Weer verder met z'n tweetjes!

18 januari 2013 - Garrucha, Spanje

Zo, ik ben na een heerlijke tijd in Nederland weer terug bij Frankie. Het was ook wel weer even slikken, want je moet ook weer afscheid nemen van degenen die je lief zijn.  Aan de andere kant weer terug naar Frank, die ik ook wel heb gemist, beetje dubbel gevoel dus! Maar goed, jullie zullen het na de leuke verhalen van Frank weer met mijn schrijfstijl moeten doen. Natuurlijk doen we dit wel samen. maar omdat Frank het erg leuk deed en erg veel reacties kreeg, zal ik hem voorstellen om ook regelmatig een stukje te typen. De laatste keer kreeg Frank een paar reacties over de opmaak van de tekst. Hij had dit echter prima voor elkaar, maar toen het verstuurd werd bleek het allemaal achter elkaar te zijn gezet, wat het niet echt leesbaar maakte. Nou, ik pak de draad bij deze weer op!

Donderdag 10 januari

Lekker geslapen de eerste nacht weer in het kotje. Vanaf nu gaan we steeds een stukje noordwaarts zonder dat we nog speciale dingen in Spanje gaan doen of bekijken, dat deden we op de heenreis. We rijden vandaag naar Motril, daar is een APK station waar we morgen de auto willen laten keuren. Onderweg hebben we boodschappen gedaan en we koken zelf vandaag. Ik laat me verwennen door de specialiteit van Frank: knoflookspaghetti met tonijn.

Vrijdag 11 januari

Vandaag zoeken we de APK garage in Motril. Na aardig wat gezoek en gevraag komen we er. Dan blijkt dat de keuring op afspraak gaat en dat we pas maandag terecht kunnen. Na met z’n tweetje te hebben overlegd besluiten we om dit niet te doen, maar richting Alicante te rijden en voor daar een afspraak te maken. Belanden op een camping in Carrucha en nemen daar wifi. Proberen online een APK afspraak te maken, maar dat lukt niet. Gelukkig is er een aardige campingbeheerder die ons helpt en het regelt. Er wordt een afspraak gemaakt voor maandag 12 uur. Onderweg hebben we boodschappen gedaan en we maken hutspot, lekker!!!

Zaterdag 12 januari

Rijden langs een voor ons onbekende kustweg richting Mazarron.  Ook vandaag rijden we langs plastic velden.  Ondanks dat we het vreselijk lelijk en landschap ontsierend vinden, kunnen we er wel begrip voor opbrengen. Deze streek leefde eerder namelijk van de mijnindustrie en toen deze gesloten werden werd de economie er slecht.  Doordat er groente werd geteeld (onder plastic) kregen de mensen het weer beter.  Niet mooi dus, maar wel functioneel. Komen op een camping in de buurt van Mazarron en gaan ’s avonds lekker Chinezen.

Zondag 13 januari

Sturen een mailtje naar Henk en Tineke Melkert/Leemburg. In Zuidlaren zijn ze bijna onze naaste buren en ze overwinteren in Torrevieja. Het lijkt ons gezellig om ze even te zien en bij te praten. Onderweg krijgen we een telefoontje van Tineke en ze legt uit waar we naar toe moeten rijden, zij zullen ons daar opwachten. Leuk om elkaar te zien en we rijden achter hen aan naar hun huis. Onder het genot van een bakje koffie en later een wijntje hebben we een gezellige middag bij hen. In de namiddag zoeken we een camping. Dit is ook weer een overwinteraarcamping en daar wordt je niet echt vrolijk van, er is nog net een plekje voor een nachtje over. Vandaag was het frisjes, 16 graden met een harde wind, maar vergeleken met Nederland is het nog altijd goed. Daar is het handschoenenweer hebben we begrepen en zoals het nu lijkt zal er dinsdag de eerste marathon op natuurijs in Noordlaren worden gereden.

Maandag 14 januari

Vandaag naar Alicante voor de APK keuring. Het is eerst even zoeken waar we moeten zijn, de straten hebben nummers en alle nummers passeren de revue, behalve calle  5 waar wij moeten zijn. Uiteindelijk komen we bij Apluss, een ITV bedrijf,  ITV is de Spaanse APK.  Het is lopende bandwerk en we zijn er een paar uur mee kwijt. Naar verwachting worden onze banden afgekeurd, maar dan blijkt dat ook onze remmen niet goed zijn. We moeten dit eerst in orde laten maken en dan weer terug komen. Dus zoeken we een garage op, het wordt Leuka motors. We kunnen niet direct geholpen worden, maar voor de volgende dag maken we een afspraak. Zoeken een camping in de buurt en drinken wat in de bar. Babbelen met Duitsers aan de bar en gaan daarna lekker pitten.

Dinsdag 15 januari

We gaan al op tijd, 9 uur, naar de garage in de hoop dat ze ons gelijk kunnen helpen. Helaas zijn ze met andere klanten bezig en moeten we wachten. Brengen de tijd met een kopje koffie door in een restaurantje tegenover de garage. Op een gegeven moment worden we gehaald en laat de garagehouder zien wat er mis is met het remgebeuren. Het materiaal wat nodig is om weer veilig te kunnen rijden, moet uit Murcia komen, een plaats 90 km verwijderd van Alicante. Dit lukt vandaag niet meer en omdat de auto met kotje en al, de wielen eraf, op de brug staat, kunnen we er niet in slapen. Ramon, de administratief medewerker brengt ons naar een hotel in Alicante. Wij doen daar een hazenslaapje en doen dan een paar boodschapjes. We hebben namelijk alleen maar dat wat we aan hebben en niets meer. Gelukkig zijn er toiletspullen voorradig in het hotel, waaronder een tandenborstel en tandpasta. Volgen de marathon op natuurijs in Noordlaren op de App van RTV Noord, leuk! Daarna kijkt Frank voetbal: Real Madrid tegen Valencia. Liggen niet al te laat in bed.

Woensdag 16 januari

We hebben gisteren de afspraak met Ramon van de garage gemaakt dat hij ons zal bellen als alles klaar is en dat hij ons dan uit het hotel zal halen. Wij wachten natuurlijk niet de hele dag in het hotel en na het ontbijt lopen we Alicante in. Langs de haven wandelen we richting centrum en komen bij het Castillo de Santa Barbara. Dat is een kasteel die erg hoog op een rots ligt. We komen er achter dat we er ook met een lift naar toe kunnen en dat doen we dan ook. Daarna lopen we het centrum door en tegen half vijf bellen we naar de garage om te vragen hoe het er voor staat. De remmerij is in orde, aan de banden wordt gewerkt. Dit gebeurd op een andere plek. Tussen 6 en 7 uur is het klaar, is het antwoord. Dan besluiten we om een taxi  naar de garage te nemen en daar te wachten tot het klaar is.  Rond 7 uur worden we naar de plek gereden waar de banden zijn verwisseld en daarna is het afrekenen en wegwezen. Gelukkig wordt er lang doorgewerkt in Spanje, zodat we ook nog naar het ITV bedrijf kunnen voor de her inspectie . De boel wordt goedgekeurd en we kunnen weer verder noordwaarts. Het is 9 uur als we eindelijk een plek voor de nacht hebben gevonden, beide hebben we het wel gehad voor deze dag en zijn moe!

Alicante of Alacant werd in 230 voor Christus gesticht. Daarna was het onderdeel van het Romeinse Rijk en werd de stad Lucentum ("Stad van licht") genoemd.Tijdens de grote Moorse invasie in Spanje werd Alicante belegerd en uiteindelijk ingenomen. De Moren gaven de stad de uiteindelijke naam Alicante. Van de 8ste tot de 13de eeuw was de stad in handen van de Moren. Zij bouwden op de Benacantil (een rotsachtige, 166 m hoge heuvel die de stad domineert) een vesting om de stad tegen aanvallers te beschermen. Deze vesting groeide in de loop der tijden uit tot het Castillo de Santa Barbara. Het dankte zijn naam aan de verovering van de vesting op 4 december 1248 (de katholieke naamdag van de Heilige Barbara).

Het Kasteel van Santa Barbara (Castillo de Santa Bárbara) is een complex van gebouwen en verdedigingsmuren op een 166 meter hoge heuvel, de Monte Benacantil, die hoog boven de stad uittorent. Deze plaats werd al benut in prehistorische tijden. Men heeft er overblijfselen gevonden uit de Bronstijd en de Romeinse tijd. De voorloper van de huidige vesting werd gebouwd door de Moren, einde 9e eeuw. De oudste delen van de huidige vesting stammen uit de 11e tot 13e eeuw. Ze werd ten tijde van koning Filips 11 verder uitgebreid. Tot in de 18e eeuw volgden nog meer verbouwingen en uitbreidingen. Het is een van de grootste kasteelcomplexen van het Middellandse Zeegebied. Tegenwoordig is het kasteel vrij toegankelijk. Tegen de helling van de heuvel is een park aangelegd, het Parque de la Ereta, en ook in het kasteelgebied zelf zijn er tuinen aangelegd. Daarnaast zijn hier enkele terrasjes en kiosken, tentoonstellingsruimten voor eigentijdse kunst, en een ontvangstruimte te vinden. Men kan door het park of over de vestingmuur naar het kasteel wandelen.

Donderdag 17 januari

Staan lekker uitgerust op en rijden langs de kust noordelijk  richting Valencia. Een mooie route langs sinaasappel en mandarijnenbomen, daar staat Valencia ook om bekend. 40 km na Valencia vinden we een camping. We hebben een goede ontvangst van RTV- Noord en horen dat het goed koud is in Nederland en dat het er in zit dat de Oldambtrit, de Noorderrondrit en als klap op de vuurpijl de Elfstedentocht over een dag of 10 verreden zullen kunnen worden. Frank baalt hiervan en wordt een beetje nerveus, hij heeft namelijk voor de Elfstedentocht een startbewijs!!!!!!  Na een kwartiertje nadenken was hij er echter klaar mee: “ ik kom niet voor kinderen en kleinkinderen terug, dus zeker niet voor de Elfstedentocht”aldus Frank.  Blijft staan dat het natuurlijk wel zuur zal zijn als het door zou gaan. Frank verrast mij daarna met een heerlijke paella met groente en vis. De volgende keer zal het een paella met kip worden! Een lekker toetje van verse banaan met Griekse yoghurt. Dit komt niet in het kookboek, Frank vindt de combi van banaan en yoghurt niet goed!

Nog even over de economische recessie in Spanje en wat wij er van horen en merken.  Van Spanjolen horen we dat 25 % van de beroepsbevolking werkloos is. De helft hiervan is tussen de 20 en de 40 jaar. Onderweg zien we, veel meer dan eerdere jaren, jonge hoertjes aan de kant van de weg. Naast iedere geldautomaat ligt er wel iemand te bedelen en bij de supermarkten wordt om geld gevraagd en willen ze graag je karretje wegbrengen en dan natuurlijk de munt houden. Verder staan er veel gebouwen leeg en ligt bouwprojecten stil, dit zie je aan de verwaarlozing er om heen. Al met al een triest beeld.

1. Geesje:
    18 januari 2013
    Wat weer een mooi reisverhaal met foto`s , het is elke keer weer genieten, en dat jullie T.V.Noord volgen leuk zo blijf je ook mooi bij van het nieuws in het noorden en Frank misschien komt er nog wel een keer een 11 stedentocht als jullie na deze wereldreis weer terug zijn wie weet .
    Wat leuk op visite bij de Melkerts kon je even bijkletsen en dat fruit wat zag dat er lekker uit .
    Groetjes Geesje
  2. Diny Wijnand:
    18 januari 2013
    Noorderrondrit, Elfstedentocht dacht het niet. Het vriest niet hard genoeg en bovendien moet ik vanaf donderdag de noorder 4-daagse lopen en als de tocht doorgaat wordt de 4 daagse verschoven. Dus Frank je kunt gewoon rustig gaan slapen.

Groetjes en liefs
    Diny
  3. De buurman (ex.):
    Hallo Fria,
    Als jullie in Marokko iets gekocht hadden of wanneer jullie naar de kapper of garage waren geweest, vertelden jullie ons altijd hoeveel jullie hadden betaald. Vond ik wel leuk. Hoe duur was nou een nachtje in het hotel en hoe duur was de garage en de APK in Spanje? Zeiden ze bij de APK niks van de platen die in Marokko onder de auto waren gelast?
    Het is hier koud, min zeven en het sneeuwt een beetje. Echt weer voor een tour de Eifel.
    Groet'n uut Frankria,
    De buurman
  4. Erik en Lieke:
    19 januari 2013
    Hoi Frank en Ria.

Mooi dat jullie weer "on the Road" zijn. Leuk om nu eens vanuit de luie zetel deze verhalen te lezen maar dat zal niet lang meer duren. 30 Januari vertrekken wij naar Sri Lanka. Camper maakt plaats voor rugzak en wat vervoer betreft, dat zien wij wel ter plekke. Openbaar vervoer genoeg maar Tuktuk en taxi's zijn ook leuk.
    Wij verruilen de sneeuw weer voor de zon, al vind ik het toch heerlijk om nog even van de kou te genieten...Erik zet geen stap buiten de deur..KOUD!!!!! Moet je toch een echte Hollander voor zijn. Schaatsen op natuurijs is er op dit moment niet bij, terecht dat je in Spanje blijft Frank.
    Wij zijn inmiddels met onze NKC reizen bezig geweest. Missschien kunnen wij jullie ergens onderweg treffen, zou leuk zijn.
    Mei/juni reizen wij door de westelijke Balkan: Servië, Montenegro,Macedonië, Albanië en Kroatië.
    September/oktober door Turkije.
    Beiden reizen als assistent reisleider bij de NKC. De eerste reis maken wij samen met Roel en Joke Visscher uit Groningen. Bekend?
    Wereld is heel klein......reisgenoten die wij beschreven in onze blog, Engelsen op de motor naar Ghana, overigens ook niet gelukt, motorpech en problemen daardoor met allerlei visa. Wilden door Mali terug...hebben de vogelaars uit Nederland ontmoet en samen nog even geborreld.
    Dusz ik ga er van uit dat wij jullie zeker weer ergens op deze aardkloot tegenkomen! Biertje(?)

Bon voyage, Erik en lieke.
  5. Wim:
    20 januari 2013
    Heerlijk om weer samen verder te gaan!
    Hartelijke groeten vanuit een koud Nederland!
    Brrrr,-3,maar 't voelt heeel koud aan.
  6. Alicia:
    26 maart 2013
    Hallo,

Wat een ellende onderweg met de banden en remmen. Het is gelukkig nu allemaal opgelost. Bent u inmiddels al weer in Nederland? Of nog steeds lekker aan het rondreizen? Bent u toevallig ook in Torrevieja geweest? Wil er graag heen omdat het daar zo mooi schijnt te zijn. Ik hoor graag even van u.
    Groetjes,
    Alicia