Eerste week Portugal

27 maart 2016 - Castro Verde, Portugal

Hallo allemaal,

We zijn nu in Portugal, daar zijn we eerder geweest maar het heeft een aantal jaren geduurd voor we weer zijn gegaan. De eerste keer in Portugal wilden we namelijk gaan wandelen, maar toen we goed en wel op pad waren, werden we door een paar grote honden aangevallen en gebeten. Dit heeft bij ons een aardige impact gehad, waardoor we de gang naar Portugal langere tijd niet hebben aangedurfd. Uiteindelijk toch de stoute schoenen maar weer aangetrokken en met dogdazzer en stok durven we nu Portugal in. Het land is mooi, er zijn nog steeds honden, maar we zijn gelukkig niet weer aangevallen!

Zondag 20 maart,            Braganca Portugal

Vanochtend het 2e reisverslag verstuurd, kon  nog mooi even op de camping in Salamanca. Het was prettig om een goede wifi te hebben, zo konden we via skype even lekker met  het thuisfront bijkletsen. We vertrekken rond 11 uur, niet zo vroeg dus. Even voor we gaan begin ik me niet zo lekker te voelen, buikpijn, diarree, wat vervelend in de kop enz. in de loop van de dag trekt dat gelukkig weer wat bij. We hebben nu een uur tijdsverschil met Nederland, ons klokje moet een uurtje achteruit. De camperplaats is mooi gelegen onder de muren van het oude Braganca. Als we aankomen is er nog vrij veel plaats, maar in de loop van de middag wordt het aardig druk. Wij  lopen ’s middags  naar boven naar het oude dorp, erg mooi en in goede staat. Binnen de muren  is ook een militair museum  gevestigd, daar gaan we ook naar binnen. Enne haha, beide mogen nu voor een seniorentarief, een euro! Leuk museum om te bezichtigen. Terug bij het kotje komen we tot de ontdekking dat we niet voor eten hebben gezorgd voor vandaag en dat de winkels dicht zijn, zondag he! Dat wordt dus weer uit eten, Frank doet het voorwerk en we belanden in een restaurantje waar ook voetbal wordt gekeken. Benfica tegen ……..  Benfica wint, ze doen het beter dan Groningen, die heeft verloren tegen Vitesse! We zitten lekker voor de open haard, eten een soepje en bestellen dan de specialiteit van het huis. Wauw, dat ziet er heerlijk uit en zo smaakt het ook, pikant en heel veel. Frank eet alles op, maar mij lukt dat niet! Nog een bakje koffie en dan zijn we beide proppie. Bij het afrekenen maken we nog een praatje met twee oudere Portugese mannen, waarvan eentje wat Spaans spreekt, ik ook dus dat gaat flitsend. Terug doen we nog een spelletje, maar Frank is  erg moe en ligt er op tijd in. Ik doe de foto’s, schrijf bij en ga er nu ook zo in!

Maandag 21 maart,        Freixo de Numao

Frank wil een broodje halen en poepen, maar de plees en de bakker zijn beide nog dicht. Drinken dus eerst samen een bakje koffie en gaan dan beginnen met opruimen. Rond 9 uur zijn de plees open, maar we hebben al bedacht dat we nog lekkere crackers hebben, dus het broodje hoeft niet. Als we aan het opruimen zijn en een bovenkastje opentrekken rolt er bijna een ei uit, bij nadere controle blijken er 2 eieren kapot te zijn, die worden  nu dus nog even lekker gebakken. Wel mazzel hoor, normaliter zit ik onder dat kastje en zou ik ze op mijn koppie hebben gehad. Maar goed, ze vallen er nu lekker in. We vertrekken en willen bij de Lidl in de stad nog wat boodschapjes doen, echter  we komen in zulke kleine straatjes terecht en voor een poort waar we niet door kunnen en ook maar amper kunnen draaien. Het is zo scheef dat Frank het er Portugees benauwd van krijgt. Het lukt mijn kanjer natuurlijk wel om de auto goed te keren en we rijden tegen het verkeer in naar de goede weg. Besluiten om de Lidl links te laten liggen en maar door te rijden naar de volgende stop. Prima weg, maar dan de afslag! Frank rijdt een ietsje te hard en mist de afslag, dus een ommetje van 15 km. Het gaat niet altijd vlekkeloos. Komen dan op een camperplaats die ons niet aanstaat, allemaal vreselijk scheve plekken en ver van de bewoonde wereld. Besluiten dan om door te rijden naar Freixo de Numao, leuke rit! Kronkelweggetjes en veel wijngaarden en olijfbomen. Het plaatsje ligt hoog en in eerste instantie lijkt het ons niet echt super, maar we hebben al een poosje gereden en gaan er toch staan. Er staat nog een camper, een Franse. Wandelen gelijk het dorpje in voor wat boodschapjes, maar de supermercado’s zijn dicht, gaan pas later weer open. Terug zitten we even buiten in het zonnetje, maar dan barst het noodweer los, onweer , hagel, wind en regen brbrbrbrbr! In die tijd komt een Duits stel ons gezelschap houden met hun camper, babbelen in de regen, maar gaan dan  lekker weer naar binnen. Als de bui over is wandelen we nogmaals naar het durpke en het blijkt verrassend mooi te zijn.  Op de terugweg doen we nog een paar boodschapjes. Ondertussen zijn we met vier campers, Nederlanders, Duitsers, Fransozen en Portugezen . als we net weer zitten komt er een autootje  met een man die witte en rode port verkoopt en ook olijfolie en honing. We staan er met elkaar glazen vol port te proeven en te keuren en wij kopen 5 liter rode port. Het is een gezellig internationaal samenzijn! Dan doen we een spelleke ( een Wilmientje) en vervolgens gaat Frank koken.  Het wordt rijst met kippenboutjes en groentes, even afwachten wat het wordt! Het was weer lekker hoor.

Dinsdag 22 maart,           Peso da Regua

Heerlijk geslapen, het extra dekbed begint zo langzamerhand wel wat overbodig te worden, morgen maar weer opruimen! We horen al snel van een Franse medecamperaarster dat er aanslagen zijn gepleegd in Brussel. Zij is behoorlijk aangeslagen en wij zetten onze roaming aan op mijn telefoontje en hebben zo wifi om het nieuws even te volgen, vreselijk al die aanslagen. De Franse mevrouw vertelde  ons gisteren al dat ze in Marokko waren geweest en dat daar in TanTan en Essouira een aantal mannen was opgepakt met bomgordels! Wat is er nog leuk en waar kun je zonder angst nog naar toe gaan! Wij vertrekken in ieder geval gewoon weer naar een volgende bestemming, Peso da Regua. Een mooie rit langs prachtige druiventerrassen. We komen mooi tijd aan en zetten de TomTom op de Lidl, die hij zonder problemen vindt. We doen daar een flink aantal inkopen, want de beetje grotere supermarkten zijn dun gezaaid in Portugal. Daar komt bij dat het donderdag witte donderdag is en daarna goede vrijdag en dat de winkels dan hoogstwaarschijnlijk gesloten zijn. Vinden onze camperplek daarna snel, tussen 2 bruggen aan de Douro. Na een broodje loopt Frank een stukje richting stadje en koopt een nieuwe riem, de oude heeft het begeven en hij doet het momenteel met bretels en dat bevalt hem niet echt goed. Daarna wandelen we samen over de loopbrug, door het stadje en langs de Douro terug naar ons kotje. Daarna is het deze dag niet echt meer gezellig, want Frank zijn humeur zakt beneden nul, hopelijk morgen beter!

Woensdag 23 maart,     Viseu

Bij opstaan is het hummetje van Frank weer boven nul en gaan we een betere dag tegemoet. Hij haalt uit een pastelaria een lekker broodje en dan pakken we in. Er is een marktje gekomen en de kraampjes  blokkeren  ons de uitgang. Na wat manoeuvreren komen we er uiteindelijk wel uit. We gaan tanken, het valt op dat de diesel in Portugal een stuk duurder is dan in Spanje. We vullen gelijk de lucht in de banden bij en rijden dan richting volgende bestemming. Doen dit via binnen weggetjes, weer een mooie route. De camperplaats is snel gevonden en Frank opent het spul terwijl ik een broodje score. Na onze lunch wandelen we naar een kabelbaantje die ons omhoog naar de oude stad gaat brengen. Wij vinden het niet echt een kabelbaantje, maar meer een trammetje die op rails naar boven gaat. Er zijn twee trammetjes met een spoor. Halverwege is er een uitwijkje, zodat ze elkaar kunnen passeren, leuk! De oude binnenstad begint mooi, maar is eigenlijk maar klein en op een paar kerken na is er niet veel te zien. Op de terugweg doen we wat boodschapjes en zitten nu lekker binnen. Het weer was vandaag prima, licht bewolkt en een lekker temperatuurtje. Frank is nu aan het koken, Japanse teryaki met kip, champignons, lente-ui , boontjes en paprika!  Was een lekker maaltje.

Donderdag 24 maart,    Serta

Vandaag de verjaardag van mijn vader, voor het eerst na zijn dood in 1990 is hij weer samen met mijn moeder, nu  in hun gezamenlijke urnengrafje. Tineke heeft er violen bijgezet, ziet er mooi uit! Wij staan naast Nederlanders en komen na het opstaan met hen aan de praat, blijken Friezen te zijn, maar hebben ook een paar jaar in Zuidlaren gewoond. Zij zijn al vanaf november aan de rit. We hadden wel een raakvlak, want hij had in verschillende justitiële instellingen gewerkt. Wij gaan verder zuidwaarts, horen wel van verschillende kanten dat het weer in Portugal voorlopig nog niet optimaal is, vooral in het noorden zal er nogal wat regen gaan vallen de komende dagen. Wij hebben echter  vandaag  voor het eerst een echt vakantiegevoel weertje!  Komen op een camperplaats in de buurt van Coimbra, erg druk met geparkeerde personenauto’s. Het blijkt een parkeerplaats te zijn van een Romeinse opgraving, wij gaan die dus ook bekijken, was uitgebreid en mooi. Terug op de parkeerplaats bedenken we dat de plek wel erg druk is, gaan verder en komen terecht in Serta op een leuke camperplek bij een oude brug. Er staat nog en Nederlands stel die in de winter in Portugal woont en in de zomer in Nederland op een camping. We staan er nog maar net als er een vijftal jongens aan komt rijden op oude bromfietsjes, Frank is gelijk gecharmeerd, want er waren brommertjes bij met Sachsmotortjes (Frank had vroeger een DKW met een Sachmotortje en herkende het gelijk)  en Zundaps.  Hebben een leuk contact met de jongens,  maken een paar foto’s en worden ook op de foto gezet met een Zundap. Daarna  wandelt Frank het plaatsje nog even in en dan doen we ons spelletje. We gaan uit eten, ik eet zwaardvis en Frank gegrild varkensvlees, lekker!

Goede vrijdag 25 maart, Fatima

Frank haalt, ondanks goede vrijdag, een broodje. We hadden verwacht dat alle winkels dicht zouden zijn, maar de grote supermarkten zijn wel gewoon open. Dan rijden we naar Fatima, een bedevaartsoord. Daar schijnt een aantal jaren geleden Maria te zijn verschenen aan een herderinnetje. De plaats waar dat gebeurde, een klein huisje,  is nu heel commercieel  en omringd door pracht en praal. Mensen komen hier heen voor genezing en om Fatima, Maria gunstig te stemmen,  lopen ze daarvoor zo’n 500 meter op hun knieën. Soms afschuwelijk om te zien! Er kunnen kaarsen worden gebrand, verbrand, want ze worden in een vuur gegooid. Sommige kaarsen zijn wel anderhalve meter lang, al met al stinkt het een uur in de wind. We staan op een grote parkeerplaats samen met een heleboel campers. Na de lunch gaan we het grote plein, waar alles gebeurt, bekijken. Wij vinden het allemaal een beetje een poppenkast, maar voor degenen die er in geloven is het een heel serieus gebeuren. Daarna wandelen we naar het centrum van het stadje, dat stelt niets voor. De terugweg nemen we  een andere route en komen dan in een toeristisch stukje van het stadje vlakbij de bedevaartplek, met winkeltjes en kraampjes met van alles en nog wat van en over Fatima. Terug zitten we nog even buiten, tis fris maar droog. Frank kookt en het smaakt weer prima, na de koffie lopen we nog even naar het grote plein en we zien nog steeds mensen op de knieën lopen. Ondanks de poppenkast koopt  Frank ook een kaars en gaat die branden voor allen die ons lief zijn en die ons lief waren, toch mooi!

Er zou wifi zijn op de camperplek, maar dat blijkt niet zo te zijn. Neem even wifi op de telefoon en kan zo even met de kinderen appen en vertellen waar we zijn.

Zaterdag 26 maart,         Coruche

Heerlijk geslapen allebei en we vertrekken uitgerust naar onze volgende stop. De camperplaatsen en campings zijn in dit gedeelte van Portugal wat dun gezaaid, het is dus even uitzoeken waar we naar toe zullen gaan. Na wat puzzelen besluiten we naar Coruche te gaan, daar is een fietspad lang de rivier de Soraia. Echter bij vertrek uit Fatima regent het al en de hele verdere dag is het maar amper droog. Als we in Coruche aankomen rijden we naar de Lidl om daar onze Paasinkopen te doen. Dan blijkt dat de camperplaats naast de Lidl ligt. Het is een marktplein, waar op zaterdag markt is en we kunnen er dus niet op. Zien dan wat campers op een plekje  achter de markt staan en parkeren daar ook ons kotje. Van fietsen langs de rivier komt niets, te veel regen. Frank loopt nog wel even naar de brug en later wandelen we tussen de buien door en zo nu en dan schuilend naar het dorp. Niet bijzonder, maar  toch wel wat leuke straatjes.  Als we terug zijn zien we dat de markt zo ongeveer is verdwenen en dat er nu wat campers gaan staan, wij verkassen dus ook. Staan nu dus op de goede plek op een niet schoongemaakt marktplein, we zien geen Martin verschijnen, het blijft dus vies!

Zondag 27 maart,            Castro Verde                    1e Paasdag

Hebben een heerlijk paasontbijtje met alles er op en er aan. Appen wat met de kinderen  en kleinkinderen en drinken een bakje koffie met onze Groninger buurtjes, Beno en Gre uit Hongerige Wolf. Het is nu zomertijd en dus een uurtje later, we vertrekken  dan ook pas tegen 12en. Rustig ritje langs hele velden kurkeiken. Het is hier een stuk vlakker dan in het noorden. We komen aan in Grandola, maar op de camperplek staan alleen maar grote vrachtwagens en het is behoorlijk ver van het centrum. Van Beno en Gre hebben we een tip gekregen over en camping met alles er op en er aan voor een betaalbare prijs in Castro Verde, dat ligt 75 km verder. Dat is te doen, dus rijden we verder. Het is intussen schitterend weer geworden, strakblauwe hemel en een heerlijk zonnetje. We vinden de camping zonder problemen en schrijven ons in. Gaan dan, voor de eerste keer deze trip, heerlijk in het zonnetje zitten. Hebben wifi en appen even gezellig met de kinderen. Dan gaan we het bed verschonen en de was doen. Er is een wasmachine en die doet het werk voor ons, het droogt allemaal heerlijk , we slapen vanavond in een lekker schoon bedje en ook onze kleren liggen weer schoon in de kast.  Onze Paasmaaltijd is niet echt een succes, aardappelpuree uit een pakje, kan niet mislukken en was ook goed. Dan een soort tuinbonen uit een potje, maar die waren nog knoeterhard. Dit werd vergezeld door vlees waarvan we niet wisten wat voor soort het was, de bereiding ging dus op de gok, beetje taai. Yoghurtje na, stond naturel op de verpakking, maar was gesuikerd. Al met al kon het deze keer echt niet veel minder!

Vanuit Portugal de groetjes en voor iedereen nog een fijne 2e Paasdag!

RiFra

1. Ria:
    28 maart 2016
    Hoi Ria, wij zijn op dit moment in een Noirmoutier, Frankrijk. Maartweer: wisselvallig, storm. Leuk om jullie avonturen te lezen. Nog heel veel plezier en veel zon.
  2. Geesje:
    28 maart 2016
    Wat weer mooi om te lezen ,en dat jullie zo genieten fijn , ook jullie fijne 2e paasdag en de groetjes uit het regenachtig Zuidlaren
  3. A.moerman:
    28 maart 2016
    Het was net weer hiervoor om jullie reisverhaal te lezen ,erg leuk .
    De foto,s waren erg mooi ,het paasontbijt zag er goed uit. geniet en veel plezier .
    groetjes Kees en Attie
  4. Henk en Sina:
    28 maart 2016
    Heb weer genoten van je reisverslag en de mooie foto.s. Verheug me weer op jullie volgende belevenissen. Het weer zal hopelijk nu beter worden. Groetjes uit een winderig groningen.
  5. Koos en Tina:
    28 maart 2016
    Wij hebben ook weer genoten van jullie belevenissen en kijken al uit naar het volgende reisverhaal.
    Nog een fijne 2e paasdag voor jullie 2
  6. Chris en Tine:
    28 maart 2016
    Mooi reisverslag,jammer dat het weer niet mee zit.
    Maar hier is het ook storm en regen.
    Dus jullie reizen maar door naar het mooie weer.
    Groetjes Tine enChris.
  7. Anne en Siena:
    28 maart 2016
    Hoi Ria en Frank. Leuk om weer jullie reisverhalen te lezen. Ga door met genieten! Groetjes.
  8. Nelly:
    28 maart 2016
    Hoi leuk die verhalen,jammer van het weer, maar het word beter hoor! Ga verder met genieten, kijk uit naar de volgende blog om te lezen gr nelly
  9. Marijke van Veen:
    31 maart 2016
    Hoi Rifra,Met veel plezier jullie reisverhalen gelezen; ik wens jullie wel wat beter weer toe. Vooral van de beschrijving van de maaltijden geniet ik, want ik ben ook een lekkerbek.
    Groetjes Marijke.