tweede week in Spanje

2 januari 2013 - Málaga, Spanje

27 december

Ga La Mamola verlaten heb daar maar mooi het het reisblog verstuurd. Nog even vertelen dat mijn schoonmoeder me gisteravond heeft gebeld en heel goed gesprek met haar gehad. Ze gaat me veel vaker bellen. En zo wordt de band sterker TiTo. Ik heb de accu’s alle drie nog bij gevuld het lijkt gelukkig goed te gaan (ze stonden ook leeg) de zonnepanelen laden ze weer op. Fijn dat ik de Hollander heb, ontmoet had daar nooit naar gekeken. Oliepijl gecontroleerd en op pad naar Cabo de Gata. Toch nog een dikke 100 km, de eerste 70 km weer veel plastic kassen geen gezicht. Geld gepind en boodschappen gedaan. Met de TomTom kom je er feilloos, de camping heet ook Cabo de Gata. Ligt in een natuur gebied en een kilometer van een zandstrand. Geen bergen, ga fietsen over zand paden bevalt me prima. Maak foto’s van de zee en een binnen meertje met een stuk strand er tussen mooi. Kom terug op de camping staat er een soort gelijke auto met opzet. De man komt gelijk naar me toe een vraagt of hij onze opzet vanbinnen mag zien. Hij heeft de opzet zelf gemaakt en zit met bouten aan de laatbak vast. Je kan de auto er niet onderuit rijden het heeft geen pootjes. Ziet er mooi uit. Ria belt zij heeft Sem te slapen, hebben op het pannenkoeken schip gegeten en gaan monopolie spelen.

28 december

Ga douchen en heb nog een half stokbroodje van gister, beetje droog maar met koffie gaat het prima. Op deze camping staan voor namelijk Duitsers en Fransen en ik heb een Hollander ontdekt. Pak spullen en ga wandelen het is een vulkanisch gebied. Ik herken het niet als zodanig af en toe zie je wel die roodachtige steen (lava). Dieren zat, zoals konijntjes, de pijlstaart en kuifeenden, vlak over het water scheren zwaluwen verschillende soorten meeuwen. De waterral, waterhoen, meerkoet en tot mijn grote verbazing zag ik het ameloetje op platvoetjes pak het fototoestel en wil knippen is hij mij te snel af, het was het mannetje met zijn oranje geruite staartje. Na twee uurtjes wandelen in een dorpje brood beleg en een biertje gekocht en lekker aan het strand op gepeuzeld. Dan maar terug naar de camping ben je toch zo’n dikke vier uur onderweg. In de campingwinkel water gekocht. Contact met Rietje gehad ze heeft het druk, dit regelen daar heen nog op zoek naar boekjes van landen die we nog gaan bezoeken enz. Ga vanavond weer uitgebreid koken Arroz con setas met als toetje en Griekse yoghurt van de Lidl. Ben nu met het derde boek bezig. Zit nog te dubben wat ik ga doen nog ben dagje blijven of vertrekken naar en ander oort.

29 december

Ben al weer een stukje  aan het typen wat gaat zo’n dag toch snel om. Blijf nog een dagje op deze camping en heb besloten om te gaan fietsen. Na de gebruikelijke dingen zoek ik het spul bij elkaar om in het rugzakje te doen. Het waait en daarom neem ik ook en regenjasje mee. Zal even zeggen wat daar in gaat, verrekijker, zakmes, fototoestel, telefoon, pomp, setje gereedschap, bandenplak en wat geld. Heb een ritje van 25 km heen en 25 terug. Ben een tijdje aan het fietsen en zie voor mij een wielrenner ga iets harder en passeer hem, moi riep ik hem toe. Het is een gast in de dertig prachtige outfit en een hele mooie racefiets. Ik was hem net voorbij, vloog hij als en speer langs mij. De man zal wel gedacht hebben een oude zak op een fiets in een korte broek, T-shirt, sandalen en een rugzak met daar uitsteken een fietspomp. Hij bleef een behoorlijk stuk voor mij. Heb niet de moeite genomen om hem bij te houden. Fiets door een dorpje met de mooie naam La Almadraba de Monteleva op weg naar de Faro de Gata. Daar gaat de weg omhoog de wielrenner voor mij draait om gaat de berg niet op, we groeten elkaar (zal wel denken dit overkomt mij geen tweede keer) en ik begin aan de klim valt tot aan de vuurtoren wel mee. Bekijk de toren en omgeving maak  foto’s en ga verder naar San Jose. Dan komt de klimmer in mij los op het allerkleinste verzetje met zweet onder mijn petje piepen en kreunend kom ik aan. Niet van de fiets geweest, toch een hele dikke 400 meter om hoog en stijl. De terug weg af en toe omhoog maar het meeste is omlaag. Kom moe bij het kotje aan. Ik heb linzen gegeten, maar tot mijn schrik tijdens het fruiten van de uitjes had ik de steel van de koekenpan in de hand. Een nieuwe kopen dus. Het is een goed idee, als we weer in Nederland zijn de recepten te bundelen en uitgeven. Sommige zijn bewerkelijk en moeilijk.

30 december

De dag begint met zonneschijn, ga al wat op ruimen en vul de wasmachine met warm water. Eet wat en dan zijn het standaard  handelingen. Plastic op bed daar op de tafel en stoelen met een spinnenkop vast maken, ramen dicht, koelkast afsluiten, het  ladeblok vastzetten  de losse dingen in de wasbak zetten. De rugzak vullen met de spullen die in de auto moeten. Buiten trapje naar binnen legen, deur dicht en op slot, fietsen drager vast maken en klaar is Frank. Neem afscheid  van de buren en raak nog even aan praat met en man uit Oldenburg en praten nog wat plat we verstaan mekaar uitstekend. Camping betalen en via de N340 is de oude weg langs het strand naar Torrox Costa mooie omgeving en prachtige vergezichten. Wil onder weg boodschapjes doen maar kom tot de ontdekking dat het zondag is winkels dicht. Op de camping is het winkeltje wel open en koop brood. Heb toch nog bijna 200 km gereden. Wil een wandelingetje maken maar merk dat de beentjes een beetje pijnlijk zijn. Gister te veel in gespannen met het fietsen. Het 3G kaartje doet het en skype met Ria. Hoorde van Ria dat de kinderen het ook hebben geprobeerd zonder resultaat.

31 december

Bij het weg gaan kom ik een Nederlander tegen raak aan de praat (valt op als ik ergens vertrek kom ik mensen tegen die een praatje willen maken) deze man kwam van Hoogezand, had gewerkt als chauffeur bij Reining. Heeft nog tot zijn 67 daar gewerkt wilde wel langer maar dat mocht niet. Kreeg ruzie met verschillende buren en was het zat, huis en haard verlaten en woont nu al een paar maanden in een tent op de camping. Is nu 70 een heeft nu werk in een restaurant. Tijdens het gesprek komen we op uit gaan in Groningen, uiteraard  de Gelkingestraat   met name café de Pijp van Ko Nolle en oud noordelijk bokskampioen. In het korte gesprekje merkte ik dat het een heet gebakerd mannetje is.  Rijden de N340  verder af naar Almayate. Onder weg boodschappen gedaan vooral bier en brandy. En een koekenpan gekocht. Kom op de camping en zie bekende koppen en zij herkenen mij ook. Vragen hoe het met Ria is en ga mij instelleren. Skype met Ria dat gaat goed. Lees het derde boek uit. En zie dat camping mensen hout en boomstammen verzamelen en in stukjes zagen voor en vuur. Ze hebben en ijzeren bier ton als kachel. Loop rond 11 uur daar naar toe het vuur brand. Iedereen neemt zijn eigen drinken me. Is wel gezellig, even voor twaalf naar het kotje en contact met Ria gehad en via de telefoon haar en heel goed 2013 gewenst. Toen kwam het idee om een duik in de zee te nemen. Drie kerels zijn in het water gedoken waar onder ik. Er zijn foto’s gemaakt maar ze zijn veel te donker. Nog een biertje gedronken in het café en naar bed.

01 januari 2013-01-01

Beetje katterig tijdens het op staan. Met JP geskyped. Ze gingen naar TiTo voor de Nieuwjaars soep. Om een uur geskyped, maar lukte niet zo goed, ze waren er allemaal  in de Kerklaan en heb de familie en goed Nieuwjaar gewenst via de telefoon. Het is verder een rustige dag. Ria belde me nog, ze wilde via radionoord de volgers van ons blog en goed Nieuwjaar toewensen. En dat heb ik gehoord, vreemd zo de stem van je geliefde te horen. In de loop van de avond belde Ma nog een wenste me goed jaar

1. Jan Paul:
    Hoi Frank,
    Mooi uitgebreid verhaal, volgens mij begint het al te wennen het alleen zijn.
    Welke boeken heb je ondertussen al uit gelezen?
    Nog een weekje afzien en dan kunnen jullie weer verder met de reis.
    Ben zeer benieuwd naar je campingkookboek.
    Nog veel plezier.
    Groet, JP
  2. Paula:
    2 januari 2013
    Hee Frank, leuk om te lezen je 'hoe red ik me als man alleen op wereldreis' blog...Moedig ook! Van Ria hoorde ik gisteren jullie reisplannen voor in het nieuwe jaar, leuk hoor. Lijkt me ook wel wat, groetjes Paula
  3. Egbert en Anneke:
    Hallo Frank

Allereerst een heel Gelukkig Nieuwjaar (uiteraard ook voor Ria) en verder willen wij jou laten weten weten dat de de reisverhalen van jou niet tegen vallen, natuurlijk Ria vertelt met veel meer
    swing maar dat mag de pret niet drukken wij volgen jullie op de voet en kijken toch elke keer weer uit naar jullie verhalen.
    p.s. en heb je ons vorige bericht nog gelezen we horen het wel

groetjes Egbert en Anneke
  4. Jellie en Gaatse:
    2 januari 2013
    Hallo Frank, gisteren via RTV Noord Ria gehoord. Super dat jullie dit doen. Gisteren zijn wij nog naar GB geweest voor de nieuwjaarsreceptie, weinig mensen helaas. Doe ook de groetjes aan Ria. We gaan jullie volgen.
  5. Theo:
    2 januari 2013
    Frank, mooi hoor hoe je je redt. Hier in Senegal woont iemand vlak naast mij die ook uit Oldenburg komt. Zo zie je maar weer, een kleine wereld. Succes verder en wanneer zijn jullie weer samen aan het toeren?
  6. Frank en Ria:
    Moi allemaal,
    Ook ik kijk natuurlijk met spanning uit naar de verhalen van Frank en vind het leuk om ze te lezen. Ook de reacties op de stukjes vind ik super! Ik heb het hier fijn gehad en het was heerlijk om iedereen weer te zien. Nog een weekje en dan ben ik weer bij Frank, kan me daar ook weer op verheugen. JP, ik verheug me nu al op de kookkunst van Frank! Paula, hij redt zich prima he! Egbert en Anneke, we hebben jullie bericht ontvangen en gaan er van uit dat het allemaal wel goed komt. Jellie en Gaatse, leuk dat jullie ons ook volgen! Theo, vanaf 9 januari toeren we weer samen verder.
    Groetjes Ria
  7. Sjoerd en Hanneke:
    2 januari 2013
    Leuk verslag Frank. Goed van je dat je de draad van Ria oppakt wat dat betreft. We hebben de nieuwjaarswensen van Ria op radioNoord helaas gemist, maar wij wensen jullie ook alles goeds toe in 2013. Geniet ze.
  8. Ingrid:
    3 januari 2013
    Há Frank, nog een gelukkig nieuwjaar gewenst!! Groetjes uit Veendam-city, Holanda.
  9. Jan en Heleen:
    3 januari 2013
    Frank een gelukkig nieuwjaar en een gezond 2013.
    En straks een goede reis verder met z,n tweetjes.

Groetjes
    Jan en Heleen
  10. Geesje:
    Hoi Frank.
    Jou verhalen zijn zeker zo mooi ,ik lees ze met net zo veel plezier en geniet ook veel van de foto`s jullie kunnen straks wel een boek uitbrengen en wat mooi dat nieuwjaarsduiken ik dacht dat dat alleen in ons land was , he Frank ik wens jou en Ria heel veel reisplezier in 2013
    Groetjes Geesje
  11. Jolanda:
    Hoi Frank,
    We wensen je een goed, gezond en een reisvol jaar toe!!
    Nog heel even en dan is Ria er weer. Is dit je eerste oud en nieuw zonder Ria geweest?
    We lezen jouw/ jullie reisverhalen met heel veel plezier!! Net als JP kijken wij ook uit naar jouw verzamelde receptenbundel. Kunnen we er op intekenen??

Groeten Jolanda en Hans
  12. Henk en Sina:
    Hallo Frank en Ria,
    Allereerst een goed en gezond 2013 toegewenst. Wij volgen jullie ook en vinden de verhalen en foto's geweldig leuk.
    Zo te lezen kan jij je geweldig redden, dat je goed kunt koken hadden wij al wel begrepen van verschillende kanten.
    Nog veel plezier en je kunt de dagen al aftellen dat Ria zich weer bij je voegt.
    Groetjes uut Grunn van Henk en Sina