3 tot en met 8 februari Pelopenessus

9 februari 2015 - Koróni, Griekenland

Dinsdag 3 februari,
We pakken ons boeltje weer bij elkaar en rijden verder zuidwaarts, we willen eigenlijk nog voor de tolbrug naar de Peloponnesus een  overnachtingsplekje vinden, maar dat lukt niet. We gaan dus de brug over en via Patra rijden we verder lang de kust. Er zij maar amper campings open en camperplaatsen zijn niet te traceren. Uiteindelijk kiezen we ervoor om naar camping Ionion te rijden, zo'n 65 km verderop. Daar hebben we 2 jaar geleden ook gestaan en beviel toen prima. Rond 3 uur komen we aan en zitten nog even lekker buiten in het zonnetje, heerlijk! Verder een rustig dagje. 'S avonds met JP geskyped, alles was goed daar!
Woensdag 4 februari,
Hoera, neef Andre is jarig! Ook hij is samen met Janny op pad met de camper, we feliciteren hem online. Vandaag doen we wat klussen, Frank houdt zich bezig met het kotje aan de buitenkant en samen doen we de was, ook altijd een heel gedoe. We hangen de boel op ons droogmolentje, maar die is niet tegen de harde wind bestand en sodemietert om. Dus spant Frank een waslijntje en aan het wind van de dag is alles droog en schoon. In de loop van de middag  wandelen we naar het dorp, een paar kilometer verderop, om een paar boodschapjes te doen. Helaas zijn de winkeltjes gesloten en wandelen we weer terug. Gelukkig hebben we wel voorraad om te kunnen eten, rijst met zalm en groenten, heerlijke maaltijd. Tussen de middag met mam geskyped, gelukkig is het goed met haar en het was fijn om haar te zien. Tegen de avond met Sem geskyped, hij heeft even gezien waar we staan. Alles is goed in Hoogezand!
Donderdag 5 februari,
Het is de bedoeling om vandaag nog een keer naar het oude Olympia te gaan en daarna door te rijden naar Katakole. Daar is volgens ons boekje een prima camperplaats aan de haven. Maar eerst op naar Het oude Olympia, we zijn er 2 jaar geleden ook geweest en vonden het toen niets! Een lading oude stenen en nogal verwaarloosd. Toch gaan we het nogmaals bekijken en deze keer vinden we het mooier. Er staan betere beschrijvingen bij en er wordt verder gegraven. Het gymnasium, waar vroeger de sporten werden geleerd, wordt nu ook onder de grond vandaan gehaald. We lopen er dan ook zo'n 2 uurtjes rond en onze mening over Olympia is toch wel bijgedraaid!

Olympia in de oudheid

De Spelen werden gehouden in Olympia in de Griekse landstreek Elis. Olympia was een heilige plaats waar vele tempels, altaren en standbeelden te vinden waren. Er stond onder meer het 12 meter hoge Beeld van Zeus te Olympia, dat een van de zeven wereldwonderen was.

In de begintijd stond er slechts één onderdeel op het programma: een hardloopwedstrijd over de lengte van ongeveer 190 meter. In de loop der jaren werden steeds meer sportonderdelen toegevoegd: boksen, worstelen, Pankration (een combinatie van boksen en worstelen) , paardenrennen, verschillende hardloopwedstrijden en de Pentatlon, een vijfkamp bestaande uit worstelen, hardlopen, verspringen, speerwerpen en discuswerpen. Doordat er steeds meer onderdelen bij kwamen, duurde de spelen niet één maar vijf dagen. Drie dagen werden gebruikt voor de spelen, één volgens religieuze rituelen, en op de laatste dag kregen alle deelnemers banket. De winnaars van de verschillende wedstrijden werden beloond met een olijfkrans en genoten veel aanzien. Beeldhouwers maakten beelden van de winnaars.

Aanvankelijk werden de loopwedstrijden in Olympia op een gewone zandvlakte gehouden. Een lijn gaf de start en aankomst weer. Atleten liepen niet in rondjes, maar keerden aan het einde van de baan gewoon om. De open baan werd na verloop van tijd niet handig bevonden; er werden verbeteringen aangebracht tot men een rechthoekige baan bekwam met aan de randen natuurlijke hellingen als tribunes voor het publiek. Rond 350 voor Chr. werden stenen tribunes gebouwd met staanplaatsen die reeds plaats boden voor zo'n 40 à 45 000 toeschouwers.

Kenmerkend was de vorm van de tribunes: in het midden draaiden de rijen zich 3 meter naar buiten toe, zodat de toeschouwers aan de randen de atleten lbeter konden zien. Deze vorm bleek zo succesvol, dat hij werd overgenomen voor de bouw van het allereerste moderne Olympische stadion in Athene.

De atleten en de scheidsrechters moesten het stadion betreden via de kryptè, een 32 meter lange tunnel, wat zorgde voor een plechtige en spectaculaire intrede. De kryptè is de oudste constructie in haar soort in Griekenland. Een bronzen hek zorgde ervoor dat onbevoegden het stadion niet binnen konden komen.

De antieke Spelen waren verbonden aan Zeus, de Griekse oppergod. Voor zijn tempel in Olympia werden op het hoofdaltaar 100 ossen verbrand (hecatombe). Dit vuur werd brandende gehouden gedurende de Spelen. De vlam ervan werd, net als alle andere offers, aangestoken met het heilige vuur van de godin Hestia.

Na de wandeling in Olympia reden we een stukje terug naar Pyrgos en nemen daar de afslag naar Katakole, waar we een paar overnachtingen hebben gepland. We zoeken ons de blubber en doen navraag, maar al snel komen we er achter dat er geen plekje voor campers meer is, balen dus! Besluiten na rijp beraad dat we door gaan rijden naar Koroni en daar een paar dagen te blijven. Het is nog wel een stukje rijden, maar wel de moeite waard. We worden hartelijk ontvangen en de douches worden gelijk voor ons verwarmd. Ook hebben we hier gratis hele goede wifi. We hebben dan ook wat contact met het thuisfront, appen met Caro, leuk! De FC speelt vanavond een slechte wedstrijd, het wordt 2-2 tegen Heracles.
Vrijdag 6 februari,
We slapen lekker uit en dan haalt Frank een lekker broodje bij de warme bakker. Dan hebben we een rustige ochtend met wat doe dingetjes. Na de lunch lopen we naar het dorp en bekijken het fort. Nog leuker dan de eerste keer, want we kunnen het klooster in. De nonnetjes hebben er een klein souvenirwinkeltje  en ik koop er een ring en een kaartje voor mam. We mogen de tuin bekijken, fruit plukken en we hebben een prachtig uitzicht over het klooster en het stadje. Het weer werkt ook mee, het is tegen de 20 graden. Tijdens de klim omhoog voelen we goed dat het warm is, we zijn ook niets meer gewend he!

KORONI. Koroni is een klein havenstadje aan de baai van Messinia. Het ligt vijftig kilometer ten zuidwesten van Kalamata. Het is een pittoresk stadje dat op een smal schiereiland ligt. Bij aankomst in Koroni  zie je als eerste, aan het einde van het schiereiland, het kolossale kasteel van Koroni. Dit kasteel werd in de 13e eeuw door de Venetianen gebouwd. Koroni was in de middeleeuwen een belangrijk handelscentrum en kende toen een enorme welvaart.

Vanaf de haven kun je via smalle straatjes of trappen naar boven naar het kasteel wandelen. Via de grote poort kun je naar binnen. Op het terrein van het kasteel bevindt zich het klooster van Agios Ioannis de Doper. In het klooster bevindt zich het hoogste punt van het kasteel waar ook een kruis staat. Vanaf hier kun je mooie foto’s maken.

Koroni zelf is op de hellingen van een heuvel, op het schiereiland gebouwd. Aan de kant van de haven ligt de traditionele stad. Langs de kade zijn veel gezellige restaurants en cafetaria’s en een leuke boulevard. Het is meer dan de moeite waard om door de smalle straatjes en steegjes van Koroni te wandelen en naar de kleurrijke huisjes met de mooie balkonnetjes te kijken. Het strand van Koroni ligt aan de andere kant van het schiereiland, in het zuiden. Het is een mooi zandstrand dat omgeven is door veel bomen die tot aan het water komen.
Wie eens iets heel bijzonders wil beleven, gaat 's avonds laat naar het kerkhofje van Koroni, vlakbij de burcht. Het is heus lichtjesfeest, want elke avond steekt iemand bij elk graf een olielampje aan. Een prachtige en indrukwekkende ervaring!
Zaterdag 7 februari,
We hebben vandaag een rustige dag, we slapen wat uit, ontbijten en wandelen tegen de middag naar het dorp om daar wat boodschapjes te doen. Het weer is redelijk, soms een zonnetje en dan weer een buitje, maar de temperatuur is prima. Het is zo tussen de 15 en 20 graden. We eten dan ook ons broodje met feta en een tomaatje buiten! Wandelen nog wat in de omgeving en gaan zo uit eten. Vanochtend kregen we via de app van RTVNoord mee dat het spiegelglad was in de noordelijke provincies. Dat is wat anders dan hier!
Zondag 8 februari,
Weinig te melden vandaag, hebben besloten om nog een dagje te blijven en de auto een beetje uit te mesten. We hebben contacten met het thuisfront en sturen wat mailtjes. In de middag een wandeltje en sport luisteren, nou wat een dagje he! Het weer is vandaag frisser dan de voorgaande dagen met zo nu en dan een fikse bui, zelfs met hagel! De vooruitzichten zijn wel goed, we moeten dus gewoon wat geduld hebben! Even een leuk detail, we zijn drie keer naar het dorp gewandeld en werden drie keer terug begeleid door een Flipje, een hele lieve hond. De campingbaas vond het  geen succes, want die stuurde hem steeds boos weg. De hond zal dit wel vaker doen om zo een graantje van kampeerders mee te pikken!

1. Ilse en Kees:
    9 februari 2015
    Hallo, wederom leuke verhalen en mooie foto's, zo krijg je een beeld over hetgeen jullie vertellen. Hopelijk wordt het weer beter, het is altijd prettig om meer buiten dan binnen te zijn. Op naar het volgende verhaal. Veel reisplezier. Ilse en kees p
  2. Wim:
    9 februari 2015
    Wat ziet alles er mooi uit als de zon schijnt!
    Op naar het volgende verslag...
    Groetn oet Grunnen...
  3. Tonny:
    10 februari 2015
    Hangen er nog sinaasappels aan de bomen?
    Hier zitten kleine knoppen in de takken. Het is alleen nog te koud om ze uit te laten komen. Maar hoe dan ook, de lente komt eraan.
  4. Kira:
    11 februari 2015
    Koroni ziet er prachtig uit op de foto's en zo te zien is er niets mis met het eten aldaar. Geniet ze
  5. Geesje:
    11 februari 2015
    Wat weer een mooi reisverslag en die foto's schitterend , leuk dat jullie mooi weer hebben, dat maakt denk ik de reis toch wat prettiger
  6. Martin en cobi:
    11 februari 2015
    Jullie hebben er weer een mooi reisverslag van gemaakt en de foto,s zijn schitterend
    Hoop dat jullie mooi weer krijgen
    Groetjes Martin en Cobi
  7. Roelie en Ton Dagelet:
    12 februari 2015
    Wederom een mooi reisverslag, en fijn dat jullie mooi weer hebben.
    Zwager Tonny gezien in het TV programma "met het mes op tafel "
    Maar helaas, mede door een beetje pech verloren, jammer, want hij deed het wel goed.
    Groetjes Roelie & Ton
  8. Marijke van Veen:
    15 februari 2015
    Leuk om te lezen over jullie avonturen; fijn dat het weer wat beter wordt. Zelf ben ik net terug van 3 weken Botswana en Namibie.(Victoria Falls) Door jullie verslagen te lezen lijkt het net of de vakantie nog doorgaat!
    Het is hier koud! Groetjes Marijke.
  9. Riemer:
    16 februari 2015
    Geweldig. Wij genieten mee.