Een weekje Noord Spanje!

20 maart 2016 - Cabrerizos, Spanje

Zondag 13 maart,                            Vic

Omdat we op deze camping een wifipunt hebben, verzend ik voor het eerst deze trip ons reisblog. Dat is eerst wel even weer uitvogelen hoe het moet, maar het lukt! Daarna vertrekken we naar Vic, een plaats een dertigtal kilometers verderop. Hier hebben we vier jaar geleden ook op een camperplaats gestaan, maar weten beide niet veel meer over de plaats. Toen stonden we daar alleen, maar nu is het een drukte van jewelste. Allemaal  Spaanse campers met uitzondering van een Duits stel met twee jonge kinderen. We zetten de auto neer en willen dan naar het centrum. We vragen aan de Duitsers welke kant we op moeten, maar dat gaat wat lastig, want beide zijn doof. In een vreemde taal communiceren is dan natuurlijk helemaal lastig! Uiteindelijk snappen  ze wat we bedoelen en wijzen ze ons de weg naar het centrum. Het is ongeveer een kilometer  wandelen en het centrum is verrassend leuk! Mooie pleinen en kathedralen en zelfs een Romeinse tempel. Op het Plaza Mayor staan allemaal oldtimers, leuk! Kopen een croissantje en eten die onderweg op.  Als we aan de wandel zijn horen we ineens muziek en gaan daar natuurlijk op af. Op het Plaza de Cathedral staat een triootje muziek te maken en daar wordt driftig op gedanst, hartstikke leuk om te zien. Tegen vieren zijn we terug en zitten dan nog even lekker in het zunneke. Tegen vijf uur wordt het wat frisser en steekt er een flinke wind op, we gaan dan ook maar binnen zitten. Doen een spelletje en zien dat er al weer een achttal mensen hebben gereageerd op het reisblog, leuk! Ondertussen vertrekken er een aantal campers, het is weekend en morgen moet er weer gewerkt worden. Frank staat nu te koken en dat wordt vast weer een verrassende maaltijd!

Maandag 14 maart,                        Cervera

Rond tien uur vertrekken we, de bedoeling is om naar Navarcles te rijden, zo’n 45 km verderop. Daar is ook een camperplaats en gezien de beschrijving in onze gids lijkt het wel wat. Als we er na een leuke rit aankomen vinden we het helemaal niets! Het is wel gratis, maar een plekje van niets, rommelig en zo ongeveer in de achtertuinen van de Navarclesen. We besluiten eensgezind om door te rijden naar Calaf, een plaatsje 35 km verder. Nog een leuk ritje, maar hier is het nog erger. We moeten daar 10 euro betalen voor een plekje op een industrieterrein, ook niets dus! Weer overleg en we besluiten om nog maar een plaatsje verder te gaan, weer 50 km verder. Schiet mooi op zo! Weer een leuk tochtje en we belanden in Cervera tegenover een politiebureau, heel veilig dus! Prima plekje en gratis. Zetten de auto neer en wandelen gelijk naar het centrum van Cervera, ongeveer 2 km verderop. Hebben niet het idee dat het een leuk stadje is, maar dat is een vergissing. Mooi plaatsje met een oude vestingmuur en een mooi plein. Op de terugweg doen we een paar boodschapjes en eten onderweg een broodje. Het weer is niet echt flitsend, frisjes met zo nu en dan wat sputters. Terug in het kotje een bakje koffie en Frank bedenkt dan dat hij nog wel een keertje naar het centrum wil. Ik pas en blijf lekker puzzelen in het kotje met wat waxinelichtjes aan voor de warmte, dat helpt nu wel, het vriest niet he! Doen een spelletje en dan is het weer kookbeurt voor Frankie, rijst met vlees en wok groenten, prima en er is nog voldoende over voor morgen. Na hebben we nog een halve verse ananas, erg lekker, maar ook een geklieder.

Dinsdag 15 maart,                           Zaragoza

Frank haalt een broodje en tijdens het ontbijt  zien we dat het erg mistig wordt. We wachten tot het iets is opgetrokken en  gaan dan richting Zaragoza, een ritje van 207 km.  Prima te doen, maar onderweg toch nog mist en erg veel regen. We tanken en de dieselprijzen vallen ons heel erg mee tot nu toe, dezelfde prijs al in Nederland. Gemiddeld betalen we zo’n   1,04 Eurie. In Zaragoza komen we op een camperplaats bij een attractiepark, vinden het niets! We kijken op de TomTom en die brengt ons naar een Municipal camping. Daar settelen we ons naast een man die op de camping woont, hij heeft allemaal plantjes om zijn campertje staan en onder een afdakje en wasmachine. Verder staan er vrij veel Nederlanders die op terugweg zijn naar ons kikkerlandje. Allemaal overwinteraars dus! De regen is intussen gestopt en we zitten lekker in het zonnetje.  Doen wat boodschapje en besluiten om Zaragoza verder links te laten liggen, want daar zijn we ooit al eens geweest.  Naast ons komt een Engels stel met een Nissan pickup Navarra met oplegger, net zo iets als ons kotje maar dat vele malen groter en uitschuifbaar. Wij en met ons veel camperaars staan met open  mond te kijken naar het spektakel.  Wij zijn het er al snel over eens dat we niet zouden willen ruilen! Na nog een poosje in het zonnetje te hebben gezeten gaan we naar binnen. Frank vult ons waterreservoir en komt dan op het idee om de kachel nog eens te proberen, EN JA HOOR HIJ DOET HET !!!!!!  lekker als we weer op een camperplaats komen te  staan. Vanavond doen we het weer met ons elektrische straalkacheltje, want we hebben elektriciteit van de camping. We eten de rest van de warme hap van gisteren op en dat is nog mooi genoeg voor ons beidjes. Het was een goede rustige dag vandaag.

Woensdag 16 maart,     Calatayud

Ik lig wat langer dan Frank in bed, want hij gaat zich eerst douchen en gaat dan een stokbroodje scoren. Dan douchen ik me ook en tegen de tijd dat ik klaar en is Frank er met het stokbroodje, lekker ontbijten dus! Dan gaan we richting Calatayud, een Moors Joods stadje. Geen erg lange rit, maar 78 km. De camperplek is snel gevonden, er staat een camper een Nederlandse! We settelen ons, drinken nog een bakje koffie en gaan dan het plaatsje verkennen. Calatayud dankt zijn naam aan de Arabische overheerser Ayub die hier in de 8e eeuw een kasteel liet bouwen. Kalat Ayub, letterlijk: het Kasteel van Ayub verwerd al gauw tot het huidige Calatayud. Het centrum is eigenlijk maar zo’n 500 meter wandelen. We worden wegwijs gemaakt door een oudere man die 40 jaar bij de Correos  (Post) heeft gewerkt. Hij zegt met een lach hij zich zo toch nog wat nuttig voelt. Bij het officino de turismo halen we een kaartje van het stadje en het meisje daar geeft ons nuttige tips. We doen een paar boodschapjes, croissantjes met roquefort en parmaham + melk! Dan is het op naar de oude Joodse wijk, mooi!  Onderweg horen we klepperen en zien we veel ooievaars. Vervolgens wandelen we richting kasteel, een van de vijf die  er ooit waren. Deze is als enige nog redelijk intact, de andere zijn ruïnes. Het kasteel ligt hoog en even voordat we gaan klimmen eten we onze croissantjes op. Dan is het best wel pittig omhoog lopen, maar wel heel erg mooi. Boven hebben we een prachtig uitzicht en het kasteel is mooi om rond te kijken.  Dan wandelen we terug naar het plaatsje, het is gaan regenen en we dwalen en verdwalen wat.  Uiteindelijk vinden we ons kotje terug en zien dat er nog een Hollander bij is gekomen.  Er kunnen nog 3 Hollanders bij, want er kunnen 6 campers staan! Drinken in het kotje een bakje koffie en gaan dan naar het museum. Zeker de moeite waard, de geschiedenis van de plaats, moderne kunst en een vlindercollectie van de hele wereld. Terug bij het kotje komt de buurman ons attenderen op een te lege achterband, die moeten we morgen dus even bij luchten. We eten vanavond hutspot met spekjes en braadworstjes, gemaakt van uit Nederland meegenomen ingrediënten! Doen alles in een pannetje en hebben een heerlijke maaltijd.

Donderdag 17 maart,                    Avila

Vertrekken op tijd en komen ook op tijd aan in de door ons geplande  plaats Siguenda. Vanuit de verte ziet het er erg mooi uit, kasteel op een bult. Helaas zouden wij die bult ook moeten nemen door allerlei smalle straatjes om zo op onze plek te komen. Dit komt ons nogal onhandig over en doen dit dan ook niet. Ervaringen uit het verleden leren ons dat smalle straatjes niet echt geschikt zijn voor ons. Besluiten om door te rijden naar Avila, bijna 200 km verder. Onderweg en stopje om een noedelsoepje te eten en dan weer door. Om 15.00 zijn we op plaats van bestemming. Ik heb in mijn herinnering Avila als plaatsje met heel veel torens, maar die zie ik niet. Tot we dichterbij komen, dan is er ineens herkenning van mij. Ons Spaanse boekje vertelt ons dat Avila een ongeschonden plaatsje is met  een muur met 88 torens, prachtig om te zien. We staan op een parkeerplaats met aparte plekken voor campers. Na een bakje koffie gaan we het plaatsje in, mooie panden, maar wij houden meer van smalle straatjes en steegjes. Wandelen  nog wat rond en gaan dan naar een Mercadona om boodschapjes te doen. Frank moet nodig piesen en met enige hulp van deze enigszins Spaanssprekende dame komt hij bij een WC, helemaal opgelucht. Met onze boodschappen lopen we terug Avila in en tegen zessen zijn we weer terug bij het kotje. We eten de overheerlijke spaghetti van Frank. Ik snij de groentes en Frank loopt nog een keer naar de Supermercado omdat onze Nescafé bijna op is. we eten er goed van en hebben een rustig avondje verder! Wisselend weetje vandaag, vanochtend eerst mist, regen en koud, vanmiddag zonnetje en 13 gr.

Avila

Wordt volledig omringd door een 2,5 km lange stadsmuur. Met de bouw ervan werd gestart in 1090 in opdracht van Alfons VI van León, met als doel de stad beter te beschermen en ze te herbevolken. Verschillende delen van de stadsmuur werden herbouwd in de 12de eeuw. Deze heeft een rechthoekig patroon en omringt een gebied van 31 hectaren. De totale lengte bedraagt 2516 meter, en omvat 87 halfronde torens en 2500 kantelen. De muren hebben een dikte van 3 meter en een gemiddelde hoogte van 12 meter. Negen poorten geven toegang tot de oude stad. De apsis van de kathedraal maakt deel uit van de muur. Ongeveer de helft van de muur is toegankelijk voor wandelaars.

Vrijdag 18 maart,             Salamanca

We hebben voor we vertrekken nog een gezellig gesprekje met een Nederlandse camperaar die zijn hond uitlaat. Dan gaan we richting Salamanca, een ritje van 100 km. Komen rond 12 uur aan op de door ons uitgezochte camping, een leuke camping aan een rivier. De receptionist vindt het erg leuk dat ik wat Spaans spreek en praktiseert mijn Spaans door dit met mij te spreken, gaat best goed! Hij vindt mijn uitspraak prima. Dan zoeken we een plekje, lekker rustig. Frank haalt de fietsen van ons kotje en de bedoeling is om op de fiets naar Salamanca te gaan, er ligt namelijk een fiets wandelpad vanaf de camping langs de rivier naar Salamanca. Dan begint het te regenen, we wachten even af maar het blijft regenen. We stappen dan toch maar op de fiets om de 6 km naar Salamanca te fietsen. Leuk tochtje, vooral als het mooi weer zou zijn. Zetten onze fietsen neer bij de oude Romeinse brug en wandelen in de regen het centrum in. Bekijken het prachtige Plaza Mayor en zien een aantal monumentale gebouwen. Willen de kathedraal bekijken, maar moeten daar voor betalen. Uit principe doen we dit niet, dus gaat de Kathedraal aan onze neus voorbij. Bij een Carrefour Express doen we wat boodschapjes en lopen dan terug naar onze fietsjes. Rijden door de stromende regen terug en ik wordt er wat chagrijnig van!  Terug droge kleren aan, een kop koffie met een borrel  en de verwarming aan, heerlijk. Eten groene asperges, met alles er op en er aan met aardappelpuree. Lekker maaltje!

Zaterdag 19 maart,         Salamanca

De hele nacht heeft het flink geregend en ook bij opstaan is het regenachtig en koud. Ons plan om nog een keer naar Salamanca te fietsen valt daardoor in duigen. Doen ons wasje, maar bedenken niet zo goed hoe we dat moeten drogen. Maar dan kom ik op het lumineuze idee om onze nieuwe luifel uit te zetten en daar onze  mini droogmolen onder te zetten. Dat doen we, maar het is zo vochtig dat de was niet echt droogt. Zo links en rechts hebben we wat babbels met medekampeerders, zo komen we aan de praat met Ria en Jan die op terugreis zijn. Wij missen knijpers en zij hebben een kaartje waar de tolwegen van Portugal op staan, komen wij even goed weg! Frank wil in de middag nog wel even fietsen, maar ik ben te lamlendig om mee te gaan, een  keer nat vind ik genoeg!!!!!Er komt nog een Nederlands stel die Salamanca nog even in wil en wij hebben voor hun een stadsplattegrondje . Zo zie je maar dat we elkaar helpen waar nodig is. Frank gaat heel heldhaftig op weg  en wordt maar twee keer nat. Ik wandel een stukje langs de rivier en als Frank terug is doen we een spelletje met de kachel aan. Het diner is besproken, Frank hoeft vanavond niet aan de bak!In het restaurant zitten we alleen en nemen een vleesschotel voor 2 personen. Lekker met een broodje en een frisse salade, een flesje wijn er bij, een bakje koffie na en dan zijn we voor 37,50 Euries klaar. Het uit eten gaan  is hier toch wel een stuk voordeliger dan in Nederland! terwijl wij nog zitten te eten, stroomt het restaurant vol met volwassenen en ook nog veel kinderen. Ondertussen is het al wel rond half 10, bij ons ligt dat spul rond die tijd wel plat. Als we terug lopen komen we een Nederlandse caravanist tegen die ons uitnodigt voor een kopje koffie. Bij hem en zijn vrouw Toos zitten we nog een uurtje en rond 11 uur zijn we terug in het kotje, nog een drankje en dan plat! Morgen weer verder, dan gaan we Portugal in.

Groetjes uut (nu nog) Espana

RiFra

1. Tonny:
    20 maart 2016
    Na regen komt zonneschijn moeten jullie maar denken. En fijn dat de kachel het weer doet.
    Groetjes uit het koude noorden
    Ronald en Tonny
  2. De buurman (ex.):
    20 maart 2016
    Hebben jullie het plein van Salamanca ook gezien?
    de buurman
  3. Nelly:
    20 maart 2016
    geweldig jullie verhalen geniet er echt van,hoop dat het weer snel beter en wat warmer word,groetjes en veel plezier nelly
  4. Janny Moerman Huizing:
    20 maart 2016
    Ja , sommige camperplaatsen zijn echt niet leuk. Dan kun je beter wat anders zoeken!
    Wij gaan dinsdag naar Indonesie. Ik ben erg benieuwd hoe dat gaat.
    Jullie een heel goeie reis verder
  5. Ilse en Kees:
    20 maart 2016
    Hallo, net terug uit Zuidlaren alles aangesloten wat problemen gehad met de waterkoppelingen maar alles doet het weer. Toen ik het las van de kachel klonk het bekend in de oren. De verhalen zijn weer leuk om te lezen, hopelijk de komende tijd beter weer, op naar de volgende verhalen.
  6. Leanne:
    20 maart 2016
    Hopen op mooier weer! Leuk om de verhalen weer te lezen!
  7. Martin en cobi:
    21 maart 2016
    Jullie hebben wel pech wat het weer betreft.Als je verder rijd naar het zijden word het al beter. Kun jelekker genieten ,wij vinden jullie verhalen en foto's weer leuk goede reis verder en veel plezier. Groeten en liefs Martin en Cobi
  8. Gerrit Ekkel:
    21 maart 2016
    Frappant dat jullie op cp Don Quijote op precies dezelfde plaats staan als wij in sept.. op de heen- en terugreis hebben gestaan. Wij hadden toen uitstekend weer.....Maar niettemin jammer dat het nat en koud is. Toch een goed besluit Ria, om te blowen: zo krijgen we leuke informatie uit de eerste hand.
    Dit WE besloten met vrienden ca de eerste week van mei in Barcelona door te brengen, daarna gaan we verder noord Spanje in. We wensen jullie beter weer en een goede reis verder: zien er nu al naar uit daarover te lezen.

Hartelijke groeten,
    Dicky en Gerrit.
  9. Ria:
    10 april 2016
    Hoi Frank en Ria, om de een of andere reden is mijn eerste reactie niet geplaatst. Ik probeer het nog maar een keer. Wij zijn een week thuis, wel weer wennen na 7 weken. Leuk om jullie verhalen te lezen en natuurlijk stiekem mee te genieten. Nog een fijne reis, groet van Jan.