Januari 2020, weer op pad, nu met een een nieuwe oude camper!

30 januari 2020 - Peníscola/Peñíscola, Spanje

Hallo allemaal,

Hier zijn we dan weer, nu op reis met onze nieuwe aanwinst, een campertje! Ons kotje, en dan met name de Nissan, waar we toch wel erg aan gehecht waren gaf de geest. Het heeft even geduurd, we moesten even onthechten, voor we  aan iets anders gingen denken. Uiteindelijk is het dit oude beestje geworden, die ons zo langzamerhand ook wel weer eigen is geworden. Het moet nog een naam hebben want we hebben maar 1 kotje gehad, dus graag suggesties. Geopperd zijn  al: Campi en Fietje! Begin januari hebben we het campertje opgehaald en ja, er moet natuurlijk van alles gebeuren om het je eigen te maken. Zo zaten er vitrages voor de raampjes en dat was nou niet direct onze smaak. Dus stof kopen en naaien, ziet er nu beter uit!  Uiteindelijk zijn we donderdag 23 januari vertrokken. Ons eerste doel is Spanje (of Portugal) en dan Marokko. Daar een poosje blijven en dan terug naar Spanje en over land naar Griekenland. De bedoeling is om ergens in juni terug te zijn. We hopen weer in mooie plaatsen te komen en leuke mensen te ontmoeten. Ook hopen we natuurlijk weer mensen plezier te doen met onze schrijfseltjes!

Laifs RiFra

Donderdag 23 januari   Thorn,

Na onze laatste spulletjes in de camper te hebben gelegd, kwam Mees, een kleinzoon, nog even langs om onze nieuwe aanwinst te bewonderen. Daarna vertrekken we rond half twaalf naar onze eerste stop Ermelo, maar daar woont een reisvriend van ons die pas een nieuw appartement heeft betrokken. Deze bewonderen we drinken een bakje koffie met heerlijke vlaai! Even na drieën reizen we verder naar onze eindbestemming van de dag, Thorn! deze eerste stop wordt al een beetje een gewoonte, maar blijft leuk. De rit erg naar toe valt tegen, heel veel files en we doen er een keer zo lang over als gepland. Het is bijna zeven uur al we aankomen, doen dan lekker het kacheltje aan en doen niets meer. Een noedelsoepje en een broodje vullen onze maag en we liggen op tijd te bedde!

Vrijdag 24 januari.       Bouillon,

Koude nacht, een extra plaid over de benen en we slapen prima de eerste nacht in de camper. Hebben in de ochtend beide de tijd niet goed in de gaten en denken dat het 8 uur is, maar ik het blijkt al 9 uur te zijn. Doen het rustig aan, ontbijtje, kopje koffie, opruimen en dan richting Bouillon. Het is een ritje van nog geen 200 km door de Ardennen en ons campertje loodst ons er mooi door heen. Het landschap is winters wit, berijpte bomen en de het is onder nul! Als we aankomen in Bouillon merken we dat we de enige camper zijn, lekker rustig! Eten een broodje en wandelen dan het plaatsje in, even de benen strekken na 2 dagen zitten! Mooie wandeling door het authentieke Bouillon. Daarna lekker luieren in de camper, een spelletje doen en dan wordt door Frank weer een heerlijke maaltijd op tafel gezet, een voorproefje voor Marokko, lekkere couscous! Nu zitten we uit te buiken met een bakje koffie en te bekijken waar we morgen naar toe zullen rijden.

De stad Bouillon behoort tot de mooiste steden van de Ardennen en staat natuurlijk bekend om het middeleeuwse Kasteel dat schitterend boven de stad uittorent. De geschiedenis van Bouillon en het kasteel zijn onafscheidelijk verbonden met die van Godfried van Bouillon, de beroemde ridder, die in 1096 de Eerste Kruistocht naar het Heilig Land leidde. Vandaag de dag kunt u het Kasteel bezoeken en dat is zeker een aanrader. Vanaf de hoge torens heeft u een schitterend uitzicht op de rivier de Semois en de lager gelegen delen van de stad. ook zijn er erg veel roofvogels.

Zaterdag 25 januari.         Saint Florentin,

We vertrekken in een dichte mist, vervelend rijden! Na een paar uur trekt het op en zien we het mooie Franse landschap verschijnen. De rit gaat prima over rustige wegen. De TomTom staat  op tol en snelwegen vermijden en dat bevalt prima. We rijden van rotonde naar rotonde met steeds zo’n 20 km ertussen. Onderweg komen we langs oorlogsmonumenten  van de eerste Wereldoorlog, ook een veld met loopgraven is bewaard gebleven evenals grote begraafplaatsen met allemaal witte kruisen, indrukwekkend!!! We rijden door tot na Troyes en komen in Saint Florentin op een mooi plaatsje bij een haventje terecht. Settelen ons daar en er komt nog een camper naast ons staan, een Franse. We wandelen het plaatsje in en genieten van wat we in het oude plaatsje zien. Terug doen we een spelletje en daarna kookt Frank een heerlijke linzenmaaltijd. Nu zit ik bij te schrijven, de temperatuur was vanmiddag best redelijk en we doen nu het kacheltje pas aan, het was een mooie dag!!!

Zondag 26 januari.          Digoin,

Lekker uitgeslapen en geluisterd naar de Noordmannen op RTVnoord. Ze waren in Noordlaren in de school en op de ijsbaan, leuk om naar te luisteren en alles zo bekend. Zo ook het verhaal over het enige Groninger hunebed, komen er vaak even! Daarna het bedje uit en dan een zondags ontbijtje met een lekker eitje, valt er goed in! Vertrekken rond half elf in een lichte mist. Voorspoedige reis, onderweg kopen we een goede bezem en een motblik en veger voor het interieur in de camper. Lopen toch aardig wat troep in en met ons kruimeldiefje krijgen we dat niet schoon. Nu kunnen we de boel prima aanvegen, toppie! We rijden door tot even voor half drie, want we willen de wedstrijd FC Groningen-Ajax bekijken. We hebben via JP fox op de tablet en maken daar nu gebruik van. We belanden in Digoin op een camperplaats aan de Loire, leuke plek. Doen gelijk de tablet op de FC en zien een geweldige wedstrijd met winst voor de FC, super!!! Doen verder vandaag niet veel meer, ja een spelletje! Gewoon wat gezellige dingetjes en appen met de kleinkinderen.

Maandag 27 januari.        Mende,

Lagen beide op tijd te bedde en zijn vervolgens beide op tijd wakker en er dus ook op tijd uit!  Ontbijtje en vertrekken ook niet te laat. Goede reis en deze keer wat Franse bergjes. Dan merken we dat het campertje een versnellinkje lager moet, maar dan de bergjes prima op gaat. We rijden iets verder dan in de planning lag, maar dat brengt ons ook sneller dichter bij een lekker temperatuurtje. Onderweg geluncht in de camper, voor ons ook nieuw. Met het kotje moest alles open worden gemaakt , nu kunnen we gewoon binnen door en daarna weer verder rijden, luxe hoor! We belanden uiteindelijk na een prima reis en veel rotondes in Mende, een plaats aan de rivier de Lot. Hier zijn we eerder geweest en wandelen het zeer oude stadje nog even in. Ook lekker even de benen strekken na de hele dag in de auto! Frank maakt als avondeten lekkere macaroni, zijn spaghetti houd ik nog even te goed!

Van het gebied waar nu Mende ligt is bekend dat het tijdens de bronstijd en de Romeinse tijd al bewoond was. De stad Mende ontstond in de Middeleeuwen bij het graf van de heilige Privat, dat een bedevaartsoord was. Sinds de negende eeuw is Mende een bisschopszetel.

In december 1579, ten tijde van de godsdienstoorlogen, werd Mende veroverd door de hugenoten onder leiding van kapitein Mathieu Merle. Enkele maanden later poogden de katholieken de stad terug te veroveren, maar dat mislukte. Vervolgens werd de stad door een andere protestantse leider ingenomen. Merle heroverde de stad en werd tot gouverneur benoemd.

Vanaf de Franse revolutie is Mende de hoofdstad van de Lozere

Dinsdag 28 januari.           Colombieres,

Het heeft de hele nacht geregend, wel gezellig in bed! Ook als we opstaan regent het nog steeds. Voordeeltje van de camper is dat Frank niet de deur uit hoeft als ik opsta, ruimte genoeg voor ons beidjes! We rijden gelijk goed, vandaag rijden we niet op de TomTom, maar op Google Maps. Die geeft een iets betere route aan en die volgen we dus. Na zo’n 100 km komen we er achter dat de diesel bijna op is, het oranje lampje gaat branden!!!!! We hebben beide bij vertrek niet goed in de gaten gehouden hoe het met de brandstof stond, stom! In het kotje hadden we altijd een jerrycan met diesel bij ons en nu niet. Op Google maps zoeken we naar de dichtstbijzijnde pomp en dat is nog 20 km verder. Het is ook nog bergie op, dus beide zitten we met de billen geknepen en het zweet in de handen! Gelukkig redden we het en gooien de tank helemaal vol, weten nu dat er 60 liter in gaat! Tis wel een dure pomp, 1,60 euro per liter. Later komen we pompen tegen die de liters voor 1,42 verkopen. Maar ja, we zijn al lang blij dat we de tank weer vol hebben en door kunnen rijden. Gaan verder en komen om even over tweeën aan in Colombieres op een camperplaats. Hier zijn we al eerder geweest en is een goede tussenstop even voor de Spaanse grens. Wandelen het plaatsje nog even in, kunnen de kerk Van de vorige keer niet ontdekken. Frank loopt later alleen nog een keertje naar het dorp en ontdekt de kerk toch nog!  Doen het verder rustig aan en ik word zo getrakteerd op de spaghetti van Frank, mmmmmm, zin in! Morgen naar Rosés nog 177 km, fluitje van een cent. Hier is de temperatuur 14 graden en in het noorden van Spanje ook, lekker dus. Heb net de spaghetti op en het was me toch een partijtje lekker, super bedankt Frankie!

Woensdag 29 januari.     Rosés,

Vertrekken zoals gewoonlijk rond een uur of tien. Hebben een goede reis naar Spanje, mooie rit langs veel wijngaarden. Over Boulou en Perthus komen we aan in ESPANA, dan is het nog een veertig km naar Roses. Als we er vlakbij zijn halen we bij de Lidl wat boodschapjes en zoeken dan een overnachtingsplaats. De campings zijn dicht, geen wintercampings. Gelukkig is er wel een prima camperplaats waar we dankbaar gebruik van maken. Er is een meneertje die ons helpt om ons in te schrijven, super aardig. We settelen ons op plaatsje 59 en maken een kletsje met Nederlandse buurtjes. Eten een, bij de Lidl gekocht, broodje en wandelen dan door het dorp en terug langs het strand vergezeld door het zonnetje, een rondje Rosés. Heerlijk temperatuurtje, we zien onderweg dat het 21 graden is, super! Hebben onderweg de kinderen laten weten dat we in Spanje zijn aangekomen en krijgen leuke reacties, waaronder op de app het lied van Imca Marina “Viva Espana”. Zingen dit uit volle borst mee en genieten van de eerste dag in Spanje! Eten een restje spaghetti van gisteren en een soepje en zitten nu lekker in ons campertje. We hebben bedacht dat we morgen naar Peniscola rijden, wel even een stukkie rijden, maar daar is een goede plek voor ons. Daar kunnen we voor de eerste keer water in ons waterreservoir doen en alles in de camper een goede plaats geven. Ook treffen we daar hoogstwaarschijnlijk Aad en Lenie, oude reisvrienden! Lijkt ons leuk om ze te verrassen.

Donderdag 30 januari.         Peniscola,

Vandaag is onze schoondochter Christa jarig, in bed dus effe een verjaardagsappje gestuurd! Dan op tijd op, want we hebben vandaag een aardige rit voor de boeg, zo’n 400 km. Voor we gaan komt een Nederlandse dame vragen of we een slang hebben om water bij te vullen, zij zijn hem vergeten!  Hun watertank wordt gevuld en als we de slang terug hebben vertrekken we. De TomTom is op Peniscola gezet, maar op de een of andere manier blijft hij maar aangeven dat we snelwegen willen vermijden, terwijl we alleen maar tolwegen willen vermijden. De eerste tijd volgen we TompieDompie, maar deze gaat via allemaal kleine weggetjes rijden. Na een poosje pak ik Google maps er bij en dat scheelt een uur rijden! TompieDompie dus maar even aan de kant en dan schieten we lekker op! Op een gegeven moment resetten we de TomTom en dan pakt hij ook de route zonder tol, maar met snelwegen, hehe!!! Nu is het lekker doorkarren en om even over drieën komen we op plaats van bestemming  aan, doen nog even een paar boodschapjes en zoeken dan de camperplaats. We hebben gelezen dat er rond deze tijd niet veel plekken over zijn, maar gelukkig is er voor ons nog een plekkie over! We komen naast een broertje van onze camper te staan, helemaal hetzelfde, behalve dan dat hij een Belgisch nummerbord heeft, Grappig , grappig! De mevrouw ziet ons aankomen en komt gelijk naar buiten, vinden het beide erg leuk dat de campers naast elkaar staan. Zij heeft nog wat tips en weetjes, waar ze zelf ook pas na 3 jaar achter zijn gekomen. Dan lopen we een rondje om Aad en Lenie tei zoeken, komen bij een camper waar Alanya achter op staat. Dat moet hem zijn en dat klopt ook! Aad en Lenie hebben namelijk een huis in Alanya, Turkije 🇹🇷, waar we ook hebben gelogeerd. We hebben een hartelijk weerzien en krijgen een bakje koffie die er goed invalt na de lange reis. Dan gaan we terug naar onze camper en doen het de rest van de avond rustig aan. Oja, we worden nog door kleinzoon Mees gevideobeld die ons cadeautje aan zijn jarige moeder overhandigt, kunnen gelijk even zingen, leuk, zo live!

Zo dit is ons eerste verslag,

Laifs RiFra

1. Marjolein.:
    30 januari 2020
    Wat leuk dat jullie weer op pad zijn en met een andere camper. Is de naam het geriefje iets?
    Gaan weer heerlijk genieten van jullie verhalen en foto's. Goede reis. Groet van Hans en Marjolein.
  2. Geesje:
    30 januari 2020
    Heb weer als vanouds genoten van jullie reisverslag en de mooie foto's, veel plezier op jullie verdere reisavonturen .groetjes de boontjes
  3. Diny Wijnand:
    30 januari 2020
    Weer lekker genieten van de mooie dingen die jullie onderweg tegenkomen.
    Genieten weer van jullie verhalen.
    Nog een hele fijne tijd en lieve groetjes.
  4. Harry Vos:
    30 januari 2020
    Geniet ervan. Wij van jullie mooie verhalen. Veel plezier met de nieuwe camper. Groeten
  5. Jan Paul:
    Ik stel voor 'Camper'
  6. Gerrit Ekkel:
    30 januari 2020
    Tussendoor mocht ik al genieten en 'meeleven'. Dank jullie wel! Het 'reisritme ' zit er al bijna weer in. Eigenlijk weinig wennen in jullie nieuwe camper. Naamsuggesties: Rifrok(je); Rifrak; Fraricar; Ulticar; Funkoets; Luckyboy; Loarbus. Bij elke suggestie is een 'verklaring' bedacht. "Fietje" is ook zo gek nog niet. Enfin, ik zie de glimlach op jullie gezichten. Wow, "ergens in juni terug", dus mooi reis voor de boeg. Haenig an (= Twents). En geniet ervan. Lieve groet, Gerrit.
  7. Grietje Bos ( ik het hier Grace):
    Ik benijd julie. Heerlijk. Keep up stories
  8. Jannie Kiemel:
    31 januari 2020
    Een hele goede reis.....Liefs Jannie x
  9. Harma Vos:
    Beetje jaloers.Geniet er van.GOD TUR! Harma×××
  10. Harma Vos:
    Beetje jaloers. Lekker genieten.GOD TUR! Harma♡
  11. Kina:
    31 januari 2020
    Bij ons ontbijtje jullie verslag gelezen. En genoten. En wat kriebelt het bij ons, oef😏,
    Ig even geduld. Maar zoveel mogelijk leuke uitstapjes inplannen.
    Ondertussen reizen we gezellig met jullie mee. Veel plezier.
    Knuf uit Friesland
  12. Martin en cobi:
    31 januari 2020
    Hallo Rifra we hebben weer genoten van jullie Reisverhaal dus Frank is nu wel content met het Campertje het is natuurlijk even wennen maar het heeft toch ook weer zijn voordelen. Weer mooie foto’s dus wij genieten een beetje met jullie mee. Nu nog veel plezier geniet lekker van de zon en een veilige reis verder.Liefs uit Zuidlaren. 😎😘🛣🌅🛶🚐
  13. Annette:
    31 januari 2020
    Ik denk eerder aan Frietje.

Goede reis gewenst.

Groeten Annette.
  14. Gaatse Douma:
    31 januari 2020
    Weer erg genoten van jullie mooie verhalen, we reizen in gedachten met jullie mee. Wat weer een prachtige foto’s.
    Geniet ervan. Groetjes Gaatse en Jellie.
  15. Frits Rijnsewijn:
    31 januari 2020
    Goede reis en een fijne vakantie.🌞
  16. Ilse en Kees:
    31 januari 2020
    Hallo Frank en Ria, fijn te horen dat jullie een nieuw (Kotje) hebben, zou bijna zeggen dat het een Kot is t.o.v. de vorige Camper, maar dat mag hoor jullie worden ook een dagje ouder. Hopelijk hebben jullie er veel plezier aan en niet teveel problemen. Verder weer mooie reisverhalen, alleen Bij Troyes zijn Ilse en ik wel eens geweest, de plaats Vezelay.
    Jullie zoeken een nieuwe naam, misschien dat je van alle namen een leuke naam kunt verzinnen, wij zijn KINO, Kees, Ilse, Noortje en Onno, het is maar een idee. Mooie foto's.
    Een Belg zegt tegen een camper (Woonmobiel) wel een lang woordt, succes met het vinden van een naam, maar je hebt een half jaar de tijd, een hele goede voorspoedige reis, op naar het volgende verhaal.
  17. Anne-Geertje Hoekema:
    1 februari 2020
    Fijn dat jullie weer lekker op reis zijn en so far so good!! Geniet er van :)
  18. Johan:
    4 februari 2020
    Leuke camper(tje), niet te groot, niet te klein, trekt hem bijna aan als een jas 😁, veel plezier verder, en wacht jullie mooie verhalen af
    Gr Johan.
  19. Hille , Frieda:
    4 februari 2020
    Ziet er allemaal geweldig uit,en de foto,s ,prachtig. Veel reisplezier,genieten,goede reis in jullie camper. smok Hille/Frieda
  20. Riemer:
    11 februari 2020
    Hallo. Leuk dat jullie weer gezellig touren. Geniet er lekker van.
    'De twaaide' liekt mie wel passend. Gezond weer terug en hopenlijk zonder pech. Groetjes uut een nat Grunnen.
  21. Sjoerd en Hanneke:
    21 februari 2020
    Hai Ria en Frank,
    Het is nu 21 februari en begin nu aan jullie reisverslag, beetje laat, maar ik heb nu even wat meer tijd. Heb googlemaps erbij gepakt, om te kijken via welke route jullie gaan en hoe de plaatsen er uitzien die jullie aandoen. Hou daar wel van. Leuk om de route te volgen, de bijbehorende verhalen te lezen en de foto's te bewonderen. Jullie nieuwe camper ziet er goed uit!! Heerlijk hoor, weer op pad. Tpt ergens in juni is de bedoeling, las ik. Geniet er lekker van. Ik ga zo beginnen met reisverslag 2 :-). Groetjes van Sjoerd en Hanneke uit het jullie zeer bekende Drentse plaatsje