19 - 26 januari 2015, door Duitsland, Frankrijk, Italie, Slovenië en nu in Kroatie!

26 januari 2015 - Starigrad, Kroatië

Maandag, 19 januari 2015,
Na nog een ochtend goed te hebben aangepoot, de boel moet toch goed achtergelaten worden, nemen we afscheid van de 50Bunder, halen geld bij AH, doen daar de laatste boodschapjes, tanken en pompen de banden op en hehehehe, om 12 uur rijden we de N34 op richting Duitsland. Zonder problemen en files rijden we naar Hellenthal naar een camperplaats. Een leuk plekje aan een stroompje en midden in het dorpje. We hebben dan zo'n 370 km gereden en vinden dat ook wel genoeg. Het is behoorlijk frisjes en we zitten lekker in ons kotje met het kacheltje aan. Rond een uur of zeven gaan we een hapje eten in een lokaal cafeetje. Keuze uit een jaeger schnitzel en een zigeuner schnitzel. Nemen beide de zigeuner, die wordt geserveerd met pototos. Niet echt een hoogstandje, maar we worden er wel vol van. Daarna nog een wandeltje door het dorp en in de sneeuw terug naar ons kotje! Het wordt vast niet laat vanavond!
Dinsdag, 20 januari,
We hebben de eerste nacht weer heerlijk in ons kotje geslapen. Frank lag er al om half 10 in en was vanochtend als eerste om half 9 er weer uit. Tot onze verrassing was het mooi wit en, terwijl ik we opfriste, maakte Frank een wandelingetje en maakte een paar winterkiekjes. Daarna een ontbijtje en het spul weer vertrekklaar gemaakt. Om 10 uur zitten we in de auto om naar Strasbourg te rijden, maar onderweg bedenken we ons en rijden naar Epinal, dit plaatsje ligt meer op de route. We komen langs Malmedy, waar ooit aardig gevochten is. Zonder problemen komen we op de, door ons uitgezochte camperplaats, een plekje aan de Moezel midden in het bruisende hart van Epinal. Nadat we ons hebben geïnstalleerd, wandelen we naar het oude centrum, leuk, maar berekoud! We hebben geen borrel, dus bij terugkomst gauw het elektrische  kacheltje aan, we hebben namelijk gratis electriciteit.  Zuunige Grunnegers he! Eten vanavond ook binnen de deur, want van thuis was nog van alles meegenomen en dat moet natuurlijk ook op. Epinal is een leuk historisch stadje, waar ze in het centrum bezig zijn met archeologische opgravingen. s'Avonds lekker rustig in het kotje gezeten.
Woensdag 21 januari,
Heerlijk geslapen, Frank haalt warm stokbrood terwijl ik me opfris en aankleed. Dan rijden we naar Bourg en Bresse, Een tocht van niet ongelofelijk veel kilometers, maar wel vrij lang in tijd. We komen tegen 4 uur in de regen aan op de camperplek, een prima plekje bij een soort dom/klooster. In verband met het weer doen we niet te veel meer, lekker binnen zitten met het kacheltje aan. In de loop van de avond komen er nog 6 campers bij, zodat we er met z'n zevenen staan. Er zijn geen faciliteiten, maar wel een openbaar toilet. Tot onze verrassing belt mijn moeder, erg leuk dat ze dat doet! Frank kookt zijn overheerlijke knoflookpasta, jammie! Liggen niet te laat in bed.
Donderdag 22 januari,
Liggen lekker tot een uur of 8 in bed. Dan gaat Frank er als gewoonlijk eerst uit, frist zich op en maakt dan ruimte voor mij. Ik fris me dan op en maak het kotje zover klaar dat we kunnen ontbijten. Frank komt dan terug met broodjes en de koffie geurt hem dan al tegemoet! Hij vertelt dat hij heerlijk op het openbare toilet is geweest en daar een aardige boodschap heeft achtergelaten!!!!!  Na het ontbijt vertrekken we richting Italië. De bedoeling is om van vandaag in Aosta op een camperplek te komen. In eerste instantie besluiten we om niet via de tolweg te gaan, maar we veranderen dit besluit omdat we al snel op allerlei ondefinieerbare smalle kronkelige bergweggetjes met sneeuw komen. Het wordt dus toch de tolweg en door de Mont Blanc tunnel. De tocht was fantastisch met schitterende panorama's op de besneeuwde Mont Blanc van bijna 5 km hoog!!! De camperplek is prima, hij is bewaakt en we staan er alleen. We kunnen er ons wctje legen en dat is ook wel prettig na een paar dagen!  In de loop van de middag wandelen we Aosta in en halen een stadsplattegrondje bij de plaatselijke VVV.
Mooi historisch stadje met veel bezienswaardigheden. Terug is het tijd voor ons spelletje en dan wordt door Frank het laatste uit huis meegenomen eten klaargemaakt, peultjes, rijst en een biefburger, een smakelijke hap. Ondertussen app en ik wat met de kinderen en speel een wordfeudje met het thuisfront, leuk!
Vrijdag 23 januari,
Vertrekken niet te laat en gaan eerst bij de Lidl wat boodschapjes halen, dan op naar het Gardameer. Helaas gaat het in het begin mis en komen we op de tolweg de verkeerde kant op, balen dus! Op de tolweg kun je ook zo maar niet keren, dus een stuk van 11 km terug en 8.20 euries armer! Gelukkig gaat het daarna prima en komen we, na onderweg een lunchpauze te hebben gehad, om even over vieren aan in Desenzano Del Garda. Voor de camperplaats wordt gewerkt en ligt de weg open, maar we kunnen er wel op. Het is een mooie plek met uitzicht op het Gardameer. De beheerder komt er al snel aan en maakt ons wegwijs. Er zit een pizzeria op 50 meter afstand, dus wordt het vanavond, juist, pizza eten! Het weer is lekker, vanochtend bij vertrek uit Aosta was het - 6 en bij aankomst hier + 13!
Zaterdag 24 januari,
Geen verse broodjes vanochtend, het dorp ligt net even te ver weg om ze te halen. Als we weg rijden blijkt dat we niets hoeven te betalen, lekker voordelig dus!
Op de TomTom hebben we gekeken of we zonder tolweg kunnen rijden, maar dan ben je zo ongelooflijk lang aan de rit, dat we toch maar de tol hebben genomen. De laatste 150 km rijden we over de ss14, geen tolweg, maar een gezellige weg er bij langs.
Rond een uur of 4 zijn we in Slovenië op plaats van bestemming, een parkeerplaats aan de haven van Izola. Ti's wel grappig, want op het moment dat we het plaatsje binnen rijden zeg ik tegen Frank dat we hier al eerder zijn geweest op de plaatselijke camping en er ook hebben rond hebben gelopen. Frank herkent het dan ook en heeft er bepaalde herinneringen aan! We zitten even lekker in het kotje en krijgen bezoek van een Sloveens stelletje dat hier voor een romantisch weekendje is. Ze zijn erg geïnteresseerd in het kotje en we hebben een leuk contact. Dan kookt Frank spaghetti, nee deze keer niet die heerlijke van hem, maar een andere met gehakt, ook die valt er ook goed in. Na het eten een wandeling door Izola, maf, want de vorige keer waren we alleen maar tot de kerk geweest, maar het blijkt dat er nog een heel mooi oud stuk dorp achter ligt. We zien dus nog een onbekend stuk dorp. Terug een lekker bakje leut en dan zullen we wel niet te laat in bed liggen. Van de kinderen en TiTo kregen we  appjes met sneeuwfoto's, leuk om te zien. Wij hebben ondertussen zo'n 13 gr. heerlijk!
Zondag 25 januari,
Vannacht een hoop herrie van de disco tegenover de parkeerplaats, vooral als de deur van de disco open stond! Maar goed, ondanks dat slapen we redelijk. Frank haalt 's morgens een lekker bruin broodje met allerlei zaden er op. Fijn ontbijtje dus en gelijk een paar broodjes klaargemaakt om tussen de middag op te eten. Lozen ons toiletje en proberen een route op de TomTom zonder tolweg uit te stippelen. Uit ervaring weten we dat op de D8 moeten komen, dit is de prachtige kustweg door Kroatie en die hebben we vaker gehad. Uiteindelijk lukt dat met onze Forevermap van Skobbler. Tot in Kroatie gaat het allemaal perfect, maar dan steekt de wind op! En ook niet zo'n klein beetje, storm! We willen eigen naar Starigrad, maar dat gaat niet gebeuren. We rijden langs de kust en door bergen. De wind heeft heel veel vat op ons, de weg loopt soms scheef en Frank met al zijn stuurmanskunst begint het ook wel wat eng te vinden. Ik zie in gedachten ons kotje al omgaan en dat is geen fijn gevoel hoor! Na zo'n 40 km is het welletjes en gaan we van de weg af naar Prizna. Hier vertrekt de boot naar het eiland Pag. Wij gaan daar in de haven op een zo beschut mogelijk plekje staan, geen camperplek, zelfs verboden te parkeren, maar dat maakt ons geen zooi uit, we gaan voor de veiligheid. We hebben internet op de telefoon, het is code oranje, de veerboot vaart niet uit en voor vrachtauto's en campers geldt een extra waarschuwing, blij dat we hier staan. Frank heeft de poten van het kotje voor de stevigheid uitgezet en we zien wel! Het kacheltje snort en we hebben een kopje koffie met een whisky voor de schrik genomen. De FC staat thuis in de rust tegen Utrecht gelijk. We bellen met de kinderen, met ma en met TiTo. Alles is goed met het hele spul! Wij vertellen ons stormverhaal, maar ook dat we nu veilig staan! We willen nog even wat drinken in een wachthuisje voor de boot, maar er staat een chagrijnige dame die alleen maar Kuna's accepteert en geen Euries. Dan maar niet, lopen even tegen de storm in en blijven verder lekker binnen. Het kotje schudt behoorlijk, maar binnen is het fijn! We doen een spelletje, eten een soepje en liggen op tijd in bed. Het vooruitzicht wat betreft de wind is dat het morgen code geel wordt en dat is te doen. We gaan er de ook van uit dat we morgen verder gaan.
Maandag 26 januari,
We hebben een erg onrustige nacht gehad, de storm bleef aanhouden en Frank is 3 keer uit bed geweest, omdat de steun onder de fietsen weg was geschud door de storm. De fietsen zijn zwaar en dan kan de drager uit zijn verband raken (zie foto). De storm is iets gaan liggen, de boot vaart weer en wij vertrekken ook. Om even over 8en zitten we al in de auto op weg naar Starigrad. Daar zit de camperplaats waar we eigenlijk gisteren hadden willen pitten. Om even over 10en zijn we daar en besluiten om er een rustige dag van te maken. We halen een brood en wandelen een stukje langs de zee naar een plekje waar we 2 jaar geleden hebben gestaan, ook toen stormde het verschrikkelijk en konden we ook niet verder! Terug eten we een broodje en haalt Frank zijn verloren slaapje in. Nu zitten we in het zonnetje buiten en versturen voor het eerst weer ons reisblog.
Groetjes RiFra

1. Schami & Rita:
    26 januari 2015
    Wij wensen u een mooie tocht op beide genieten van het leven.
    Wir wünschen euch Beider eine schöne Reise, geniesst das Leben.

Liebe Grüsse
    Schami & Rita
  2. Henk en Sina:
    26 januari 2015
    Heb weer genoten van jullie reisverslag. Zie met veel plezier jullie volgend reisverslag tegemoet. Veel liefs
  3. Janny Moerman Huizing:
    27 januari 2015
    Fijn om weer van jullie te horen. In Desenzano hebben wij op de camperplaats een lekke band gehad. Is daar goed opgelost.
    Goeie reis verder.
  4. Riemer:
    27 januari 2015
    Weer een leuk resiverslag. Kijk uit naar de volgende. Veel plezier en gezondheid.
  5. Martin en cobi:
    27 januari 2015
    fijn dat jullie weer zo genieten
    ik ben vandaag thuis gekomen voel mij goed
    veel plezier goede reis verder
  6. Ilse en Kees:
    27 januari 2015
    Hallo Frank en Ria, het reisverslag gelezen en de tocht klinkt heel erg bekend, zoals jullie weten zijn wij Italiën gangers en ook het rijden via Frankrijk klinkt ons bekend. Mooie foto's en ook het reisverhaal is leuk om te lezen zeker de details, willen wij dat weten? Op naar het volgende verhaal, goede reis en nu geen tegenslagen Gr Ilse en Kees P
  7. Marianne en John:
    Hoi Frank enRia.
    Leuk om jullie weer te volgen.
    Wij gaan mei en juni weer naar Spanje .
    Hebben daar een vaste stek gevonden in Altea leuk plaatsje.
    Bij Benidorm.gaan op ongemak naar Spanje ,blijven in Frankrijk wat langer staan als het goed weer is.
    En in het naarjaar 3ofvier weken Duitsland of misschien Texel.
    Jullie nog veel reis plezier.
    En kijk weer uit naar de mooie verhalen.

Groetjes Marianne en John.
  8. Frits Rijnsewijn:
    27 januari 2015
    Goede reis verder en tot het volgende verslag
    Groeten Frits.
  9. Geesje:
    28 januari 2015
    Wat weer een mooi reisverslag , het is net een boek met mooie foto's ,ik kan niet wachten tot het volgend verhaal , fijn dat jullie zo genieten.grtj uit groningen.
  10. Jolanda:
    28 januari 2015
    Alweer een mooi verslag. Kunnen niet wachten tot de volgende. Liefs Hans en Jootje.
  11. Kira:
    28 januari 2015
    Geniet ze, doen wij ook na het reisverslag van jullie.
  12. Gerrit Ekkel:
    30 januari 2015
    Hoi Frank en Ria,
    Mooie proat! Jullie zijn goed door de sneeuwgebieden gekomen. Hoe is de temperatuur nu in Albanië?

We genieten mee.
    Groeten,