derde week Spanje

10 januari 2013 - Málaga, Spanje

2 januari 2013 Sta nu in ieder geval zonder kater op. Koop een broodje in de camping winkel, smikkel het lekker op. Kijk op het blog en er zijn al reacties. De boeken die ik heb gelezen zijn van Janet Fitch, Witte Oleander, Simone van der Vlugt, In mijn dromen en Heleen van Royen, De gelukkige huisvrouw. Zelfs Ria heeft een stukje op het blog geschreven. Er komen steeds meer volgers bij, hartstikke leuk. Ga fietsen naar Torre del Mar en slenter wat door het stadje. Koop in een Chinese winkel afwas spul en ga terug naar de camping. Daar zijn verschillende plekken vrij gekomen onder ander de Nederlander met wie ik en duik in de zee heb genomen. Ze gaan en komen zo is gaat dat op campings en vrije plaatsen. Luister wat naar de radio en heb contact met het thuis front. Caro en Mees zijn te logeren en gaan en pizza eten in het dorp. Ik zelf eet Con pasta y verduras, pasta, wortels, doppertjes, gehaktballen overgoten met een sausje. Kan weer in het kookboek. Ben nu weer in het grote SAS survival handboek aan het lezen. Denk dat ik morgen ga verkassen. 3 januari 2013 Dat klopt ik ga naar Torremolinos, is een ritje van ongeveer 40 km. Ge betalen en neem afscheid van de mensen krijg nog een en tip mee, koop vrijdag de boodschappen voor het weekend. 5 en 6 januari is drie koningen en in het zuiden van Spanje is dat een feest zoals Sinterklaas en Kerst met cadeautjes. De kinderen zetten dan ook hun schoen op, en verwachten er dan wat in. Maar even langs een supermarkt en wat te eten gekocht. Rij naar de camping met de naam, heel origineel camping Torremolinos . Het is een wat grotere plaats waar wat meer vertier is en maar 4 km van het vliegveld. Denk dat ik hier maar 6 nachtjes blijf en vanaf hier Ria ophaal en dan zien we wel verder. Ben vanaf de camping naar het centrum gelopen behoorlijk stukje. Er staat een harde wind en vind het koud, krijg pijnlijke voeten de volgende loop maar de wandelschoenen. Heb alweer gegeten en dat zeker en recept voor het kookboek. Arroz estilo Mexicano waar bonen, paprika, sperziebonen, rijst en op smaak gemaakt met kruiden in zit lekkeeeeeeeeeer. In de Ipad staan nog boeken, ga kijken of er nog wat bij zit van mijn gading. 4 Januari 2013 De dagen gaan voor mijn gevoel snel, doe niet zo veel maar het wil wel om. De 3G doet het goed en heb Skype contact met Zuidlaren. Er zijn al boeken en kaarten gekocht voor het vervolg van de reis zo hadden we nog niets van Griekenland en Turkije. Van Italië, Slovenië, Kroatië, Bosnië, Montenegro en Albanië zijn we redelijk gedocumenteerd. We wilden met de boot van Spanje naar Italië maar dan kunnen we in Barcelona pas op stappen, gaan met de auto. Werd nog gebeld door Harma (ons derde kind) het gaat goed met ze. De kruiden en schoenen zijn op de post. Maak me klaar om te fietsen heb een grote blaar onder mijn voet, verkeerde schoenen aan gehad. Ga via Torremolinos naar Benalmadena Costa het is een lang lint van hotels, dat is Spanje aan de zee. Een weekje is lang genoeg, je doet het dan voor de temperatuur, gemiddeld 20 graden in deze tijd. Heb spaghetti gemaakt met tonijn, (niet zelf gevangen) ui, paprika, peterselie en olijven. De olijven er in vond ik geen succes, het is de kunst van het weg laten. Hou straks alleen de spaghetti over dan komt alleen Esther nog eten. 5 Januari 2013 Goedemorgen volgers heb prima geslapen, doe de dingen die s´morgens moeten gebeuren, waar onder de afwas van gisteravond. Er zijn nog crackers en heb nog worst. Ga fietsen naar Malaga volgens de kaart kan je niet langs het strand. En dat heb ik gemerkt het eerste stuk ging goed, maar toen kwam ik op een punt van allemaal snelwegen. “Verboden voor fietsers”. Zoeken naar wegen en zandweggetjes. Ik heb er wel tien gehad en iedere keer kon ik niet verder, dan was het de zee of en rivier weer de snelweg. Ben ook beland in een natuur gebied waar ik flamingo’s heb gezien. Dat is dan weer mooi meegenomen. Al met al een behoorlijk eind gefietst. Toen ik terug was even op de computer gekeken naar Malaga is een stad met meer 550.000 duizend inwoners. Maar goed dat ik niet in de stad ben aangekomen, kon ik de terug weg dan wel weer terug vinden? De winkels waren wel open, heb nog brood en Wodka gekocht voor de koude nachten. Dan nog even over Torremolinos de naam komt van Torre (toren) Molino (molen). Doordat er vroeger in de regio veel windmolens te vinden waren, waarvan er nu nog een bestaat en als restaurant dient. Zoals veel plaatsen aan de Spaanse kust is ook Torremolinos als klein vissersdorp ontstaan. En in de jaren 50 van de vorige eeuw uitgegroeid tot eerste grote oord voor massatoerisme aan de Costa del Sol. Uiteraard heb weer een maaltijd gebrouwen, Tallarines a la Carbonara, pasta, bacon, kaassausje en had nog peterselie. Het Spaans krijg ik zoals jullie lezen al aardig onder de knie. 6 januari 2013 Bij het bekijken van de foto’s kom ik er achter dat de laatste afdruksels filmpjes zijn, waaronder ook de flamingo’s. Baal als een stekker weet ook wel hoe het is gekomen, heb het fototoestel in de kontzak dat is krap en het schuifje is verschoven. Merkte wel als ik en foto nam dat het de eerste keer niet lukte en druk nogmaals. Jullie begrijpen wat er is gebeurt de eerste druk op het knopje start de film en de tweede keer stopt de film. Heb waarde loze korte filmpjes, misschien lukt het nog er een foto uit te halen. Vandaag gaan ik wandelen de promenade langs de zee is 7 km. Halverwege de trap omhoog genomen naar het centrum van de stad en later terug naar de zee. Denk dat ik wel zo’n 16 / 17 km heb gelopen. Maar wel op wandelschoenen dus geen pijntje aan de lucht. (voeten) Onderweg zag ik van die ouderwetse petjes met een klepje die de boeren op de Zuidlaardermarkt ook op hebben, geen geld bij me. Morgen koop ik twee van deze petten 2 euro per stuk. Maak soep uit een pakje en eet daar en broodje bij gemakkelijk dus. Hoorde op radio Noord dat de sprint in Kardinge goed is verlopen. 7 januari 2013 Nog even naar gisteren de restaurants zaten mutje vol, de Spanjolen gaan met de hele familie uit eten op drie koningen. Niet zoals bij ons (Sinterklaas) is het een feest in je eigen omgeving gezellig. Wat ik al vertelde zetten kinderen hun schoen op. Werd wakker en moest nodig uit de broek snel naar de WC maar was op slot ze waren aan het schoonmaken. Dan maar terug en op de eigen WC heerlijk. Gelijk het ding schoon maken en kom mensen tegen van een paar campings geleden. Ze vertelden dat ze een prijs hebben gewonnen in de Giro loterij. Voor zover ze weten 20.000 euro’s -30% is toch een aardig bedrag en dat hoor je terwijl aan het reizen bent. Heb de twee petten gekocht, voor de koudere landen. En beetje langs de zee gefietst, broodje gekocht voor morgen. Eet vanavond spaghetti , tomaatje, uitje, zalm, peterselie en een spaans pepertje. 8 januari 2013 De laatste avond alleen in Spanje, morgen komt Ria aan in Malaga. Ga vandaag het centrum in van Torremolinos het is 5 jaar geleden dat ik daar was. Het komt me bekent voor en lift naar het centrum de trappen en het café waar we een biertje hebben gedronken. Toch maf als je er bent komt het weer naar boven. Het centrum is uitgebreider dan in mijn herinnering. Ga via de weg langs de zee terug naar de camping. Nog wat boodschappen gekocht. Maak het kotje schoon en morgen het bed verschonen. Stel je voor dat ze het een zootje vind en zegt ik ga in mei niet naar Nederland want jij maakt er rommeltje van, dat moeten we niet hebben. Weer uitgebreid gekookt Arroz de caril com galinha, rijst met kip, doperwten, wortels, paprika, prei met als hoofd kruid hot curry best te pruimen. Nog een kopje koffie met een wodka en ga de avond in. Luister nu naar radio 1. 9 januari 2013 Ik was al vroeg wakker al voor achten. Op dat moment kreeg ik een sms van Ria. Ze stond voor Oldenburg in een file omdat er en ongeluk gebeurd was. Ik voel me zelf ook wat opgelaten want vandaag komt ze weer. Dan is de ochtend vrij lang en uiteindelijk stap ik de auto en ga naar het vliegveld. Het is dan half 12. Ik nestel me op een plaatsje waar ik niet mag staan komt de politie en die stuurt me weg. Dan rijd ik nog een rondje en krijg een tip van een Nederlands sprekende man dat er voor dit soort autos geen parkeerplaats is en dat ik bij Ikea zou kunnen gaan staan. dat doe ik dan. Ik loop Ikea en beetje doelloos door en ben uiteindelijk weer naar het vliegveld gegaan. De auto daar neergezet op een plaats waar hij eventueel weggesleept zou kunnen worden. Dan is het wachten op Ria. Ik ga staan bij de roltrap en de lift waar ik alles kon overzien. JP houdt me de hele vlucht met smsjes op de hoogte via de computer. Het vleigtuig was al lang en breed geland, maar nergens geen Rietje, tot het verlossende telefoontje dat ze al buiten op[ een bankje zat. Ik naar buiten maar kon haar niet vinden. Bel haar maar mijn beltegoed is op shit en stressen. Wat er mis ging is dat Ria in de aankomsthal zat en ik in de vertrekhal. Uiteindelijk vinden we elkaar gelukkig en rijden naar een camping waar we eerder zijn geweest. Hebben in een restaurantje gegeten en zijn beide wel moe en liggen niet te laat in bed. Het is weer heerlijk vertrouwd dat ze er is en weer lekker naast me ligt. Ik ga er vanuit dat Ria het stokje nu weer overneemt (tot over vierenhalve maand).

1. Riemer:
    10 januari 2013
    Hallo beide. Leuk dat jullie weer samen zijn. Leuke verslagen. Nog steeds een beetje jaloers. Kijk uit naar de volgende verslagen. Succes en blijf gezond. Groetjes Riemer en Ietje. Geniet vooral van de variatie in het eten, jullie wel toevertrouwd.
  2. De buurman (ex.):
    10 januari 2013
    Hoi Frank, wij hebben deze week Ria ontmoet, lekker met haar gegeten en een beetje bijgepraat. Ze vermaakt zich prima zonder jou. We kregen niet de indruk dat ze je echt mist.
    groeten en veel sterkte.
    de Buurman
  3. Wim:
    hoi,Frank.
    Ik heb ontzettend genoten van jou verhaal,erg uitgebreid,dat mag ik wel.Fijn dat Ria weer bij je is(ze heeft je echt wel gemist) lijkt me wel plezierig om weer samen verder te gaan.Nou jongelui,ga maar lekker verder genieten!!!!!Groeten Wim en Ien.
  4. Wim Bongertman:
    10 januari 2013
    Mmmmm. Als ik dat verslag zo lees moet je wel vele kilo's zijn aangekomen met al dat lekkere eten. Gelukkig lees ik dat je ook nog een beetje lichaams beweging geniet, anders had ik mij wel een beetje zorgen gemaakt. Maar leuk dat je je in ieder geval een beetje vermaakt. Ga zo door met de verhalen zo blijven we een beetje bij.
  5. De buurman (ex.):
    11 januari 2013
    Ria, Ik ben blij dat je een goede reis hebt gehad en dat jullie kotje weer optimaal gevuld is. Ik zie jullie in gedachten al samen liggen.[of ik hier nu zo blij mee moet zijn is natuurlijk weer een heel ander onderwerp[]. Ik heb een vraag voor jou Ria: Frank begon zo bondig met zijn schrijven, dat beviel me wel. Zijn laatste brief was echter ook al aardig aan de maat, wat me aan jou brieven herinnerde. Ik heb speciaal een paar reisgidsen gekocht om jullie reis gedetailleerd te kunnen volgen. Nu lees ik veel dingen twee keer omdat jij jullie reis ook met prachtige omschrijvingen doorspekt. Zou je de verhalen ook in tweeën kunnen splitsen? Eén over jullie bevindingen en avonturen en de andere catogorie over de streek?
    Iedereen schrijft maar dat jullie elkaar zo gemist hebben. Het is ook maar net wat een mens wil horen [lezen in dit geval]. Is het dan iedereen ontgaan dat Frank zich er al lang op verheugt dat Ria in mei al weer een paar weken weg gaat. Voor het éérst in zijn leven houdt Frank daarom ONGEVRAAGD iets schoon uit pure angst dat Ria anders niet weg wil!!!
    de Buurman.
  6. Geesje:
    Hoi Frank
    Ik heb weer genoten, ook van jou verhalen zit ik aan het beeldscherm gekluisterd en jou kookkunsten lijken me heerlijk, en dat je alleen kan genieten is ook mooi maar er gaat toch niets boven dat je je Rietje weer bij je hebt, hè een prettige reis verder en ik kijk alweer uit naar het volgende verslag.
    Groetjes Geesje
  7. Koos en Tina:
    Dag Luitjes,

Fijn voor jullie dat je weer samen bent, Wij denken Frank dat je Ria meer gemist hebt dan in je verhalen naar voren komt, die trouwens heel leuk zijn.
    Heel veel reis plezier nog en doe voorzichtig aan

Koos en Tina
  8. Saskia:
    11 januari 2013
    Ik heb een aantal weken niet op de blog gekeken omdat Ria in Zuidlaren was.Vanavond maar weer eens kijken en dan zie ik dat Frank hele verhalen heeft bijgehouden. Leuk hoor! Ga zo door samen en heel veel plezier verder!
    Groeten van Saskia
  9. Marijke van Veen:
    Hoi RiFra (of FraRi)
    Fijn dat Ria belde; Frank: een avontuurlijk 2013 toegewenst.
    Wat een boeiend verslag! Ik heb alle reisverhalen gelezen en heb genoten. Vooral beschrijvingen van stadjes en streken vind ik erg interessant, evenals de boodschappenjacht en de fotos.
    Zo maak je iets leuks van het leven!
    Ik verheug me al op de volgende verslagen.
    Groetjes, Marijke
    p.s.Frank, met de enterknop kun je spaties maken.
  10. De buurman (ex.):
    13 januari 2013
    Frank, spaties zijn ruimtes tussen de woorden. Deze tussenruimtes worden, behalve bij e-mail adressen, veel gebruikt in schrijf zinnen. Het zou de leesbaarheid bevorderen.
    de Buurman.
  11. Martin en cobi:
    13 januari 2013
    Wij hebben weer genoten van jou reis verhalen en Ria is gelukkig ook weer bij jou terug.
  12. De mysterieze man:
    15 januari 2013
    hé...Frans Pruik op reis?