 12 jaar, maar mam was erg aan hem gehecht, erg sneu. Ze is erg verdrietig en we bellen haar om haar een hart onder de riem te steken. Tineke heeft alles prima verzorgd en RiTi wordt bij haar in de tuin begraven. We hopen dat ze een ander parkietje neemt om de lege plek op te vullen.
In de loop van de middag fietsen we naar Sparta, wandelen daar wat rond en komen terecht in het oude Sparta. Er wordt daar veel aan restauratie gedaan, het blijft indrukwekkend om rond te lopen op de plek waar de Spartanen hebben gelopen.
Terug drinken we iets in de campingkroeg en appen daar aan de kinderen het berichtje over RiTi. Esther zal vanavond ook even bellen om te vragen hoe het met oma gaat.

Zaterdag 14 februari,
Valentijnsdag en carnaval! We doen het eerst rustig aan vanochtend, maar om half 11 stappen we op de fiets naar Mistras. Het is maar 5 km, maar eerst vals plat en daarna toch goed omhoog fietsen. Pufpufpuf, dat valt voor mij wel wat tegen, maar enfin, ik ben er gekomen. Mistras is een prachtige oude stad tegen een berg gelegen. Pittige klimmetjes, maar zeker de moeite waard. We genieten volop, het is lekker rustig, heerlijk weer en in het nonnenklooster steken we een kaarsje aan voor RiTi! De lente breekt door en er staat al aardig wat in bloei! Tegen 3en rijden we terug, in tegenstelling tot de heenweg hoeven we helemaal niet te trappen, rollen zomaar terug naar de camping en terug gerold drinken we wat in de campingbar. Dan bellen we met ma en ook met TiTo, die morgen op wintersport gaat, om ze een goede reis toe te wensen. We volgen de FC op de Ipad en horen dat er tijdens de carnavalsoptocht in ter Apel een ongeluk met dodelijke afloop is geweest, vreselijk! s'Avonds eten we op de camping, prima maaltje, souvlaki, handgemaakte frites en een Griekse salade. O ja, Frank heeft een sinaasappel en een mandarijn van de bomen op de camping geplukt, heerlijk! We besluiten om morgen wat te plukken en mee te nemen.

Mystras ligt op een afstand van zeven kilometer van Sparta. Er wonen nu weinig mensen maar in de 15de eeuw waren er ruim 40.000 inwoners. Mystras stond vroeger onder Byzantijns bestuur en er werden veel kerken en paleizen gebouwd. Het paleis van de despoot Mystra werd, volgens sommige verhalen, genoemd naar de naam van de heuvel: Myzithra (romige kaas) en staat op de laatste uitloper van het Taygetosgebergte. De entree van Mystras ligt bij de antieke poorten van de benedenstad. Rechts is de weg naar de kerk Metropolis en de iets verderop gelegen Evangelistria kerk. Hierna volgen de Agii Theodori en de Afendiko. In de richting van de bovenstad ligt de Monemvasia poort en hierna het Paleis.

Zondag 15 februari,
Vandaag besluiten we om weinig te doen, lekker rustig dagje! Voor het eerst zitten we echt lekker buiten en kan dat met blote armen! Maar ja, de was moet worden gedaan en in de loop van de middag fietsen we toch nog even naar Sparta. Gaan daar naar het olijf en olijfolie museum, erg leuk en interessant. Wandelen er nog wat en als we op het grote plein komen zien we allemaal confetti enz. Het is dus hier ook carnaval geweest. Wij hebben daar niets van gemerkt! Terug nog even wat drinken in de campingbar en gelijk afrekenen, kunnen we morgen gewoon vertrekken. Als we ons Wilmientje spelen krijgen we een groepsappje van JP, die de post haalt bij ons, dat we 6 kaarten voor de toppers hebben gewonnen, joehoe! Er volgen gelijk aardig wat appjes over en weer en Esther en Christa gaan er naar toe, de andere kaarten zullen wel goed terecht komen! Over groepsappjes gesproken, Paula heeft het initiatief genomen om een groepsapp voor de kleinkinderen aan te maken om zo de zorg om oma te stroomlijnen, geweldig! Wij zijn  er niet en TiTo is 10 dagen op wintersport, het is dus wel een geruststelling dat er op die manier toch voldoende aandacht voor oma is!

1. Janny Moerman Huizing:
    16 februari 2015
    Hallo, weer een mooi verhaal op de maandagmorgen. Het komt ons allemaal weer heel bekend voor. Wij hebben even voorbij Gythio gestaan in de buurt van een wrak van een schip dat daar al jaren vlak bij de kust ligt.
    Nog veel plezier in Griekenland.
    groetjes
  2. De buurman (ex.):
    Hallo frank & Ria,
    Prachtige verhalen. Het doet me sterk herinneren aan de tijd dat Elvira en ik er geweest zijn. We hebben toen nog een nacht op het strand gekampeerd onder een prachtige sterrenhemel. Op de achtergrond was een oud verlaten stadje, Papalamelullos. De moeite waard om naar toe tegaan! groeten, fijne tijd,
    de buurman.
  3. Dries en Wilma:
    Hoi Frank en Ria,
    Door jullie verhalen krijg ik ook weer zin om naar Griekenland te gaan. Alleen zou het iets mooier weer moeten zijn.
    Veel plezier en groeten
  4. Sjoerd en Hanneke:
    16 februari 2015
    Gezellig even jullie reisverhaal gelezen tijdens mijn werkpauze :-). Krijg erg zin in de vakantie, als ik jullie verhalen lees. Griekenland is ook een van mijn favoriete landen.
    Krijgen jullie trouwens nog wat mee van de 'nieuwe' politieke wind die er in Griekenland waait? (Tsipras en de eurozone) Worden jullie daar nog vaak op aangesproken?
    Groetjes, ook van Sjoerd,
    Hanneke
  5. Koos en Tina:
    16 februari 2015
    Hoi Ria en Frank, we hebben weer genoten van jullie reisverhalen, we hopen dat er nog veel mogen komen, we kijken al weer uit naar de volgende.
    Groetjes en voorzichtig
    Koos en Tina
  6. Gerrit Ekkel:
    17 februari 2015
    Dit is weer genieten van een mooi reis verhaal. We lezen het met veel belangstelling en plezier. Wij zijn destijds wel in Sparta geweest. Een heel bijzondere plek als je de geschiedenis een beetje kent. Wij stonden destijds in Pilos en zijn met de auto naar Sparta gegaan. We moesten door de bergen, prachtig maar de weg was verschrikkelijk slecht.
    Triest dat de parkiet overleden is, je raakt wel erg gehecht aan zo'n dier. Ik kan mij goed voorstellen dat ze daar verdrietig over is. Goed dat jullie daar aandacht voor hebben.

Liefs en groeten,
    Gerrit en Dicky.
  7. Geesje:
    18 februari 2015
    Wat leuk al die mensen die jullie herkenen en dan die gastvrijheid , dat doet een mens goed, heb weer genoten van jullie reisverslag .
    Wat sneu van het parkietje en net wat je zegt hopelijk komt er een nieuwe , heeft ze wat gezelschap,een fijne reis verder , grtj geesje
  8. Martin en cobi:
    18 februari 2015
    Wij hebben weer genoten van jullie avonturen ,en leuke foto,s
    Hoop dat jullie verder mooi weer hebben
    Wij vandaag wel
    groetjes Martin en Cobi
  9. Frits Rijnsewijn:
    19 februari 2015
    Het gaat weer lekker zie ik ,goede reis verder.
  10. Hans en Angelique:
    20 februari 2015
    Hoi RiFra. Zitten in Zuidlaren in de regen terwijl we lezen over sinaasappels die jullie vers van de bomen plukken. Doet ons verlangen naar de zomer maar zullen nog even moeten wachten. Geniet er van en goede reis.