Februari week 2 2020, langs de kust van Espana, ole!

6 februari 2020 - Garrucha, Spanje

Hallo,

Twee weken op pad alweer en ook al de tweede keer dat we het blog versturen. Het was weer leuk om te zien dat het nog gelezen wordt en dat er nog steeds reacties komen. Op de vraag hoe we de camper kunnen noemen kwamen best wat reacties, ook hele leuke! Frank en ik hebben ze doorgenomen afgewogen en uiteindelijk kwam Frietje uit de bus als het toepasselijkst en lekker in de mond liggend. Bedankt Annette en natuurlijk iedereen die er over heeft nagedacht!  We rijden dus verder met FRIETJE!!!!!

Vrijdag 31 januari.          Peniscola,

De ochtend besteedt aan het herinrichten van de camper en Frank fietst in die tijd naar de Lidl om een broodje te halen. De kastjes zijn opnieuw ingericht en voor mij wat beter te overzien, al blijft het best nog wel zoeken naar bepaalde dingen hoor! Tussen de middag gaan we op uitnodiging van Aad en Lenie  (de Groentjes)naar de Chinees. Omdat Aad slecht ter been is gaan we met een taxi. We eten met  z’n zessen. Margreet en Gerry Chinezen ook mee, met name Gerry doet nogal wat klusjes met en voor Aad. Zo zijn op het trapje naar de slaapplaats houten plankjes gemaakt, zodat het naar bed gaan wat makkelijker is geworden. Dus bedankje via de Chinees! Het is gezellig en lekker en we zijn zo weer een paar uurtjes verder. Dan weer terug en nog een poosje gezellig zitten kletsen bij de camper van de Groentjes. Het wordt dan snel wat frisser en we gaan ons campertje in. Lezen, wat, doen een spelletje en Frank doet nog even een dutje. Van Lenie hadden we gehoord dat er in de avond  na tienen in de bar een dansavond zou zijn, elke vrijdag dansen, een soort bejaardendisco! Wij gaan er ook naar toe en het is erg leuk! Er wordt veel gedanst, gezongen en gedronken! Ook Lenie is nog aardig smeu in de heup’n, wij maken zo nu en dan ook een dansje, maar vermaken ons vooral met het kijken naar al deze 60+ers, die even lekker los gaan! Rond 12 uur vinden we het welletjes, Frank duikt meteen het bed in en ik zit nog even na!

Zaterdag 1 februari.    Peniscola,

Slapen lekker even uit en na het ontbijt pakken we de fiets om naar Peniscola te rijden. Onderweg doen we een paar aankoopjes bij een Chinese bazaar, daar zijn er veel van in Espana! Kopen daar een nagelknipper, een band voor tussen de autodeuren, plastic zakjes en een ruitenwisser! Dan gaan we de rots met de burcht op, altijd leuk om te zien. Prachtige straatjes en uitzichten!

Onderweg langs de boulevard zien we het resultaat van het noodweer een paar week geleden. Allemaal zand over de boulevard, waarvan een deel terug is gebracht naar het strand. Daar moet het nog weer verdeeld worden voordat het hoogseizoen begint en daar zijn ze druk mee bezig. Terug rijden we achter langs en verdwalen prompt een beetje, maar met een omweggetje komen we weer terug op de camperplaats. Zitten effe en gaan dan borrelen bij Aad en Lenie, erg gezellig! Zien elkaar helemaal niet zo vaak, maar als we elkaar zien is het leuke en vertrouwd. We krijgen lekkere hapjes en als we rond half 7 terug naar de camper gaan zijn we vol en hoeven we niet meer te koken! Verder rustig avondje met een wedstrijd Pec Zwolle - FC Groningen, Groningen verliest!🤨

Zondag 2 februari.         Valencia,

Hebben onder het luisteren naar de Noordmannen, een zondags ontbijtje met een eitje en maken ons daarna op om verder zuidwaarts te gaan. Als we bij de receptie willen betalen, reageert de man achter de balie verontwaardigt en troont ons mee naar buiten waarop in het Spaans op een papier staat dat er zondags niet betaald kan worden, wisten we niet en hij laat ons wel afrekenen! Dan nemen we afscheid van de Groentjes en wuift Lenie ons uit! We rijden eerst nog een stukje terug en tanken ⛽️ voor 1,17 Euries per liter en kunnen weer een stuk vooruit. Prima rit van 154 km naar Valencia, onderweg telefoontje van JP en we kletsen even bij. We komen voor 12 uur aan op camping “Col Vert”, settelen ons en dan haalt Frank de fietsen van de camper en ga ik een wasje doen, hebben we in ieder geval weer schone onderbroeken! Eten een broodje in het zonnetje en gaan in korte broek en hemdje op de fiets naar het science park van Valencia. Mooi tochtje, met een paar pittige klimmetjes over fietsbruggen. Maar dan komen we bij het park en dat is prachtig, maken er foto’s en zitten in het park een poosje op een bankje. Daar probeert Frank zijn remmen te repareren, maar dat lukt niet goed. De terugweg dus rustig aan gefietst en om even over vieren zijn we warm en bezweet terug, het is vandaag in Valencia 27 graden. De avondmaaltijd bestaat uit nasi, door Frank gemaakt en erg lekker 😋 doen nog een spelletje en dan is het ook zo weer bedtijd! Oja, verjaarsbelletje gepleegd met Harm, vriend uit Zuidlaren!

Maandag 3 februari.     El Campello,

Opstaan en douchen, Frank haalt een lekker warm broodje voor het ontbijt, lekker! Dan vertrekken we naar Oliva, iets meer dan 50 km verderop. Als het goed is, zien we daar Joke Brontsema en haar man die daar op een camping staan. We weten alleen niet welke camping en gaan op de bonnefooi. Onderweg heb ik wel geprobeerd om contact met haar te krijgen, maar dat lukte niet. Na 2 vergeefse  stoppeni we er mee en rijden door. Later hoorden we van haar dat ze haar telefoon niet bij zich had en dus....... gewoon volgende keer beter! Dan komen we in Altea waar een camping is, COMPLETO! Doorrijden en een volgende camping in Villa Joyosa geprobeerd, COMPLETO! Dan doorrijden naar El Campello, ook daar is de boel COMPLETO, maar mogen we op een plekje naast de receptiestaan. Geen mooie plek, maar we hebben wat! Eten, een beetje laat, ons middagbroodje en wandelen dan naar het dorp. Een saaie weg, maar aan de boulevard en het haventje was het leuk. Paar mooie foto’s gemaakt en dan weer terug. Deze route is iets leuker en rond half zes zijn we terug. Doen een spelletje en dan eten we tortilla’s met een lekkere bonengehalktvulling. Nu zo aan de koffie! Onderweg vanaf Valencia zagen we veel rijstvelden en op sommige zaten giga veel koereigers, mooi!

Dinsdag 4 februari      Bolnuevo,

In de loop van gisteravond is er nog een Franse camper naast ons komen staan en vanochtend maken we nog even een praatje met handen en voeten, een aardige Fransoos! Rijden dan naar ons eerste doel van vandaag, Henk en Tineke, onze buurtjes van de 50Bunder. Zij overwinteren in Espana, hebben beide wat kwalen en voelen zich hier een stuk beter. We hoeven niet te zoeken,  weten waar ze staan en herkennen hun camper gelijk! Ze zijn erg verrast en we drinken gezellig een bakje vers gezette koffie bij hun en kletsen bij. Na de koffie stappen wij weer op, worden door hun uitgezwaaid en rijden dan naar ons einddoel van vandaag, Bolnuevo. Zijn daar al eerder geweest en willen daar 2 nachtjes blijven. Je kunt daar heerlijk een stuk fietsen en dat is ook nu de bedoeling. Helaas werken de remmen van Frank niet goed, maar gelukkig heeft Frank nieuwe remblokjes meegenomen en die gaat hij dus vervangen. s’Avonds gaan we naar de Chinees tegenover de camping en eten daar heerlijk 😁 Na die tijd nog een afzakkertje in de kantine waar gekaart wordt, een kaartspel waar we niets van snappen! Dan terug naar de camper, een spelletje en niet te laat naar bed!

Woensdag 5 februari.         Bolnuevo,

Staan niet op tijd en doen dus rustig aan met opstaan! Ontbijtje, kopje koffie en ☔️ 🌧 Gelijk ook een heel stuk frisser! Frank is bezig met de fiets als de regen begint en stopt dan ook met zijn bezigheid. Het is somber en het lijkt er niet op dat het droog gaat worden, we wachten af. Ondertussen een belletje met Esther gepleegd en bijgekletst. Rond een uur of 12 haalt Frank een broodje en gaan we lunchen, stokbroodje met camembert. Dan is het droog en maken we ons op om te gaan fietsen. De remmen van Frank zijn intussen gerepareerd en we kunnen dus..... fietsen eerst over de boulevard de kant op naar Bolnuevo en daarna richting puerto de Mazaron. Leuk tochtje, maar best wel frisjes brbrbrbr! Terug bij de camper blijf ik binnen, maar Frank kijkt nog even op het jeuxdeboulle veldje, drukke boel daar. Zitten effe binnen en maken dan nog een wandeltje, willen even naar een kerkje in de buurt, maar deze is afgesloten, dus maar weer terug naar de camping. Hebben in ieder geval wel weer beweging gehad vandaag! De hele dag toch wel regenachtig een frisjes, de trui  moet weer aan! Zitten nu lekker binnen met de deur dicht. Eten een tortilla con cebollas, oftewel een Spaanse omelet met ui. Had wel iets warmer gekund, maar het vult wel. Doen het vanavond lekker rustig aan, morgen gehen wir weiter nach suden!!!!

Donderdag 6 februari.          Garrucha,

Vandaag al weer veertien dagen op pad, tijd gaat snel als je op reis bent. Vanochtend even lekker gedoucht, nu nog op een camping , maar vanavond hoogstwaarschijnlijk op een camperplaats! Oja, nog even leuk om te vertellen, rond half drie vannacht ging er ineens een luid alarm af bij ons binnen! We schrokken ons wezenloos, Frank uit bed, pakte de telefoons een voor een en toen de tablets, maar bij geen een van allen ging het  alarm af! Toen kwam hij erachter dat de wekkerradio die we mee hebben genomen afging. We gebruikten hem als radio, maar dat was geen succes! Batterijen er vannacht uit gehaald en in de kast ermee, wat een schrik!!!!! Val dan maar weer eens in slaap hè! Uiteindelijk wel gelukt hoor en hebben vanochtend een leuk ritje, afwisselend binnenland en kust. Rijden langs velden waar trostomaten  worden verbouwd en langs bloeiende fruitbomen. Belanden na ongeveer 100 km, kort rijtje dus, op een camperplek in Garrucha (vissersplaatsje) aan de haven. Eten een cracker met fenegriekkaas ( zelf gemaakte meegenomen van huis) en wandelen dan het plaatsje in. In de eerste straat zien we een winkel waar Sony, Philips enz op de gevel staat, daar gaan we naar binnen en kopen een Grundig radiootje die nu prima staat te spelen! Helemaal blij allebei! Het plaatsje stelt verder niet zo veel voor, doen nog wat boodschapjes en zoeken dan de camper weer op. Om half zes gaan we naar de visafslag, we zitten op een tribune en het is leuk om te zien hoe de vis geveild wordt. Daarna zorgt Frank voor de inwendige mens, lekker rijst met kip en groentes! Zitten nu achter de koffie en gaan zo het blog versturen!

Laifs RiFra

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jolanda:
    6 februari 2020
    Zo te lezen zijn jullie weer heerlijk aan het genieten . Lekker weertje erbij, zalig! Xxx
  2. Eddy en Frouke:
    6 februari 2020
    Geniet er maar lekker van groetjes van Eddy en Frouke.
  3. Marjolein.:
    6 februari 2020
    Mooi verhaal weer en prachtige foto's. Blijf lekker genieten. Groet.
  4. Leanne:
    6 februari 2020
    Graag een filmpje van jullie dansmoves!;)
  5. Martin en cobi:
    7 februari 2020
    Het was weer een mooi reisverhaal en prachtige foto’s maar wij moeten wel even wennen aan de naam frietje Geniet maar van het mooi weer groetjes Martin en Cobi
  6. Geesje:
    7 februari 2020
    Wat weer een mooi verhaal ,wat een leuke naam trouwens Frietje en wat gezellig even op visite bij Henk en Tineke.groetjes de Boontjes
  7. Diny Wijnand:
    7 februari 2020
    Weer met veel plezier jullie verhaal gelezen.
    Mooievaar foto,s en het eten ziet er heerlijk uit.
    Nog heel veel plezier.
    Lieve groetjes van ons
  8. Ilse en Kees:
    7 februari 2020
    Hallo Frank en Ria, allereerst het mag gezegd worden een hele mooie aanwinst de nieuwe woonmobiel (Frietje). Mooie foto's van de omgeving, krijg je een indruk hoe het eruit ziet en het verhaal erbij. Wat het weer betreft is het een mooie temperatuur. Op naar het volgende verhaal. Leuk verhaal van de wekkerradio.
  9. Harm en Grietje:
    9 februari 2020
    Hallo lieve globetrotters, jullie zijn alweer lekker op pad met jullie Hummeltje en ontmoeten weer zoals vanouds jullie vrienden hier en daar. Heerlijk om te lezen. Hopelijk gaat het nu zonder panne en met veel plezier.
    Toy toy toy , tot de volgende keer.
  10. Gerrit Ekkel:
    9 februari 2020
    Hallo Frank en Ria,
    Ja wel weer een originele naam: Frietje. Zijn jullie dan patattekers?? (rondtrekkende reizigers in een Frietje). Uit de hoek van 'eten', speelt belangrijke rol. 😋 Enfin, alweer het nodige beleefd en mooi. "Een band voor tussen de autodeuren" kan ik niet zo goed thuisbrengen. Het bilaterale contact was super! Vooral doorgaan! Goede oversteek/-vaart morgen of overmorgen. Het weer in Tanger is t/m dinsdag zonnig en ca 20 graden. Woensdag en volgende dagen iets bewolkt maar droog. Mooi weer dus! Goede reis en liefs.
  11. Koos en Tina:
    10 februari 2020
    Hallo Frank en Ria
    Zou je voor de reisverslagen mijn nieuwe email adres kunnen gebruiken?
    [email protected]

Gr Koos en Tina
  12. Henk en Sina:
    12 februari 2020
    We hebben weer genoten van jullie prachtig reisverslag en mooie foto.s. Nog veel reisplezier.😘
  13. Sjoerd en Hanneke:
    21 februari 2020
    Hai RiFra! Ook het 2de verslag met veel plezier gelezen. Leuk dat jullie onderweg ook gewoon 'bekenden' tegenkomen/opzoeken en dat jullie nog wel naar wedstrijden van FC-Groningen kijken. Zou Sjoerd ook doen ;-p. Verder lijkt het me heerlijk om fietsen mee te hebben, maakt je net wat mobieler he. Met name over Valencie horen we vaak dat het zo'n geweldige fietsstad is. Wat een moderne (en mooie) gebouwen daar!! Wel een vereiste dat je remmen het doen als je het gaat fietsen, hahaha. Het is niet overal plat..
    Prachtige plaatsen langs de Spaanse kust. Tot nu toe treffen jullie het met het weer.
    In het weekend ga ik de 2 volgende verslagen lezen.
    Groetjes, Sjoerd en Hanneke