Frankrijk door richting Italië

21 januari 2013 - Grao de Moncofa, Spanje

Vrijdag 18 januari

Vandaag is het 50 jaar geleden dat de zwaarste Elfstedentocht ooit is verreden. Dit gebeurde op de 40e verjaardag van de vader van Frank, toen twee heuglijke gebeurtenissen op een dag dus!
Wij horen op radio noord allerlei interviews met mensen die bepaalde herinneringen aan die dag hebben. Terwijl we luisteren versturen we ons reisverslag  en daarna rijden we richting Tarragona. Direct in het begin komen we bij een tunnel waar we niet onderdoor kunnen en moeten we een stuk achteruit rijden. Gelukkig is er een afslag verder een hogere tunnel en komen we al snel weer op de goede weg terecht. Komen zonder verdere problemen op een camping in Cambrils. Tegenwoordig tikken we de coordinaten in die aangegeven staan in de campinggids. De TomTom brengt ons er dan feilloos naar toe. Het is lekker weer en we zitten nog heerlijk even in het zonnetje. Ik haal  een wasmachinemunt bij de receptie en al snel draait ons wasje erdoor. Terwijl de machine zijn werk doet wandelen wij naar het centrum. We hebben een paar boodschapjes nodig en die kopen we bij een klein supermarktje. We komen aan de praat met de caissière die vertelt dat ze uit Cuba komt. In Spanje is het slecht, maar in Cuba is het nog erger. Zij stuurt haar loon voor een groot deel naar haar familie in Cuba!
' s Avonds eten we stamppot zuurkool, echte zuurkool met puree uit een pakje, hamspekjes en bokckworst, heerlijk! In de loop van de avond begint het een beetje te regenen en halen we de was binnen. Ti's nog lang niet droog, maar eens kijken of we het morgen ergens kunnen ophangen. Frank is erg moe en ligt om half tien in bed, ik tik bij en ga zo nog even puzzelen. Ook voor mij wordt het geen latertje.

Zaterdag 19 januari

We rijden vandaag verder noordwaarts en tikken op de TomTom Calella in. Hij gidst ons keurig door Tarragona en Barcelona heen. In de buurt van Barcelona rijden we achter een begrafenisstoet. Achter op de lijkauto was een grote bloemenkrans van wel een dikke meter vastgemaakt, maar helaas niet goed! Onderweg viel hij er af en wij reden er na de volgauto's, ook overheen. De bloemen vlogen alle kanten op. Wel erg, op zo'n trieste dag ook nog zoiets! Even verderop stopte de stoet dan ook. Wij rijden maar door, want kunnen toch niets doen. Het regent de hele dag wat door en we besluiten dan ook om maar door te rijden naar Frankrijk. Daar arriveren we rond half vier op een camping. Het zonnetje schijnt dan nog en we hangen ons wasje nog even te drogen. We hebben wifi en skypen nog wat, wel een slechte verbinding. We wensen TiTo een fijne wintersportvakantie toe, deze keer zonder ons!
Het begint te regenen en we zetten onze was onder een afdakje, hopen dat het zo toch wat droogt.

Zondag 20 januari

Het heeft vannacht stevig gewaaid en zo en en dan leek het of we op een boot zaten, zo schommelde het. Vanochtend in bed naar de Noordmannen geluisterd, ze liepen ergens in de buurt van Oude Pekela. Het was er behoorlijk koud. We ruimen onze kratjes met reis en puzzelboekjes op en ook het kratje in de auto krijgt een beurt, wat een ruimte ineens weer! Dan rijden we rustig aan naar Aguie Mortes, een vestingstadje aan de kust. Daar is een camperplaats aan de haven. Als we daar arriveren staan er al een paar campers. We moeten door een slagboom en om daardoor te kunnen moet er 12 euro betaald worden. Dit kan met munten of met een betaalkaartje. Wij doen het met een kaart, maar dat werkt niet. 3 keer geprobeerd maar het lukte niet. Volgens een Franse medecamperaar moest er een ticket uit rollen en dat gebeurde niet!
Wij dus in ons ACSI boekje op zoek naar iets anders. Terwijl we daar mee bezig zijn komt de Franse meneer er aan om te vertellen dat er net Engelsen waren gearriveerd die met euromunten binnen waren gekomen en bij ons lukte dit ook!!! Lang verhaal he! Maar we zijn wel blij! Onderweg hebben we trouwens flamingo's gezien, nu wel een goede foto gemaakt in plaats van per ongeluk videobeelden. In de namiddag het stadje bekeken, heel wat jaartjes geleden waren we er ook geweest en het was niet veranderd. Wat wel anders was, was de temperatuur: toen erg warm en nu voelde het aan als rond het vriespunt. Frank heeft voor het eerst een pet op. Tegen donker zijn we terug en gaan zelf koken, de overheerlijke knoflookspaghetti van Frank.
Dat viel echter tegen. Normaliter doet hij er een schepje sambal in, maar dat was op. Ipv deed hij er chilipoeder door, 2 theelepels!! Mijn mond stond dan ook gelijk in de fik, Frank kan er wel tegen, maar ook hem was dit wat te gortig. ( komt niet in het kookboek).

Maandag 21 januari

Vannacht heb ik het goed koud gehad! Midden in de nacht dan ook sokken en een nachthempie aan. Daarna weer lekker verder geslapen.  Na het ontbijt  lekker opfrissen en dan verder richting Italië. We doen het rustig aan, want onderweg zien we een zwaar ongeluk, een vrachtwagen die op de kop in de berm lag. Staan nu in Frejus op een camping en zullen morgen in Italië aankomen. We vrezen dat onze accu's het niet zullen redden, het voltage loopt terug en we gaan ze laten meten. mochten ze het niet meer goed doen, dan schaffen we nieuwe aan. Morgen gaan we daar mee aan de slag, daarna is het de bedoeling om in Italië te arriveren. O ja, onderweg zijn we door 4 man sterk gecontroleerd. De douane is actief en wilde het kotje van binnen zien. Stelden een aantal vragen waaronder de vraag of we spullen mee hadden genomen voor andere mensen vanuit Spanje. Na de controle konden we, nadat het verkeer voor ons was stilgezet, weer verder rijden.

1. Kira:
    21 januari 2013
    Koud koud dus in het kotje 's avonds, hier ook maar prachtige witte wereld geworden vandaag en in ons kotje is het lekker warm, veel plezier
  2. De buurman (ex.):
    21 januari 2013
    Lekker koud kotje dus. Ria, ik geniet van ieder woord.
    de groeten, ook van de buurvrouw
  3. Koos en Tina:
    22 januari 2013
    Jammer dat het zo koud is, maar er zal ongetwijfeld wel weer warmer weer op jullie"s pad komen, even doorzetten dus.
    Moeten wij hier momenteel ook, want het heeft hier in het noorden nu ook flink gesneeuwd , zijn dus druk bezig om de paden sneeuwvrij te houden.
    We kijken al weer uit naar jullie's volgende reis, eet en foto verslag, en doe voorzichtig aan.
    Groetjes van Koos en Tina
  4. Geesje:
    22 januari 2013
    Hier is het een witte wereld maar dat zullen jullie al wel gehoord hebben, maar hoe mooi de witte wereld hier ook is bij jullie is het vast veel mooier vooral als ik die foto`s zie vooral met die flamingo`s .
    Groetjes Geesje
  5. Geesje:
    Hoi Frank en Ria
    Ik dacht wat leuk twee verhalen achter elkaar, kon ik weer genieten maar helaas 2 keer het zelfde bericht, maar dat kan gebeuren.
    Groetjes Geesje
  6. Wim:
    22 januari 2013
    leuk,mail van Frank en Ria..
    Altijd weer even gezellig om te lezen!
    Hartelijke groet van Wim en Ineke,uit een wit en koud Groningen....
  7. Egbert en Anneke:
    24 januari 2013
    fijn dat jullie weer samen zijn maar kan mij ook goed voorstellen dat het afscheid jou een beetje zwaar viel wij zijn ondertussen ook een weekje in nederland geweest en toen wij terug kwamen je raad het zeker al ik was ziek het gaat nu wer een beetje beter ons weekje naar nederland heeft niets opgeleverd de hoorzitting was verschoven en ze hadden verzuimd ons daar mee even van op de hoogte te brengen maar gelukkig hebben wij ons wel vermaakt hoop dat met jullie alles goed gaat we horen graag weer van jullie want de verhalen zijn toch wel heel leuk het is net alsof je er bij bent nu ik stop ermee groetjes egbert en anneke
  8. Martin en cobi:
    27 januari 2013
    Fijn dat jullie weer met elkaar zijn. Hopelijk hebben jullie beter weer als ons het regent. Wij hebben weer genoten van jullie,s reisverslag en mooie foto,s Groetjes martin en cobi