16 tot en met 22 februari 2015, Monemvasia, Plaka, Iria en Epidaurus!

23 februari 2015 - Palaia Epidavros, Griekenland

Hallo allemaal,
Zo, hier weer een verslag van ons. Zoals jullie zullen zien, beleven we geen superspannende avonturen, maar blijven als 65 plussers zo nu en dan een paar dagen relaxen op 1 plaats. Dat bevalt ook prima! Van het hele politieke gedoe in Griekenland krijgen we wel van alles mee, als we zeggen dat we uit Nederland komen wordt er gelijk Dijsselbloem geroepen! We worden er overigens niet op aangesproken en zorgen er ook wel voor dat we geen voor de Grieken confronterende uitspraken doen.
Deze week hebben we een paar heerlijk zonnige dagen gehad, maar nu is het even weer minder. Dat maakt ons niets uit, Griekenland is gewoon mooi en ook als het weer minder is genieten we!
RiFra

Van 16 tot en met 22 februari

Maandag 16 februari,
De was die we gisteren hebben gedaan is lekker droog en kan de kast weer in! Frank zorgt dat de boel weer rijklaar is en ik verstuur het reisblog via de wifif van de camping, het lukt in een keer, super!
Rond 11 uur gaan we, na afscheid te hebben genomen van de campingbaas, richting Monemvasia. We gaan eerst nog even bij de Lidl langs om daar inkoopjes te doen.
Het valt ons op dat er bij dit soort zaken veel Roma's en vooral Roma kinderen staan die bedelen en vragen of ze het winkelwagentje = 1 Euro, terug mogen brengen. Ook onderweg bij stoplichten wordt door hen gebedeld. Ze zien er niet uit, smerig en onverzorgd. Het is duidelijk dat ze een ondercast  zijn in de samenleving. Ze wonen in krotjes van tentdoek en een dakje van wat hout en golfplaten zonder voorzieningen. Maar ook hier kan het in de winter koud worden en vriezen! Meestal geven we de winkelkarretjes dan ook weg, geven de kindjes iets lekkers (denken hierbij dan zeker aan onze goedverzorgde kleinkinderen) en soms geven we nog iets extra's!
We vinden het erg triest, maar wij kunnen aan hun situatie niets veranderen.
Komen na een prachtige rit aan in Monemvasia. Zetten de auto neer op de parkeerplaats en wandelen naar de oude stad, een fort! schitterend, fantastisch! Een authentiek geheel zonder moderne lichtbakken en reclameborden. Het fort bestaat uit een onderstad en een bovenstad, de onderstad hebben we bewonderd, maar de bovenstad is in restauratie en is gesloten. Jammer, maar we hebben een goede indruk van het fort gekregen. Op de terugweg bekijken we het begraafplaatsje, daar valt op dat niet het geboortejaar wordt vermeld, maar de datum van overlijden en daarachter hoe oud ze geworden zijn. Terug zetten we de auto naast een Engelse camper en hebben even kort contact met de eigenaars. Er wordt een vissersbootje te water gelaten en Frank biedt zijn hulp aan, er is echter hulp genoeg! We hebben een rustige avond, die wordt onderbroken door een belletje van ma, hartstikke leuk! Ze krijgt zo bezoek van Arjan en Janine. In de loop van de avond is het behoorlijk gaan waaien en het is frips!

Monemvasia is de Griekse rots van Gibraltar, massief en met een purperachtige kleur verrijst hier een 300 meter hoog rotsmassief loodrecht uit de blauwe zee met als naam Monemvasia wat -de enige toegang- betekent die er inderdaad ook is. Yephira of Nea Monemvasia ligt bij de entree van de rots. Er is een kleine haven met een aanlegplaats voor de boten rondom de Peloponnesos. Boottochten mogelijk naar veel richtingen. De wijn van het gebied is bekend geworden onder de naam Malvazia of Malvasij. Stranden zijn: Portelo, het strand bij Yephira, het strand van Xifias. Aan de zuidkant: Pera Kakavos en aan de noordkant het Pori strand. Vergeet niet om ook een bezoekje aan de oude bovenstad te brengen waar zeer veel wilde bloemen en oude kerken te vinden zijn.

Dinsdag 17 februari,
Het heeft de hele nacht erg hard gewaaid, gestormd. Tot een paar keer toe gaat Frankie uit zijn warme bedje om te controleren of alles rondom het kotje nog oké is, het gaat meestal om de stok onder de fietsendrager. Frank lost dan de problemen op, super hoor! Ontbijtje en dan een ritje van krap aan 90 km naar Leonidio Plaka, een geweldige rit door kleine dorpjes en door de bergen. Veel haarspeldbochten en sneeuw aan de kant van de weg. We komen zonder kleerscheuren aan in Leonidio Plaka en vinden zonder problemen een camperplek, een superplekje! Helemaal omheind, maar zonder voorzieningen, gelukkig zijn we selfsupporting! Na de lunch wandelen we naar Plaka, een dorpje van niets, maar met een leuk haventje. Terwijl we aan de wandel zijn staat er een man naar ons te zwaaien, het blijkt een restauranthouder te zijn. Hij ziet in ons natuurlijk potentiële klanten en verduld, het lukt hem om ons binnen te krijgen. Frank neemt een biertje en ik een huiswijntje, wordt gemaakt van de druiven uit de bergen rond Plaka, heerlijk wijntje!  We krijgen er olijven bij, ingemaakt door mama, brood en even later nog een paar mandarijnen. We zeggen dat we vanavond komen eten en mogen dan zonder te betalen vertrekken. Het eten 's avonds is er prima, we zijn de enige gasten en eten voor de verandering vis! Frank overtreft zich zelf, want in verband met graten is het niet echt een visliefhebber. Gelukkig vallen de graatjes is de vis die we tot nu toe hebben gegeten heel erg mee.

Woensdag 18 februari,
Hoera, vandaag zijn we 46 jaar getrouwd, van de kinderen krijgen we felicitatie-appjes, van TiTo een sms'je en mam belt ons, goed van haar dat ze dit nog bijhoudt! Vandaag zijn we naar Iria Beach gereden, een super mooie rit langs een grillige kustlijn. Onderweg wordt het zonnig, vannacht heeft het gevroren en bij opstaan hadden we sneeuwvlokjes! Bij aankomst op de camping wandelen we er over om te kijken wat ons plekje gaat worden en komen aan de praat met een Duits echtpaar. We staan al even te kletsen als zij ineens vraagt of wij 2 jaar geleden ook in Gythio op de camping waren. Dat klopt en dan zien wij het ook, het is het gitaarspelende en Tulpen uit Amsterdam zingende echtpaar, Walter en Elfriede, waar we toen gezellig bij hebben gezeten. Wij hebben nog foto's op de Ipad waar zij opstaan, erg leuk allemaal! We schrijven in en vragen aan de campingbeheerder of er in de buurt een taveerne is waar je goed kunt eten. Hij verwijst ons naar Iria, het dorp 3 km verderop en op de fiets prima te doen. Frank maakt dus de fietsen in orde en rond 7 uur karren we die kant op met mutsen op en handschoenen aan. We eten daar heerlijke locale gerechten en worden bediend door een jonge vrouw, die redelijk Engels spreekt en dat ook leuk vindt om te doen. In de taveerne zitten veel dorpsbewoners wat te drinken, een hapje te eten en naar de stemming van de President te kijken, belangrijk voor hen, want het is in of uit de Euro! De terugweg verloopt zeer koud, het vriest een paar graadjes brbrbrbrbrbrbr! Vannacht de slaapsokken maar aan.

Donderdag 19 februari,
Het was inderdaad een koude nacht, maar vandaag schijnt het zonnetje. We willen de wasmachine gebruiken en daar een munt voor kopen, maar vandaag is er niemand op de camping aanwezig waar we dat bij kunnen doen. We wassen dus maar weer een keertje op de hand en we krijgen alles droog. Frank mest het etenskrat en ons rommelhokje uit, was ook wel even nodig. Al met al een vruchtbaar dagje, tussen de bedrijven door zitten we lekker in het zonnetje, zalig! In de avond nog met ma gebeld.

Vrijdag 20 februari,
Niet te laat op en het bed verschoont en het beddenspul gewassen, is heerlijk droog geworden en we kunnen weer even vooruit! Verder in het zonnetje gezeten en geluncht. TiTo belt in die tijd, zij hebben het erg fijn en mooi wintersportweer. In de loop van de middag fietsen we naar het haventje en naar het dorp. Leuk haventje en we maken wat foto's.  De artisjokken staan bijna in bloei, apart om te zien! Nu staat Frank te koken, noedels met een  sausje uit Kanton, ziet er lekker uit!  En het smaakte ook nog zo als het er uit zag! We bellen met het thuisfront en alles is oke daar, altijd weer fijn hun even stem te horen en bij te kletsen.

Zaterdag 21 februari,
We hebben vandaag een relaxte dag, het zonnetje schijnt en daar genieten we lekker  van. Rond half 11 verschijnt ineens de bakker op de camping, lekker een warm broodje en warme apfelstrudel (ook hier erg lekker TITo, JP en Chris) In de loop van de middag wandelen we een stuk over het strand. Op een eenzame zwemmer na is het helemaal verlaten. Terug doen we nog een spelletje en hebben verder een rustige avond. JP is met zijn gezin op wintersport en stuurt een appje dat ze goed zijn aangekomen en dat het appartement waar ze in zitten oké is. We puzzelen en lezen de rest van de avond wat en hebben besloten om morgen weer eens ergens anders heen te gaan. Zien nog wel waarheen!

Zondag 22 februari,
Deze ochtend weer de gebruikelijke vertrekactiviteiten, de stoelen vastbinden op het bed en alles weer goed opruimen. Als we zover zijn dat we weg kunnen nemen we afscheid van Walter en Elfriede en staan nog een poosje gezellig te kletsen. Walter vertelt over zijn hernia, waar hij volgens de artsen niet aan geholpen kon worden. Er is echter iemand die hem wijst op een arts in Kufstein die goede resultaten heeft, hij werd aan zijn benen opgehangen en op die manier werd er weer ruimte tussen de wereld geschapen. Na 5 behandelingen was hij van de hernia af! Hij is wel een cm groter geworden, apart hoor! Wij rijden dan naar Ancient Epidaurus. Hier zijn we eerder geweest, het oude theater maakte toen veel indruk op ons. Ik hebt toen op de middenstip het Grunnings Laid gezongen, fantastische akoestiek! Nu heeft Frank staan klappen op de middenstip, we vonden het nog steeds indrukwekkend. Daarna zoeken we een plekje om te overnachten in het nieuwe Epidaurus, een leuk havenplaatsje. Komen aan bij de haven, daar worden we onthaald met brood, vlees en wijn. Op de vraag wat daar de reden van is, wordt ons verteld dat morgen het vasten begint en dat het dus de laatste dag is dat er vlees mag worden gegeten. Daarna vinden we een plekje met het zicht op het dorp, om te overnachten. Heerlijk rustig, ondertussen is het gaan regenen en dat houdt voorlopig niet meer op. Jammer, maar we hebben toch maar mooi 4 dagen zon gehad!

Het theater van Epidaurus, het best bewaarde theater uit de Griekse oudheid bevindt zich in en was verbonden aan de cultusplaats voor Asclepius van de geneeskunde, in het antieke Epidaurus.

Dit bijzonder goed bewaarde theater, dat als een reusachtige schelp tegen de flank van een heuvel ligt, werd in de 4e eeuw voor Christus gebouwd door de architect volgens zuiver wiskundige principes. Het biedt plaats aan 14.000 toeschouwers, en de akoestiek is er ronduit fantastisch (dit wordt voortdurend gedemonstreerd door gidsen!). Er zijn 55 rijen zitplaatsen: 34 onder het middenpad (diazoma), verdeeld in 12 sectoren, en 21 erboven, verdeeld in 22 sectoren. Aan het verschil in vorm van de onderste en bovenste rijen is duidelijk te zien dat er twee bouwfasen zijn geweest. Er waren eerst 34 rijen zitplaatsen, een eeuw later is dit met 21 rijen uitgebreid. Let wel: 34/21 = 55/34 = 1,61… = het 'magische' getal φ. De westelijke zijdeur waardoor het koor opkwam is gemaakt uit brokstukken van de oude zijdeuren, de oostelijke is gemaakt uit nieuw materiaal. Van het oorspronkelijke kerngebouw is alleen een zaaltje met vier zuilen over.

De eregasten zaten op de roodgekleurde eerste rij: zij kregen een rugleuning en zitkussentjes. De vloer van de orchestra (toneelvloer) heeft een diameter van ruim 20 meter; van hieraf worden zelfs zwakke geluiden, zoals zuchten of fluisteren, ongestoord tot aan de hoogste zitplaatsen gedragen, bijna 23 meter hoger. Het theater wordt doorgaans bewonderd voor zijn akoestische eigenschappen die een nagenoeg vlekkeloze verstaanbaarheid toelaten overal in het theater dat tot 15 duizend luisteraars kan bevatten, dit zonder enige kunstmatige versterking van het geluid. Reisgidsen laten typisch groepjes van mensen overal in het theater plaatsnemen zodat ze getuige kunnen zijn van van hoe bijvoorbeeld het aansteken van een lucifer duidelijk overal hoorbaar is. Een studie uit 2007 toonde duidelijk aan dat de akoestische eigenschappen van het theater het gevolg zijn van de specifieke constructie van zitrijen waardoor een natuurlijk versterkend effect optreedt voor frequenties die eigen zijn aan muziek en aan spraak, gepaard met een natuurlijk verzwakkend effect voor frequenties daarbuiten. Het theater vormt daarom een soort ‘bandpass-filter’

We staan nu op een parkeerplaatsje met zicht op het verlichte stadje.  In de loop van de avond komt er nog een camper bij staan. Eigenlijk willen we nog even een wandelingetje naar her plaatsje maken, maar het regent behoorlijk. We blijven dus lekker binnen en doen een spelletje, gezellig!

1. Martin en cobi:
    23 februari 2015
    Nog gefeliciteerd met jullie trouwdag
    Hier gaat alles de goede kant op,het was weer een mooi verhaal
    Hoop dat jullie meer zon krijgen
    Groetjes Cobi en Martin
  2. Henk en Sina:
    23 februari 2015
    Gefeliciteerd met jullie 46e trouwdag. Bedankt dat we weer met jullie hebben mogen meereizen. We hebben weer genoten van de foto.s en prachtig reisverslag. Nog veel plezier en tot een volgend reisverslag.
  3. Leanne:
    23 februari 2015
    Hoi Frank en Ria, We lezen jullie verhaal aan jullie eettafel! Hier is het droog en genieten van alle vogeltjes die langs komen fladderen!
    Voor Gerran is vooral het verhaal van het theater leuk om te lezen! Beroepsdeformatie.... Veel plezier nog!
  4. Janny Moerman Huizing:
    Hallo RiFra,
    Griekenland blijft een mooi land!
    De route die jullie nu gaan lijkt wel erg veel op die van ons vorig jaar.
    Zelfs de ervaring met het restaurant in Plaka(blue dolphin?) is hetzelfde.
    Alleen hopen we wel dat de vis beter gesmaakt heeft. Die van ons hadde n ze zo in de frituurpan gedaan en was dus heel erg droog.
    Een fijne tijd nog verder en we hopen snel weer van jullie te horen.
  5. Koos en Tina:
    23 februari 2015
    Van harte gefeliciteerd met jullie 46e trouwdag, we hebben weer met heel veel plezier jullie reis verslag gelezen en dat je zomaar mensen tegen komt waar je 2 jaar geleden ook contact mee had, geweldig toch!!
    Tot het volgende verslag maar weer
    Groetjes van Koos en Tina
  6. Geesje:
    24 februari 2015
    nog gefeliciteerd met jullie trouwdag, nou ik vind dat jullie als 65 plusser wel mooie avonturen beleven , en dat jullie reizen toch ook wel spannend zijn , want het is toch elke keer ook weer een verrassing waar jullie kunnen overnachten en welke leuke mensen jullie ontmoeten ,nog veel reisplezier grtj geesje