Terug in Zuudloar’n

19 oktober 2019 - Zuidlaren, Nederland

Maandag 14 oktober.      Peniscola, Maken ons op voor vertrek uit Valencia en gaan richting Calpe. We hebben een afspraak met John en Arend, vrienden van zus Tineke. Ik ben ooit samen met John en een aantal vrouwen op vakantie geweest en heb altijd een leuke band met hem gehad. Maar dan het volgende, we hebben al een paar dagen wat lawaai in de motor en de als de auto in de vierde versnelling rijdt en als we wat omhoog rijden, dan “stoekt” ie! Hadden al besloten om een garage te zoeken om er naar te laten kijken. Onderweg naar Calpe vinden we een garage in Olivia, de eigenaar, monteur luistert, kijkt onder de motorkap, kijkt naar de olie, is goed en komt dan met de mededeling dat er Muchas problemas zijn. Volgens hem is de motor niet goed meer en aan vervanging toe! Zegt dan ook dat de auto dat eigenlijk niet meer waard is. Wij kijken elkaar aan en besluiten zonder woorden om rechtsomkeert te gaan, richting huis. De monteur zegt dan dan nog wel dat hij denkt dat we niet erg ver zullen komen!  Melden ons af bij John en Arend en rijden noordwaarts. Dit doen we natuurlijk niet maar zo, hebben ervaring met pech en vervelende ervaringen mee. Belanden in Peniscola 400 km terug. Doen boodschapjes en settelen ons maar weer op “stop en go lavolta”. Hebben daar een rustig avondje en appen de kinderen dat we weer op de terugreis zijn. Ik zet toch nog maar even een foto op FB van een paar mooie genietdagen in Valencia. Krijgen er een hoop positieve reacties op!!!!!

Dinsdag 15 oktober.     Vielha, Niet te laat op, ontbijtje, route uitstippelen naar huis en dan weer op pad. De bedoeling is om vandaag ongeveer 400 km te rijden. Hebben een prachtige route en het worden ongeveer 460 km. Staan nu op een camperplek in Vielha, een plaats vlakbij de grens met Frankrijk. Het is hier een stuk kouder dan in Peniscola, lange broek, een trui en misschien de kachel wel even weer aan. Boodschapjes, dan een lekkere vegetarische pasta, kopje koffie en niet te laat naar bed. Morgen pakken we weer 400 km.  Woensdag 16 oktober.     Donzenac, Weinig anders te melden dan rijden, rijden, rijden! Het eerste stuk gaat over kleine weggetjes, daarna worden het betere en soms snelwegen. Rond half 5 arriveren we op een camperplaats in Donzenac, een mooi middeleeuws dorpje. We hebben geen behoefte om het dorp nog in te gaan. Eten tapas en de rest van de pasta van gisteren. Rustige avond verder, route kijken voor morgen en een spelletje. Niet te gek laat naar bed, morgen weer een rijdag.

Donderdag 17 oktober,  Bij opstaan regent het en de verwachting is dat het vandaag blijft regenen. Eten voorverpakte croissantjes met een yoghurtje en kunnen er eerst weer tegen. Ik ben er vannacht twee keer uit geweest om te plassen, gisteren ook al vaak beetjes en pijnlijk, denk een beginnende blaasontsteking! We rijden vandaag een flinke afstand, de auto houdt het nog goed, maar hij begint ook in de 3e versnelling te stoek’n. Het is een saaie rit, veel snelwegen, veel regen en daardoor weinig uitzicht. Komen bijna langs chateau Meiland en zijn er net een stukkie voorbij als ik dat ik de gaten heb! Om dan nog weer terug te gaan vinden wij, en vooral Frank, een beetje niks! Doen nog een paar boodschapjes en zoeken een camperplaats of camping even voor Parijs. Dit lukt, we vinden een camping in een voorstad van Parijs en staan nu rustig met een wijntje en een biertje bij te komen van de rit! Nu nog 700 km en dan zijn we weer in Zuudloar’n. Frank kookt nu, het wordt een wrap met inhoud en het smaakt prima. Na het eten lopen we nog even naar de bar. Daar zitten allemaal werknemers, Meesjes dus, te borrelen en te kletsen. Wij zitten effen en lopen dan weer naar ons kotje. Kacheltje gaat vast nog wel aan vanavond, tis frips!!!

Vrijdag 18 oktober       Thorn, Het heeft de hele nacht geregend en er liggen dikke plassen voor het kotje. Tijdens het rijden begint het zonnetje te schijnen, maar staan we ook al snel in een flinke file. Zijn dan nog niet eens op de rondweg rond Parijs, het houdt wel wat op! Onze TomTom geeft dan een alternatieve route aan en die nemen we. Ondertussen filosoferen we wat over de route die we vandaag gaan nemen en nemen eensgezind het besluit om over Thorn te gaan. Dit is een ietsje om, maar  daar zijn we vandaag exact 3 week geleden begonnen en daar gaan we nu weer eindigen!!!!! Hebben bij Luik nog een kleine file en zijn dan vrij vlot in Thorn. Onderweg doen we boodschapjes en bij het afrekenen staat er een man voor ons die beide armen helemaal mist. De caissière pakt het geld dat hij moet betalen uit zijn zak en belt een collega die de boodschapjes voor hem naar de auto brengt. Als wij naar buiten gaan zit hij al in de auto, stapt uit en vraagt vervolgens waar wij vandaan komen. Als hij Nederland hoort vraagt hij waar in Nederland en kijkt verbaast als hij hoort dat we uit Groningen komen. Hij vertelt dat zijn opa in 1919 vanuit Groningen naar Frankrijk is verhuisd, bijzonder verhaal. Dan stapt hij weer in de auto en rijdt weg, wij nieuwsgierig hoe hij dat zal doen zonder armen. Hij doet dit met blote voeten, ook heel bijzonder om te zien!

Zaterdag 19 oktober.       Zuidlaren Vandaag nog 294 km, we rijden na ons ontbijtje weg, goede reis en komen heelhuids aan in Zuudloar’n! Geen ANWB nodig gehad, goed gevoel! Nu maar kijken wat we gaan doen met de auto en het kotje!!!

Mooie troostbloemen bij thuiskomst van de kinderen en buurtjes, bedankt

Laifs RiFra

1. A.moerman:
    19 oktober 2019
    Jammer ja jullie hadden je er zo op verheugd! Maar fijn dat je weer heelhuids weer thuis bent. Welcome home❤
  2. Jan:
    19 oktober 2019
    Jammer van het kotje. Maar jullie hebben jullie hebben Zuidlaren gehaald.Nog een berichtje dat Bouko is overleden en donderdag gecremeerd in Assen.
  3. Grietje Bos ( ik het hier Grace):
    19 oktober 2019
    Jammer van het kotje, maar ze kunnen jullie die mooie tijd toch niet afnemen. Success!
  4. Kira:
    19 oktober 2019
    Ach wat sneu. Maar welkom terug. Moeilijke beslissing. Als de auto weg zou moeten dan maar kamperen op de vijftig Bunder in het kotje
  5. Ilse en Kees:
    19 oktober 2019
    Ja afscheid nemen doet pijn, soms moet je beslissingen nemen die niet altijd leuk zijn, maar je kunt ook denken dat het (Kotje) jullie op veel plaatsen heeft gebracht en er veel plezier van hebben gehad. Gelukkig goed aangekomen. Jammer dat jullie moeten afhaken maar je had nog veel verder kunnen zijn als het gebeurd zou zijn. Succes met nemen van een beslissing naar de toekomst toe. Gr Ilse en kees P,
  6. Jannie Kiemel:
    19 oktober 2019
    Oh....wat jammer. Arm Kotje 😢maar fijn dat hij jullie weer veilig heeft thuis gebracht.
    Groetjes.
  7. De buurman (ex.):
    19 oktober 2019
    Ik heb hetb gevoel dat HET AUTOOTJE DE GEEST WEL WEER OPPIKT EN DAN GAAT HET KOTJE weer GEWOON MEE op de volgende tocht. iK WAS VANDAAG TROUWENS OOK IN zUIDLAREN!
  8. Harm en Grietje:
    20 oktober 2019
    Lieve vrienden, jammer dat jullie voorgenomen reis zo moet eindigen. Maar toch lief van het krotje ondanks dat ie op z,n laastste tenen loopt dat hij jullie toch veilig weer thuis heeft gebracht in Zuidlaren. Nu hopen dat het meevalt of toch op zoek naar een goede opvolger.
    Heel heel succes de komende weken.
  9. Gaatse Douma:
    20 oktober 2019
    Wat jammer, nu op zoek naar een ander kotje?
    Wel fijn dat jullie weer heelhuids thuis zijn.
  10. Ingrid:
    20 oktober 2019
    Fijn dat het gelukt is. Welkom thuis!
  11. Geesje:
    20 oktober 2019
    Jammer van het kotje ,maar hij heeft jullie gelukkig veilig terug gebracht, en nu dan maar genieten in een herfstig Zuudloa'n.
    Groetjes
  12. Sjoerd en Hanneke:
    20 oktober 2019
    Welkom thuis Ria en Frank, het kotje heeft het gelukkig gehaald!
    Xx Sjoerd en Hanneke
  13. Koos en Tina:
    20 oktober 2019
    Wat jammer van het kotje, jullie hebben zo veel plezier er aan beleefd !!
    Nu maar bedenken wat je nu gaat doen, een nieuw kotje of iets anders
    Veel succes
  14. Gerrit Ekkel:
    Lieve vrienden,
    Jammer dat deze mooie reis toch wel abrupt afgebroken moest worden. Tja, het lijkt nu wel een finale voor de Nissan. Fijn dat jullie goed thuis konden komen.
    Hartelijke groeten,
    Gerrit.
  15. Henk en Sina:
    21 oktober 2019
    Gelukkig dat het kotje jullie toch heeft thuis gebracht. Het zal wel een spannende terugreis zijn geweest. Veel lief van ons en Ria bedankt voor je prachtig verslag en foto.s van jullie reis. 😘
  16. Nelly:
    22 oktober 2019
    Jammer maar welkom thuis hopen dat hij nog gerepareerd kan worden dat hoor ik dan nog wel liefs nelly