Kroatië door!

6 februari 2013 - Krk, Kroatië

Moi luitjes,
Hier weer een verslag van ons, wij  hebben het nog steeds naar onze zin en vinden het ook nog steeds leuk om ons wel en wee op te schrijven. We merken dat het nog steeds wordt gelezen en vinden het ook erg  leuk om reacties te krijgen, we kijken hier altijd naar uit!

Woensdag 30 januari

Hoera, Chrisje is vandaag jarig! Vanavond bellen en zingen dus.
Vanochtend halen we het bed af en gebruiken de wasmachine van de camping. Heerlijk, want die grote lappen met de hand wassen is niet echt prettig! Ook ga ik naar de receptie om het wachtwoord voor de wifi te vragen. Internetten kan alleen maar in de onmiddellijke nabijheid van de receptie, dus breng ik daar wat tijd door. Het reisverhaal en de foto's worden verstuurd en ik doe nog wat dingen op de computer. Aan het eind van de dag hebben we al weer 5 reacties, leuk! Skype met Esther, dit kan nu even! Als de was hangt gaan we een eindje langs de kust wandelen, leuk. Daarna een pizza eten in het plaatsje, een gezellig restaurantje met een open haard en heerlijke pizza's.  Terug op de camping blijkt dat het beddengoed al weer droog is, we hebben vanavond dus een lekker fris bedje. Om half 6 skypen we met Christa en zingen het hoogste lied voor haar. Even lekker bijgekletst, ze nog een fijne avond gewenst samen met de kinderen en opa Chris en oma Tine.

Aigues-Mortes
De versterkte stad Aigues Mortes is een middeleeuwse stad in het hart van de Camargue, gesticht in de 13de eeuw door Lodewijk de Heilige die een haven aan de Middellandse Zee wou voor het Franse koninkrijk. De plaats ligt op 5 km van de zee en heeft zijn prachtige omwalling, een meesterwerk van de middeleeuwse militaire kunst, weten te bewaren.
Aan de voet van de omwalling van Aigues-Mortes getuigen de zoutheuvels (camelles) van een landbouwactiviteit die blijk geeft van respect voor het milieu en de fauna en flora van de Middellandse Zee.

Venetië, de stad van het water
Venetië is een stad in het noordoosten van Italië. Inwoners: ongeveer 270.000. De stad ligt op 120 eilanden, midden in een lagune. In dit geval is de lagune een meer voor de kust van de Golf van Venetië. Het meer wordt door een zanddam van de Golf van Venetië gescheiden. De Golf van Venetie is weer een baai in de Adriatische Zee.
Amsterdam, Brugge, Sint Petersburg, Stockholm… Er zijn nogal wat steden die ook wel het Venetië van het Noorden genoemd worden. Maar er is natuurlijk maar één echt Venetië. Het is een unieke stad, die gebouwd is op 120 eilanden. Er zijn meer dan 150 kanalen en 400 bruggen. Ze brengen je naar de mooiste pleinen, smalle steegjes en imposante bouwwerken.
Het centrum van Venetië is het San Marcoplein. Hier vind je de bekende Basiliek van San Marco. Elke dag weer staan er rijen met toeristen te wachten voor de kerk met de vijf witte koepels. Een andere hotspot, naast de Basiliek van San Marco, is het Dogenpaleis. Hier woonden de Dogen, die Venetië tot de achttiende eeuw met ijzeren hand regeerden. Ze waren zowel de baas van Venetië als van de Katholieke kerk. Gehoorzamen was het credo. Deed je dat niet, dan belandde je letterlijk met je hoofd tussen het hakblok.
Het Dogenpaleis is zeker niet het enige paleis van Venetië. Langs het Canal Grande, met vier kilometer het langste kanaal van de stad, staan verschillende paleizen. Tijdens een rondvaart door Venetië zie je ze allemaal. Net zoals de drie bruggen over het Canal Grande. Zeker de Rialtobrug, een oude stenen brug, kun je niet missen.
Een hot item in Venetië blijft het water. De stad dreigt namelijk in het water te verdwijnen. Steeds vaker, vooral in de winter, wordt de stad geteisterd door overstromingen. Het bekende San Marcoplein loopt dan onder. Als het water gezakt is, moeten winkeleigenaren hun shops weer schoon boenen.
Een belangrijke oorzaak van de wateroverlast is de klimaatverandering. Verder hebben de fabrieken in de omgeving in de jaren zeventig behoorlijk wat grondwater weggepompt. Hierdoor zakt de stad, die op palen gebouwd is, beetje bij beetje de grond in. Om het tij letterlijk en figuurlijk te keren, wordt er nu een stormvloedkering gebouwd. Maar of deze uitkomst biedt? Hoe dan ook, ga snel naar Venetië! Nu kan het nog…

Krk
In de Romeinse tijd heette het stadje Curicum of Curicta en was het een geliefde verblijfsplaats van vooraanstaande personen. In de middeleeuwen zwaaiden de Frankopans er de scepter, een van de voornaamste Kroatische magnatengeslachten. Ook hoorde  het lange tijd bij Venetië.
De stadsmuur van Krk is grotendeels bewaard gebleven. Ook zijn er veel overblijfselen uit de Romeinse en Griekse tijd. Het stadje telt een aantal belangrijke kerken, waaronder de 13de-eeuwse Kathedraal van Maria-Hemelvaart (Katedrala Uznesenja Marijina) en de Quirinuskerk (Crkva Sv. Kvirina), een romaanse kerk met twee verdiepingen. Deze is gewijd aan Quirinus van Siscia, de schutspatroon van de stad.
Het kasteel van de graven Frankopan (Frankopanski kaštel) wordt tegenwoordig voor openluchtvoorstellingen gebruikt.

Donderdag 31 januari

Rekenen af en vragen waar we gas flesjes kunnen vullen. De
campingbeheerder  wijst ons de weg en zegt dat op dat adres zonder problemen gevuld kan worden. Wij rijden daar naar toe en we laten onze flesjes daar vullen. Daarna rijden we tot Senj goed, maar dan zitten we ineens in de sneeuw.  We hebben een verkeerde afslag genomen en rijden omhoog. Bedenken een beetje chagrijnig dat we maar weer terug moeten rijden en komen dan weer bij Senj. Daarna rijden we vlotjes naar Prizna, de oversteekplaats naar Pag. Zien de boot net weggaan en moeten dan anderhalf  uur wachten  op de volgende boot. Skype met ma en zij ziet de haven met boot. Op de boot sturen we een verjaars mail naar Grietje. Vinden zonder problemen de camping en komen er achter dat we een aantal jaar geleden hier ook hebben gestaan. Frank stapte hier toen op een zee-egeltje en heeft hier veel last van gehad.

Vrijdag 1 februari

Hebben besloten om nog een dagje te blijven, rustig dagje. We maken vandaag het kotje van binnen helemaal schoon, dat is toch nog een hele klus. Maar het was wel even nodig, ook de auto wordt even opgeruimd en schoongemaakt. Het rustige dagje wordt zo toch nog een werkdagje en de dag vliegt om. We hebben geen zin in koken en gaan naar het restaurant op de camping. Ziet er gezellig uit met een open haard. We eten daar koteletten met rijst, brood en een wijntje. We komen aan de babbel met wat mensen daar, waaronder de campingeigenaar. We nemen een bakje koffie na en krijgen daar een grappa bij. Als wij ook een rondje willen geven wordt dat geweigerd en krijgen wij een flesje grappa, zelfgestookt. Na verloop van tijd vragen we de rekening, maar die krijgen we niet. De avond wordt ons aangeboden door de campingeigenaar. Ook nodigt hij ons uit om nog een week gratis op de camping te blijven en verbindt mij door met de receptioniste van de camping. Zij spreekt goed Engels en ik maak haar duidelijk dat we morgen gewoon weer verder reizen. Vervolgens krijgen we nog een aanbod voor een gratis weekje in de zomer! Al met al een leuke, gezellige avond.

Zaterdag 2 februari

Alleen maar een koude douche, brbrbr! Dan maar een keertje gewoon wassen. Heb ineens wifi op de telefoon  en kan dus appen. Doe dit met JP en stuur hem en ook Esther wat foto's van ons plekje. Als we bij de receptie komen om te betalen, staat de receptieboy samen met de receptioniste ons al op te wachten.  De boodschap die we krijgen is dat we niet mogen betalen; opdracht van de baas. We hebben ze natuurlijk vriendelijk bedankt en laten de groeten overbrengen aan de directeur. Daarna worden we uitgezwaaid met de woorden: "tot in de zomer"! Dit hebben we nog nooit meegemaakt, twee dagen kamperen voor niets, eten en drinken voor niets en nog een flesje eigengestookte grappa toe. We hebben hier samen veel plezier om. Hierna rijden we naar Pag, bekend om de zoutopslag loodsen. Op het eiland Pag lopen veel schapen die gras eten waar veel zout in zit. Het lamsvlees van Pag staat dan ook bekend als de lekkerste van Kroatië, net zo als de sir (schapenkaas). We bekijken Pag, doen er boodschappen, ik ga er naar de kapper, lekker kort, en drinken  er een kopje koffie. Vervolgens rijden we het eiland af en staan nu op een camping aan zee in de buurt van Starigrad.
Zitten nog even lekker buiten en wandelen een stukje in de omgeving. Het is een rustig avondje, wel begint het wat te waaien en te regenen. Harm gebeld, voor hem gezongen en gefeliciteerd met zijn verjaardag.

Zondag 3 februari

Rond half 1 worden  we wakker, het regent en het stormt vreselijk. Het is net of we in een boot zitten, het hele kotje gaat heen en weer. Frank gaat op inspectie en besluit om de poten uit te zetten, zodat we stabieler staan. Hij is hier meer dan een half uur mee bezig in het donker, in de striemende kou en regen. Ik wil wel helpen, maar dat wil Frankie niet. Blijf jij maar lekker in je bedje, aldus mijn stoere man! De rest van de nacht slapen we onrustig, het blijft hondenweer, maar we staan wel stabieler. Bij opstaan is het niet veel beter geworden, we willen eigenlijk naar een camperplaats bij de Krka watervallen, maar in deze storm lijkt het ons niet verantwoord om te gaan rijden. We wachten dus af wat het weer gaat doen. We krijgen zelfs nog wat sneeuw. Na 12 uur besluiten we om hier nog maar een nachtje blijven. Het is wel droog geworden, maar het waait nog steeds behoorlijk. Eten een soepje en gaan zo een stukje lopen, effe de benen strekken! Ti's roetkoud, een hele harde wind, vrieskou en verse sneeuw op de bergen. Wandelen naar de haven en het valt ons op dat er op 2 km wel 5 supermarktjes zitten, waarvan er ook nog 2 open zijn op zondag. Onze dag verloopt verder rustig, hopen dat het weer morgen wat rustiger is.

Maandag 4 februari

Nou, bij opstaan een strakblauwe lucht en geen zuchtje wind. Frank doet de poten van het kotje weer op hun plaats en we maken alles weer rijklaar. Na te hebben betaald rijden we door de binnenlanden van Kroatië naar Skradin, een plaatsje waar we ooit waren geweest en goede herinneringen aan hebben. Het is vlakbij de Krka watervallen en daar zijn we toen met een boot naar toe geweest. Nu schijnt er eren camperplaats te zijn die het hele jaar geopend is, maar nee hoor, dicht! Balen dus en rijden verder naar Split, leuke route langs de kust en staan nu op een camping in Skrobec, 5 km achter qSplit. Morgen gaan we stad bekijken, we kunnen er met de bus naar toe.

Dinsdag 5 februari

Vandaag bekijken we Split, hebben een mooie zonnige dag in een prachtig historisch centrum. Daarna eten we nog een hapje en gaan dan met de bus terug. Hebben Skype contact met  mam, TiTo, JP en Esther.

Split
Split is één van de grootste havenplaatsen aan de Adriatische Zee, een belangrijke industriestad en het voornaamste culturele centrum van Dalmatië.
De bezienswaardigheden van de stad zijn grotendeels samengepakt in het paleis van Diocletianus, hetgeen het oude centrum van Split vormt. Dat vergemakkelijkt de bezichtiging van de stad.
Het paleis van Diocletianus
De oude stadskern wordt gevormd door het paleis van Diocletianus. Deze Romeinse keizer liet hier in 295 een paleis bouwen dat 180 meter breed en 215 meter lang was. Gedurende de eeuwen werd dit paleis uitgebouwd tot een unieke combinatie van verschillende bouwstijlen. De oude stad wordt omring door twee meter dikke muren, die versterkt zijn met 16 torens. De vier prachtige stadspoorten, waarvan de Zlatna Vrata de mooiste is, zijn ook nog volledig intact en heten je welkom in de wereld van Diocletianus.
Peristil
Het Peristilium is het vroegere binnenhof en bestaat uit een sfeervolle zuilengalerij. Het is het centrale punt van het voormalige paleis, waar de hoofdwegen samen kwamen. Ten oosten van het persitilium liet de keizer een mausoleum bouwen. Maar dit gebouw werd na zijn dood ingewijd als kathedraal. De Sveti Duja kathedraal is het symbool van Split. Om een mooi overzicht te krijgen van het paleis en de omgeving moet u de 57 meter hoge laat-romaanse klokkentoren beklimmen. Split heeft ook een schilderachtige markt, deze ligt aan de voet van de Sint-Dominicuskerk.

1. Diny Wijnand:
    Hoi jongelui.

Wij genieten van jullie reisverhalen. Blijf lekker genieten. Ben benieuwt wanneer jullie ergens in Afrika belanden.

Liefs en geniet ervan.

Diny
  2. Geesje:
    Hoi Frank en Ria
    Zoals altijd weer genoten van jullie reisverslag en leuk dat jullie altijd uitkijken naar de reacties , ik mag ook graag reageren het kost maar weinig tijd.
    He en wat mooi dat je op een camping staat en niets hoeft te betalen en nog wat toe krijgt dat doet een mens goed.
    Ria dat Frank een stoere man is dat heb ik atijd al wel gedacht.

Groetjes Geesje
  3. Jolanda:
    Hoi Frank en Ria,
    Jullie verhaal is zoals altijd erg leuk om te lezen!!
    Waar maak je het tegenwoordig nog mee dat je voor je eten en overnachting niks hoeft te betalen!!En dan ook nog een gratis week in de zomer! Ongelovelijk.
    Is het misschien een idee om spanbanden over kotje te doen bij hele erge storm?
    Heel veel plezier verder en we blijven jullie volgen.

Groetjes Jo en Hans
  4. Chris en Tine:
    Hoi Frank en Ria

Wat weer een mooi verslag over wat jullie zien en mee maken.Het is daar ook niet altijd mooi weer.Nu na een week voorjaar, zitten we nu weer in de winter met sneeuw en vorst,maar dat hoort er bij.Net zo als de griep,Christa geveld door de griep en Mees hangt er ook tegen aan.Wij ontspringen de dans dus hopen dat het zo blijft.
    Nog een goede reis,en veel plezier gewenst

Groeten Chris en Tine.
  5. Marijke van Veen:
    Hoi Rifra
    Bedankt voor het boeiende verslag. Vooral het verhaal van de gratis camping geeft weer wat vertrouwen in de mensheid.
    Ik ben 11 dagen in Fuerteventura geweest, en dus wat kleur opgedaan.
    Hopelijk komen jullie binnenkort ook in zonniger weer.
    Leuke beschrijvingen van Venetie en Split! Bedankt.
    Goede reis, en ik zie uit naar het volgende verslag.
    Groeten, Marijke.
  6. Egbert en Anneke:
    7 februari 2013
    nou Ria dit waren weer heel veel dagen met van alles en nog wat
    wat mooi weer wat chagrijn wat sneeuw regen en wind en toch kunnen we tussen de regels door lezen dat jullie het prima naar jullie zin hebben hoe kan het ook anders je ziet elke dag wel weer iets moois van een land een stadje of een dorp blijf lekker samen met jou Frankie genieten wij genieten wel van jullie verhalen groetjes Egbert en Anneke
  7. Koos en Tina:
    7 februari 2013
    Hoi Rifra,

Weer een leuk en boeiend verhaal, vooral de camping waar je gratis een avond kreeg aangeboden en voor 2 dagen staan niets hoeft te betalen en dan als klap op de vuurpijl nog een week in de zomer ook nog gratis, toe maar!!
    Maar Frank is sinds hij op wereld reis is, wel heel erg veranderd, wij lezen dat hij maar zo een stoere kerel is geworden, terwijl hij thuis en op zijn werk altijd een watje was !!! hahahhahaha nee hoor , grapje, je was altijd al kanjer!!!
    We kijken al weer uit naar het volgende reisverslag en foto's, en hopen voor jullie dat het weer wat beter wordt.
    Goede reis en doe voorzichtig aan!!!
    Groetjes Koos en Tina
  8. De buurman (ex.):
    9 februari 2013
    Dat verhaal van dat zee egeltje dat weet ik me nog wel te herinneren.
    Was je toen niet aan het paling vissen Frank?
    groeten, de buurman
  9. Henk en Sina:
    9 februari 2013
    Hoi Frank en Ria,
    Heb weer genoten van jullie prachtige verhalen en mooie foto's.
    Vanavond speelt de FC. tegen RKC Waalwijk. Hopelijk weer 3 punten.
    Hier in de nachten weer matige vorst. Vandaag heerlijk weer.
    Wees voorzichtig en wij wachten met spanning op jullie volgend verslag.
    Groetjes uut Grunn van Sina
  10. Martin en cobi:
    13 februari 2013
    Wij hebben weer genoten van jullie reis verslagen en foto,s
    Hoop dat jullie mooi weer krijgen en veel kunnen zien
    groetjes martin cobi