5/11 september van Zuidlaren naar Kode

11 september 2021 - Kode, Zweden

Hallo volgers,

Na meer dan anderhalf jaar geen buitenland reizen, wagen we ons er nu toch maar weer aan. De twee weken Nederland waren ook fantastisch, maar even weer verder en langer weg kriebeltï wel! We hadden eerst het plan om via Duitsland, Denemarken en Zweden naar Noorwegen te gaan waar ons pleegkind Harma met haar gezin een Bed en Breakfast heeft. Door Corona hebben we elkaar 2 jaar niet gezien. Op 14 september is ze jarig en dan gaan we op verjaarsvisite! Daarna was het de bedoeling om verder Noorwegen in te gaan en via Zweden, Finland en de Baltische Staten zo rond half november terug te zijn in Zuudloar’n. Maar bij nader inzien gaan we het toch anders doen, na Harma gaan we terug naar Duitsland, karren daar rustig doorheen, gaan dan Frankrijk in en rijden dan rustig richting Portugal/Spanje. Wat het weer betreft lijkt dat ons het gunstigst en we waren het hier met z’n beide dan ook snel over eens. Nou, dat is het eerst, hoop dat jullie weer plezier beleven aan onze strapatsen, wij hebben er in ieder geval zin in!

Zondag 5 september, Greetsiel

Niet te laat op, douchen, laatste wasje er door, de restjes in de camper gooien en dan rijden we weg uitgezwaaid door onze lieve buurtjes, Martin en Coby. Bijna bij de Tienelsweg komt Frank tot de ontdekking dat hij zijn telefoontje mist. Dat is niet handig, want zijn telefoon gaan we voor de navigatie gebruiken. Hij weer terug naar huis waar hij hem in het wasbakje van de wc vind. Had hem uit zijn zak gehaald toen hij voor de laatste keer thuis naar de plee ging! Gelukkig op tijd ontdekt en teruggevonden. Dan even de tank volgooien en op naar de stad naar tante Jannie, zusje van mijn overleden moeder, zij is vandaag 93 jaar geworden. Een andere zus van mijn moeder was er ook met haar man, het was dus even heel gezellig! Uitgezwaaid door iedereen rijden we rond half één richting Duitsland waar we om half drie aankomen op de camperplaats in Greetsiel. Het is bijna vol en we krijgen nog net één van de laatste plekjes, settelen ons, eten een broodje en wandelen dan Greetsiel in, een oud vissersplaatsje. Terug bij de camper doen we een spelletje en dan verrast Frank me op Japanse rijst uit de oven, lekker! Hij maakt nog een wandeltje en ik schrijf voor de eerste keer weer bij! En nu gaan we aan de koffie.

Maandag 6 september, Jever

Beide lekker geslapen, frissen ons op, ontbijten en rijden dan naar Jever. Een kort ritje van 65 km, gaat allemaal voorspoedig en om even voor 12en arriveren we op de camperplaats. Hier zijn we al eerder geweest, dus bekend terrein. We moeten ons melden en betalen bij de sportschool vlakbij, maar die is pas om drie uur open. Gaan dus eerst wat eten en wandelen dan naar en door Jever. In het stadje staat de bierbrouwerij van het biermerk Jever. Ook staat er een “schloss met een park er omheen. Leuk om even door te wandelen, ook hier is het best nog wel druk. Even over drieën zijn we terug en melden ons bij de sportschool, betalen 8 euries, de elektriciteit is de eerste dag gratis. Was een prima dag, maar we vinden beide wel dat we beter wat verder hadden kunnen rijden, de dag duurt wel wat lang als je zo vroeg aankomt! De warme hap zit er weer in, de rest van de Japanse rijst was, samen met een paar kleine loempiaatjes, lekker en genoeg! Zijn beide wel wat moe en liggen er vanavond niet te laat in!!!

Dinsdag 7 september, bij Stade

Halen wijn voor Harma bij de Aldi en rijden dan naar Stade. Hebben daar in de buurt een camperplaats uitgezocht die gelegen is in een vesting, Festung Grauenort aan de Elbe. We hadden eigenlijk moeten reserveren, maar het is nog lang niet vol en een aardige dame doet het hek voor ons open en zo kunnen we ons plekje voor de nacht uitzoeken.

De vesting is in de 19e eeuw gebouwd om vijandige schepen tegen te houden die via de Elbe naar Hamburg wilden. Het is echter de enige vesting in Duitsland waar nooit een schot is gelost!!!!!

In de middag fietsen we naar Stade, een mooi Hanzestadje. Wandelen wat rond en rond vijf uur zijn we terug, doen een spelletje en dan maakt Frank voor de eerste keer deze trip zijn overheerlijke spaghetti, jammie, valt er heerlijk in. Luisteren daarna de eerste helft naar de radio, voetbalwedstrijd Nederland - Turkije. De tweede helft kijken we op Frank z’n telefoontje, klein beeldje, maar dat mag de pret niet drukken. De wedstrijd wordt gewonnen met 6-1, super!!!

Woensdag 8 september, Husum

Na het ontbijtje bekijken we de verschillende routes naar Husum. We hebben de keus uit een pontje bij Gluckstad, maar daar hebben we eerder al eens een paar uur staan wachten, of over Hamburg. We besluiten tot de laatste, hoewel de route aardig wat langer is, maar volgens de navigatie korter in tijd. Zijn trouwens wel even stom geweest om op de navigatie de snelwegen uit te zetten. Daardoor werden we dwars door het centrum van Hamburg geloodst. Daarna toch de snelwegen weer actief gemaakt en zo kwamen we uiteindelijk rond half drie aan in Husum. Konden nog net een plekje vinden, allemaal Duutsers! Lopen dan het plaatsje in, tis mooi weer en best nog druk. Terug doen we ons dagelijkse spelletje en daarna moet er weer voor het eten worden gezorgd. Vandaag voor de verandering spaghetti met een bolognesesaus en een blikje tonijn erdoor, lekker. Na de maaltijd wandelen we nog een stukje over de dijk en ja, dan is het alweer koffietijd en tijd om bij te schrijven.

Morgen gaan we Denemarken in!!!!

9 september, Odense

Frank haalt vandaag heerlijke broodjes bij de bakker en nadat we die verorbert hebben, ruimen we de boel op en vertrekken. We hebben voor ons doen, een aardig ritje voor de boeg, zo’n dikke 200 km. Het gaat allemaal voorspoedig, we worden geen enkele keer gecontroleerd op Corona, ook niet bij de grens van Denemarken. Rijden in één keer door naar Odense, tenminste in de buurt van. We hebben een camperplaats uitgezocht bij een camper en caravanbedrijf, gratis en voor niets en dat past ons wel. Er zijn geen voorzieningen, maar dat is niet erg voor een keertje. Er staat nog een camper en in de loop van de middag komt er nog eentje bij, allebei Fransen. We hebben nog een broodje van vanochtend en als we die op hebben fietsen we naar Odense, een leuk tochtje van 9 km. De fietsen zetten we neer op de markt en wandelen dan het centrum door. Een aardige stad, maar er worden op dit moment veel moderne gebouwen neergezet, wat geen recht doet aan de oude stad. Tegen 5 uur zijn we terug en bedenken dan dat we niet echt veel water meer hebben. Wandelen naar de Netto in de buurt en halen daar water voor de koffie en de soep die we straks gaan eten. Frank schotelt me een noedelsoepje voor en twee hamburgers die we mee hadden genomen van huis. Gebakken en op een broodje vallen ze er goed in. Nog even iets grappigs:

De koelkast doet het prima op het elektriciteitsnet en als we stroom hebben blijft alles lekker koud. Als we echter, zoals nu, op een plaats zonder stroom staan hebben we dus geen koeling. Volgens Frank moest de koelkast ook op een accu kunnen draaien, maar helaas pindakaas, wat we ook deden het lukte niet. Toen bedachten we dat als we de knop van de accu aanzetten en aan de rit gaan hij het misschien wel zou doen! En inderdaad, de koelkast doet het nu prima als we rijden en alles blijft lekker koud. Na bijna twee jaar is dit toch wel een super ontdekking toch🤪😂!!!!!!!!  Morgen Zweden…..

10 september, Rydeback

We zijn al op tijd uit bed en vertrekken ook niet te laat, moeten vandaag 2 tolbruggen nemen en bij toltoestanden gaat het altijd mis bij ons. Dan raken we beiden gestresst, krijgen een rij achter ons en dan moet er iemand komen om ons te helpen, vreselijk! Gelukkig was dat nu niet aan de orde kwamen we de tolbruggen moeiteloos over.

Als we de bruggen over zijn, zijn we in Malmö, Zweden. Daar wordt het zoeken naar een camperplaats en we vinden er eentje aan zee in Rydeback, mooi plekje waar meerdere campers staan. Wandelen nog even naar en over zee. Er is namelijk een lange houten pier waarop bankjes staan en waar veel mensen liggen te zonnen en vanaf de pier het water in gaan. Terug zetten we de stoelen buiten en pakt Frank de fiets om een winkel te zoeken voor een paar boodschapjes. Ik zit lekker in het zonnetje te lezen en als Frank terug is doen we buiten een spelletje, maar al gauw wordt het toch wat fris en gaan we naar binnen. Frank verrast me op een spaghettimaaltijd met een Arabische saus met tonijn, heerlijk en pittig. Tis deze trip tot nu toe vaak iets in Italiaanse sferen, maar steeds prima te eten. Nu bekijken we de route voor morgen, dat wordt een vrij lang ritje, 275 km. Zal wel niet laat worden vanavond!

11 september, bij Kode

Vandaag hadden we inderdaad wel een lange rit, maar korter dan we hadden gedacht. We nemen nooit tolwegen dus die hadden we nu ook uitstaan. Toen ik echter nog even op internet keek naar tol in Zweden, stond er bij dit traject dat het in het weekend vrij rijden is en dat scheelde mooi 50 km! Onderweg een paar keer langzaam rijden door wegwerkzaamheden, maar uiteindelijk zijn we tegen 2en op plaats van bestemming. We hebben hier een paar jaar geleden ook gestaan en vonden dat toen een hele mooie plek. Valt ook nu helemaal niet tegen en in de middag wandelen we naar, langs en over zee naar een schiereilandje, erg mooi. Verder niet veel beleefd vandaag, behalve dat het onderweg behoorlijk heeft geregend. Gelukkig werd het in de loop van de middag droog. En ja, we wilden stamppot boerenkool eten, maar helaas staat de pot boerenkool nog in de kast in Zuidlaren! Dus kijken wat er dan gegeten gaat worden. Gelukkig hebben we rijst, een paprika, ui en knoflook. Hier een zakje nasi kruiden door en een half blik smac en Frank zet een heerlijke nasi op tafel, complimenten voor de kok!

Straks voor het eerst weer het blog versturen,

Laifs RiFra

1. Leanne:
    11 september 2021
    Ha, fijn dat jullie de reiskriebels weer te pakken hebben en ook weg kunnen! Veel plezier weer en laten we als jullie weer terug zijn wat mooie plekjes in Scandinavie uitwisselen! (Wij hebben ook nog wel wat gratis overnachtingstips ;))
  2. Eddy en Frouke:
    11 september 2021
    Weer fantastisch verhaal en mooie foto's groetjes van Eddy en Frouke geniet er lekker van .
  3. Martin en cobi:
    12 september 2021
    Het was weer een leuk reis verhaal en genieten weer volop vooral van het knopje van de koelkast die je nu vond.veel plezier en goede reis verder groetjes Cobi en martin
  4. A.moerman:
    12 september 2021
    Fijn ,een goede reis,geniet en ik ga het volgen. Veel plezier!!
  5. Sina en Henk:
    12 september 2021
    Weer genieten van de prachtige verslagen en de mooie foto’s. Heel veel plezier en verheugen ons op het volgende verslag. Veel liefs😘
  6. Gaatse Douma:
    12 september 2021
    Weer fijn om jullie verhalen te lezen. Veel plezier, geniet ervan.
  7. Henk en tineke:
    12 september 2021
    Genietze, bofkonten! Leuk reisverslag, lekker om te lezen!
  8. Erna Pebesma:
    12 september 2021
    Ik geniet van de prachtige verslagen .Heel veel reis plezier..
  9. Gerrit Ekkel:
    13 september 2021
    Hoi Luitjes,
    Mooi dat jullie weer opweg zijn. Leuk dat jullie Harma weer gaan. ontmoeten.
    Fijn dat ik mag mee genieten van jullie belevenissen. Goede reis en veel reisplezier.
  10. Ilse en Kees:
    13 september 2021
    Hallo Frank en Ria leuk dat jullie weer met vakantie zijn. Beetje een verlate reactie, maar wij zijn afgelopen weekend in Zuidlaren geweest, hebben daar Dora en Eppo Heyes gesproken uit Hoogkerk, had Ilse al heel lang niet gezien, misschien wel een bekende naam voor Frank, hun vader was vroeger Kapitein op een schip, lekker bijgepraat. Had nog geen kans gehad om op de computer te kijken. Zitten nu in een hotel in Lingen, Ilse heeft twee weken vakantie, nu laatste week. Wij wensen jullie een fijne rondreis en veel reisplezier. De eerste verhalen zoals die van Denemarken klinkt bekend in de oren. Op naar het volgende verhaal.
  11. Riemer:
    20 september 2021