Door een paar landen!

30 januari 2013 - Fréjus, Frankrijk

Dinsdag 22 januari

Vanochtend na het ontbijt naar een camperbedrijf gegaan en gevraagd of ze de accu's wilden meten. Dit doen ze en het blijkt dat ze schoon af zijn. Gelukkig hebben ze voor ons accu's van hetzelfde merk, alleen net een slag breder. Om 2 uur kunnen we bij het bedrijf terecht om ze er in te laten zetten. Wij gaan in de tussentijd geld halen in Roquebrune-Sur-Argens. Hier worden we weer eens verrast door de schoonheid van een authentiek oud dorpje. We dwalen wat rond en knippen wat fotootjes. Een hapje eten zit er daar niet in, alles is gesloten! Rijden terug en nestelen ons in een restaurantje vlakbij het camperbedrijf. Toen we wilden bestellen bleek dat het menu erg beperkt was, want de elektriciteit was uitgevallen. Wij maar weer weg en wilden bij de buren, een Lidl, een paar lekkere broodjes kopen. Maar daar was natuurlijk hetzelfde euvel, geen elektriciteit. Na een paar minuten konden we tussen de storingen door een broodje kopen die we in de auto op hebben gegeten. Toen terug naar het camperbedrijf. Daar werden we snel geholpen, goede service! Een van de accu's paste niet goed, maar dat loste de monteur prima op. ( Buurman, we zeggen lekker niet wat we er voor betaald hebben) Om even over half vier rijden we richting Italië waar we om even over vijven in Imperia aankomen. Staan nu op typisch Italiaanse camping, met veel Roma- achtige mensen en dat geeft een stuk gezelligheid.  Wij hebben net onze stamppot sla (typisch Hollands)  met spekjes, bockworst en sausje achter de kiezen. Ti's koud, dus de kachel staat weer aan.

Woensdag 23 januari

Vannacht veel regen gehad, slaapt wel erg lekker! Vanochtend een paar dikke
L onweersklappen. We bekijken de routes en besluiten om niet over de tolweg te gaan, maar langs de kust. Dit is een goede keuze, een prachtige tocht langs  en door schilderachtige plaatsjes. Alleen zit het weer nogal tegen, regen, regen nog eens regen en natte sneeuw. Er komen ons auto's tegemoet bedekt met een dik pak sneeuw. De temperatuur schommelt tussen 0 en 9 Gr. We staan nu op een parkeerplaats vlakbij Sestri Levante samen met nog 2 campers.

Donderdag 24 januari

De camperplaats ligt aan een doorgaande weg aan het strand, met een spoorweg ernaast.  Dus erg veel lawaai van verkeer en trein! Ondanks dat slapen we goed. Voordat we weggaan komen we aan de babbel met een oudere Italiaanse, die al een paar weken op deze plek staat. Ze komt uit de Dolomieten  en gaat over een paar weken naar de Toscane. We vertrekken met mooi weer richting Parma en komen in de sneeuw terecht, een flink pak. Helaas hebben we de ski's niet bij ons en deze zijn ook nergens te huren. Ondanks de sneeuw die er nu ligt, is het geen echt  wintersportgebied. We genieten van de omgeving, het doet ons denken aan onze wintersportvakanties. Zijn al op tijd in Parma en besluiten om door te rijden naar Mantova, daar hebben we de keus uit 3 camperplaatsen, van 0, 1 en 10 euro. We gaan ze alledrie  bij langs en als echte Hollanders kiezen we voor de 0! Is toevallig ook de leukste, aan de haven en vlakbij het centrum. Over Hollandse zuinigheid gesproken; ik moest onderweg ongelooflijk nodig naar de wc. Frank moest ook en stopte  bij een wegrestaurantje, hij ging achter bij de bosjes, maar ik dook het restaurantje in en liep regelrecht naar het toilet en toen ik klaar was liep ik er ook zo weer uit. Toen kreeg ik nog even een flinke sneer na van de juffrouw achter de bar. Ze riep me na Gracias en arrividerci Señora. Ik schaamde me natuurlijk dood en keek niet meer op of om! Zo hoort het natuurlijk ook niet, even vragen of  ik gebruik mocht maken van het toilet was wel netter geweest.
In Mantova wandelen  we  het centrum in en ontdekken toch weer een mooi stadje. Willen bij de  Mac even wifi- en, maar dat lukt niet, kan alleen met een Italiaanse simkaart. Op de plee komt Frank een jongen tegen die hem vraagt waar we vandaan komen en als we vertellen dat we 2 maanden in Marokko zijn geweest blijkt dat hij uit Marokko komt. Ergens uit het zuiden en vindt het leuk om te horen dat wij er net zijn geweest.Op een plein staat een levend standbeeld, ti's koud en we geven hem wat geld. Hij komt uit Varna, een kustplaats in Bulgarije.

25 januari

Het is vannacht rond het vriespunt geweest,  de auto's om ons heen zijn wit! We vertrekken op tijd uit Mantova en willen vandaag Venetië bereiken en als we er ergens kunnen parkeren, ook bekijken. Onderweg wat sms-en met de kinderen, nu is het in Nederland nog koud, maar na het weekend zal de dooi zijn intrede doen. Over kleine weggetjes komen we in Venetië, maar parkeren is er niet bij. Besluiten dan om een camping te zoeken en dat lukt ook nog, een camping die het hele jaar is geopend! Wel duur, maar we gaan er 2 nachten staan, vandaag lekker rustig aan en morgen met de boot naar Venetië. Als we ons geïnstalleerd hebben blijkt dat we op dezelfde camping staan als zo'n jaar of 10 geleden, grappig. We herkennen het aan het uitzicht op Venetië. Wandelen naar de ticketverkoop en naar de haven. Daarna zoeken we was bij elkaar en laten het lekker door een wasmachine wassen. Kan ook gedroogd worden en dat gaan we ook doen. Morgen lekker schone kleren aan! Eten weer een stamppotje, nu met ratatouille, spekjes en worst, smaakt prima in deze winterse kou. Frank slaat aan het  lezen en ik puzzel wat, knusjes!

Zaterdag 26 januari

Na het ontbijt en douchen vertrekken we met de boot van 11 uur naar Venetië, een  tochtje van zo'n 20 minuutjes. Het is behoorlijk koud en we hebben ons dan ook lekker warm ingepakt, Frank heeft zelfs zijn nieuwe winterpet op! Venetië is en blijft een fascinerende stad, geen gedoe met auto's, maar wel heel veel bruggen,  boten en gondels. Onze kennismaking met Venetië was in september, erg warm en heel erg druk, nu in januari, koud en erg rustig. We dwalen aardig wat en genieten van de aparte sfeer. Tussen de middag ergens een menuutje gegeten daarna weer verder gedwaald. Volgens ons hebben we rond 4 uur heel Venetië wel gehad en nemen we de boot van half 5 terug naar de camping. Deze ligt trouwens helemaal ingekapseld in een industriegebied en dat kun je vanaf de boot goed zien. We zitten nu ons kotje achter een kopje koffie met een borrel om warm te worden! We hebben al een aantal dagen geen wifi en kunnen geen post bekijken en ook niet skypen.

Zondag 27 januari

We vertrekken ui Italië naar Slovenië. Ik kom tot de ontdekking dat we de kaarten van de oost Europese landen niet op de TomTom hebben. De kaarten moeten gewisseld worden, maar dat moet via de computer, internet dus. In Kroatië is 3G aanwezig en dat zullen we ook proberen te krijgen. Hebben een goede reis tot even voor Slovenië,  daar nemen we een verkeerde afslag en rijden zo'n 59 km om. We wilden de afslag  Koper nemen, maar dat Koper hier Capodistria  heet was ons onbekend! Komen toch aan op een camping in Izola, even onder Koper, installeren ons en wandelen naar het dorp en de haven. Terug doen we een spelletje en worden door mam gebeld. Dan bellen  we met de kinderen en worden we door TiTo gebeld. Nu kookt Frank en gaan we zo eten!

Maandag 28 januari

We worden wakker met regen en dat blijft de hele dag zo doorgaan, een hele trieste grauwe dag. In een ommezien rijden we vanuit Slovenië  Kroatië binnen. Onderweg maken we een lijstje met dingen die vandaag of morgen. Keten gebeuren. Bovenaan staat lawaai onder de auto, dan boodschapjes, 3 G kaartje, gasflesje, kaart van Kroatië en postzegels voor de kaartjes uit Venetië. Na wat gezoek vinden we een garage en daar gaat de auto op de brug. Ze komen er al snel achter dat eenbeugel van de uitlaat af was. Deze evangen en we konden na een kwartiertje weer verder ( hè buurman, dit was 14 euro)
Boodschappen ging snel en ook een3G kaartje was snel gekocht. Toen op zoek naar een overnachtingsplaats en  dat viel niet mee. Alle campings in dit gedeelte van Kroatië, Istrie, zijn dicht. Ook camperplaatsen zijn gesloten. We komen een aantal keren bij gesloten campings en uiteindelijk komen we bij zo'n camping aan de praat met een jongeman die ons aanbiedt bij hem gratis op dé camping te staan. Alle faciliteiten zijn afgesloten en/ of dicht. We. Nemen dit aanbod met beide handen aan en staan nu pal aan zee, het is een hele mooie camping. De jongen bood nog aan om onze fietsen bij hem onderdak te zetten, dit omdat er nogal wat gestolen wordt de laatste tijd. Het regent nog steeds maar de vooruitzichten voor morgen zijn beter. We hebben op de IPad kunnen volgen dat Bea de brui er aan geeft en dat Willem het stokje over gaat nemen! Daarna gaf de IPad er ook de brui weer aan, balen, balen Onze standplaats van vandaag is Pula.

Dinsdag 29 januari

Mooi weer bij het opstaan. Ontbijten, even hoi zeggen tegen de vriendelijke campingbaas en dan naar het eiland Krk. Prima tocht met een lekker weertje! Onderweg doen we wat boodschapjes bij de Lidl en komen rond half 2 aan op camping Bor in het dorp Krk. We zijn al eerder op het eiland geweest en hadden beide een andere camping in't hoofd. Deze ligt iets verder van het dorp, maar is wel goed te bewandelen. De IPad doet het nog steeds niet goed met de 3G en we hebben hem ingesteld op de fabrieksinstellingen, helpt ook niet. Erg vervelend! Zijn vanmiddag naar het dorp gelopen en wat rond gekeken. Leuk dorp met mooie smalle straatjes, het is winter dus erg rustig. We blijven hier 2 nachten staan, de bedoeling is om morgen een wandeling te maken.

Woensdag 30 januariq

Hoera, Christa is jarig.

1. Wim:
    Hallo luitjes,
    Weer een gezellig verslag,we genieten er iedere keer weer van!
    Hopelijk breekt het voorjaar ook bij jullie snel aan,dat is natuurlijk een stuk plezieriger,wij zijn er in ieder geval wel aan toe!Na vorst en sneeuw,dooi en regen maken we ons op voor droog en zonnig weer!We wachten maar af!
    Groetjes......
  2. Diny Wijnand:
    30 januari 2013
    Fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben. Heb vorige week de eerste winter 4-daagse gelopen. De Noorder rondtochten. Totaal 130 km. 1e dag 30 km, 2e dag 35 km, 3e dag 25 km en de laatste dag 40 km. Koud, veel wind en de laatste dag regen, regen en regen. Erg zwaar maar we hebben het gehaald. Geniet nog lekker van jullie rondreis. Groetjes en liefs. Diny
  3. Camiel Hulst:
    Hei elsklingers,
    Goed om te lezen dat jullie het ondanks het winterse weer leuk hebben.Hier is het van -24 weer rond het vriespunt iets prettiger om de hond uit te laten zn schoenen staan dan ook weer in de kast.
    Groetjes en een dikke kus Camiel Harma Isis en Eva :-)
  4. Jolanda:
    30 januari 2013
    Moi. Goed om te lezen dat jullie progressie voorspoedig gaat. Noteren jullie ook de adressen van de garages die jullie (bezochten (en mogelijk nog noodzakelijkerwijs nog moeten bezoeken)) bezoeken? Kan misschien handig zijn voor alle vrienden en contacten die ooit 'ns een keer daar in de buurt komen. Je hebt het gelezen, de kou is uit de lucht hier, maar met alle verschillende weervoorspellers is het ook maar verdraaid moeilijk om een toekomstbeeld te vormen. We laten het maar over ons afkomen. 't Wordt vanzelf wel april en dan kunnen we weer op de racefietsen klimmen. Rie laat je ons weten wanneer je weer hier bent? Heb een boekje dat misschien interessant is.

Liefs Hans en Jootje
  5. De buurman (ex.):
    Hallo Fria,
    Wij genieten zo van jullie verslag! Wat fijn dat jullie het zo leuk hebben Het weer wordt hier weer veel beter. Hoe is het weer bij jullie, wordt het weer al weer wat warmer? Hier is het plus twaalf.
    's nachts wat kouder. Morgen zal het een beetje bewolkt blijven, maar voor het weekend voorspellen ze weer opklaringen, met tussendoor een bui. Hoeveel had je nou voor het poepen moeten betalen als je het vooraf had aangemeld?
    Goede reis.
    groeten,
    de buurman
  6. Koos en Tina:
    31 januari 2013
    Hoi Ria en Frank,
    We hebben weer met heel veel plezier jullie reisverslag gelezen en de foto's bekeken, die ook erg mooi mooi zijn.
    Uit jullie's reisverhalen zien we dat Frank vaak en lekker kookt, alleen missen wij zijn geweldige Amuses, maak je die niet meer Frank of amuseer jij je zo ook wel??

Groetjes van Koos en Tina en goede reis verder!!
  7. Geesje:
    1 februari 2013
    Hoi Frank en Ria
    Weer een mooi verhaal en wat ik zo leuk vind, dat jullie zo veel verschillende mensen tegen komen met elk zijn/haar verhaal nu weer een italiaanse en wie maakt dat nu mee in een paar dagen door verschillende landen , schitterend.
    Tot het volgende verhaal groetjes Geesje
  8. Egbert en Anneke:
    4 februari 2013
    hallo luitjes

Dit was weer een heel verhaal maar ontzettend leuk om te volgen fijn om te horen dat het goed gaat alleen jammer van jullie ongemakken wat betreft de auto maar laat het de pret niet drukken en zo te horen lukt dit ook wel tot schrijf ,
    s veel liefs vanuit Spanje Egbert en Anneke