2e week Portugal

2 april 2016 - Figueira, Portugal

Hallo allemaal,

Hier alweer ons vierde verslag, we genieten erg  ondanks het mindere weer in het begin van de reis. Zijn daardoor wel het noorden van Portugal eerder "ontvlucht"" dan eigenlijk de bedoeling was. Aan de Algarve is het prima weer, maar we zijn ook het binnenland zo nu en dan weer ingegaan. We vinden het erg leuk dat onze verslagen weer door een aantal mensen wordt gelezen en  genieten ook altijd van de reacties.

Liefs RiFra

Maandag 28 maart,        Figuera 2e Paasdag

In Portugal vieren ze de Pasen alleen op zondag en is maandag weer een gewone werkdag. Niks geen Pasen meer voor ons dus! We hebben wifi en horen via RTV Noord dat het in Nederland en dan vooral in het noorden nogal spookt wat het weer betreft. Bij ons is het vandaag ook weer wat minder, bewolkt en een frisse wind. Frank haalt brood, maar dat blijkt een oud brood te zijn, niet echt een succes. Gelukkig hebben we nog crackers, verhongeren doen we dus maar zo niet. We komen tot de ontdekking dat er in de loop van de vorige avond Zuudloarders, de familie Lambeck, naast ons is komen staan! Ze wonen ook op de Hilde, JP woont daar ook. Na wat uitleg weten ze wie onze zoon is, grappig.  Wij rijden verder zuidwaarts en bedenken dat we eerst naar het meest zuidwestelijke puntje van Europa gaan, daar is een camperplaats. Daar aangekomen vinden we het een hoop kokeleko. Maken wat foto’s van de indrukwekkende kliffen, maar besluiten dan om toch maar een andere overnachtingsplaats te zoeken. Die vinden we in Figuera op een betaalde camperplaats, 7 euro voor een overnachting. Daar zit alles bij in, ook wifi. Gaan ’s avonds uit eten en komen naast een echtpaar met 3 kleine kinderen en de vierde op komst te zitten. Komen aan de praat en dan blijkt dat de man in Groningen oude talen heeft gestudeerd en dus ook Nederlands spreekt. De vrouw komt uit Barcelona en ze wonen op Mallorca! De maaltijd is prima, maar iets duurder dan in het binnenland.

Dinsdag 29 maart,           Barao de Sao Joao

Frank haalt vandaag weer broodjes, maar dat is nu wel een succesverhaal, heerlijke verse bolletjes! Ontbijten in het zonnetje en gaan dan richting Barao de Sao Joao, een klein dorpje een paar kilometer het binnenland in. We hebben een tip van TiTo gekregen over een restaurantje waar op dinsdag bij de maaltijd een fado avond is en dat willen we wel even meemaken. Het restaurantje ligt naast de dierentuin en is nog dicht, wij gaan dus eerst de dierentuin maar eens in. Best leuk, veel te zien en alles zag er goed verzorgd uit. Als we zijn uitgekeken is het restaurantje open en reserveren we nadat we gevraagd hebben of we ons kotje voor een nacht op de parkeerplaats mogen zetten. Dat is geen probleem, dus wordt het eten met fado vanavond! Het geld is ondertussen op en we moeten een geldautomaat zoeken, hiervoor rijden we naar Lagos. Pinnen daar, halen een broodje en zetten het kotje op een gemeentelijke camperplaats. Zitten een poosje lekker in het zonnetje en wandelen dan het stadje in, leuk en gezellig. Terug schrijf ik nog even bij en straks vertrekken we naar Baroa de Sao Joao voor onze fado avond! Dat is fantastisch, het eten is heerlijk en om 9 uur begint de fado avond. Er zijn twee gitaristen en een geweldige zangeres. Ook de eigenaar van het restaurant zingt een paar fado nummers, al met al een erg leuke avond. Zitten wederom naast een Groninger stelletje! Duikelen wat aangeschoten ons kotje in.

Woensdag 30 maart,     Olhos de Agua

Frank heeft nergens last van, maar ik ben een beetje katerig deze ochtend. Worden al op tijd gewekt door pauwen en een haan. Na een paar crackers en een bakje koffie vertrekken we richting Albufeira. Daar is een camperplaats in de buurt en dat lijkt ons wel wat. Onderweg doen we boodschapjes bij de Aldi, deze keten hebben we tot nu toe nog niet gezien in Portugal. Dan rijden we naar de camperplek, er zijn nog 2 plekjes over, we zijn dus net op tijd. Eten een broodje en zitten even lekker in het zonnetje die deze dag volop schijnt. In de loop van de middag wandelen we naar de zee en komen daar tot onze verrassing een prachtige kustlijn tegen met grillige rode kliffen. Lopen langs het strand en gaan op een gegeven moment een trap op en lopen dan hoog boven over de kliffen terug. Prachtige wandeling, veel bloeiende plantjes en bloemen en prachtige vergezichten. Terug zit ik nog even in de zon en loopt Frank nog en stukje de andere kant op. Door een langslopende Nederlandse man wordt ik er op geattendeerd dat mijn nek nogal rood aan het worden is, oeioei, maar gauw met het nekkie uit het zunneke! We eten vanavond blokjes vlees met rijst en een mix van groente  (uit blik). Smaakt prima.

Donderdag 31 maart,                    Olhos de Agua

Hebben gisteren broodjes besteld en kunnen die vanochtend om 9 uur halen. Ontbijten binnen want het waait behoorlijk en de wind is frisjes. Rond half 11 stappen we op de fiets en rijden een leuke route naar Vilamaura, een nogal decadent plaatsje  met veel grote boten en nogal wat  golfgedoe, echt wat voor jou Tonny! Er zijn erg veel Engelsen en Engelse pubs. Het plaatsje zelf stelt niet veel voor, een haven en veel hotels en appartementen. Fietsen tegenwinds weer terug en doen onderweg wat boodschapjes, waaronder broodjes en zonnebrandspul. De wind is er nog steeds, maar de temperatuur is aangenamer, dus we lunchen buiten met lekkere bolletjes belegd met schimmelkaasjes en tomaten. Daarna wandelen we de route de Frank gisteren in zijn eentje gedeeltelijk heeft gelopen. Komen weer terecht boven de kliffen en willen de andere kant dan gisteren oplopen.  We komen dan echter terecht op privéterrein en wandelen dan toch weer dezelfde kant op als gisteren. Heerlijk langs het strand, doen beide de schoenen uit en gaan lekker met de blote pootjes in zee lopen. Drinken een biertje en wandelen weer terug naar ons kotje, mooie dag gehad, lekker weertje en veel gedaan. Terug nog even in het zunneke en wat gezellige appjes gehad. Dan kookt Frank, couscous met groentes en een (geen halal) worstje. Smaakte toch weer prima!

Vrijdag 1 april, kikker in je bil!    Silves

Doen rustig aan, het weer is heerlijk en we rijden in de loop van de ochtend naar Silves, een plaatsje waar we errder deze week langs zijn gereden. Op een heuvel staat het oude Silves, dat ziet er indrukwekkend uit en dat willen we nog graag bezoeken. We rijden dus terug richting westen, doen onderweg weer wat inkoopjes en komen dan aan op een camperplaats een kilometer buiten Silves, prima te belopen dus. We doen hier weer een wasje in de wasmachine en hebben alles weer lekker schoon. Op een gegeven moment komt er een Zweed naar ons toe en vraagt ons of we Engels spreken. Als we dat bevestigen vertelt hij dat hij,  toen hij pas getrouwd was, ook zo’n combinatie had als de onze. Ook een Nissan, maar dan een zwarte en een soortgelijk kotje. Hij vraagt of hij even binnen mag kijken, is helemaal flabbergasted (modern woord he!) en vol nostalgie loopt hij daarna weer terug naar zijn supergrote camper!  Dan wandelen we naar Silves, naar het fort/kasteel. Het is een van de best bewaarde Moorse bouwwerken aan de Algarve. De Algarve is namelijk eeuwen lang overheerst door de Moren, maar bijna alles wat aan de Moren herinnert is verdwenen. Behalve de  schoorstenen, die worden nog steeds in de Moorse stijl op de huizen gezet. Het plaatsje is erg leuk, maar het kasteel valt ons wat tegen, we hebben ze mooier gezien, Aan de buitenkant ziet het er indrukwekkender uit dan aan de binnenkant. We wandelen rustig weer terug en onderweg drinken we op een terras een biertje.  Om 7 uur wandelen we hetzelfde stukkie weer, want op de camperplaats lag een foldertje met daarop een menu van een restaurant in het dorp speciaal voor de camperaars. Kosten pp 7,50 euro, dat moeten we natuurlijk proberen!

Couvert van brood, boter en olijven,

Heerlijke vissoep,

Kip piripiri (Frank) gegrilde varkenslapjes (Ria), salade, patatjes, rijst

Room vruchtentoetje

Kopje koffie met een glaasje portwijn

En o ja, voor beide ook nog een karafje wijn.  Super maaltje!

Op de terugweg bellen we met Tante Anneke, die is vandaag jarig en we zingen haar even gezellig toe. Hebben vandaag ook telefonisch contact gehad met het thuisfront, alles is oké daar. Het weekend wordt het ook in Nederland prachtig weer, ook daar genieten dus!

Zaterdag 2 april,               Figuera

Pakken ons boeltje bij elkaar, maar komen bijna niet weg. Steeds maar weer babbeldebabbeldebabbel met camperbuurtjes over van alles en nog wat. Uiteindelijk rijden we weg richting Figuera, tweede Paasdag zijn we daar ook geweest, maar daar is nog een mooie wandeling naar de zee en die willen we nog lopen. De TomTom laat ons een mooie route rijden maar wel heeeeeel erg om. Onderweg doen we onze dagelijkse boodschapjes en komen tegen twee uur aan op de camperplaats. We worden hartelijk ontvangen door de beheerder, die ons herkent van een paar dagen geleden,  en schrijven ons in. Na ons stokbroodje wandelen we naar de zee, een heerlijke wandeling naar een mooi strand. Overal zijn erg veel ooievaars en ook op half afgekapte palmbomen hebben ze hun nesten, overal veel ooievaargeklepper dus! Frank kookt deze avond weer en ik geniet dus weer van het nietsdoen! Tis puree met een groentemix en een minutenlapje, valt er zo als gewoonlijk goed in!

1. Geesje:
    3 april 2016
    Ik vind het wel leuk om te lezen dat Frank bijna elke ochtend broodjes haalt , heel lief ,en wat jullie elke keer eten in verschillende landen, heb weer genoten van het reisverslag, knap hoor Ria , kijk uit naar het vervolg.gr Geesje
  2. A.moerman:
    3 april 2016
    Hoi ,ja de noorderlingen, Hollanders, zitten overal he,wel grappig zo te lezen .
    En ja Frank word geregeld naast een haan wakker! !
    Doei goede reis verder en wij genieten mee.
  3. Jan:
    3 april 2016
    Ze beloven hier mooi weer maar de zon is niet te zien.
    jullie foto,s zijn geweldig. Maak er nog een paar mooie weken van en een goede reis.
  4. Diny Wijnand:
    3 april 2016
    Weer een mooi verhaal. En wat een kok is die Frank van je toch. Heerlijk genieten.

Lieve groetjes,

diny en Eltjo
  5. Chris en Tine:
    3 april 2016
    Weer een prachtig reisverhaal met mooie foto,s.
    Dat jullie lekker weer hebben is wel te zien .
    het weer begint hier nu ook mooi te worden.
    Nog veel plezier met veel mooi weer,en een goede reis.
    Lieve groetjes,
    Chris en Tine.
  6. Sjoerd en Hanneke:
    3 april 2016
    Grappig dat jullie plaatsgenoten en 'Groningers tegenkomen en wat een maaltje voor 7,50 euro! Onvoorstelbaar. Mooie foto's hoor.
    xxSjoerd en Han.
  7. Kira:
    4 april 2016
    Prachtige foto's, via google maps reizen we mee
    Volgens mij zijn er nogal wat campers onderweg
    Maar jullie auto en kotje zal wel een uitzondering zijn
    Wij gisteren in het zonnetje op een terras in Den Helder
    Tot het volgend verslag veel plezier
  8. Jolanda:
    4 april 2016
    Mooie foto's! Zo te zien en lezen genieten jullie vol op!
    Groningers kom je overal tegen, en ook nog uit Zuidlaren.
    Hoe klein is de wereld!
    Veel plezier verder, kijk weer uit naar het volgende reis verslag.
  9. Martin en cobi:
    4 april 2016
    Prachtige foto's en natuurlijk weer leuke en mooie verhalen.
    Henk en Tinie zijn vandaag ook weer terug uit Spanje.
    Maar veel plezier en geniet er van
    Wij zien uit naar het volgende reis verslag oh ja heb het vorige verslag vergeten te reageren maar die was ook leuk Martin enCobi
  10. Ilse en Kees:
    4 april 2016
    Hallo, zie het verslag bij de foto's. Gr Ilse en kees P.
  11. Egbert en Anneke:
    5 april 2016
    lieve Frank en Ria

Sorry voor de late reactie.
    Het klinkt allemaal weer super gezellig we zijn echt wel een beetje jaloers hoor.
    Je omschrijft het allemaal zo levensecht geweldig
    We zien uit naar het volgende verhaal
    Ik krijg wel door deze verhalen heimwee.
    Groetjes Egbert en Anneke
  12. Jellie en Gaatse:
    8 april 2016
    Weer gezellig jullie verhaal gelezen, erg leuk. Wij zijn inmiddels ook gearriveerd op ons plekke. De tuin is bijna klaar en de rest schiet ook al op. Groetjes en geniet er van . Gaatse en Jellie
  13. Gerrit Ekkel:
    10 april 2016
    Hoi Frank en Ria,

Weer ffn bijgelezen. We zijn inmiddels uit de stofwolken en de verbouwing hier is zo goed als klaar.
    Door jullie mooie verhalen stijgt ook bij ons de temperatuur er weer op uit te trekken.
    Portugal is toch een heerlijk land om door te reizen. We wensen jullie toe dat jullie reis zo goed blijft gaan als tnt.

Hartelijke groetjes.