Het laatste stuk Peloponessus

7 maart 2013 - Spárti, Griekenland

Donderdag 28 februari
Hebben nog een babbeltje met onze Duitse buren, zij reizen door naar Korinthie. Wij vertrekken naar Monemvasia. Komen daar na een prima rit aan en gaan op zoek naar de camping die in de Trotter staat. Deze blijkt helaas al sinds 2007 gesloten. Er is volgens onze ACSI gids ook nog een camperplaats in de buurt, maar deze is onvindbaar. Navraag bij een pompstation heeft ook geen resultaat. We nemen een paar foto's van Monemvasia en na overleg besluiten we om door te rijden naar Leonidio Plaka.  Dit is een nieuwe weg, het is erg rustig, helemaal  geen verkeer en nergens huizen te bekennen. Uiteindelijk komen we er wel achter waarom het zo rustig is op de weg, we belanden op een piste (= onverharde weg). Deze had nogal wat gaten en hobbels en bobbels. Na een aantal kilometer komen we weer op een verharde weg en zijn dan al snel op plaats van bestemming. We vinden dan de camperplaats, het hek is dicht, maar kan open worden geschoven. We hebben ons stekkie voor de nacht gevonden. Het begint al snel weer te regenen en we gaan dus lekker weer droog binnen zitten!!!!! Hebben nog even telefonisch contact met mam en alles is gelukkig  goed daar.

Vrijdag 1 maart
Vertrekken van de camperplaats naar Naplio, op Athene na de meest bezochte plaats van Griekenland. Een hele mooie trip langs een grillige rotskust. Onderweg veel schapen en geiten met hun herders/ herderinnen. De camping die we zoeken ligt op 24 km afstand van Naplio in Iria Beach. We vinden hem zonder moeite. Het is intussen prachtig weer geworden, een strakblauwe lucht en een lekker tempje. Zitten een paar uurtjes lekker in de zon en gaan om even over drieën op de fiets naar een supermarkt, 4 kilometer verderop in Iria. Onderweg rijen we langs artisjokvelden. Halverwege krijgt Frank een lekke band en loopt terug. Ik fiets door naar de supermarkt, maar deze is nog dicht. Stom, dat hadden we kunnen weten, alle winkels zijn 's Middags een  bepaalde tijd  dicht. Frank lapt zijn band, twee gaatjes en fietst daarna nog een keertje naar Iria. Het valt ons overigens op dat er veel pickups rijden in Griekenland, waarvan het grootste gros Nissan is en ook nog dezelfde kleur heeft als de onze! We hebben overigens een psychotische Duitse buurman in een tentje.  Hij loopt constant in zichzelf te lachen en te praten en je ziet aan zijn houding dat hij luistert naar de stemmen in zijn hoofd.

Zaterdag 2 maart
Frank doucht zich, lekker warm water. Als ik me wil douchen dan staat er net een grote auto die het riool leegzuigt. Een meur van heb ik jou daar en geen water. Ik moet een half uurtje op mijn douche wachten, maar dan is tie ook lekker. We rijden naar Naplio en vinden daar een parkeerplaats. Wandelen het stadje door, leuk! Kunnen de weg naar het fort echter niet vinden en dwalen wat. Alles staat slecht aangegeven en tijdens een bakje koffie met een broodje, besluiten we met de auto via een in de trotter aangegeven route naar het fort te rijden. Dit lukt echter ook niet, dus rijden we terug naar de camping. Frank ontdekt dat zijn band alweer plat is, nogmaals doorntjes eruitgehaald, ondertussen 4 gaatjes! Hij plakt hem  getroost nog een keer en hoort van een Duitse meneer dat deze het fietsen heeft opgegeven in verband met de vele lekke banden! Ons 3G kaartje is al weer leeg, nog geen 3 dagen, dat is wel heel erg snel. Kosten zijn wel 20 euro per kaartje!

Naplio
 Is  van de meest levendige steden van de Peloponnesos. Voorheen hoofdstad van Griekenland. Aan de havenpromenade liggen cafeetjes met een schitterend uitzicht op het eiland Bourtzi waar ook het kasteel Bourtzi ligt. Hoog boven de stad verheven liggen de Venetiaanse vestingwerken zoals de Palamidi, gebouwd omstreeks 1700 en het bastion Andreas. Na beklimming van de 857 treden heb je een schitterend uitzicht. De stad zelf heeft veel winkels en restaurants en het grootste deel van de stad is autovrij. Omliggende plaatsen zoals Drepano, Tolo, Vivari en Epidavros zijn dichtbij. In Nafplio is een komboloi museum, het museum is uniek in de wereld en laat de geschiedenis zien van het Griekse kralensnoer.

Zondag 3 maart
Hoera, ik word vandaag 62 jaar. Om 12 uur komt Frank met een zelf geplukt veldboeket en de felicitaties. Dan lekker pitten, in de nacht vreselijk veel regen en onweer. Ook vanochtend nog noodweer. We besluiten dan ook maar om nog een dagje hier te blijven, 's morgens een lekker ontbijt en door de hele dag heen felicitaties, leuk! Met de kinderen geskyped, ze waren bij elkaar voor de zesde verjaardag van Teunemans, hij is de 4e maart jarig. 'S Middags lekker langs de zee gewandeld en daarna nog met mam geskyped. We wilden eigenlijk uit eten, maar in de buurt was niets open, dus dat stellen we uit naar morgen. Frank zorgt voor een lekkere Thaise maaltijd, vooraf gegaan door een soepje en als bijgerecht een salade. (Koos, deze keer geen amuse), maar wel een heerlijk toetje. Daarna nog een kopje koffie met een ouzo.

Maandag 4 maart
Hoera, Teun is jarig hij wordt vandaag 6 jaar! We sturen een sms'jes en gaan vanavond bellen en zingen. Voor vandaag is het plan om naar Mycene te gaan en dan door te rijden naar Corinthe. Vanuit daar dan morgen Epydaurus te bezoeken. De campingeigenaar geeft ons echter de tip om het andersom te doen in verband met de afstanden. Dit doen we dan ook en komen rond 11 uur aan bij de opgravingen van Epydaurus. Mooi weer en een mooie opgraving. Vooral het theater maakt veel indruk op ons. Daarna rijden we naar Corinthe, vinden daar zonder moeite de Camperstop en worden daar erg vriendelijk ontvangen door een aardige Griekse opa. Hij komt ons een tas met wel 10 kilo sinaasappels en een flinke struik broccoli brengen. We wandelen naar de supermarkt in het dorp en het blijkt dat daar de opgraving ook al is,  hooguit 400 meter van de Camperstop. Vlakbij dus! Er zijn veel restaurantjes en tavernes en we gaan er dan ook uit eten voor mijn verjaardag, op aanraden van opa lekkere souvlaki. Na nemen we koffie met een ouzo, de kopjes koffie worden bij de buren gehaald, grappig. Komen aan de praat met een oude Griek die in Duitsland heeft gewerkt en even later komt er een Griekse man binnen die in Groningen heeft gewoond en gewerkt. Hij is nog niet zo lang gescheiden en woont sinds kort weer in Griekenland. Zijn 3kinderen wonen respectievelijk in Winschoten,  Leek en Rotterdam. Hij vertelt dat er tijden zijn geweest in Griekenland dat er mensen waren die met 40 of 45 jaar met pensioen gingen! De recessie hakt er nu behoorlijk in, 60% van de jongeren zit zonder werk. Hij waarschuwt om niet wild te gaan kamperen, want de jeugd probeert ook door middel van overvallen aan geld te komen. Frau Merkel krijgt van alles de schuld. Om 5 uur hebben we met Teun gebeld en voor hem gezongen. Hij vond het allang goed en wilde lekker buiten spelen, Groot gelijk kerel!

Theater van Epidaurus
Het theater van Epidaurus, het best bewaarde theater uit de Griekse Oudheid, bevindt zich in en was verbonden aan de cultusplaats voor Asclepius, god van de geneeskunde, in het antieke Epidaurus.
Dit bijzonder goed bewaarde theater, dat als een reusachtige schelp tegen de flank van een heuvel ligt, werd in de 4e eeuw v.Chr. gebouwd door de architect Polycletus de Jongere uit Argos, volgens zuiver wiskundige principes. Het biedt plaats aan 14.000 toeschouwers, en de akoestiek is er ronduit fantastisch (dit wordt voortdurend gedemonstreerd door gidsen!). Er zijn 55 rijen zitplaatsen: 34 onder het middenpad (diazoma), verdeeld in 12 sectoren, en 21 erboven, verdeeld in 22 sectoren. Aan het verschil in vorm van de onderste en bovenste rijen is duidelijk te zien dat er twee bouwfasen zijn geweest. Er waren eerst 34 rijen zitplaatsen, een eeuw later is dit met 21 rijen uitgebreid. Let wel: 34/21 = 55/34 = 1,61… = het 'magische' getal φ (d.i. de Gulden snede, hetgeen de algemene indruk van harmonie verklaart). De westelijke zijdeur waardoor het koor opkwam is gemaakt uit brokstukken van de oude zijdeuren, de oostelijke is gemaakt uit nieuw materiaal. Van het oorspronkelijke kerngebouw is alleen een zaaltje met vier zuilen over.

Dinsdag 6 maart
Vandaag wandelen we naar het Akrokorinthos, een groot fort 575 meter hoog boven het dorp gelegen. In 3 km dik 500 meter klimmen, een flinke klim dus! Wel mooi, met prachtige vergezichten. Terug gaat makkelijker en als we terug zijn in het dorp drinken we er een lekker koud biertje op, doen boodschapjes en kopen Griekse kettinkjes voor de kleinkinderen en kaartjes. De thermometer gaf vandaag 26gr aan.

Korinthie
Bij Korinthe ligt het beroemde Kanaal van Korinthe, dat de Ionische Zee, via de Golf van Korinthe, met de Egeïsche Zee verbindt, en ervoor zorgt dat scheepvaart tussen bijvoorbeeld Piraeus en de Ionische Eilanden en Igoemenitsa niet om de Peloponnesos heen hoeft te varen, maar een veel kortere route kan volgen, noordelijk van dit schiereiland. Vandaag de dag is het grotendeels vanwege het Kanaal van Korinthe dat de stad een belangrijke positie heeft voor de handel
In de oudheid was Korinthe een zeer belangrijke stadstaat, die verschillende kolonies stichtte in de Middellandse Zee, waaronder Syracuse op Sicilië. De stad had een strategische positie doordat zij een verbinding vormde tussen Attika met Athene en de Peloponnesos, met onder meer Sparta. Ook de handel van de stad floreerde vanwege deze gunstige positie.
Korinthe is onder meer bekend geworden vanwege het feit dat hier al vroeg, rond het jaar 50 na Chr., een christelijke gemeente is gesticht, waar Paulus brieven naar schreef.
De archeologische vindplaats, het oude Korinthe (Archaía Kórinthos, d.i. Grieks voor Antiek Korinthe) ligt een eindje buiten de nieuwgebouwde, moderne stad Korinthe. Van de antieke stad zijn weinig overblijfselen bewaard. Er staan voornamelijk nog enkele monolithische zuilen van de oude Apollo-tempel overeind. In de omgeving van het oude Korinthe ligt de Akrokorinthos, de oude acropolis van de stad.

Woensdag 7 maart
Mycene is vandaag aan de beurt om te bezoeken. We besluiten dat dit voorlopig even de laatste archeologische vindplaats zal zijn de we gaan bekijken. We hebben er dan even genoeg gezien. Het is een uurtje rijden en tot onze verrassing mogen we er voor niets in. Later zien we dat er 5 dagen staan aangeven die gratis zijn, waaronder 6 maart. Mazzeltje dus! We vinden de mooi, maar niet overweldigend. Op de terugweg rijden we verkeerd en komen op de tolweg terecht, na zo'n 20 km kunnen we eraf, maar zijn wel € 6,40 lichter. Nou ja, we hadden 16 uitgespaard dus!!! Komen uiteindelijk wel weer op ons plekkie uit. We wandelen dan naar het dorp om geld te halen en boodschapjes te doen. Nu zitten we in ons kotje want vandaag is het weer frisjes, 14 graden slechts.

Mycene
Was het belangrijkste politieke en culturele centrum van de Myceense cultuur. Bij Homeros is het de stad van Agamemnon, koning van Mycene en aanvoerder van de Grieken bij Troje.
De Myceners hadden een goed georganiseerde samenleving, wat blijkt uit hun omvangrijk bestuursapparaat en uit de grote verscheidenheid aan beroepen. Er waren niet alleen goudsmeden, steenhouwers, timmerlieden, boogmakers zadelmakers, bakkers, koks, pottenbakkers maar ook dokters, zalfmakers, badmeesters en reinigers van kleding.
Rond 1450 beheersten de Myceners de Middellandse Zee. Ze beheersten alle handelsroutes. In die tijd was het een wereldmacht.
Akropolis was het hoogste punt van de stad,  De burcht was omringd door een 900 m. lange en 6 m. dikke muur. De muur is opgebouwd uit blokken kalksteen van verschillende grootte. Het is een zgn cyclopische muur. Zo genoemd omdat men dacht dat alleen Cyclopen, eenogige reuzen, een dergelijke muur konden bouwen.

Donderdag 7 maart
Vannacht heeft het geregend en ook vanochtend  regent het nog. We dubben wat we zullen gaan doen. Besluiten om naar Athene te rijden en daar een camping te zoeken. Na een rit van  2 uurtjes  vinden we de camping en schrijven ons daar in. Het is droog en morgen gaan we Athene onveilig maken!!!!!

1. Sjoerd en Hanneke:
    7 maart 2013
    Ria, nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Veel plezier in Athene.
    Sjoerd en Hanneke
  2. Jannie Kiemel:
    8 maart 2013
    Ria, nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag.Je komt ook overal bekenden tegen!!!

Liefs Piet en Jannie.
  3. Koos en Tina:
    8 maart 2013
    Hallo Luitjes,

Ria van hier uit nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag, nog vele jaren in goede gezondheid erbij.
    Neem de raad om niet wild te gaan kamperen wel van harte, want je weet maar nooit!!
    Dat je een Griekse Groninger tegenkomt verwacht je toch ook niet, heel leuk zoiets.
    Goede reis verder en voorzichtig aan, tot het volgende verslag.
    Koos en Tina
  4. Geesje:
    11 maart 2013
    Hoi Frank en Ria even nog een verlaatte reactie (griep) heb zoals altijd weer genoten van jullie reisverhalen en dan die foto`s schitterend .
    En Teun jullie benjamin vorige week alweer 6 jaar , ik kijk nu al weer naar het volgende verhaal en foto`s uit.
    Groetjes Geesje
  5. Jan:
    11 maart 2013
    Ria nog gefeliciteerd met je verjaardag.
    Dat Frank biljartkampioen geworden is komt door het berekenen
    van de uitvals/invalshoek.(eindelijk succes)
    Frank en Ria wij wensen jullie nog een goede reis.

De Zuudloarders
  6. Martin en cobi:
    Gefeliciteert met je verjaardag Ria
    wij hebben weer met veel plezier genoten van jullie reisverhalen
    groetjes martin en cobi
  7. Geert & Gina:
    11 maart 2013
    Ria, nog proficiat met je verjaardag, dit is toch iets anders dan op de 50 bunder in Zuidlaren, geniet van het reizen, maar wees voorzichtig, groetjes Geert en Gina (Leuven)
  8. Henk en Sina:
    12 maart 2013
    Hoi Frank en Ria,
    Bedankt voor jullie geweldige verhalen. Ik geniet er met volle teugen van. Heb de laatste 3 verslagen ook weer met veel genoegen gelezen.
    Ben toch wel een beetje jaloers op wat jullie allemaal zien. De foto's zijn ook erg leuk om te bekijken. Kunnen jullie ook berichten op je email ontvangen? Nog heel veel reisplezier zodat wij mee kunnen genieten. Veel liefs, Sina