19 september 2021 Noorwegen, Zweden, Denemarken en nu weer Duitsland

19 september 2021 - Bockenem, Duitsland

Moi,

Alweer het tweede blog, houdt ook in dat we al weer twee weken weg zijn. We vermaken ons prima, het weer kan wel wat beter maar het zonnetje gaan we nu zelf opzoeken. Zijn halverwege Duitsland en hopen over twee dagen in Straatsburg te zijn Leuk om de reacties weer te lezen, bedankt hiervoor!
Laifs van ons uit Bockenem

Rifra

Zondag 12 september, Fredrikstad

Rijden weg met regen en dat blijft ook nog even doorgaan. Prima rit totdat de navigatie (maps) ons vertelt dat we de E6 vanwege een wegafsluiting moeten verlaten en een secundaire weg in moeten slaan. Dit doen we dus braaf, maar komen na een heleboel km toch bij een wegafsluiting!!! Dan een zijweg in, gravelpad en dan weten we het niet meer. Uiteindelijk krijgen we het voor elkaar om weer op de E6 te komen en die volgen we tot de grens van Zweden naar Noorwegen. Hier is inderdaad een soort van wegafsluiting, maar we kunnen er wel door. Worden bij de grens gecontroleerd en moeten de Corona check laten zien. Na tien minuten zijn we grens gepasseerd en rijden we door naar Fredrikstad. We vinden zonder problemen de CP aan de oude scheepswerf en daar is ook nog plaats voor ons. Nadat we ons hebben gesetteld, gaan we de kastjes eens goed opruimen en opnieuw indelen, heerlijk wat is er opeens veel ruimte over! Daarna willen we met een pontje over naar het oude Fredrikstad, de vestingstad. Hier zijn we eerder geweest, maar willen er graag nog een keer een kijkje nemen. Echter nadat we een paar honderd meter hebben gelopen, begint het te plenzen. We schuilen en terwijl we daar staan komen er allemaal drijfnatte supporters van de plaatselijke voetbalclub voorbij, we horen van hen dat hun club heeft wel gewonnen! We wachten een half uurtje maar het wordt niet echt beter en gaan dan in rap tempo terug naar de camper. Het blijft de hele dag nattig en dreigend, dus binnen zitten en we vermaken ons met een spelletje!

Maandag 13 september, Henneseid

Frank haalt broodjes bij de Rema 1000, heerlijke chocoladebroodjes en croissantjes. Vallen er lekker in en na het ontbijt rijden we weg. We willen betalen, er is een hokje maar daar is niemand en er staat ook nergens waar we dan wel kunnen betalen, we gaan dus gewoon!!! Voordat we naar de oversteek bij Moss gaan, rijden we eerst toch nog naar het vestingstadje en wandelen daar wat rond. Het is en blijft een mooi plaatsje waar je leuke plaatjes kunt schieten. Als we uitgekeken zijn stappen we in de camper en rijden naar de Ferry Moss-Horten. Een overtocht van een half uurtje, we zijn er dus zo aan de overkant. Dan nog zo’n anderhalf uur rijden naar Henneseid en dan zit onze rit voor vandaag er weer op. Ondertussen is het mooi weer geworden en Harma zit, als we aan komen rijden, lekker in het zonnetje. Het is leuk om elkaar weer te zien en we kletsen de rest van de dag heel wat af. In tussentijd komt Camiel ook thuis en heeft pizza’s bij zich, die vallen er prima in. Maar zo rond half elf worden Frank en ik best wel moe, willen wel naar bedje toe en dat doen we ook!

Dinsdag 14 september, Henneseid (verjaardag Harma)

Rond negen uur gaan we naar Harma en geven haar al zingend ons verjaardagscadeautje, een tajine met bijbehorende kruiden. Drinken koffie en in de middag na de lunch, maken we een wandeling. Niet zo heel ver, 5 km, wel met wat bultjes die wij niet gewend zijn. Maar het is is een prachtige omgeving en we genieten dan ook van de meren en uitzichten. Harma wil voor haar verjaardag graag Frank zijn spaghetti eten, dus moeten er nog boodschapjes worden gehaald. Dat doen we na de wandeling, met de camper naar de dichtstbijzijnde winkel in Drangedal 18 km verderop! Als we terugkomen zijn Camiel en Eva ook gearriveerd en worden de cadeautjes van de kinderen gegeven, Isis is er niet bij, ze is ziek thuis in haar appartementje in Skien. Jammer, maar ziekte kun je niet voor zijn. Straks spaghetti maken en eten en daarna koffie met taart, een Noorse kwarktaart! Ondertussen is ons bedje verschoond en gewassen en is ook de rest van de was gedaan, alles gaat dus heerlijk fris de kast is en we slapen op een heerlijk schoon bed.

Woensdag 15 september, bij Kode

Drinken een kop koffie en eten nog een broodje bij Harma en dan vertrekken we weer. Hebben heerlijk bij kunnen praten en elkaar weer kunnen zien. In oktober komt Harma hoogstwaarschijnlijk naar Nederland, maar dan zijn wij nog op trip. Wij vertrekken vol goede moed en zin naar de ferry en rijden dan in één stuk door naar Kode waar we op de heenreis ook hebben gestaan. Doordat we niet zo vroeg bij Harma weg zijn gegaan, arriveren we ook later op plaats van bestemming, rond kwart voor vijf zijn we op de camperplaats. Doen een spelletje en dan gaan we het avontuur met de stamppot boerenkool aan. Aardappelpuree uit een pakje, een halve pot boerenkool die we weer hebben gevonden en spekjes. Al met al best een smakelijke maaltijd en we hebben voor morgen of overmorgen nog zo’n portie!

Donderdag 16 september, Odense

Het heeft de hele nacht vreselijk geplensd. Niet normaal, maar klinkt wel gezellig als je in zo’n campertje ligt. Bij het opstaan regent het nog steeds, we hoeven helemaal nergens voor naar buiten en ontbijten onder het gekletter van de regen en rijden dan weg. We willen vandaag met de ferry over naar Denemarken, dat is bijna 300 km rijden en aangezien het weer slecht is, regen en wind, en we er niet van houden ons te haasten gaan we mooi op tijd weg. Gaandeweg de rit knapt het weer wel wat op, maar het blijft een slechte dag. Onderweg zien we een sprong reeen, wel 20 bij elkaar. Wisten natuurlijk niet dat veel van die beestjes bij elkaar een sprong wordt genoemd, hebben dat even gegoogled. Wij weer wat wijzer en jullie denk ik ook. Als we de ferry hebben gehad en het weer nog steeds niet echt prettig is, besluiten we er nog 200 km aan vast te plakken en naar de camperplek in Odense te gaan. Daar komen we rond vijf uur aan, onderweg wat boodschapjes bij de Lidl en nu zitten we lekker binnen. Frank leest in het boek van zijn broer en ik schrijf bij. Morgen Duitsland…….

Vrijdag 17 september, Flensburg

Vanochtend rustig aan gedaan, hebben geen lange reis voor de boeg. 167 km naar Flensburg. Als we weg rijden gaat het gelijk mis, we missen een afslag, moeten een stukkie doorrijden en weer terug om op de goede weg te komen. Verder gaat de rit voorspoedig en rond 12 uur zijn we in Flensburg op een hele grote camperplaats. Er zijn 33 camperplekken op een parkeerplaats. Het is bij een groot commercieel winkelcentrum met bijvoorbeeld de Mediamarkt. Snuffelen daar wat rond en zoeken een apotheek, ik heb wat last van een ontsteking in de mond en moet eigenlijk even spoelen met chloorhexidine. Heb ik altijd bij me, maar nu niet! Apotheek heeft het wel, maar alleen maar een hele grote fles. Omdat we toch nog naar het centrum gaan, laat ik het even zo. En inderdaad bij een apotheek in de stad kan ik een normaal formaat flesje kopen. Bij de Rossmann, een drogist, kopen we pleisters, Frank heeft ze al twee keer nodig gehad en ook die hadden we thuis laten liggen. Toch fijn dat al dat soort dingen gewoon overal te koop zijn. Fietsen dan naar de haven en wandelen door een winkelstraat en komen op een mooi plein met een kerk. Op de terugweg bij de Lidl langs voor wat boodschappen en dan op ons huisje aan, tenminste dat denken we. Na een poosje kijken we elkaar aan en zeggen: dit komt me niet bekend voor! We kijken op Maps en inderdaad de verkeerde kant opgegaan vanuit de Lidl! Uiteindelijk komen we natuurlijk weer bij ons Krotje, maar wel met een omweg!!! Vanavond hebben we boerenkool gegeten, de pot is nu leeg en de spekjes zijn ook op! Vanavond rustig aan en morgen gaan we ook niet te ver rijden!

Zaterdag 18 september, Plon

Deze parkeerplaats is niet echt ons ding, maar voor een nachtje is het prima te doen. Frank haalt vanochtend broodjes bij de warme bakker en dat is in de prijs te zien! We lozen ons pleetje en het vuile water en gaan dan weer verder. Geen snelwegen, dus landelijke weggetje, mooi ritje. Zijn op tijd in Plon, een leuk plaatsje midden tussen het water. Wij staan ook aan het water tussen andere campers. Na onze lunch wandelen we naar Plon, waar we al snel een gedecoreerde meneer tegen komen, die ons vertelt dat hij een gildenbroeder is dat dat gilde vandaag zijn heel veel jarig bestaan viert met overal muziek. Hij wil wel even samen met Frank op de foto, leuk hoor! We wandelen naar het Schloss van Plon met een uitgebreid schlossgebied erbij. Dan wandelen we het plaatsje in en op het plein voor de kerk wordt muziek gemaakt door een leuke band, eerst alleen muzikaal later ook met een zangeres. Dan wandelen we naar de haven en een oude begraafplaats en dan weer terug naar het plein, waar het gilde met een blaaskapel klaarstaat om door het dorp te marcheren. Leuk om mee te maken, op de terug weg zien we nog een poortje uit 1236, meer dan 800 jaar oud dus. Zitten nu lekker binnen en luisteren naar Willem 2 - FC Groningen. Ruststand 0-2…….

Zondag 19 september, Bockenem

Frank haalt vanochtend heerlijke donkere broodjes met allemaal zaden, lekker voor de zondag. We hebben er alleen geen eitje bij, vergeten, volgende week beter. Vol goede moed vertrekken we richting Hildesheim, de navigatie geeft aan dat we er rond half één zullen zijn. Maar dat had de navigatie gedacht, allemaal filesen zo duurt het veeeeeeeel langer dan verwacht. Komen uiteindelijk in Hildesheim aan op de camperplaats, maar daar staat alles bomvol met campers en personenauto’s. Is geen gaatje meer voor ons te vinden. Eigenlijk hebben we het wel gehad, maar moeten toch nog verder voor een slaapplaats. Op een rustig plekje zoeken we op de app van Campercontact naar een plekje in de omgeving en vinden die in Bockenem, 30 km verder. Dus weer aan de rit en zo belanden we om half vier op een rustig plaatsje bij een freibad, heerlijk! Zitten heel even in de camper en wandelen dan het plaatsje in, klein maar erg leuk met heel veel vakwerkhuizen. Het is ook wel even erg fijn om de benen te gebruiken na de hele dag rijden. Frank kookt nog heerlijke macaroni voor ons en nu zitten we aan de koffie en ga ik zo het blog versturen!

Laifs RiFra

1. Jolanda:
    19 september 2021
    Leuk om op deze manier toch een beetje mee te reizen. Veel plezier nog.🙋‍♀️😘
  2. Grietje Bos ( ik het hier Grace):
    19 september 2021
    Stuur die Regen even hier naar Toe.Wij heben in bij na een jaar alleen droogte en branden
  3. Marijke van Veen:
    19 september 2021
    Fijn om mee te genieten van jullie avonturen!! Zelf maak ik niet veel mee, dus zijn de verslagen een leuke afleiding. Ik ben benieuwd naar het vervolg...
  4. Hille , Frieda:
    19 september 2021
    Lauverds.Wat een prachtige verhalen.Bedankt dat we dit met jullie mogen delen.Op deze manier is het heel duidelijk dat jullie het erg naar de zin hebben.Ook de foto}s heel mooi.Wiij wensen lullie dan ook een prettige voortzetting,en denken aan jullie.Dikke smok, en hartelijke groeten Hille en Frieda,en de kippies.
  5. Leanne:
    20 september 2021
    Och, wat jammer... wij waren vrijdag ook in Flensburg... hadden we even koffie kunnen drinken....
  6. Gaatse Douma:
    20 september 2021
    Het was weer fijn om jullie leuke verhalen weer te lezen.
    Groetjes en lekker genieten.
  7. Diny Wijnand:
    20 september 2021
    Fijn om jullie verhalen weer te lezen.

Groetjes en geniet er van.
    Lieve groetjes,

Diny en Eltjo
  8. Erna Pebesma:
    20 september 2021
    Weer fijn om jullie verhalen te lezen .Ik geniet er enorm van .
    Nog een heel fijne reis.
    groetjes
  9. Johan:
    20 september 2021
    Mooi land Noorwegen, een van mijn mooiste landen in Europa, ben er vaak geweest en herkende de route en plaatsen wel, jammer van het weer, maar ja deze zomer is voor noord Europa ook niet zo best geweest.
    Heel veel plezier richting het (zuiden?😁)
  10. Ilse en Kees:
    20 september 2021
    Nou dit zijn de verhalen als vanouds, verkeerd gereden, broodjes te duur campingplaats is leuk maar dan voor een nacht. maar er zitten ook leuken verhalen bij, plaatsen klinken heel bekend, zijn Ilse en ik 40 jaar geleden ook geweest. Jammer van de regen, maar die ben je straks als je bij het warme weer zit snel vergeten. Op naar de volgende blog
  11. Martin en cobi:
    20 september 2021
    Fijn dat jullie zo genieten van de vakantie wij genieten ook van de verhalen en foto die jullie maken nog veel plezier .Op naar Spanje en Portugal liefs Cobi en Martin
  12. Sina en Henk:
    21 september 2021
    Bedankt voor jullie mooi reisverslag. Nog maar heerlijk genieten en kijken uit naar het volgende verslag. 😘
  13. Geesje:
    21 september 2021
    Wat weer mooie reis verhalen en foto's, nog veel reisplezier.Groetjes
  14. Wim Bongertman:
    22 september 2021
    ik heb jullie reisverhaal gelezen. Sommige plaatsen ben ik geweest. De oude herinneringen komen weer terug. Scandinavie, prachtige natuur en veel leuke stadjes, maar het weer is vaak net ff wat minder dan Nederland.
  15. Henk en tineke:
    26 september 2021
    Frank en de broodjes, ja, fijn dat DAT meestal in de buurt is! Verder is het mooie goed bij te houden. Op naar de zon, lekker hoor na al die regen, veel reisplezier. Groetjes Henk en Tineke.
  16. Harm en Grietje:
    26 september 2021
    Wat fijn om jullie verhaal weer te lezen en mee te reizen.
    Super fijn. Hoop dat julie beter weer krijgen op jullie pad.