Laatste stukje Portugal en begin Zuid Spanje

9 april 2016 - Tarifa, Spanje

Zondag 3 april,                  Pera

Nemen afscheid van de Belgische eigenaar van de camperplaats en vertrekken richting weten we nog niet, het wordt  in ieder geval langs de kust rijden. Even voor Albufeira komen we lang een Lidl en doen daar boodschappen. Hier schiet mij te binnen dat we een paar dagen geleden ook hier waren en dat er toen Nederlanders waren die ons Mikki’s place aanraden, een camperplaats in de buurt die volgens hen super was.  Wij gaan dus op naar Mikki, dit is maar en paar km rijden. Het is inderdaad een mooie camperplaats,  met veel  bloemen en alles erg natuurlijk aangelegd. Het weer is vandaag niet echt super, harde wind en frisjes. We besluiten om daar te blijven en zoeken een plekkie een beetje uit de wind. Er komt een Nederlandse vrouw naar ons toe die vertelt dat we ons om 5 uur in kunnen schrijven in de bar en dat er dan ook een happy hour is! wij wandelen in de loop van de middag naar een waterworld pretpark waar ook een zandsculpturen tentoonstelling moet zijn. Het waterworld vinden we wel, maar geen zandsculpturen. Wandelen dus weer rustig terug, was wel een leuk loopje,  langs sinaasappel en citroenplantages. Om 5 uur schrijven we ons in en gaan ook het happy hour bezoeken. Hebben wat babbels met medecamperaars, maar krijgen zulke bellen wijn dat ik me na anderhalf glas al wat kachel voel worden! Maken het dus niet te lang. Frank kookt weer een lekkere maaltijd en in de loop van de avond en de rest van de nacht regent het. Is ook voorspelt, maar na maandag zal het weer beter worden. O ja, ik was mijn zonnebril kwijt, alles afgezocht in het kotje en de auto, nergens te vinden. Vanochtend schoot me ineens te binnen dat hij wel eens in mijn fietstas kon zitten en ja hoor, daar vinden hem terug, ik echt wel blij, want het is een zonnebril op sterkte!

Maandag 4 april,              Tavira

Het heeft de hele nacht geregend, dus lekker geslapen! Douchen ons beide en ontbijten met bestelde broodjes. Frank komt nog vragen wat voor broodjes we hebben besteld, bruin of wit! We weten het beide niet meer en nemen de bruine maar. Daarna pakken we de spulletjes weer bij elkaar en vertrekken richting Faro. De rit is niet echt supermooi, maar na Faro ziet alles er weer mooier uit. We zoeken een camperplaats in Tavira, dit is eigenlijk een camping die in de winter dienst doet als camperplaats. De plekken zijn wat scheef en doordat het geregend heeft is de grond nogal rood modderig. Settelen ons, eten ons dagelijkse stokbroodje en wandelen dan door een druilerig gedoetje naar het centrum, verrassend leuk plaatsje met een heleboel, 18, kerken, een kasteel en een Romeinse brug. We hadden dit niet echt verwacht! En ja hoor we komen weer een Grunneger tegen, dit keer  uit Winschoten. Hij is daar alleen, heeft een dame uit Limburg ontmoet en dat klikt goed. Samen hebben ze een auto gehuurd en toeren nu wat rond. We wandelen terug, ik doe even een appje bij de wasmachines (daar is een goede wifi) en Frank kookt nu zijn heerlijke bekende spaghetti! Rustig avondje verder, de regen is minder geworden en morgen zal het zonnetje er weer bij zijn.

Dinsdag 5 april,                 Vila Real de St Antonio

Ontbijten met een broodje van gisteren, stokbrood wordt na een dag droog, maar bolletjes vallen reuze mee. Er staat een stevige wind, maar het zonnetje begint er al weer door te komen. Vandaag gaan we richting de Portugees Spaanse grens naar het grensplaatsje Vila Real de St Antonio. Het is een ritje van maar 40 km. We komen terecht op een camperplaats aan de Rio Guadiana, vlakbij het centrum van het plaatsje. Aan de ene kant van de rivier ligt Portugal en we zien aan de overkant Spanje liggen. Wandelen in de loop van de middag het plaatsje in en kopen ansichtkaarten voor de kleinkinderen. Voor de postzegels gaan we naar het postkantoor en staan daar zeker een half uur om postzegels voor de kaarten te kopen, maar ja je moet wat voor de kleinkinderen over hebben he! Terug bij het kotje schrijven we ze en dan gaan we boodschapjes doen bij de Intermarche. Onderweg komen we een begraafplaats tegen en die moeten we natuurlijk even op. Het is een oude begraafplaats met graven van meer dan 100 jaar oud, is altijd fascinerend. Wandelen terug door het centrum en doen de kaartjes op de post. Om buiten te zitten waait het te hard, maar de temperatuur is redelijk. Frank kookt, aardappelpuree met rode kool en een hamburger, lekker maar wel veel! Laten ons yoghurttoetje dan ook maar achterwege.  Er komen overigens overal steeds mensen, vaak Roma’s, langs die sinaasappels en/of aardbeien willen verkopen. Wij hebben een keer een hele zak sinaasappelen gekocht, maar krijgen ze gewoon iet allemaal op. Hebben vanmiddag dan ook maar een ouderwetse sinaasappelpers gekocht voor 2 eurootjes en hebben morgenochtend dus vers geperst sinaasappelsap bij het ontbijt, daarna gaan we Spanje in!

Woensdag  6 april           El  Rocio

Mijn broodheer (ja Frits!) wil vanochtend een broodje gaan halen, maar krijgt daar de kans niet voor, er komt een bakker langs! Lekker en makkelijk dus. Na onze ochtendrituelen vertrekken we naar Spanje, maar even voor we gaan komt er een man langs die we eerder boven in Spanje  hadden ontmoet en gesproken. Hij herkende ons kotje  en ook ons dus! Na te hebben bijgepraat vertrekken we over de brug naar Spanje. Onze TomTom wil ons over de snelwegen laten gaan, maar wij opteren de kleinere weggetjes. De afstand maakt niets uit, maar de tijd wel, dat maakt ons niet uit, want de tijd hebben we wel!!!! Het is een mooie route langs veel fruitboomgaarden, met zo nu en dan wat plastic kassen voor tomaten. Gaan naar El Rocio op een camping, ziet er prima uiten we boeken voor een nachtje. Het weer is ondertussen behoorlijk opgeknapt, zon en een heerlijk temperatuurtje. We lunchen dan ook in het zonnetje. Daarna wandelen we het stadje in, het is een stadje met alleen maar zandpaden, het lijkt wel western. Overal zijn van die palen waar je paarden aan vast kunt zetten. We horen dan ook dat er met Pinksteren een soort pelgrimstocht is naar hier met heeeeeeeeeel veel mensen en heeeeeeeel veel paarden. Het is een leuk plaatsje, wel apart, maar niet spectaculair. Terug zitten we nog even in het zonnetje, maar vinden het al snel te hot, de luifel gaat dus naar beneden. Nu niet voor de regen maar voor de zon! Gaan uit eten in het restaurant van de camping, 10 euro pp, niet duur, maar het was ook niet veel soeps! Nu terug in het kotje, doen nog een spelletje(Wilmientje) en liggen denk ik niet te laat in bed! We zijn weer bij met de tijd in Nederland.

Donderdag  7 april          Ronda

Allebei niet een echt flitsende nachtrust gehad, maar dat gebeurt zo nu en dan he! Frank gaat als eerste douchen en ik ruim wat op en ga dan sinaasappels persen. Van de zak die we een poosje geleden hebben gekocht zijn er nog wel een stuk of wat over en we hebben gisteren dan ook maar een ouderwetse sinaasappelpers gekocht. Allebei anderhalf glas verse sinaasappelsap bij het ontbijt, lekker en gezond. Dan vertrekken we richting Ronda, een tochtje van zo’n 200 km, een aardig eindje voor ons, maar voor een keertje! Een aantal jaar geleden waren we ook in Ronda en zijn toen over de beroemde brug gereden, maar konden de camping niet vinden. Zijn toen een beetje chagrijnig doorgereden, maar hebben daar altijd spijt van gehad en gaan er nu voor!  Een van onze stoelen heeft het begeven , is nog op te zitten, maar daar houdt het ook me op. Moeten dus op zoek naar een vervanger en zullen wel zien waar we er eentje op de kop kunnen  tikken. Tegen tweeën komen we aan op de camping, eten ons stokbroodje en om even over vieren wandelen we naar Ronda. We lezen en horen van iedereen dat het een behoorlijke wandeling is, heen valt mee! Dat is naar beneden, maar terug is wat lastiger dat giet omhoog! Wij wandelen gewoon heen en terug, achteraf is dat prima te doen, maar de meeste mensen nemen een taxi terug.  Ronda is prachtig,  vooral de brug is geweldig. 100 meter hoog en ik heb hoogtevrees en blijf dus wat weg van de rand! We willen foto’s maken, maar komen tot de ontdekking dat ik het kaartje van het fototoestel in de laptop heb laten zitten, stom he! Met mijn telefoontje maken we dan wat foto’s, maar bedenken dan dat we ook wel een extra kaartje kunnen  kopen voor het fototoestel, dit doen we dus en dat probleem is gelukkig weer opgelost. Hebben een mooie dag gehad en zijn pas na zeven uur terug. Dan gaat mijn mannetje nog koken, rijst  met kip kerrie,  Thaise groentesoep, doperwten en dat allemaal gehusseld, was beter dan gisteren! Onder het koken contact met het thuisfront en we horen dat Sem met de crossfiets is gevallen en bij de dokter is. Daar is de boel schoongemaakt en krijgt hij 7 hechtingen in de knie, dat is dus behoorlijk aangekomen!

Ronda ligt in het noordwestelijke deel van de provincie Malaga (Andalusië)op ongeveer 725 meter hoogte, tussen twee bergen die dicht bij elkaar staan en daardoor een prachtige atmosfeer oproepen. Het is een van de oudste steden van Spanje.De oorsprong van Ronda  ligt in de neolithische tijd en na de ondergang van het Romeinse rijk werd de plaats steeds belangrijker. In de Moorse tijd wordt Ronda zelfs hoofdstad van één van de kuras (provincies) namelijk de provincie Takurunna. Na de ondergang van het koninkrijk (kalifaat) van Cordoba wordt Ronda  zelfs  één van de Taifas (zelfstandig rijk).Rond de 18e eeuw begint de moderne tijd voor Ronda en worden de belangrijkste gebouwen van de stad gebouwd, de nieuwe brug (de nuevo puento)en niet te vergeten de arena voor stierengevechten, de Plaza de Toros Stierkamp-Arena, deze is in neoklassieke  stijl  gebouwdDe beroemde torero Pedro Romero is hier geboren en  zowel Hemingway als Orson Welles hebben in Ronda  geleefd en dit gebied beschreven.In Hemingway's boek For Whom the Bell Tolls beschrijft hij de moorden door de fascisten tijdens de Spaanse burgeroorlog, die hier de tegenstanders  van de kliffen in de El Tajo gooiden.

Vrijdag 8 april,                  Conil de la Frontera

Vertrekken redelijk laat, pas rond 11 uur. Nog even contact gehad met Sem, heeft best wel een lastige nacht gehad, verdoving ging eruit he! Komen moeilijk op de goede weg naar Arcos de la Frontera, want er zijn allerlei nieuwe wegen en rotondes rond Ronda  aangelegd en daar raakt onze TomTom aardig door in de war. Vervolgens komen we op een weg die afgesloten is door wegwerkzaamheden en is de ellende wat betreft wegkomen uit Ronda compleet! Maar uiteindelijk lukt het ons, we rijden overigens achter een camper die steeds dezelfde fouten maakt als wij, blijkbaar dezelfde navigatie! Eenmaal buiten Ronda op de goede weg zetten we de navigatie op Arcos de la Frontera en pakt de navigatie de goed weg! Alhoewel de goede weg!!!!! Een heel smal weggetje met een berm die zo’n 40 cm lager is dan het weggetje! Met normale auto’s als tegenligger is dat geen probleem ,maar met bussen en vrachtauto’s is het best eng en manoeuvreren. We arriveren na een spannend stukje rijden in Grazamela, een prachtig stadje met een mooi plein. Wandelen er wat rond en rijden dan door naar Arcos de la Frontera. Eerst ook nog een smalle weg, maar al snel wordt de weg breder en makkelijker te berijden. Arcos ligt op een rotsrichel en dat lijkt ons erg lastig om in te rijden. We besluiten dan om naar de kust te gaan en ik zoek een camping, rond half vier komen we daar aan. Een mooie camping met alles er op en er aan. Doen vandaag verder niets meer, zitten alleen maar lekker in het zonnetje en doen een spelletje. Gaan straks uit eten, goede recensies over het restaurant. Dat valt behoorlijk tegen, was niet wat we er van te voren van hadden verwacht, jammer maar helaas!

Zaterdag 9 apri,             Tarifa

Vertrekken en hebben een tripje van zo’n 70 km naar Tarifa. Daar zijn we  een paar jaar eerder ook geweest op een camping voor onze oversteek naar Marokko. We vonden het toen een leuke camping en besluiten er weer te gaan staan. Eerst rijden we even door naar Tarifa om boodschappen te doen, geld te halen en eventueel een nieuwe stoel te scoren. Alles lukt, de boodschappen, het geld en ook kopen we een nieuwe stoel bij een Chinese Bazar. Die zijn hier bij bosjes en verkopen van alles,  het zijn een soort winkels van sinkel. We kopen een stoel met dekje voor 33 euro, nu maar afwachten hoe die zich houdt! Op de camping aangekomen ziet de receptionist aan ons kenteken dat we hier al eerder zijn geweest. We eten ons stokbroodje en wandelen dan over het strand naar Tarifa, mooie wandeling, maar Tarifa bereiken we niet. We kunnen op een gegeven m oment niet verder omdat de vloed ons tegen houdt. Het wordt  dus weer terugwandelen. Veel kitesurfers op het strand , het is dan ook een heerlijk weertje. We doen terug op de camping een spelletje en dan gaat Frank koken, groene asperges met geklaarde boter, ham, eieren en bij gebrek aan peterselie, rucolasla. Na hebben we verse aardbeien met Griekse yoghurt! Allemaal weer super.

Liefs RiFra

1. Sjoerd en Hanneke:
    10 april 2016
    Hoihoi globetrotters, dat was weer een leuk verslag. Voor ons is het ook leuk te vernemen dat jullie in Grazalema en Ronda waren, waar wij vorig jaar, in onze vakantie, ook nog mochten zijn. Inmiddels zijn jullie dus helemaal in het Zuiden van Spanje beland. Waar gaat de reis nu naar toe? Tot het volgende verslag :-). Groetjes van ons allebei.
  2. Janny Moerman Huizing:
    10 april 2016
    Weer een leuk verslag! We lezen het altijd met veel plezier.
    Een goeie reis verder en groetjes
  3. Diny Wijnand:
    10 april 2016
    Jullie verhaal weer met plezier gelezen. Geniet er nog lekker van.

Lieve groetjes,

diny en Eltjo.
  4. Ria:
    10 april 2016
    Wij hebben ook in Conil de la Frontera op de camping gestaan. (6 maart) Groet.
  5. Jellie en Gaatse:
    Geweldig weer.
  6. Geesje:
    11 april 2016
    Wat weer een mooi verhaal, elke keer is het weer genieten, ook van de mooie foto's, kan niet wachten op het vervolg.
  7. Koos en Tina:
    11 april 2016
    Wij hebben weer met veel plezier jullie verhalen weer gelezen en de foto's bekeken, kijken al uit naar het volgende verslag.
  8. Nelly:
    13 april 2016
    geweldig jullie verhalen,zelfs met een beetje geschiedenis,was weer genieten kijkuit naar het vervolg wens jullie nog veel reis plezier groetjes nelly
  9. Martin en cobi:
    16 april 2016
    we hebben weer genoten van jullie reis. het weer is hier niet zo mooi en ook niet warm morgen maar 10 graden dus geniet maar van het mooie weer en de zon nog veel plezier . Hartelijke groeten van Martin en Cobi.